Megint gurított egy korrektet a német autóipar.

Az már egy autószerető számára sem újdonság, hogy az autóipar IPA-söre a SUV, azaz ez az a vonat, amire mindenki fel szeretne pattanni, mert ez most a trendy, mindenki által vágyott tárgy. Természetesen nem maradhatott ki a sorból a rüsseslheimi óriás sem, amely a Grandlanddal egy teljesen korrekt, versenyképes crossovert pakolt le az asztalra.

„Sportos, elegáns, komfortos modern SUV”, állítja az Opel sajtóanyaga a Grandland X-ről, ami nekem klasszikus példája annak, amikor egy terméket félrebrandingelnek. Ha van Opel, amihez meg kellene tartani az elegáns szót, az legyen mondjuk az Insignia, a Grandlandnak meg maradjon meg a nem túl eredeti modern, ami egy fokkal jobb annál, mintha azt írták volna, hogy „új”. De hagyjuk a marketinget és pattanjunk be a gépbe!

Tigris zakóban

A napokban Baszkföldre invitáltak minket, hogy hajtsuk meg a 2.0-s dízel Grandland X-üket, amely esetében a sorrendet betartva az első benyomásokkal kezdjük. A Grandland X kinézetre tökre nem egy tipikus Opel, és ez nem feltétlenül kritika, inkább dicséret. A benzines 120 és 130 lóerős verziók után a kétliteres dízel a maga 177 lóerejével egy elég erős szintugrás, de a vezetési élményben ez nem jelentkezik,

nem robosztus gépszörny feelingünk van, hanem egy visszafogott, csendes, de
dinamikus társról van szó, vagyis a Grandland X olyan, mint egy sportzakóba bújtatott tigris.

Végre egy korrekt automata

Az általunk tesztelt modellbe az Opel nyolcsebességes automata váltóját pakolták, ami valami pokolian jól szuperál, és mint az automata váltók régi ellenségeként is be kellett vallanom, hogy boszorkányosan jól sikerült darab, ami majdnem abban a ritmusban, szellemben váltott, mint ahogyan azt én is tettem volna. Ez pedig olyasmi, ami a Toyota Yaris hibridje, a Seat Aronája után hatalmas felüdülés volt. Utóbbi kellemes autó, de a teszt során egy a Monserrat-hegység szerpentinjein úgy meghalt az automata váltó, hogy azt rossz volt hallgatni.

Ugyanez a Bilbao és San Sebastian között meghúzódó hegységekben hibátlanul teljesített, szóval nincs más hátra, mint megemelnem a virtuális kalapomat az illetékes mérnökök előtt. A kanyarokban nagy sebességnél kicsit himbálózik, de nyilván meg lehet szokni, tanulni az autót, de ahhoz egy két órás tesztüzemnél több idő kell, mondjuk ugyanez a szintén SUV/Crossover nagyobb Qashqainál nem jelentkezett.

Egy kis matek

A hajtóművek választékát megkoronázó 2.0 Diesel teljesítménye 130 kW/177 LE 3.750/percnél, nyomatéka húzós 400 newtonméter, 2000-nél. Álló helyzetből 9,1 másodperc alatt gyorsítja százra a Grandland X-et, és 214 km/órás csúcssebességet tesz elérhetővé. NEDC-fogyasztás városban 5,3-5,3 l/100 km, országúton 4,6-4,52 l/100 km, kombináltan 4,9 4,82 l/100 km, 128-1262 g/km CO2.

Az 1,6 literes, 88 kW/120 LE teljesítményű dízel már 1750/percnél kifejti 300 newtonméteres nyomatékmaximumát. NEDC-fogyasztás városban 5,1-4,7 l/100 km, országúton 4,2-3,5 l/100 km, kombináltan 4,6-4,0 l/100 km, 118-104 g/km CO2.

Az 1.2-es, teljesen alumíniumépítésű, közvetlen benzinbefecskendezéses turbó-benzinmotor 96 kW/130 LE teljesítményt ad le, és szintén 1750/percnél produkálja erőteljes 230 newtonméter nyomatékcsúcsát. NEDC-fogyasztás városban 6,4-6,0 l/100 km, országúton 4,9-4,5 l/100 km, kombináltan 5,5-5,1 l/100 km, 127-117 g/km CO2).

Amikor a kevés sok

Az autótesztek töbek között azért is izgalmas események, mert elsőkézből lehet megtapasztalni, hol tart éppen az autóipar, ha a beltérről, infotainmentről van szó. Nos, láttunk már jobbat a Grandlandnál, de mint tudjuk, a kevesebb néha több, és ha a kevés annyi mindent takar, mint az általunk kipróbált darab, akkor nem lesz miért panaszkodni.

A tolatókamera és a 360 fokos körpanoráma az autóról már-már bézik fícsőr minden márkánál, az Opelnál is, és nagyon szépen sikerült mindkettő szolgáltatás. Szerencsére nem kellett kipróbálni az ütközésjelzőt, és azt sem, hogy az autó jelez, ha sofőr elszundikált volna a volánnál. Az automatikus sávtartási funkciót ellenben teszteltük és szépen muzsikált, a holttér figyelő rendszer szintúgy.

Mint tudjuk, az autó már akkor is erősen hasonlít egy okoseszközre, ha dízel: az autóban megtalálható legújabb generációs IntelliLink-rendszerek Android Auto- és Apple CarPlay-kompatibilisek, és kívánságra kapható az OnStar személyes online- és szolgáltatási asszisztens is, WLAN-Hotspottal és olyan szolgáltatásokkal, mint a szállodafoglalás vagy a parkolóhely-keresés. Az okostelefon induktívan, kábel nélkül tölthető fel. Akik szeretik, ha kristálytisztán szólal meg az utastérben a csikidám, azok a Denon prémium-hangrendszert választhatják, nyolc hangszóróval és mélynyomóval.

Összességében a műszerfal és a kezelőfelületek jól átláthatók, minden kézre esik, érthető, nincs túlbonyolítva. A Grandland nevéhez illően nagy is, az 514 - 1.652 literes csomagtartó felveszi a versenyt a legtágasabb kompakt kombikéval.

Ami az árfekvést illeti, az alapár 7,5 millió körül indul, a Ultimate esetében teljes felszereltséggel ez felkúszik 9,3 millió forintra, ami masszív szám, de be kell valljuk, az az igazság, hogy azokért a szolgáltatásokért cserébe, amit a Grandland-élmény kínál, a mai piacot figyelve nem túlzás.

A baszkföldi túrán az Opel annyit felvillantott a jövőből, hogy jön a Grandland X hybrid, azaz azok is elkezdhetnek szemezgetni vele, akik dízelt már akkor sem használnának, ha ingyen vágnák hozzájuk.

A Grandland nem forradalmi modell, nem ír történelmet, de nem lehet mindig üveghangon gitározva szólózni: kedvelhető és megbízhatónak tűnő darab, amit szeretni fognak azok, akik mellette teszik le a voksukat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés