Vagyis elaprózta, de jó értelemben: számtalan apró részletre figyelt, még MÁV-utánérzésre is futotta, így készítette el a tökéletes célszerszámot.
Bár az új Škoda Fabia hivatalos bevezetése csak szeptemberben lesz, de addigra akár már ott is parkolhat egy a garázsodban: az autó ugyanis már itthon is rendelhető, az első szállítások pedig augusztusra be is érkeznek.
Nagyon racionálisan dönt, aki az új Fabiára szavaz, mert (az autó) minden fontosat tud, amit a nagyok, persze ha nem alapfelszereltséggel rendeled. Két területet érdemes kiemelni: a vezetéstámogató rendszereket, és a praktikus használatot – a mostani facelift mindkettőben nagy előrelépés.
Profi tolatókamera, parkolóradar, pedálok nélküli adaptív tempomat, kulcs nélküli nyitás, start/stop rendszer, fény- és esőérzékelő, keresztirányú forgalom-figyelő, városi vészfékező rendszer, holttérfigyelő, voice control, ez mind-mind benne lehet a kocsidban, némelyik már a széria változatban (a konfigurációkat itt böngészheted).
Most először akár teljes LED-világítással is rendelheted a Fabiádat, a legelemibb dolgok közül egyedül talán a sávelhagyás-gátlót hiányolhatjuk, amit a gyár valamiért nem tett elérhetővé.
Azért a sávtartó elektronika híján sem szenved még a praktikum. Ez utóbbit egész kis arzenál segíti: van például egészen gigantikus tetőablak, ami ugyan nem nyitható, de rolóval elfedhető a két végéből középig, azaz külön-külön dönthetnek a hátul és elöl ülők, hogy behúzzák-e.
Mobiltartó, kényelmes könyöklők, kétlépcsős kalaptartó – ez mind adott, sőt még egy, a régi MÁV-szemeteseket idéző mini kukát is találunk. A szélvédőre odabiggyesztettek egy átlátszó műanyag jegytartó csipeszt, a tanknyílásban pedig most is ott a jégkaparó.
És lehetetlen autótól írni a connectivity említése nélkül. A Fabia SmartGate rendszere bluetooth-szal kapcsolódik az okostelóhoz, ami így kiírja a fogyasztási- és szervizadatokat, tájékoztat a vezetési dinamikáról. Másrészt az Apple CarPlay és Android Auto segítségével megjelenítheted a teló képernyőjét a 6,5 inches kijelzőn.
Újdonság még a két hátsó USB-port, a hátsó tablettartó, a kivehető LED-es zseblámpa, és az első ülés alá bepattintott esernyőtartó, természetesen esernyővel – ezek mind a simply clever csomag részei.
Az egész fenti felsorolás jellemző a mai autóiparra:
annyi az infotainment, a felhasználóbarát megoldás, hogy a lényegről, a motorról és a vezetési élményről csaknem elfeledkeztünk.
Összesen ötféle motor-váltó kombináció létezik, minden motor egyliteres benzines, ám az 60 és a 75 lóerőset mi nem teszteltük. Maradt három: a 95 lóerős, ötfokozatú manuális váltóval, a 110 lóerős hatfokozatú manuálissal, illetve a 110 lóerős, automatával.
Az első a kis ötajtóst vitte, és elég jól állt neki: a motor remekül vitte a gépet a kacskaringós utakon, a futómű jól dolgozott a nyilvánvalóan újraaszfaltozás előtt álló terepen, a váltót pedig abszolút precízen kapcsolgathattuk, kifogástalanul működött.
Versenyautónak nem mondanánk, de számíthatunk rá előzéskor, és végig kényelmesen éreztük magunkat a hosszú tesztkörökön.
Itt derült ki, hogy a sok praktikum nem csak vevőcsalogatás: gyorsan belaktuk a kocsit, kortyoltuk az ásványvizet, töltöttük a mobilt, állítgattuk a navit, hallgattunk cseh rádióadást. Ha hihetünk az ökölszabálynak, hogy az a jó kocsi, amiben elsőre is megtalálunk mindent, mintha évek óta vezetnénk, akkor a Fabia nagyon is az.
Egyetlen kifogásunk lehet, de arra is van ellenszer. Az ötajtós egyszerűen pici, vagyis elöl még bőven van tér, de hátul max. 8-10 éves korig, el nem tudunk képzelni egy kiskamaszt (vagy onnan felfelé bárkit) a hátsó ülésen, pláne nem hosszabb úton. Nagyjából ugyanez vonatkozik a csomagtérre is: mivel az alapváltozat 330 literes,
el lehet férni benne, de kétségtelenül igényel némi önfegyelmet. Az meg vagy van, vagy nincs.
Mindez megoldható a kombival, ami mindkét kritikus ponton engedékenyebb, nagyobb a hátsó lábtér, és persze a csomagtartó is.
És akkor már legyen egy erősebb motor is, és ha már, akkor mindjárt az automata váltóval, a hatos manuális ugyanis picit bizonytalanabb volt az ötfokozatú társánál. Nem váltottunk vele félre, nem is daráltuk a fogaskereket, erről szó sincs, csak nem volt annyira telitalálat. Az automata viszont tökéletesen tette a dolgát, a „visszakapcsolok előzéshez” teszten (lassítás, majd padlógáz) sem sokat gondolkozott, mielőtt elkezdett volna izomból húzni.
Rendkívül könnyen megszokható, sőt megszerethető, nagyon praktikus, jól átgondolt autó lett az új Fabia, ár-érték arányban egyértelműen a legjobbak között van. Még a legkomolyabb felszereltséggel sem kúszik hatmillió fölé az ára, de négy körül már nagyon sokat kapunk a pénzünkért.
Sportváltozat viszont nem lesz, ha kimondottan a menőzés a cél, akkor máshol kell keresgélned, ha viszont használni akarod az autót, akkor érdemes átböngészni kicsit a fenti linkeket.