Hogyan növeld a személyes elköteleződést a beosztottaidban?

Egy vezető sikeressége nagyban múlik beosztottai képességein. De hogyan lehet motiválni és bevonni a munkatársaidat a cég életébe, hogy azok még elkötelezettebbé váljanak a vállalat iránt?

Bár a vezetők többsége tisztában van vele, hogy ha támogatják csapatukat, annak összeredménye növekszik, a mindennapok realitása az, hogy a szigorú vállalati hierarchia és a csapattagok „magánakciói” gyakran meghiúsítják az eredmények fejlődését. Ezért számos vállalat – különösen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában – felhagy a felülről lefelé irányított, parancs és ellenőrzés alapú vezetési modellel. Ha egy vezető képes nem az alkalmazott kezét fogni, és kizárólag operatív utasításokat adni neki, hanem belsőleg megerősíti és motiválja őt, akkor az alkalmazott máris felelősebben és elkötelezettebben végzi a munkáját. De hogy lehet mindezt megvalósítani? Az alábbiakban hat tippet adunk, amivel jobban bevonhatod a cég életébe a beosztottad.

1. Légy szerény!

Annak ellenére, hogy a szerénység erény, a vezetők gyakran előítéletekkel kezelik azt. Sok frissen kinevezett menedzser esik abba a hibába, hogy fölényesen és hosszan beszél saját tapasztalatairól, ötleteiről és képességeiről. Amikor azon kapod magad, hogy egy önfényező monológ közepén jársz, állj meg és kérj elnézést, hogy eltértél a témától! Foglald össze röviden személyes tapasztalataidat, ha azok tényleg relevánsak az adott szituációban! Ne azt mutasd meg a beosztottaidnak, hogy mekkora hős vagy, hanem, hogy tapasztalataid és tanácsaid segíthetik őket a feladat megoldásában! Ne felejtsd el korábbi hibáidat is elmesélni, amelyekből tanultál, egyensúlyt teremtve az általad felhozott jó és rossz példák között: így egyenrangúvá teheted magad és könnyebben be tudod vonni az alkalmazottakat a párbeszédbe és a döntéshozatalba.

2. Hallgass figyelmesen, és ezt fejezd is ki!

Bár a menedzserek szeretnek azzal hízelegni maguknak, hogy kikérik alkalmazottaik véleményét, a beosztottaik számára ez nem mindig egyértelmű. Az alkalmazottak gyakran nem tudják eldönteni, hogy a menedzser tényleg figyel-e rájuk, vagy hogy valóban fontos-e számukra a véleménye. Tudjuk, hogy a kommunikáció több síkon zajlik. Egyszerre figyelünk egymás beszédére, non-verbális kommunikációjára: a testbeszédre, vokalitásra, arra, hogy milyen irányba nézünk közben, mit teszünk a kezünkkel, stb. Persze, nehéz minderre odafigyelni egy meeting kellős közepén, pedig alapvető fontosságú, hogy éreztesd, hogy odafigyelsz, koncentrálsz és fontos is számodra, amit hallasz! Például sose nézz az órádra, vagy nyomkodd a mobilod, amikor bárki más beszél! És a legjobb tanács: mindig jegyzetelj!

3. Engedd, hogy a vélemények ütközzenek!

Annak ellenére, hogy számos vállalat elkezdte átalakítani hierarchizált struktúráját, az általánosan elfogadott vállalati normák arra sarkallják a dolgozókat, hogy ne vitatkozzanak, főleg ne nyilvánosan, és ne a gazdasági válság közepén – félve attól, hogy elveszíthetik állásukat! Igenis meg kell dolgozni azért, hogy az alkalmazottak közvetlen visszajelzéseket merjenek adni. Gondolj bele, hogy a csapatodban különböző korú, más-más vállalati kultúrából érkező, esetleg eltérő nációjú emberek dolgoznak. Ha nem sikerül a közös meetingen elérned, hogy beosztottaid legjobb tudásuk szerint érveljenek, vagy ha úgy érzed, hogy a hangosabb kollégák elnyomják a szerényebbeket, akkor keress fel mindenkit egyesével, és kérdezz!

4. Tartsd be a meeting napirendi pontjait!

A pokolba tartó út is jó szándékkal van kikövezve. Sok vezető hajlik arra, hogy mindenkit bevonjon és meghallgasson a meetingeken. A gond csak az, hogy minél több a napirendi téma, annál több idő lenne szükséges a megtárgyalásukra, és egyesek amúgy is túl hosszan beszélhetnek. Ha viszont témánként állítasz időkorlátokat, akkor túl gyorsan száguldotok végig a napirendi pontokon. Mit lehet tenni? Priorizálj: a legkritikusabb problémáktól haladj a lényegtelenebbek irányába! Ezt elősegítheted azzal, hogy már a meetinget megelőző napon e-mailben szétküldöd a másnapi témákat – előre briefelve a jelenlevőket. Így jó eséllyel nemcsak tartani tudod majd a tárgyalásokra szánt időt, de még le is rövidítheted az üléseket.

5. Ne akarj mindenre azonnal választ!

Persze a menedzser feladata és személyes felelőssége azonnal megoldani a problémákat, de egyes esetekben azok túl komplexek lehetnek. Ilyen esetekben néhány vezető ott helyben megpróbálja egymaga kidolgozni a megoldásokat. Viszont nem tudhatjuk mindenre egy személyben a választ. Ahhoz, hogy sikeres vezető légy és felnézzenek rád, a probléma megoldásának katalizátorává kell válnod, nem magának a problémamegoldónak! Vond be a szakértő alkalmazottakat, kérd ki a véleményüket, és annak tükrében dönts! Mindig gyanús az a menedzser, aki mindenre tudja a választ. Sokkal szimpatikusabb „a nem vagyok biztos benne, mi a válasz, ezért hívjuk össze a csapatot, dobjanak be pár ötletet mérlegelésre” attitűd.

6. Ne dönts azonnal!

A hagyományos vezetői bölcsesség úgy tartja, hogy egy hibás döntés is jobb, mint egy meg nem született. Végtére is, mindig lehet irányt váltani, és akkor legalább tanulsz a hibáidból. Ha nem sikerül valamiben döntésre jutni, ne rohanj előre „csak úgy” kiválasztva egyet a sok lehetőség közül! Inkább vezess be egy folyamatot, amely végére sikerül meghozni „a” döntést – még ha lassan is születik meg, a végére akkor is mindenki azonosulni tud vele. Így nem veszíted el alkalmazottaid jóindulatát a következő kritikus helyzetben.

Ha kíváncsi vagy, hogy menedzserként milyen vezetői stílusokat váltogass (és mikor), olvasd el cikkünket!

Az etikettel kapcsolatban elkövetett leggyakoribb tévhit, hogy az egész koncepció idejétmúlt, és senki sem törődik a szabályok betartásával. Az etikettet azonban nem csak leendő üzleti partnerek esetében, hanem akkor is érdemes észben tartani, ha kollégáinkkal, vagy főnökünkkel ülünk egy asztalnál. Lydia Ramsey, a Manners that sell című bestseller szerzője szerint a helyes asztali etikett egy üzleti ebéd során az üzleti stratégia elengedhetetlenül fontos része! Összeszedtük a 10 leggyakoribb hibát, hogy még véletlenül se kövesd el őket többet.

1. Pontatlan vagy

Túl korán érkezni ugyanolyan hiba, mint késni, ugyanis ezzel felboríthatjuk a partnerünk naptárát. Ha 5 percnél többet késünk, akkor telefonáljunk az üzleti ebédet szervező félnek.

2. Összekevered az evőeszközöket

Egy több fogásból álló étkezéshez többféle evőeszköz tartozik. Ha nem is tudod melyik a desszertvilla, vagy melyik a fehérboros és a vörösboros pohár, akkor sem kell pánikba esni. Egy rendes teríték esetében a villák a tányértól balra, míg a kanalak és a kés jobbra helyezkednek el. Az evőeszközökkel kapcsolatban a helyes megközelítés az, ha fogásonként kívülről haladunk befelé. Ha a tányér mellett elfogytak, akkor a tányér feletti evőeszközök jönnek, fentről lefelé. A vörösboros pohár nagyobb és öblösebb, mint a fehérboros.

3. Rosszul öltözöl

Ha nincs is dress code, az íratlan szabályok szerint tanácsosabb konzervatívabb öltözéket választani, mint lazábbat. Nem szerencsés, ha egy üzleti ebéd alkalmával szeretnénk megmutatni, hogy mennyire lezserek tudunk lenni. Nyakkendő ajánlott.

4. Rosszul helyezed az evőeszközöket a tányérra

Ha letesszük a kést és a villát, akkor úgy kell őket a tányérra tenni, hogy ne érjenek az asztalhoz. Ha végeztünk az étkezéssel, akkor egymás mellé kell helyezni őket, méghozzá úgy, hogy nagyjából 5 óra irányába mutassanak.

5. Iszol

Akárki is szervezi az alkalmat – mi vagy reménybeli üzletfelünk – 2 pohár bornál többet nem ildomos fogyasztani, bár a legfrissebb trendek szerint üzlet esetében nincs helye alkoholnak az asztalnál. Az ilyen események célja az üzlet, a borgőzös fej pedig nem segít ebben. Az első korty mindig a szervező felet illeti meg, és ez az étkezés egyéb pillanataira is igaz. Mindenben követni kell a meghívó felet, és ez arra is vonatkozik, hogy ne rendeljünk alkoholt, ha a házigazda sem iszik. Ha mi szerveztük az üzleti ebédet, akkor viszont mi irányítjuk az eseményeket.

 

6. Rosszul választasz

Egyes vélemények szerint az üzleti ebéd alkalmával az étel csak formalitás, vannak olyan szakemberek, akik azt tanácsolják, hogy nem szabad éhesen érkezni az üzleti ebédre. Bonyolult fogásokat sem szabad választani, hogy még véletlenül se a homár vagy a rák szétcincálása kösse le a figyelmünket, és az olyan egyszerű ételeket is kerülni kell, mint a paradicsomos spagetti, amely könnyen összepöttyözheti az ingünket. Soha ne válasszuk a legdrágább ételt, inkább nézzük meg, hogy milyen árkategóriában választ partnerünk. Ha vendégként mi választunk először, akkor közepes árkategóriájú fogásokat válasszunk.

7. Kipakolsz

Az alapszabályok közé tartozik, hogy egyenes háttal illik ülni a széken, a könyök és a kezek nem érnek az asztalhoz. Semmilyen tárgyat – telefont, tárcát, slusszkulcsot – nem tehetünk az asztalra. Lehetőség szerint mindent adjunk le a ruhatárban, vagy helyezzünk fogasra, végszükség esetén a székünk támlájára. A vászonszalvétát nem illik Bud Spencer módjára a nyakunkba tuszkolni, a helyes eljárás, ha az ölünkbe helyezzük rögtön azután, hogy helyet foglaltunk. Étkezés végén a tányértól balra tesszük le.

8. Kínos témaválasztás

A megfelelő társalgási témák ismerete kulcsfontosságú lehet egy üzleti ebéd során. Mit kerüljünk? Az olyan kényes témák, mint a politika vagy a vallás nem ajánlott topikok. Családi ügyek, betegségek szintén. Ha meghívottak vagyunk, akkor az üzleti vonatkozású témákat ne mi hozzuk szóba, hanem várjuk meg, hogy a meghívó fél kezdjen bele. Ha a meghívó fél tesz fel valamilyen kellemetlen kérdést egy kényes témával kapcsolatban - például politika – adjunk semleges választ. Remélhetőleg az asztaltársunk nem folytatja tovább faggatásunkat.

9. Kenyértörés

A kenyér az egyik legtrükkösebb étel, amin meg lehet csúszni. Bár elegánsabbnak tűnhet, de sosem vágjuk késsel, mindig falatnyi darabokat törünk belőle. Ha villás reggelin veszünk részt, és megvajaznánk, akkor mindig csak azt a falat kenyeret kenjük meg, amelyiket megesszük, vagyis ne készítsünk szendvicset!

10. Rosszkor szólalsz meg

Egy üzleti ebéd fontos része a kommunikáció. Jó esetben esélyünk nyílik elmondani a véleményünket, meggyőzni az üzleti partnerünket a saját vagy a cégünk képességeiről. Ha beszélünk, akkor viszont nagyon fontos, hogy semmiképpen ne teli szájjal tegyük, bármennyire is hajt bennünket a tettvágy. Ha nem veszünk túl nagy falaltokat a szánkba, akkor gyorsabban tudjuk lenyelni őket, és hamarabb tudunk válaszolni. Evőeszközökkel gesztikulálni illetlenség. Ha ezeket az apróbb szabályokat betartjuk, mindenképpen jobb benyomást tehetünk potenciális üzletfeleinkre. Semmibe sem kerül, de sokat jelenthet.

Lehetsz fiatal, kellhet a pénz, de ennyire azért mégsem.

Bérszakdolgozat-írás

Pénzért elkészíteni más szakdolgozatát szerencsére egyre cikibb és megvetett tevékenységnek minősül Magyarországon. Egy átlagos szakdolgozat két hét alatt készül el, amelynek piaci díja 120–150 ezer forint a feketepiacon. Mindez azonban intenzív munkával jár: aki ilyet bevállal, gyakorlatilag két hétig ki sem teheti a lábát otthonról. A bér-szakdolgozás óriási hátránya, hogy mindehhez nagy tudásra, nyelvismeretre és kutatómunkára van szükség. Általában ismerősökön, barátokon keresztül köttetik meg az üzlet. Komoly veszélyfaktor, hogy akár évekkel később is kiderülhet a stikli, így jelentős zsarolási potenciállal kell szembenézniük azoknak, akik megrendelőként később közéleti szerepet vállalnak.


Internetes aljamunka

A Google AdWords megjelenése előtt virágoztak az internetes hirdetési csalások. Proxyszerveres, anonim IP-címről érkező bérkattintásokkal viszonylag könnyen lehetett felturbózni egy hirdetés forgalmát, ám jelenleg a Google rendszere 98 százalékban kiszűri a sötétben bujkálókat (vagy algoritmusaikat). Bár blackhat seo vonalon ma is lehet látványos növekedést elérni egy weboldal látogatottságánál (maximum fél évig), e mögött nem áll valós teljesítmény. Mi a hasonló – rossz szándékú, kétes – kategóriába tettük az összes, ún. MLM-rendszeren alapuló ügynöki munkát is. Bár ezek a cégek legálisan működnek, az ismerősök, barátok megkörnyékezésére alapozó ügynöki munkák etikai értelemben az internet legalját jelentik – és nem is lehet velük sokat keresni.


Bankrablás

Az egyik legkockázatosabb pénzkereseti mód, mert a lebukás biztosra vehető. Sokan gondolják, hogy képesek megtervezni és kivitelezni egy bankrablást, ám óva intjük őket: a végén mindenki lebukik. Ráadásul a bankok egyre fejlettebb eszközöket vetnek be a bankrablók ellen – ezek egy része ismert, más részük nem. A festékpatron, biztonsági zár, rendőrségi pánikgomb mellett léteznek olyan technikák, amelyekről a bankrablók még soha nem hallottak. Nem is beszélve arról, hogy minősített esetben tíz–tizenöt év börtönbüntetést is kaphatunk bankrablásért.


Férfiprostitúció

Bár az idősebb nőket kielégítő férfiprostituáltakról számos legenda kering, a valóságban csak kevesek vállalhatják be ezt a munkát. A vonzó külső mellett intelligenciával, jó kommunikációs készséggel és empátiával is rendelkezni kell. Nemcsak a szexcsődör, hanem a lelket ápoló pszichológus szerepét is el kell tudni játszani. Ezzel szemben a férfiaknak szóló férfiprostitúció pontosan úgy működik, mint a férfiaknak szóló női: gyomorforgató munkával viszonylag sok pénzt lehet keresni, ám lelkileg könnyen belerokkan az ember. A férfiprostitúció főként az interneten van jelen, de a fiatal – többnyire román és ukrán – fiúkat például megtalálhatjuk a fővárosi Duna-korzón is. A hazai golden boyok (fiatal kitartottak) és silver daddyk (idős, gazdagabb kitartók) társadalma meglehetősen rétegzett. Hazánkban öt–hat százezer homoszexuális ember él, a családtagokat és barátokat is számítva, nagyjából 800 ezer embert érinthet a homoszexualitás.


Drogkereskedelem

A kemény drogok terjesztése veszélyes üzlet, Magyarországon általában külföldi szervezett bűnözői csoportok kezében van. Ha valaki olyan hülye, hogy ezzel kíván foglalkozni, akkor alaposan fel kell kötnie a gatyáját. Ugyanakkor hazánkban sok fiatalember úgy véli: a könnyű drogok – elsősorban marihuána – termesztése és terítése óriási üzlet, amibe szívesen belevágna. Ne tegye! Még a házibuliban átadott, egyetlen szál jointért is akár kettő–nyolc terjedő börtönt is kaphatunk.