A legendává vált legelső Mustang bemutatója után a Fordnál eljátszottak a gondolattal, mi lett volna, ha inkább egy kétüléses, rövidebb modellt szabnának belőle. A Shorty Mustangból egyetlen prototípus készült, ami kalandosan élte túl a zúzdát.

1964-ben, amikor a Ford bemutatta a Mustang első generációját, még nem voltak biztosak benne, hogy a családbarát 2+2 üléses változat helyett nem lett volna jobb kétszemélyes kivitelben gyártani. Ezért még abban az évben megbízást adtak egy dearborni külsős cégnek, hogy készítsék el a Mustang rövidített prototípusát, hogy választ kapjanak erre a kérdésre.

A tervezés feladatát Vincent E. Gardner kapta, aki korábban a legendás Raymond Loewy mellett is dolgozott, és a munka eredménye egészen jópofa lett. A Mustang III néven készülő prototípus eleje a gyártásba kerülő Mustangról került át, de

a szélvédőtől hátrafelé teljesen új az üvegszálas anyagból készült karosszéria, még ha a stílusa hasonlít is a hosszabb Mustangra.

Shorty néven is emlegették a Mustangot, aminek a tengelytávját 40 centiméterrel rövidítették meg,

és bár kétségkívül remek munka, a szemünknek mégis az ikonikus nyújtott forma a kedves. A motornál nem adták alább, 5 literes V8-as került bele automata váltóval, Gardner pedig nemcsak a rövidke Mustang tervezésében, hanem az építésében is részt vett.

A Shorty Mustang megjelent a Motor Trend magazinban és 1965-ben kiállították a Henry Ford Museumban is, de hamar belátták, hogy nincs sok értelme gyártásba adni.

Sok más prototípushoz hasonlóan a rövid Mustang sorsa is az lett volna, hogy bezúzzák.

Gardner ezt elég rosszul viselte volna, ezért 1965. május 2-án egyszerűen ellopta a prototípust.

A férfi egy raktárt bérelt, ott rejtette el a Mustangot egy fal mögé, de csak az első havi bérleti díjat fizette ki.

A tulajdonos ezért fél év után benézett a raktárába, és meglepetten fedezte fel az autót, majd értesítette a rendőrséget. A Fordnál addigra már bejelentették a prototípus eltűnését, amit a biztosító ki is fizetett nekik, ezért többet nem foglalkoztak vele.

Miután a biztosítóhoz került a Shorty, a cég egyik alkalmazottja vásárolta meg, majd feladott róla egy hirdetést az újságban.

Így került ahhoz az ohiói autórajongó férfihoz, aki 47 éven keresztül a gyűjteményében tudhatta.

Nem volt különösebb terve vele, de az ezredfordulón meggyőzték, hogy újítsa fel, ekkor ki is állították egy Concours d’Elegance-on.

2015-ben aztán úgy döntött, hogy megválik tőle, ezért a Shorty Mustang az RM Sotheby’s árverésére került.

Az eredeti Mustang bemutatásának ötvenedik évfordulóján nagy sikere volt a rövidke prototípusnak,

amit a várakozásnak megfelelően tekintélyes összegért adtak tovább: 511 ezer dollárt, azaz 145 millió forintot fizettek érte.

Ez is érdekelhet:

Beindítja a fantáziád ez az újjáépített 1969-es Mustang Boss 429

Dögösebb és jóval erősebb is, mint új korában.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Így néz ki minden F1-es pilóta rémálma, amikor az élről rossz garázshoz hajt be kerékcserére

További cikkeink a témában