Biztosan láttad már a Forma-1-es belsőkamerás felvételeken, hogy a pilóták menet köznem állandóan babrálják a gombokkal és kapcsolókkal rendesen ellátott kormányukat. Most pedig megtudhatod, hogy mi mire való.
A Mercedes ugyanis felfedte titkát, és egy látványos grafika segítségével magyarázza el, mire való az a 17 gomb és kapcsoló a kormányon, amivel Lewis Hamilton és Valtteri Bottas szórakozik. Annyit spoilerezünk, hogy egy F1-es kormány manapság nem csak kanyarodást szolgálja, sokkal inkább egy számítógép vezérlőegysége.
1. DRS: Megnyomására aktiválható az állítható hátsó szárny. Ha a pilóta megnyomja, a szárny lapja lecsukódik, így csökken a légellenállás és növekszik a csúcssebesség.
2. Skip 1/10 preset: Az autó és az erőforrás kritikus jelentőségű érzékelőit kezeli. Ezekből mintegy 100 darabot helyeznek el az autón, a versenyző 1-10 közötti skálán állíthat rajta.
3. Üres fokozat a sebességváltón: A kormány hátlapján elhelyezett „pillangókapcsolók” révén nem lehet véletlenül üresbe kapcsolni a sebességváltót, csak a 3-as jelzésű gomb megnyomásával.
4. Bokszutcai sebességkorlátozó: Ezt kapcsolják be a versenyzők, mielőtt átszelik a bokszutca elejét jelző fehér vonalat. Az adott hétvégétől függően maximum 60-80 km/h-s tempóra mérsékeli a sebességet.
5. Bokszutcai megerősítő: Ha a pilóta megnyomja ezt a gombot, a szerelők automatikusan jelzést kapnak arról, hogy az autó a bokszba fog hajtani, függetlenül attól, hogy a versenyző erről szól-e a rádión. Lewis Hamilton mérnöke a rádión a „pit confirm” szókapcsolattal szokta kérni a gomb megnyomását.
6. Differenciál: Itt állítható, hogy a hátsó kerekek között miként történjen a nyomaték elosztása a kanyarok elején, csúcspontján és kifelé.
7. Motorfék: Beállítható, hogy a motor mennyire lassítsa le az autót, amikor a pilóta éppen nem nyomja a gázpedált.
8. Fékerő-elosztás: Előre vagy hátra tolható a fékbalansz. A gombokkal finomítható a beállítás, az alapvető kiosztás a forgókapcsolókkal változtatható.
9. Mark: A versenyző ezzel választhatja ki, hogy milyen adatokra kíváncsi.
10. Elfogadás: A 2-es pontban említett szenzorok kiválasztása után ezzel lehet jóváhagyni a változtatást.
11. Rajt: Speciális beállítás a rajtokhoz, az autó maximális teljesítményét felszabadítja.
12. Rádió: Ennek megnyomásával kommunikálhat a pilóta a mérnökével.
13. „Strat mode” (stratégia üzemmód) kapcsoló: Az erőforrás különböző teljesítménybeállításait lehet módosítani ezzel a verseny során.
14. Menü kapcsoló: Az autót érintő beállítások változtathatók meg ezzel, „csomagban”, például a rádió hang- és a kijelző fényerőjét.
15. „HPP” kapcsoló: Ez az erőforrás főkapcsolója (az HPP a High Performance Powertrains, a Mercedes F1-es motorgyárának betűszava), ezzel kezelhető a hibrid rendszer energiamenedzsmentje vagy az MGU-K beállításai. Ezt a pilóta a mérnöke utasítására állítja át.
16. LED-ek: Ezek a fényforrások jelzik a pilótának, hogy mikor kell sebességfokozatot váltani. A fénysor két szélén sportbírói zászlójelzéseket utánzó fények láthatók (pl. sárga zászló).
17. Sebességváltó fülek: A baloldalival lefelé, a jobboldalival felfelé lehet váltani.
Azt azért megjegyeznénk, hogy a gomb- és kapcsolókiosztás teljesen egyénre szabott, azaz csapatonként, sőt pilótánként is változó.
A Ferrarinál meg...
(via, fotó: Reddit, Daimler AG)