A tél igencsak kockázatos az autózás tekintetében, akárcsak a hidegebb őszi napok. A látási viszonyok megváltoznak, az utak jóval csúszósabbak, síkosabbak lesznek – nemcsak a hó, de a lehulló falevelek, a por, az eső miatt is. A Duna Autó szakemberei pár jó tanáccsal segítenek az autósoknak, hogy baleset és kellemetlenség nélkül vészeljék át ezt az időszakot.

Minőségi kérdés

Akik legalább egy kicsit is érintettek az autózásban, már biztosan mind tudják a szabályt: ha az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá kerül, akkor már téli gumival kell közlekedni. De miért is fontos ez? „A nyári abroncsok gumikeveréke jóval lágyabb anyagból készül, mint a télieké, ezért alacsonyabb hőmérsékleten merevebbé, ridegebbé válnak. Ennek következtében pedig nem látják el megfelelően a feladatukat” – árulta el Simon Péter, a huszonegy márkaszervizt üzemeltető Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Ha pedig eljön a gumicsere ideje, érdemes pár kritériumot szem előtt tartani, mielőtt a következő szezonra is felrakatnánk az abroncsokat. A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az élettartamra. Simon Péter szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni. Ez nagyban függ a gyártóktól, hogy milyen minőségű anyagokkal dolgoznak, valamint a kopottságtól, az elhasználódás mértékétől. Érdemes kikérni a márkaszervizek szakembereinek véleményét, és megvizsgálni a gumik profilmélységét. A téli abroncsoknál legalább négy milliméter vastagságúnak kell lennie a lamelláknak, hogy nyugodtan, biztonságban tudjunk velük közlekedni.

Ne csak a gumira figyeljünk!

Autónk téli felkészítése azonban nem szabad, hogy csak a téli kerékcserében merüljön ki. Már az ősz beköszöntével is megváltoznak a látási viszonyok, sokkal többet használjuk a gépjárművet szürkületben, sötétben. A harmincéves Duna Autó szakértői ezért hangsúlyozzák a megfelelően beállított fényszórók fontosságát. Ahogy az ORFK – Látni és látszani kampánya is erre hívja fel a figyelmet.

Hiába azonban a jó világítás, ha nem látunk ki a szélvédőn – ennek megóvása kívülről és belülről egyaránt lényeges. Ahhoz, hogy a szélvédőlapátok ne hagyjanak csíkokat, ne karcoljanak, érdemes rendszeresen ellenőrizni a gumibevonatukat, és évente lecserélni a lapátokat. Mindig takarítsuk le megfelelően az autónkat, ha ugyanis nagy hóréteg van rajta, az a fogyasztását is jócskán megnövelheti. Vigyázni kell azonban az ablaktörléssel: könnyedén kárt okozhatunk, ha lefagyott szélvédőn kapcsoljuk be ezt a funkciót. Az autón belül viszont a pára nehezítheti meg az életünket. Manapság a klímával ez viszonylag könnyen eltűntethető, de ha a fűtési vagy hűtési rendszer nem működik jól, vagy eldugult a pollenszűrő, akkor nem tudja ellátni feladatát. Ilyenkor hiába tartjuk kívülről rendben az autót, belülről a pára meggátolja, hogy kilássunk a kocsiból.

Ugyancsak ügyelnünk kell a folyadékszintekre. Ahogy hűl az idő, érdemes minél előbb elhasználni a nyári ablakmosó folyadékot, különben fagydugó keletkezhet, sőt, a műanyag tartályok meg is repedhetnek a hideg hatására. A hűtőfolyadék esetében pedig a fagyáspont ellenőrzése ajánlott, hogy aztán a megfelelő fagyálló hűtőfolyadék újratöltésével növeljük a hűtési rendszer élettartamát, és megvédjük a korróziótól.

„Az akkumulátorok is sokkal nagyobb igénybevételnek vannak kitéve télen – tette hozzá Simon Péter. – Egyrészt a külső hőmérséklet csökkenésével a kapacitásuk is csökken, másrészt az autókban található fémmotorok szoros illesztései még szűkebbek lesznek, a motorolajnak pedig megváltozik a viszkozitása. Tehát nagyobb erő kell ahhoz, hogy beindítsuk a gépjárművet, ami reggelente néha borzasztó kellemetlen perceket okozhat.”

Vezetéstechnikai kisokos

Ám nemcsak az autónknak van szüksége téli felkészítésre, hanem nekünk, autósoknak is. A csapadékosabb, hidegebb idő beköszöntével ugyanis sokan felveszik a „négykerekű esőkabátot”, vagyis inkább kocsiba szállnak – még ha kevésbé rutinos vezetők is –, mint hogy megázzanak. Gyakran kapkodnak, és nem tudják, mit is kell tenni bizonyos forgalmi szituációkban. A Duna Autó Zrt. szakértői három plusz egy tanácsot fogalmaztak meg az autósoknak a biztonságos őszi-téli közlekedés érdekében:

1. Vezessünk egyenletesen, ne kapkodjunk!

2. Kerüljük a hirtelen fékezést, és számoljunk az átlagosnál nagyobb féktávval!

3. Fokozottan figyeljünk az útviszonyokra (jeges foltok, kitaposott vályúk, csúszós latyak stb.)!

+1. Csakis olyan autót használjunk, amely fel van készítve az aktuális időjárási viszonyokhoz! A legfontosabb, hogy biztosan, épségben célba érjünk!

A cikk létrejöttét támogatta a Duna Autó.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés