Hogyan működik az online pornóipar Magyarországon?

Bár a pornóipar az online térnyerésével globálissá vált, Budapest továbbra is őrzi vezető helyét a világ pornófővárosai között. Cikksorozatunkban feltérképezzük, hogy miként működik ez a rejtett iparág hazánkban, mennyibe kerül ma egy jelenet leforgatása, mekkorák a bevételek és költségek, valamint kik a legnagyobb producerek és sztárok ma.

Helyzetelemzés: az online térnyerése

Nagyjából 2008-ban tetőzött az a folyamat, hogy az online pornó radikálisan átalakította a hagyományos pornófilmek gyártását és terjesztését. A nagy üzlet ma a fizetős weboldalak üzemeltetésében van, akiknek tulajdonosai saját gyártásban állítják elő az erotikus tartalmat. A nagy amerikai pornófilmstúdiók egy része képes volt átállni az új világra, a többiek tönkrementek. A piac globálissá válása a hazai viszonyokat is átrendezte. Amíg az itthoni nagyközönség még mindig Kovit tartja a magyar pornófilmek császárának, az általunk megszólaltatott producerek szerint Kovi a saját jogán kevésbé tudott (vagy akart) alkalmazkodni a globálissá váló online világhoz. „Most éppen a goldengate.hu partnereként próbálkozik, amely gyakorlatilag egyeduralkodó a hazai, legális, fizetős pornóoldalak körében, ám nemzetközileg nem rúg labdába” – mondta a Playernek egy neve elhallgatását kérő producer.

Nem filmek vannak, hanem jelenetek

Az online nemcsak a gyártást és a terjesztést, hanem magát a filmkészítést is átalakította - ma már nem komplett filmeket forgatnak, hanem jeleneteket. A sztárok eltűntek, a szereplőknek sokkal kevesebbet fizetnek egy-egy jelentért. „Sokkal kevesebb a magyar lány, mint négy éve, ráadásul ugyanabból az 500-600 fős bázisból lehet válogatni” – mondta forrásunk. Általában 5-6 jelenetet vesznek fel az 1-2 napos forgatás alatt. A jelenetek közben 200-1000 fotót is készítenek, ezekből végül 30-40-et válogatnak ki. Mivel a terjesztés is erősen szaktudásfüggő (profi weboldal, bannerek elkészítése, tartalmi koncepció, tárhely bérlés, pay-pal fizetés kialakítása, stb.), nem csoda, hogy gyártóként és üzemeltetőként a fiatalabb generáció űzi az ipart.

Szereplők és helyszínek

A pornózó magyar lányok többsége 18-22 éves, nagyon ritka közöttük a 30 év feletti. A lányok 24 éves korukra gyakorlatilag befejezik a pornózást. A fiúk jóval kevesebben vannak, főként a nagy öregek az aktívak. A szereplőválogatás is átalakult, a lányokat főként fotó alapján választják ki, a fiúkat már mind ismerik a producerek. A tipikus forgatási helyszín egy luxus módon berendezett, bérelt lakás, amelyet kifejezetten erre a célra adnak ki a tulajdonosai. Ezen belül nagy a szórás: a legkedveltebb helyszínek Budapest külvárosában találhatók, de az Arany János utcában, a Deák téren és a Kálvin téren is vannak népszerű stúdiók. E mellett vidéki helyszíneken is forgatnak Magyarországon, de az illegális forgatások – például: keszthelyi Festetics-kastély, Toldi Gimnázium, Király fürdő, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár – ma már ritkák. A lakásokat, stúdiókat, kastélyokat napi 100.000 forintért adják bérbe.

Gyártási költségek

Egy jelenet átlagos gyártási költsége Budapesten: : 1700 euró

Lány szereplő: 400 euró; Fiú szereplő: 200 euró; Operatőr/rendező: 200 euró; Helyszínbérlés: 300 euró/nap; Felszerelés, smink, világítás, fotózás: nagyjából 300 euró; Ügynökök jutaléka: 170-210 euró

Az online pornó gyártási költsége töredéke a hagyományos erotikus filmének, ugyanakkor a minőséghez nagyobb szaktudás és drágább felszerelés kell (megfelelő digitális kamera, számítógép, vágóprogramok ismerete, stb.). Egy négyszereplős jelenet átlagos gyártási költsége („ha nincs benne semmi fakszni”) Budapesten 1700 euró, azaz nagyjából 500 ezer forint (lásd keretes írásunkat).
Természetesen vannak olyan filmek, amelyeknél egy jelenet 75 ezer dollárba (16 millió forintba) kerül, de ez a kivétel. Ilyenek például a híres Pirate vagy az Xcalibur-filmek, amiket a hollywoodi filmek mintájára készítettek, kosztümös, nagyköltségvetésű, nemzetközi sztárokkal, profi marketingkampánnyal az USA-ban. Az ottani sztárok jelenetenként 7500 dollárt (1 millió forintot) is kaphatnak. A hazai online pornófilmek többsége külföldi tőkéből készül Budapesten.

Mennyi a bevétel?

A bevételeket nagyon nehéz megbecsülni. Nem csak azért, mert a piaci szereplők ezt nem szívesen mondják el, hanem mert egy weboldal üzleti sikere több tényezőn múlik. Az online pornó üzleti modellje az, hogy a jelenetek legyártása mindig a weboldal frissüléséhez igazodik, az új tartalom átlagosan 2-3 naponta frissül. Mivel a gyártási költség állandó, a siker főként az affiliate-partnerektől (nagy látogatottságú gyűjtőoldalak) függ, amely a forgalom 70 százalékát hozza bannereken keresztül. Cserébe ezek a gyűjtőoldalak elvehetik a bevétel 50 százalékát is. „2000-ben ez az arány még 30-30 százalék volt” – mondta a Playernek egy hazai szereplő.

Mennyibe kerül az előfizetés?

Egy pornó weboldalnál nem a látogatottság a lényeg, hanem az előfizetői bázis. Az accountokat csomagban kínálják. Az előfizetés egy hónapra általában 19.90 dollár, három hónapra 49.90 dollár, hat hónapra 79.90 dollár. Általában pay-palos vagy bankkártyás fizetés az elterjedt. Bár a legnagyobb felvevőpiac az Egyesült Államok, a piac globális. Így egy jól eltalált és megfelelő partnerekkel rendelkező induló weboldal néhány hónap alatt elérheti a normálisnak mondható 1000 fős előfizetői réteget. Ez átlagosan havi 50.000 dollár (11 millió forint) bevételt jelent, amelyből a költségek levonása után 1-2 millió forint profit keletkezik - Magyarországon is. Természetesen tisztán és adómentesen.

Mitől népszerű egy pornóoldal?

Egy weboldal felfuttatása ugyanakkor nem egyszerű feladat, mivel tartalmilag is sokat kell letenni az asztalra. A trendek gyorsan változnak, manapság a szerepjáték a menő. Ez lehet BDSM, azaz kosztümös szado-mazo, vagy ál-dokumentumfilm az utcai csajozásról, esetleg egy valós pornófilm-casting, és persze a megrendezett nyilvános szex, azaz a dogging. Arra a kérdésre, hogy mitől minőségi egy pornófilm, forrásunk azt mondta: a minőség relatív és nem annyira fontos, inkább az a lényeg, hogy eltaláld a közönség ízlését. Márpedig a közönség (és a producerek) szeretik a magyar lányokat. Egyrészt a magyar lányok különlegesek, szépek és jól (odaadóan) dolgoznak. Másrészt a könnyű pénz ígérete még mindig nagy vonzerőt jelent számukra - különösen a gazdasági válság alatt, itthon és külföldön egyaránt.

Cikksorozatunk második részében feltérképezzük a live szex és chat-szolgáltatást kínáló budapesti vállalkozásokat, és üzleti modelljüket.

A rejtett gazdaságba világszerte számos illegális és extraprofitot termelő tevékenység tartozik. Ha kíváncsi vagy, hogyan működik a nemzetközi fegyverkereskedelem, kattints tovább a cikkünkhöz!

Az etikettel kapcsolatban elkövetett leggyakoribb tévhit, hogy az egész koncepció idejétmúlt, és senki sem törődik a szabályok betartásával. Az etikettet azonban nem csak leendő üzleti partnerek esetében, hanem akkor is érdemes észben tartani, ha kollégáinkkal, vagy főnökünkkel ülünk egy asztalnál. Lydia Ramsey, a Manners that sell című bestseller szerzője szerint a helyes asztali etikett egy üzleti ebéd során az üzleti stratégia elengedhetetlenül fontos része! Összeszedtük a 10 leggyakoribb hibát, hogy még véletlenül se kövesd el őket többet.

1. Pontatlan vagy

Túl korán érkezni ugyanolyan hiba, mint késni, ugyanis ezzel felboríthatjuk a partnerünk naptárát. Ha 5 percnél többet késünk, akkor telefonáljunk az üzleti ebédet szervező félnek.

2. Összekevered az evőeszközöket

Egy több fogásból álló étkezéshez többféle evőeszköz tartozik. Ha nem is tudod melyik a desszertvilla, vagy melyik a fehérboros és a vörösboros pohár, akkor sem kell pánikba esni. Egy rendes teríték esetében a villák a tányértól balra, míg a kanalak és a kés jobbra helyezkednek el. Az evőeszközökkel kapcsolatban a helyes megközelítés az, ha fogásonként kívülről haladunk befelé. Ha a tányér mellett elfogytak, akkor a tányér feletti evőeszközök jönnek, fentről lefelé. A vörösboros pohár nagyobb és öblösebb, mint a fehérboros.

3. Rosszul öltözöl

Ha nincs is dress code, az íratlan szabályok szerint tanácsosabb konzervatívabb öltözéket választani, mint lazábbat. Nem szerencsés, ha egy üzleti ebéd alkalmával szeretnénk megmutatni, hogy mennyire lezserek tudunk lenni. Nyakkendő ajánlott.

4. Rosszul helyezed az evőeszközöket a tányérra

Ha letesszük a kést és a villát, akkor úgy kell őket a tányérra tenni, hogy ne érjenek az asztalhoz. Ha végeztünk az étkezéssel, akkor egymás mellé kell helyezni őket, méghozzá úgy, hogy nagyjából 5 óra irányába mutassanak.

5. Iszol

Akárki is szervezi az alkalmat – mi vagy reménybeli üzletfelünk – 2 pohár bornál többet nem ildomos fogyasztani, bár a legfrissebb trendek szerint üzlet esetében nincs helye alkoholnak az asztalnál. Az ilyen események célja az üzlet, a borgőzös fej pedig nem segít ebben. Az első korty mindig a szervező felet illeti meg, és ez az étkezés egyéb pillanataira is igaz. Mindenben követni kell a meghívó felet, és ez arra is vonatkozik, hogy ne rendeljünk alkoholt, ha a házigazda sem iszik. Ha mi szerveztük az üzleti ebédet, akkor viszont mi irányítjuk az eseményeket.

 

6. Rosszul választasz

Egyes vélemények szerint az üzleti ebéd alkalmával az étel csak formalitás, vannak olyan szakemberek, akik azt tanácsolják, hogy nem szabad éhesen érkezni az üzleti ebédre. Bonyolult fogásokat sem szabad választani, hogy még véletlenül se a homár vagy a rák szétcincálása kösse le a figyelmünket, és az olyan egyszerű ételeket is kerülni kell, mint a paradicsomos spagetti, amely könnyen összepöttyözheti az ingünket. Soha ne válasszuk a legdrágább ételt, inkább nézzük meg, hogy milyen árkategóriában választ partnerünk. Ha vendégként mi választunk először, akkor közepes árkategóriájú fogásokat válasszunk.

7. Kipakolsz

Az alapszabályok közé tartozik, hogy egyenes háttal illik ülni a széken, a könyök és a kezek nem érnek az asztalhoz. Semmilyen tárgyat – telefont, tárcát, slusszkulcsot – nem tehetünk az asztalra. Lehetőség szerint mindent adjunk le a ruhatárban, vagy helyezzünk fogasra, végszükség esetén a székünk támlájára. A vászonszalvétát nem illik Bud Spencer módjára a nyakunkba tuszkolni, a helyes eljárás, ha az ölünkbe helyezzük rögtön azután, hogy helyet foglaltunk. Étkezés végén a tányértól balra tesszük le.

8. Kínos témaválasztás

A megfelelő társalgási témák ismerete kulcsfontosságú lehet egy üzleti ebéd során. Mit kerüljünk? Az olyan kényes témák, mint a politika vagy a vallás nem ajánlott topikok. Családi ügyek, betegségek szintén. Ha meghívottak vagyunk, akkor az üzleti vonatkozású témákat ne mi hozzuk szóba, hanem várjuk meg, hogy a meghívó fél kezdjen bele. Ha a meghívó fél tesz fel valamilyen kellemetlen kérdést egy kényes témával kapcsolatban - például politika – adjunk semleges választ. Remélhetőleg az asztaltársunk nem folytatja tovább faggatásunkat.

9. Kenyértörés

A kenyér az egyik legtrükkösebb étel, amin meg lehet csúszni. Bár elegánsabbnak tűnhet, de sosem vágjuk késsel, mindig falatnyi darabokat törünk belőle. Ha villás reggelin veszünk részt, és megvajaznánk, akkor mindig csak azt a falat kenyeret kenjük meg, amelyiket megesszük, vagyis ne készítsünk szendvicset!

10. Rosszkor szólalsz meg

Egy üzleti ebéd fontos része a kommunikáció. Jó esetben esélyünk nyílik elmondani a véleményünket, meggyőzni az üzleti partnerünket a saját vagy a cégünk képességeiről. Ha beszélünk, akkor viszont nagyon fontos, hogy semmiképpen ne teli szájjal tegyük, bármennyire is hajt bennünket a tettvágy. Ha nem veszünk túl nagy falaltokat a szánkba, akkor gyorsabban tudjuk lenyelni őket, és hamarabb tudunk válaszolni. Evőeszközökkel gesztikulálni illetlenség. Ha ezeket az apróbb szabályokat betartjuk, mindenképpen jobb benyomást tehetünk potenciális üzletfeleinkre. Semmibe sem kerül, de sokat jelenthet.

Player Autószalon

Lehetsz fiatal, kellhet a pénz, de ennyire azért mégsem.

Bérszakdolgozat-írás

Pénzért elkészíteni más szakdolgozatát szerencsére egyre cikibb és megvetett tevékenységnek minősül Magyarországon. Egy átlagos szakdolgozat két hét alatt készül el, amelynek piaci díja 120–150 ezer forint a feketepiacon. Mindez azonban intenzív munkával jár: aki ilyet bevállal, gyakorlatilag két hétig ki sem teheti a lábát otthonról. A bér-szakdolgozás óriási hátránya, hogy mindehhez nagy tudásra, nyelvismeretre és kutatómunkára van szükség. Általában ismerősökön, barátokon keresztül köttetik meg az üzlet. Komoly veszélyfaktor, hogy akár évekkel később is kiderülhet a stikli, így jelentős zsarolási potenciállal kell szembenézniük azoknak, akik megrendelőként később közéleti szerepet vállalnak.


Internetes aljamunka

A Google AdWords megjelenése előtt virágoztak az internetes hirdetési csalások. Proxyszerveres, anonim IP-címről érkező bérkattintásokkal viszonylag könnyen lehetett felturbózni egy hirdetés forgalmát, ám jelenleg a Google rendszere 98 százalékban kiszűri a sötétben bujkálókat (vagy algoritmusaikat). Bár blackhat seo vonalon ma is lehet látványos növekedést elérni egy weboldal látogatottságánál (maximum fél évig), e mögött nem áll valós teljesítmény. Mi a hasonló – rossz szándékú, kétes – kategóriába tettük az összes, ún. MLM-rendszeren alapuló ügynöki munkát is. Bár ezek a cégek legálisan működnek, az ismerősök, barátok megkörnyékezésére alapozó ügynöki munkák etikai értelemben az internet legalját jelentik – és nem is lehet velük sokat keresni.


Bankrablás

Az egyik legkockázatosabb pénzkereseti mód, mert a lebukás biztosra vehető. Sokan gondolják, hogy képesek megtervezni és kivitelezni egy bankrablást, ám óva intjük őket: a végén mindenki lebukik. Ráadásul a bankok egyre fejlettebb eszközöket vetnek be a bankrablók ellen – ezek egy része ismert, más részük nem. A festékpatron, biztonsági zár, rendőrségi pánikgomb mellett léteznek olyan technikák, amelyekről a bankrablók még soha nem hallottak. Nem is beszélve arról, hogy minősített esetben tíz–tizenöt év börtönbüntetést is kaphatunk bankrablásért.


Férfiprostitúció

Bár az idősebb nőket kielégítő férfiprostituáltakról számos legenda kering, a valóságban csak kevesek vállalhatják be ezt a munkát. A vonzó külső mellett intelligenciával, jó kommunikációs készséggel és empátiával is rendelkezni kell. Nemcsak a szexcsődör, hanem a lelket ápoló pszichológus szerepét is el kell tudni játszani. Ezzel szemben a férfiaknak szóló férfiprostitúció pontosan úgy működik, mint a férfiaknak szóló női: gyomorforgató munkával viszonylag sok pénzt lehet keresni, ám lelkileg könnyen belerokkan az ember. A férfiprostitúció főként az interneten van jelen, de a fiatal – többnyire román és ukrán – fiúkat például megtalálhatjuk a fővárosi Duna-korzón is. A hazai golden boyok (fiatal kitartottak) és silver daddyk (idős, gazdagabb kitartók) társadalma meglehetősen rétegzett. Hazánkban öt–hat százezer homoszexuális ember él, a családtagokat és barátokat is számítva, nagyjából 800 ezer embert érinthet a homoszexualitás.


Drogkereskedelem

A kemény drogok terjesztése veszélyes üzlet, Magyarországon általában külföldi szervezett bűnözői csoportok kezében van. Ha valaki olyan hülye, hogy ezzel kíván foglalkozni, akkor alaposan fel kell kötnie a gatyáját. Ugyanakkor hazánkban sok fiatalember úgy véli: a könnyű drogok – elsősorban marihuána – termesztése és terítése óriási üzlet, amibe szívesen belevágna. Ne tegye! Még a házibuliban átadott, egyetlen szál jointért is akár kettő–nyolc terjedő börtönt is kaphatunk.