Az autópótléknak tartott Velorextől mára eljutottunk oda, hogy a háromkerekűek ma már inkább menők. Meg is mutatjuk, miért.

Kezdjük ott, hogy az első autó is háromkerekű volt. A Benz Patent Motorwagen persze még inkább hasonlított egy olyan lovas kocsira, ami elől elszaladt a ló. Persze önerőből sem volt sokkal gyorsabb, 954 köbcentis, egyhengeres motorja kezdetben 0,67 lóerőt, később már 2 lóerőt teljesített, amivel 16 km/órás tempót ért el.

A háromkerekűekről persze a legtöbbünknek valamiféle autópótlék juthat eszünkbe, nem véletlenül, hiszen a legtöbben a Velorexszel találkoztunk először. Az ötvenes-hatvanas évek Csehszlovákiájában gyártott, csővázra feszített műbőr karosszériás „bőregeret” a Jawa motorkerékpárok 250 és 350 köbcentis, kétütemű motorjával szerelték, amivel maximum 85 km/órát ment a Velorex.

Tőlünk nyugatabbra sem volt jobb megítélése a háromkerekűeknek, hiszen hogy ha Mr. Bean vagy a Top Gear filmjeiben szerencsétlen lélekvesztőre volt szükség, akkor szinte egészen biztosan a Reliant Robin volt az, és nagyon valószínű, hogy fel is borult. Az 1973-tól harminc éven át gyártott, üvegszálas karosszériájú Robint 750 és 850 köbcentis négyhengeressel szerelték.

Pedig már akkoriban is próbálták menőbbé tenni a háromkerekűeket. A Reliant alapjaira épült 1970-ben a Bond Bug, ami a klasszikus magyar autós kártya egyik csodabogara volt. Ék alakú karosszériája olyan futurisztikus volt, mint egy sportkocsi-koncepcióé, és ahhoz hasonlóan a felfelé nyíló tetőn keresztül lehetett beszállni. A 120 km/órára képes Bond Bug azonban nem volt sem olcsóbb, sem gyorsabb, mint egy Mini, ez okozhatta a vesztét.

De a háromkerekűből ennél izgalmasabbat is ki lehet hozni. A klasszikus autóiról ismert Morgan a harmincas-negyvenes években már gyártott ilyet, és 2012-ben ismét visszatértek a recepthez. A kétliteres, V2-es motorkerékpár-erőforrással szerelt 3-Wheeler így 4,5 másodperc alatt gyorsul százra, és benne garantáltan egy Spitfire vadászgép pilótájának érezheted magad.

Még elektromos változata is van a Morgan háromkerekűjének, ami a steampunk stílus rajongóinak lesz kötelező darab. Az EV3 ugyan még csak prototípus, de 101 lóerős elektromotorjával és 450 kilogrammos tömegével jó mókának ígérkezik. Egy feltöltéssel 240 kilométert lehet megtenni vele, a gyártása pedig talán már 2016 végén megkezdődhet.

Aki szerint a Morgan unalmas, az vessen egy pillantást a Polaris háromkerekűjére. A Slingshot a gyártója szerint motor, de az autókból ismert kormánykereke és ülései, sőt, még hárompontos biztonsági öve is van, bár sisak ebben is ajánlott, ugyanis nemcsak teteje, de ajtaja sincs. A motorja a nálunk Opel GT-ként ismert Pontiac Solstice 2,4 literes négyhengerese.

Most pedig itt a legújabb prototípus, ami végképp menővé teheti a háromkerekűeket. A máltai Valene manufaktúra Black Mamba névre keresztelt prototípusa olyan, mint egy Ariel Atom (tudjátok, ami Jeremy Clarkson arcát fodrozta gyorsulás közben), a hátsó kerékbe épített 110 lóerős elektromotorja pedig 4,2 másodperc alatt repíti százra. Ha megvalósul.

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés