Énmárkád már van, építsd tudatosan!

Az énmárka nem egy olcsó marketingfogás. Mindenkinek van, és alapvetően fontos a sikerekhez. Elmondjuk, mi az, és hogyan használhatod.

Énmárka? Mi az és mire jó?

Az énmárka nem az, amit magadról gondolsz, vagy amilyennek magadat szeretnéd látni, hanem az, amit mások gondolnak rólad. Énmárkája (personal brand) nem csak a vállalkozóknak, vezetőknek, szabadúszóknak van, hanem mindenkinek. A kérdés tehát nem az, hogy van vagy nincs, szükséges-e vagy sem, hanem hogy mennyire tudatosan építed fel a saját márkád.

Az átgondolt karrierépítés a jól definiált énmárkával kezdődik, és azzal is folytatódik. Egy jól felépített, konzisztens énmárka jelentősen megnöveli az értékedet a munkaerőpiacon, legyen szó bármilyen területről. Ez nem csak akkor fontos, ha állást keresel, vagy vállalkozol, hanem mindig, minden helyzetben profitálhatsz belőle, ha pedig hanyagul kezeled, rombolhatja a reputációdat. Szinte minden azzal dől el, mások milyen véleménnyel vannak rólunk, érdemes tehát a másokban kialakuló képet ügyesen formálni.

Az énmárka nem egyenlő a márkanévvel, a logóval és a szlogennel, a saját márka része a személyiség, a kommunikáció, a megjelenés, a viselkedés, a fellépés, a személyes varázs, a stílus, a képességek, a kompetenciák és a személyes történetek is. Jó énmárkát építeni éppen a komplexitása miatt nem könnyű, de nagyon izgalmas, életre szóló feladat. Van, aki nem tudatosan is jól csinálja, a legtöbben mégis nagyfokú odafigyeléssel és kemény munkával építik fel a saját márkájukat.

Nem parasztvakítás, beváltott ígéret

A személyes márka sok emberben ellenérzést kiváltó fogalom: nem szívesen tekintünk saját magunkra termékként, másrészt sokakban nagy az ellenállás, ha a saját erősségeiket kell hangsúlyozni, itthon pedig ez különösen jellemző (a negatívat sokkal természetesebb módon kezeljük). A marketinggel, a márkával kapcsolatban pedig sokan azonnal átverésre, a fogyasztói társadalom bűneire asszociálnak.

Pedig a minőségi, autentikus énmárka nem azt jelenti, hogy szépen becsomagolod magad egy tetszetősnek tűnő ruhába, majd jó drágán piacra dobod magad. Valódi értékeidre, tulajdonságaidra, képességeidre, személyiségedre, sikereidre épül, természetesen ezek pozitív oldalát, tehát az erősségeidet kiemelve. Nem kell olyat állítani magadról, ami nem igaz, egyszerűen csak meg kell mutatni, amiben igazán jó vagy, és amiben különbözöl a többiektől.

A személyesmárka-építés az erősségeid, értékeid definiálásáról, kibontásáról és megjelenítéséről, valamint mindezek másokra gyakorolt hatásának tudatosításáról szól. Hosszú, szívós és következetes munka, tudatos építkezés. Nem hazugság, hanem beváltott ígéret. Nem érdemes tehát tűzijáték stratégiát alkalmazni, a szemfényvesztés nem tartható fenn tartósan, a csalók pedig előbb-utóbb lebuknak. A jó énmárka mindezzel szemben egységet, hitelességet, megbízhatóságot, minőséget takar, ami messze esik a parasztvakítás témakörétől.

Minden belülről indul

A hiteles énmárka alappillére az önismeret. A marketing nyelvére lefordítva ez annyit jelent, hogy mielőtt belekezdenél a kommunikációs kampányba, érdemes definiálni a terméket, azaz önmagadat. Mi az, amit árulsz? Miben vagy a legjobb? Milyen képességek egyedi konstellációja határoz meg? Mi az, amit a legjobban szeretsz csinálni? Miben vannak sikereid? Milyen céljaid vannak? Milyen a vágyott éned?

A marketingben egy termék esetén minden esetben meghatározzák az ún. unique selling pointot, azaz az egyedi termékjellemzőt, és ez a lépés az énmárka esetében sem maradhat el. A konformitás helyett itt éppen arról van szó, hogy képes legyél definiálni azt, amiben más vagy, jobb vagy, mint a többiek. Az énmárka segít kirajzolni a karakteredet is.

Ezek a kérdések evidensnek tűnnek, de megválaszolni nem is olyan könnyű őket; ez a fajta tudatosság kevés emberre jellemző, a legtöbben csak sodródnak az árral, és eszükbe sem jut, hogy minden belülről indul, és nem a külső körülményekből fakad. Pedig a sikerhez elengedhetetlen, hogy képes legyél definiálni saját magad. A döntés ebben az esetben is a kezedben van: vársz tovább a sült galambra, vagy elindulsz levadászni?

Egy jól definiált énmárka nem csak mások miatt fontos, iránytűként is szolgál, merre érdemes keresni a sült galambot – mi az a szakmai terület, ami a képességeidnek, vágyaidnak leginkább megfelelő lehet –, így közvetlen és közvetett módon is segíthet az álláskeresésben és a karrierváltásban is. Ha pedig éppen nyugalom van, akkor sem érdemes lemondani arról, hogy tudatosan alakítsd másokban a rólad alkotott véleményt.

A sztorikban hiszünk

A coachingban azt mondjuk, az vagy, amilyen történetet mondasz magadról. A történeteden, azaz a narratívádon múlik, hogyan írod és olvasod bele magad a világba, és persze a személyes sztorid nem csak másoknak fontos, hanem visszahat a gondolkodásodra, viselkedésedre is. Történet nélkül nincs személyes márka. A személyes történeted pedig nem lehet egy száraz önéletrajz, annak emóciókat kell megmozgatnia.

Ha jó történetet mondasz magadról, érdekelni fogod az embereket, és nem utolsó sorban saját magadat is. Egy frappáns, nagyszabású történettel perspektívát adhatsz az életednek, és kiemelheted magad a kisstílű élet szürkeségéből. Az sem baj, ha kezdetben csak magadnak mondogatod az éppen csak kezdődő, de grandiózus sikersztorit, és eszedbe jut, hol is kezdte Steve Jobs (egy garázsban).

A szakmai életben hajlamosak vagyunk a kommunikációnkat túlsterilizálni, kilúgozni, pedig az emberek, akikkel kapcsolatba kerülünk, kivétel nélkül érző és gondolkodó lények, a keményített ingek mögött ott van az ember, akit meg kell tudni szólítani. A személyes történeteknek hatalmas erejük van, és sok helyzetben nagyon is releváns, hogy elmondj egy jó sztorit. A külföldi, nagy előadók rendszeresen tarkítják személyes történetekkel az előadásaikat, ezzel szerethetővé, emberközelivé válnak, és kapcsolódási pontokat nyújtanak, hogy könnyebb legyen bevonódni.

Persze ezt is ügyesen kell csinálni, nem olcsó, hanem érdekes, de valódi történetet kell mondanod, amibe belekódolod a valódi mondanivalódat. Az énmárka akkor jó, ha lehet szeretni, ehhez pedig a legjobb út a történeteken keresztül vezet. A jó történetek által szert tehetsz arra a bizonyos pluszra, a személyes varázserőre is.

Jó kérdést kell feltenned, hogy jó válaszok érkezzenek

A coachingszemlélet szerint az idő meghozza a válaszokat a jövőből. A megfelelő válaszok viszont csak akkor érkeznek meg, ha jól teszed fel a kérdést. Ez az énmárka viszonylatában annyit jelent, hogy akkor van esélyed megtalálni álmaid munkáját vagy sikeres vállalkozásra, ha előbb definiálod önmagad, az értékrendedet, az erősségeidet, és azt, milyen karriert szeretnél (ez lesz a kérdésed), majd ennek megfelelően, konzisztens és szisztematikus módon építed a saját márkádat. A jól definiált kérdésekre az idő szépen megformált válaszokat hoz, a zavarosban viszont hiába halászol, nem lesznek egyértelmű válaszok, útjelzések.

Az énmárkaépítés legnagyobb nehézsége talán éppen ebben van: nem könnyű megismerni, kik vagyunk, és mit is szeretnénk magunkról mondani. Mivel a személyesmárka-építés hosszú távú, nem úgy kell elképzelni, hogy egyszer megfogalmazod, és utána mindent úgy is kell hagyni. A jó énmárka él, tehát dinamikus, rugalmas, és igazodik az élettel, fejlődéssel természetes módon együtt járó változásokhoz. Persze érdemes olyan sarokköveket (értékeket, kompetenciákat, alap tulajdonságokat) meghatározni, amelyek időtállóak, de finomhangolni mindig kell. Ahogy az énmárkádat (újra) definiálod, egy kicsit önmagad is újrateremted.

(Folytatjuk.)

Tovább a:
A legfrissebb cikkekhez
A Siker & Pénz rovat többi cikkéhez
Önbizalomhiány és a szó ereje – A siker igazi akadályai

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon