Az 540i-ből egyedül az i igaz. Ez nem panasz, csak tény.

A nyolcvanas évekig az is elképzelhetetlen volt, hogy a BMW kombit gyártson (az egyébként gyönyörű 02-es Touringot ne emlegessük, az nagyjából annyira volt kombi, mint vitorlázórepülő), utána sokáig jegelték a kompakt fejlesztését, mert az nem illik a márkához – ma meg kerek a BMW-világ 1-essel, elsőkerekes egyterűvel, 30i jelű kétliteresekkel, d jelű td-kkel, és még sorolhatnánk. Azt is meg fogjuk szokni, hogy 5-ös Touring néven 7-es kombik készülnek.

Már írtunk róla, hogy a BMW nem késleltet, ahogy szokta – a többi autógyártóhoz hasonlóan –, majdnem egyszerre dobja piacra az 5-ös különböző motorváltozatait, és a négyajtóst is rögtön követi a kombi. A magyar bemutatón még nem volt Touring, most viszont már van belőle tesztautó is, rögtön az 540i.

Az aktuális 7-esnél nagyjából 15 centivel rövidebb az új 5-ös Touring, a tengelytávja pedig tízzel: nem elhanyagolható különbségek, ez alapján nem hetesezhetnénk le, akkor sem, ha a 4,94 méteres hossz és az 1,87-es szélesség (plusz tükrök) az 5-ösnek is komoly megjelenést adnak. A vesék olyan szélesek, hogy az már biológiai nonszensz, erre optikailag rásegítenek a széthúzott fényszórók. A praktikus, de ronda, és a szép, de helypazarló fardizájn közötti skálán megtalálták az ideális egyensúlyt, akinek a kombik alapvetően bejönnek, az odalesz az új Touring formájáért.

Akinek van lehetősége sokféle autóban ülni, főleg vezetni, tudja, hogy egy középkategóriás és egy luxusautó, például egy 3-as szedán és a 7-es között nem csak méret-, felszerelés- és árbeli különbség van. Egészen más a karakter, a hangulat, a tömegérzet, nagyjából minden.

Az 540i Touring – bár a 40i nem négyliteres, hanem háromliteres, turbós hathengeres – sportautósan dinamikus, 340 lóereje 5,1 másodperc alatt lövi százra a bő 1,8 tonnás kocsit. A 30i jól megy, a 40i viszont másik liga. Még úgy is érezni, mennyire gyorsul, hogy ezt csak alig hallható, szép tónusú motorhang jelzi, szélzaj semmi, a külső környezet és az utastér mintha két külön világ lenne.

Az xDrive a 30d-nél opció, a 40-inél viszont alap, ennek megfelelően nem az elektronikának kell küzdenie a ficánkoló hátsóval: ficánkolás nincs, csak bődületes gyorsulás, a nyolcfokozatú duplakuplungos automata pedig olyan finom szerkezet, hogy a létezését is alig vesszük észre. A légrugós futómű is partner a teljesítményhez, miközben megvan benne a légrugósokban tapasztalható, ez az autó nem gurul, hanem terjed-érzet. Ahogyan az igazi luxusautókban.

Bőrülés, négyzónás légkondi – az ilyen nyilvánvaló extrákról szót sem érdemes ejteni, ezektől egy kocsi legfeljebb bőrüléses kocsi lesz, négyzónás klímával, a luxusautóság 2017-ben nem ez. Nem teljesen fedi a valóságot, de az 540i Touring képes elhitetni, hogy teljes önjárásra is képes lenne, csak visszavettek a tudásából, bevárva a jogrendszer és a humán utasok felzárkózását. Adaptív tempomat, persze, sávtartás (ami nem figyelmeztetést, hanem szükség szerint korrigálást jelent), kamera körben, gyalogos-felismerés, figyelmeztetés a keresztirányú forgalomra, vészfékezés tolatásnál (ha a vezető annyira bamba, hogy a kamerakép és sípolás ellenére is összetörné a hátsó lökhárítót), LED-fényszóró, amely érzékeli és kitakarja a többi autót, egyébként fénybe burkol mindent… Ilyesmiket várunk ma egy luxusautótól.

No meg persze rengeteg kényelmi funkciót. Amilyen a gesztusvezérlés is, ami tűnhet parasztvakításnak – annak is tökéletes –, de amíg anélkül tudunk körözni a mutatóujjunkkal, hogy néznünk is kell közben, addig nem lesz ennél biztonságosabb ne vedd le a tekinteted az útról hangerőállító rendszer. Van persze head-up display és iDrive is, és már a képernyő is érintős, ami együtt ritka jól kezelhető infotainment rendszert alkot, GPS-alapú időjárás-jelentéssel, naptárral, mindennel. A klímavezérlést szerencsére nem rejtették menübe, külön egysége van, szintén érintős gombokkal.

A kormány mögötti mérőórák helyett monitort találunk, ahogy az lassan már elvárható a prémiumosztályban. A BMW azonban finom fémívekkel jelzi a klasszikus, négyórás kialakítást, ezzel megvan a comfort, sport vagy eco módnak megfelelően változó kép, csak épp egy kissé kiábrándító sík képernyő helyett sokkal elegánsabb kivitelben.

Noha érzetre tényleg sokkal inkább 7-es ez a BMW, ne felejtsük el, hogy Touring. A németek sem felejtették el, és nem csak az 570 literes térfogattal fejezték ezt ki. A hátsó szélvédő – BMW kombiktól szokott módon – külön is nyitható (ekkor a csomagtérroló automatikusan elhúzódik), sínes rendszer segíti a csomagrögzítést, még az elsősegélycsomagot és sízsákot rejtő fedél is teleszkóppal emelkedik fel, az osztottan dönthető hátsó üléstámlák lehajtásával pedig nem teljesen sík, de küszöb nélküli rakteret kapunk.

Luxuskörökben nem illik költségekről beszélni, de most legyünk illetlenek: az 5-ös Touring alapára 14,8 millió forint (20d), a teszthét alatt 15 liter alatt fogyasztó 40i xDrive 19,4, ami M csomaggal és a tesztautó egyéb extráival 24 millió fölé csúszik. A 7-es alapára (30d) 27,4 millió forint, szóval az 540i xDrive Touring diszkontajánlat, bár egyet fizet, kettőt kap akcióra valószínűleg nem érdemes várni.

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

830 lóerővel igazi izomautó a Shelby Super Snake

További cikkeink a témában