A Bentley crewe-i gyárában jártunk, végigmentünk a gyártósoron, és tanúi lehettünk, ahogy tetovált kezek és gondos öltések által kézzel elkészül a Volkswagen csoport portfóliójába tartozó luxusmárka egy-egy példánya.

Az egész az 1900-as évek elején kezdődött, és általában úgy, ahogy ezek a történetek szoktak: Walter Owen Bentley és testvére, Horace Millner Bentley francia autókkal kereskedtek az észak-londoni Cricklewood kerületben, és ahogy az lenni szokott, eljutottak arra a pontra, hogy sokkal fickósabb dolog lenne, ha megcsinálnák inkább a saját autójukat, mintsem kereskedjenek valamivel, aminél azt gondolták, tudnak jobbat…

1919-ben be is jegyezték a Bentley Motor Ltd.-t, és az az évi London Motorshow-n be is mutatták saját autójukat, amiből 1920 nyarára már tudtak szállítani is. Ezután szépen megindult a márka felfelé a presztízs meredek kaptatóin: a húszas években öt alkalommal is megnyerték a Le Mans-i 24 órást, és ezzel stoppoltak néhány oldalt az autózás történelmének nagykönyvében, de sajnos, ahogy sok más szép üzletnek, a Bentley fivérek autós bizniszének sem tett jót az 1929-es gazdasági világválság. Egy trükkös manőver keretein belül végül a Rolls-Royce mentette be saját udvarára a válság hatására a csökkenő keresletben megsoványodott manufaktúrát, melyet egészen 1970-ig birtokolt is.

Ezt követően ők is továbbadták pénzügyi nehézségek miatt, és 1970–1998 között a Vickers-éra következett (akik 1980-ban a RR-t is megszerezték), ahol a 80-as években indult igazán virágzásnak a márka, mely 1991-re értékesítésben beérte a Rollst.

Az ezredforduló előtt végül mindkét márka új gazdához került: a BMW és a VW elosztotta igazságosan egymás között a két szigetországi ékkövet. A bajoroké lett a Rolls, míg a VW tűzte ki a Bentley-lobogót a főhadiszállásra.

A Player csapata szerencsés volt, hiszen a Rolls és a Bentley modelljei parkoltak már a garázsunkban, volt szerencsénk megtapasztani a különbséget a két márka között, valamint elfilozofálni, hogy kinek mit és miért ér meg ilyen összegeket egy autó.

Voltunk már többek között a Porsche vendégei is a zuffenhauseni gyárban, óriási élmény belesni a kulisszák mögé, hogy és mitől lesz olyan az az autó, amitől térdek remegnek meg, ha elmegy mellettünk. Kapva kaptunk az alkalmon, hogy igent mondjunk ezúttal a Bentley meghívására is. Indultunk hát Crewe-ba, a Manchestertől és Liverpooltól ötven-nyolcvan kilométerre található kisvárosba, ahol kézzel készítik ezeket az autókat.

És ez nem vicc, a cég kötelékeibe tartozó mindegy négyezer alkalmazott mindössze 88 darab autót gurít ki naponta a gyárból, szemben mondjuk a wolfsburgi VW-gyár napi 3500-as Golf-termelésével. Nem is lehet eladni annyi Contit, mint Golfot, az is biztos. Ha az autókat összértéken nézzük, az már közelebb visz a valósághoz.

Varrógépeket hajtó tetovált kezek, éles pengéket irányító, feltűrt ujjú karok, hátra szerelt robotok és tisztaság vár minket, ha belesünk a színfalak mögé. Gyere hát velünk, menjünk egy kört a gyárban, legalábbis azokon a részein, ahol engedték a fotózást és videózást!

Megnéznél egyet, de nincs kedved érte ennyit utazni? Szerencsére tavaly óta Budapesten is van Bentley-szalon, kanyarodj arra és ülj bele! Miközben mi itt a múltat boncolgattuk, pár hete bemutatták a jövőt is: ilyen lesz az elektromos EXP 100, legalábbis 2019-ben ezt gondolják Angliában...

Még több Bentley cikket szeretnél? Erre parancsolj!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés