5 hiba, amit tapasztalt sofőrök is elkövetnek vezetés közben

Évente több, mint 20 000-en sérülnek meg közúti balesetben Magyarországon. Ezek 25%-át azonban a vezetés közbeni üzenetküldés, facebookozás és egyéb telefonnyomkodás okozza.

A balesetek jókora része megelőzhető lenne némi körültekintéssel, óvatossággal és persze a gyakorlati tudás frissen tartásával.

Na de mi az az 5 hiba amit tapasztalt sofőrök is elkövetnek vezetés közben?

1. Elveszítik a figyelmüket

Bár leginkább a fiatal (Y - Z) generáció betegségének tartják, igazából mindenki beleesik abba a hibába, hogy hagyja hogy eltereljék a figyelmét. Mármint vezetés közben.

Sőt, a telefonálás és üvöltő Despacito a hangszórókból egy dolog. Újabban rengeteg balesetet a vezetés közbeni sms-ezés, facebookozás és egyéb social media használat okoz. Ez valószínűleg nem meglepő, figyelembe véve, hogy Kínában már egy külön gyalogos sávot használhatnak a menet közben csetelők.

Nemrég laboratóriumi körülmények között próbálhattam ki, mennyire vagyok pro a vezetés közbeni üzenetírásban. Spoiler: semennyire. És valószínűleg te sem. Konkrétan egy előre megadott mondatot kellett leírnom, miközben szűk pályán, bójákat kerülgetve próbáltam haladni. Az, hogy nem teljesítettem jól egy enyhe kifejezés.

2. Nem állítják be megfelelően az ülést

Persze, ez az a rész, ahol mindenki legyint egyet, és átugorja. Ki akarna 9-3-as kormányfogást, egyenes derékkal ülve az utat bámulva? Meglepő azonban, hogy mennyi reakcióidő veszteséget jelent egy ablakon kikönyöklés, vagy félkézzel-kormányfogás fekvő ülésből.

A helyes pozíció: az ülés és a háttámla 90 fokos szöget zár be egymással, a csuklóddal pedig kényelmesen eléred a kormány tetejét. Tudom, baromi kényelmetlen elsőre, de ha adsz neki egy kis időt, és megszokod, rájössz, hogy vállalható.

3. Nem tudják hogyan viselkedjenek veszélyhelyzetben

Legtöbben magabiztos sofőrként ülünk autóba és szerencsére viszonylag kevesen kerülünk tényleges vészhelyzetbe pályafutásunk során. Ennek következménye, hogy nem is nagyon tudjuk, mit kell tenni, ha ez mégis bekövetkezne. Jeges úton való manőverezés, nem várt akadály kikerülése, vészfékezés. Mind-mind tanulható skillek, amiket fontos lenne naprakészen tartani.

4. Másnaposan autóba ülnek

Azt már orrvérzésig hallottuk, hogy ittasan (urambocsá’ drog hatása alatt) ne üljünk a volán mögé. Viszont egy haverokkal sörözős este után kevesünknek jut eszébe, hogy még másnap is necces a vezetés. Pedig az. A reakcióidő rendkívül megnő, ráadásul előfordulhat, hogy a véralkoholszint sem nulla még, főleg egy erős este után.

5. Nem tartanak megfelelő követési távolságot

Valószínűleg ez a szabály sem a pesti reggel nyolcas körúti dugóra alkalmazható leginkább, pedig nem ártana. Megfelelő követési távolsággal nagymértékben csökkenthetők a ráfutásos, koccanásos balesetek, több idő jut reagálni az előttünk történő dolgokra.

Bár hét éve van jogosítványom, és majdnem napi szinten vezetek, bőven volt mit tanulnom azon a vezetéstechnikai tréning napon, amint a Ford Magyarország ingyenesen biztosított 18 és 26 év közötti fiatalok részére.

Rendkívük fontos lenne, hogy ne csak annyi legyen a vezetésre való oktatás, hogy elvégezd a kreszt és letedd a forgalmit, hanem rendszeresen képzed magad, járj tréningekre, mert sokkal jobb, ha nem élesben találkozol először a meredek helyzetekkel.

Player Autószalon

Legfrissebb

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon