Kipróbáltuk a Hyundai alternatív meghajtáshoz fejlesztett autóját – Ioniq Hybrid-teszt

Úgy tarolja le a Hyundai és a Kia a piacot, hogy azt öröm (a minőségi, jó ár-érték arányú autókra vágyó vásárlóknak), vagy rossz (a konkurenseknek) nézni. Hibridek és villanyautók nélkül tömeggyártó viszont ma nem gondolhatja komolyan a hódítást, azt pedig már tudjuk egy ideje, hogy a dél-koreaiak nem viccelnek.

A Hyundai nem akart kiegészítő vagy önállóan dolgozó elektromotort és akkupakkot tuszkolni valamelyik meglévő, belsőégésű motoros típusába, inkább fejlesztett egy teljesen új modellt – ez lett az Ioniq –, amely hibridként, plug-in hibridként és teljesen elektromos változatban is kapható.

Mi a sima hibridet kaptuk meg, amely még a zöld rendszámot sem érdemli ki, mert messze nem megy ötven kilométert tisztán villannyal, valószínűleg ötöt se, de nagy hiba lenne ez alapján megítélni. A nem konnektoros Toyota Priusok sem kapnak – többek között ingyenes parkolásra jogosító – zöld rendszámot, ettől még boldogan araszolnak velük a taxisok hat liter alatti fogyasztással.

Csak míg az aktuális Prius úgy néz ki, mintha egy ázott, gyűrött gyerekrajz alapján próbálták volna tudatmódosított mérnökök kiegészíteni a homályos részleteket, majd az így keletkezett vázlat alapján látássérült szakik állították volna be a présgépeket, az Ioniq egészen csinos.

Toyota Prius, a szörnyeteg

Az Ioniq hibridnek van hűtőrácsa – nem kell szokni a helyére fröccsöntött műanyagot, mint az elektromos verzión –, ha nem lenne rajta olyan márkalogó, amilyent az autóembléma-gyártók kilencvenkilenc százaléka a selejtbe száműzött volna, jó lenne az összkép.

A tesztautó fehér színe ráadásul kiemeli a fényszórók alatt és a hűtőrács felső vonalán végighúzódó fekete tört vonalat, ami a legjellegzetesebb eleme a kocsi orrának, csak ez a sötét árnyalatú Ioniqokon egyáltalán nem látszik.

Oldalról a Hyundai úgy néz ki, ahogyan a Prius is kinézhetne, ha nem fordult volna elő a gyerekrajzos fiaskó, de a far fejezi ki a legegyértelműbben, hogy az Ioniq a Hyundai Priusa, amellyel a Toyota sikereit ismételnék, és valamiért úgy gondolták, ennek a vízszintesen kétfelé osztott hátsó szélvédő lehet az egyik záloga, ezért átvették az Ioniqra is.

A rettenetes Priustól megriadt potenciális vevő az Ioniqban nyugalmat talál, a beltér – a nagyobb kijelzőt leszámítva – akár jó néhány éves tucatautóé is lehetne, ez pedig valószínűleg jó pont azoknál, akik egy egyszerű hibriddel lépnének át az alternatív meghajtások félelmetes világába. Az egyetlen furcsaság az amerikaiautós-mercedeses pedálos rögzítőfék, amúgy viszont bárki számára ösztönösen kezelhető minden, a monitoron pedig nem muszáj nézni, hogyan is működik éppen a hibrid rendszer.

Nem is szükséges, mert minden automatikus, a vezető, ha akarná, se tudná például kizárólag elektromos hajtásra ösztönözni a kocsit. A villanymotor általában indulásnál segít, a benzinmotor a hajtást és a töltést is elvégzi, ám ennek inkább csak a kijelzőn van nyoma, simán megy minden. A rendszer összteljesítménye 141 lóerő – ezzel jócskán ráver a Prius 122 lóerős teljesítményére –, és bár a 10,8 másodperces gyorsulás és a 185 km/h végsebesség sem bajnok, az 1,6 literes szívó benzines és a villanymotor, valamint a hatfokozatú duplakuplungos automata váltó hármasa jó csapat, elegendő a teljesítmény még autópályán is.

Sportosságot kár keresni, ahhoz a kormányzás és a futómű sem partner, családi használatra viszont kényelmes kocsi a hibrid Ioniq, megvan hozzá az ereje és a helykínálata is, a csomagtartó 440 literes térfogata is tisztességes. De mennyibe kerül mindez? 7,7 millió forint az Ioniq alapára, ami jóbaráti a 9,225 milliós Priushoz képest, átlagfogyasztásra elég öt-hat litert kalkulálni, ami egy majdnem négy és fél méteres, 1,4 tonnás családi autótól szerény érték.

Kellemesebben néz ki, és a szörnyű fokozatmentes váltója helyetti duplakuplungosnak hála kellemesebben is megy, mint a Prius, miközben olcsóbb. Az anyaghasználata és a Hyundai közelmúltja miatt is bizalmat gerjeszt – érdemes odafigyelni rá.

Ez is érdekelhet:

Ifj. Kovács úr első villanyautója - Volkswagen e-Golf-teszt - Roadster

A Volkswagennek sikerült úgy villanyosítania a Golfot, hogy az még a gyenge változástűrő-képességű vásárlóik számára is elfogadható legyen.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon