Megnéztük, hol készül a legkülönlegesebb 911-es, aztán meg is hajtottuk

Már évtizedek óta foglalkozik a vevők egyedi igényeivel a Porsche, most pedig abba is bepillantást nyújtott, hol és hogyan készülnek a kívánságra gyártott 911-esek, amelyek közül a legújabbat, a 607 lóerős Turbo S-t meg is hajtottuk.

Ha éppen egy Porsche vásárlása előtt állsz, és van miből költeni rá, akkor megelégednél a szériamodellel? Ugye, hogy nem? De még mielőtt belevetnéd magad a tuningcégek kénköves poklába, érdemes egy próbát tenni a gyárnál is, hiszen a legtöbb helyen készségesen segítenek az egyedi kívánságok megvalósításában. Így tesz a Porsche is, immár évtizedek óta, és most megmutatta nekünk, hol és hogyan készülnek a különleges modellek.

A stuttgarti reptérről Zuffenhausen felé vittek, de nem álltunk meg a Porscheplatznál, ahol a múzeum épülete előtt három Porsche-modell emelkedik a magasba, hanem egy kicsit tovább mentünk. Befordultunk egy alig jelölt kapun, amiről elsőre meg nem mondtad volna, hogy a legritkább és legdrágább Porschék szülőhelye. De itt készült a legendás 959-es, és a parkolóban csupa ritka színű 911-es jelezte, hogy ebben a csarnokban nem a szokásos munka folyik.

Mostantól Porsche Exclusive Manufaktur a neve annak a műhelynek, ahol 1500 négyzetméteren, 13 munkaállomáson folyik a gyárból kikerült Porschék tökéletesítése. Ha nem elégszel meg a katalógusból rendelhető opciókkal, mert már gyerekkorod óta 911-esről álmodtál, és azt is pontosan megálmodtad, hogy milyen színű legyen, akkor itt megoldják neked. Sokat mondó szám: a 911-esek 38 százalékát rendelik az Exclusive manufaktúrából.

Lehet, hogy csak néhány kiegészítőt rendelsz innen, például felirattal hímzett fejtámlát, sportkipufogót vagy a kedvenc színedre festett felniket. De akár teljes különkiadásokat is készítenek itt, és erről elég látványos tárlat várja a rajongókat. Ha odavagy a 911-esért, akkor biztosan van kedvenced közülük, legyen az a Sport Classic, a Club Coupé vagy a Speedster.

1992-ben a genfi szalonon jelent meg az első 911 Turbo S. Leichtbau, azaz könnyűépítésű, ezért a legtöbb extrát, így az elektromos ablakokat, a központi zárat és a klímát is kidobták belőle. A hátsó üléseknek is menniük kellett, előre pedig kagylóüléseket szereltek be. A karosszéria néhány elemét üvegszálasra cserélték, és még az ablakok is vékonyabbak, így csak 1290 kilogrammot nyom a mérlegen, 180 kilogrammal kevesebbet, mint a Turbo.

3,3 literes hathengeres motorjának 320-ról 381 lóerőre növelték a teljesítményét, így 4,7 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 290 km/óra. 25 évvel ezelőtt ezekkel a számokkal nagyot ütött, és mivel csak 86-ot gyártottak belőle, ma is keresett veterán. Az itt kiállított példányban 2706 kilométer volt, és el tudod képzelni, mennyit ér, ha elmondjuk, hogy egy éve egy nagyon hasonló másikat 974 ezer fontért, azaz 336 millió forintért adtak el egy aukción.

Most pedig egy újabb limitált szériás modellel mutatják meg, mi mindenre képes ez a műhely. 911 Turbo S Exclusive Series a neve, és minden benne van, amit a Porsche csak kínálni tud. Fogták a legizmosabb Turbo S-t, és még tovább csavarták a teljesítményét, légterelő-készlettel látták el, a belsejét pedig a legfinomabb anyagokból dolgozták ki. Végül mindezt olyan aranyszínbe csomagolták, amitől biztosan felkapod rá a fejed.

De miért arany?

Jól ismeri a vevői igényeket a Porsche, és tudják jól, hogy mire vágynak. Ha valaki a lehető legdrágább és legkülönlegesebb sportkocsit keresi, nem áll messze tőle a feltűnés sem, és ez az arany 911-es minden, csak nem szürke jelenség. De látszik rajta a szénszálas anyag, a drága sportkocsik másik fontos kelléke. Karbonból készült a csomagtér fedele, a tető, a légterelők és a küszöbök is.

Most azt is megláttuk, miért állnak ilyen jól ennek a 911-esnek a versenycsíkok. A fényezése úgy készül, hogy a csíkokat fóliával maszkolják, felkerül a festés, aztán gondosan összecsiszolják úgy, hogy tapintva sem érzed meg, hol találkozik a fényezés a láthatóan maradt szénszálas felülettel. A könnyűfém kerekek gyártása még izgalmasabb: előbb az egészet lefestik aranyra, majd feketére, amit végül lézerrel égetnek le a pereméről, hogy láthatóvá váljon az arany szegély.

Belül a legapróbb részletig finom a megmunkálás. A szénszálas anyagból készült díszbetétekbe például vékony rézszálakat szőttek, amitől aranyos csillogása lesz, a nappabőr ülések és az Alcantara tetőkárpit mintája pedig a karosszéria csíkjaira rímel. Méghozzá profi megoldással: a bőrkárpit kétrétegű, és a perforált felső alól egészen finoman sejlik elő az aranyszínű alsó réteg. Igazi kihívás volt így megalkotni, hiszen a fűtött-hűtött ülés a legjobban igénybevett része a belsőnek.

Ha nem jön be az arany, akkor persze más színekben is rendelhető az Exclusive Series, van még fekete, fehér, szürke és kék fényezés is, de nem árt tudni, hogy néhány részlet, például a kerámiafékek fekete nyergének arany Porsche-felirata ekkor is megmarad aranyszínűnek. Csak hogy mindenki tudja, hogy nem akármilyen 911 Turbo S-ről, hanem az 500 darabra limitált példányszámú szériáról van szó.

Az autóhoz egyedi táskakészlet és kronográf kérhető, amiket szintén a Porsche Exclusive Manufaktur alkotott meg.

A csomagtérbe tökéletesen passzoló táskakészlet ára 5000 euró, és mondanunk sem kell, hogy ugyanabból a bőrből készült, mint az üléskárpit, a vállszíja biztonsági övből, az alja szénszálas anyagból van. Nemcsak szépek, hanem praktikusak is, például mágneses csattal záródnak, és a kisebb táskát a közepeshez lehet csatolni, hogy könnyebben vihesd kézben.

Még izgalmasabb tartozék az óra, ami a Porsche Design terméke. Ferdinand Alexander Porsche, Ferry Porsche fia nemcsak arról ismert, hogy megalkotta a 911-es máig csiszolt legendás sziluettjét, hanem arról is, hogy a formatervezésért rajongva 1972-ben megalapította a Porsche Designt. Az első terméke egy karóra volt, a versenyautókból ismert, könnyen leolvasható, fekete hátterű, fehér számos számlapjával óriási siker lett, 50 ezret adtak el belőle.

A háza titánium, a számlapja szénszálas anyagból, szíja pedig az üléskárpittal megegyező bőrből készült, és a mechanikája sem utolsó. Stopper is van benne, amit a Porsche Flyback rendszerével kettő helyett egy gombnyomással lehet nullázni. Ezt az órát csak a limitált 911-es mellé lehet kérni 9950 euróért, de akkor már a számlapját az autó színéhez igazítják.

Most pedig azt is láttuk, milyen precíz munka egy ilyen óra összerakása.

2014-ben saját svájci műhelyt nyitott a Porsche, hogy ne csak a tervezés, hanem a gyártás is házon belül történjen, és innen érkezett egy mester, aki előttünk rakott össze egy órát. Tehettünk egy próbát, hogy nagyítóval és csipesszel helyére tegyük a nagymutatót, és elég, ha annyit mondunk, hogy nem véletlenül nem vagyunk órásmesterek. Egy óra összerakása négy napba telik, ennek nagy részét a tesztelés teszi ki.

Már ennyi látnivaló is elég élmény volt ahhoz, hogy mostantól még inkább a Porsche-tulajdonosok közé vágyjunk, de a legizgalmasabb rész még hátravolt. A kiállított 911 Turbo S-be nem ülhettünk be, mert a frankfurti autószalonra szánt kiállítási darabról volt szó, de a múzeum előtt kint állt három másik példány, amit a Stuttgart környéki utakon meg is hajthattunk.

A városból kivezető úton még pontosan úgy viselkedett, mint bármely más 911-es, tökéletes üléspozícióval, sokat sejtetően morgó bokszermotorral, de amint elhagytuk a város vége táblát, kiderült, miért vagyunk úgy oda ezért a Porschéért. Félelmetes, hogy mire képes még akkor is, ha közúton még csak a közelébe sem jutsz annak, hogy a 607 lóerőnek akár a töredékét is kihasználd.

Mivel ez a legdurvább 911 Turbo S, ezért minden széria hozzá, amit a Porsche csak kínálni tud: Sport Chrono csomag, hátsókerék-kormányzás és adaptív futómű is. Érdemes a kormánykeréken lévő üzemmód-váltóval normálból sportba kapcsolni, mert olyankor engedi ki a hangját a bokszermotor, és ezt a reszelős hangot egész nap el tudnánk hallgatni. De számolj azzal, hogy sportban még a német utakon is túl keménynek tűnik majd a futómű.

És nagyjából ennyi, amit egy rövid próba alatt megtudtunk a legizmosabb 911 Turbo S-ről. Igaz, a gondosan kimunkált felnivel szerelt, aranyszínű Porschék jelentős része amúgy sem fog versenypályát látni.

Mi legalábbis mostantól biztosan az Exclusive Manufaktur kínálatából választanánk magunknak.

Ha elfogadsz egy tippet, nem is kell feltétlenül a legizmosabb Turbo S-re várnod.

A visszafelé vezető úton egy másik limitált szériás ritkaság, a 91 példányban készült 911 Targa 4S Exclusive Design Edition kormánya mögött találtuk magunkat, és ez a nem túlságosan kihegyezett Porsche hamarabb megérteti veled a márka lényegét, mint ahogyan nulláról százra gyorsul, pedig a Sport Chrono csomag nélküli 4,2 másodperc is elég figyelemreméltó.

A hathengeres, turbós motor ebben 420 lóerős, és már ennyi is bőven elég a boldogsághoz, meg persze ahhoz, hogy elérje a 301 km/órát. Jobban kiautózhatónak érződik a Turbo S-nél, legalábbis a kanyargós országúton, ahol a Targa további élményeket tartogat.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon