A páncélautógyár, amelyhez Lenin, Pamela Anderson és a Borat is kötődik.

A Dartz nevét nagyjából azóta ismeri a világ, mióta bálnák péniszének bőrével akarták beborítani egyik méregdrága autójuk belterét. Nem kisebb személyiség, mint Pamela Anderson háborodott fel az ötleten, és a PETA állatvédő szervezet élén heves tiltakozásba kezdett. Az oroszok végül szintetikus szövetre cserélték a védett állat nemesebbik részét, Pamelát pedig hálából megajándékozták egy Volgával:

De mégis, kik ezek az ízléstelenség határát folyamatosan átlépő tanképítők?

A Combat-csoport régóta a páncélozott járművek piacán tevékenykedett: az orosz hadsereg, valamint a bankszféra számára építettek egyedi járműveket. A Dartz-projekt 1998-ban indult, mikor a cég főtervezője, Dimitrij Parfenov úgy döntött, itt az ideje megalkotni a világ legjobb lakossági páncélozott járművét. A koncepciója egyszerű volt: ahelyett, hogy meglévő autókat próbálna átalakítani, egy olyan modellt kellett létrehoznia, mely az első pillanattól a védelem köré épül. Két évvel később el is készült a Combat T–98.

A páncélzat lényege, hogy a Németországból érkező speciális acéllemezek közé rendelésre porcelánréteg kerül. Ez a gyufásdoboz-szélességű golyóálló üvegekkel és a defekttűrő abroncsokkal kiegészülve specifikációtól függően B2–B7, illetve a NATO rendszerben 3–4-es védelmi kategóriát jelent. A gyakorlatban a Dartz a csillogó csomagolástól függetlenül is ellenáll az aknáknak, gépfegyvereknek, RPG-nek, és a 12,7 mm-es lövegeknek is. Az erőről a GM Vortex 8,1 literes V8-as benzinese gondoskodik 400, felárért 550 lóerővel, de nyolchengeres Duramax dízel is rendelhető, 320 lóerővel, és persze rengeteg nyomatékkal. A többi mechanikai alkatrész is a General Motorstól érkezik, így nincsenek gondok a szervizeléssel sem.

A Dartz szeret utalni rá (következetesen helytelen angolsággal), hogy jogelődje, a Russo–Balt a világ egyik legkorábbi páncélozott járműveket gyártó vállalata volt az első világháború idején. Az eredeti üzemet 1874-ben alapították Russzo–Baltiszkij Vagonyi Závod, vagyis Orosz–Balti Vagongyár néven, első autójukat pedig 1909-ben készítették. Három évvel később az oroszok végigmentek a Monaco-ralin egy C24–50 volánja mögött, de Grand Prix versenyautót is építettek.

Ugyanebben az évben II. Miklós cár páncélozott járműveket rendelt a rigai gyártól. 1914-re el is készültek vele, így létrehozva az első motorizált páncélos hadosztályt. 1915-ben menekülniük kellett a lett fővárosból, ezért Szentpétervárra költöztek. Lenin egy Russo–Balt páncéloson mondta el híres beszédét a bolsevik forradalomról 1917. április harmadikán. A cég 1912-től repülőgépgyártással is foglalkozott az akkor még csak 22 éves Igor Szikorszkij vezetésével, ám neki a forradalom után sürgősen el kellett hagynia az országot (főnökét még a Finnországba szökés előtt kivégezték), hogy aztán létrehozza Amerikában a Sikorsky Aircraftot, mely ma is a világ egyik leginnovatívabb helikoptergyártója (többek közt a világ leggyorsabbját, az X2-t is ők gyártják). 1922-ben még átnevezték a vállalatot Probronra, de aztán egy évre rá végleg megszűnt.

Az új cég az 1998-as első tervek után rohamos fejlődésnek indult. Megrendelések érkeztek az arab világból és Amerikából is, így 2008-ban a nagyobb kapacitás kedvéért az észt Tallinn városába költöztették a gyártást. Az extravagáns különkiadások a figyelem középpontjába helyezték a Hummereket is megszégyenítő méretű autókat. A James Bond-kiadásnak aranykerekei voltak, az ülések pedig egyenesen Borisz Jelcin elnöki magángépéből érkeztek. Készült Dartz kifejezetten nőknek is, körkörös kamerákkal, és eggyel kevesebb ajtóval, így is csökkentve az elrablás esélyét. A bálnabotrányos autó közben a világ legdrágább SUV-ja lett, bár ez nem meglepő, ha tekintetbe vesszük az olyan extrákat, mint a volfrámötvözet kipufogó, az arany hűtőrács, vagy éppen a rubintokkal és gyémántokkal kirakott emblémák. A karosszéria kevlárból készült, de még így is öt tonna fölött maradt a tömege.

A kínai luxuspiac őrületes növekedését is speciális termékekkel lovagolták meg, időközben pedig egy Playboy-nyuszit is találtak valahol. A videót elnézve képet kapunk a cég egész működéséről. Hiába kerül négyszáz millió forintba egy-egy autójuk, a Dartz honlapja olyan, mintha egy diszleksziás nyolcéves csinálta volna. Persze nem kell figyelniük az online-marketingre: elég, ha a vásárlóknak Playboy-nyuszi szállítás közben sem kell félniük a rakétáktól.

Természetesen az idén nyáron mozikba kerülő The Dictator című Sacha Baron Cohen-film sem használhatott mást, mint három aranyozott Dartzot. A cég erre is reagált, a Prombron Aladeen Editionnel. 500–750 ezer dollárért bárki lecsaphat rá.

Amikor nem diktátorokat és aggódó milliomosokat lát el járművekkel, a cég egyéb autós álmokat kerget. A tavaly bemutatott Nagel koncepció ugyan a SUV-ok platformjára épül, viszont 2000 lóerős. Érthetetlen, hihetetlen és csúnya, de legalább olyan agresszív, mint az eddig gyártott modellek.

Sportautó Dartz-módra 2011-ből:

Sportautó Russo–Balt-módra 1913-ból:

A Russo–Balt legaktívabb időszakában még versenyautókat is csinált. Ha a Dartz eléggé megszedi magát a tankjain, ki tudja, talán még a Forma–1-be is bevásárolja magát. Az oroszok szeretik az ilyesmit. Addig is marad a pénztermelő giccs, nekünk pedig egy olyan RPG-rakéta kifejlesztése, mely képes azt elpusztítani. Nem lesz könnyű!

Luxus SUV? A Playernél nem ez az egyetlen!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

A legszörnyűbb lakóközösség lakógyűlésére is elmegyünk Sophie helyett

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés