Így építsd az énmárkát!

Sorozatunk második részében megnézzük, mi kell egy erős énmárkához. Jöjjenek az alapok!

Előző cikkünkben definiáltuk, mi is az az énmárka, most viszont továbblépünk, és eláruljuk, hogyan érdemes nekiállni a személyes márkád építésének. Nincs persze tuti recept, és a távgyógyítást sem találtuk fel, de adunk szempontokat a kiinduláshoz. A nehezebb részével kezdjük, jöjjenek a puha jellemzők, azaz az énmárkád esszenciája: te, vagyis maga a termék.

Definiáld és különböztesd meg önmagadat!

A márkaépítés első lépése a termék definiálása, azaz saját magad meghatározása. Ez talán a legnehezebb része a történetnek, hiszen nem könnyű néhány frappáns mondatban meghatározni egy egész életet, szakmai karriert. Három alapkérdésből viszont már el lehet indulni: Ki vagy te? Mit kínálsz? Miben vagy jobb, mint a többiek? Ha minderre válaszolsz, és még a célt is mellé tudod rendelni, készen is van az alap.

A jó énmárka mindig az erősségekre, a kulcskompetenciákra épül, azt domborítja ki, ami jól működik. Arra azonban vigyázz, hogy az énképed reális maradjon, és ne ess át a ló másik oldalára: nagyot mondani, hazudni, túlbecsülni magad nem szerencsés. Ha nagyon elakadsz, érdemes a környezetedben élőket megkérdezned, mit tartanak erősségednek, és miben vagy különleges. Aztán reménykedj, hogy a megkérdezettek őszinte és építő válaszokat adnak, és nem csak fényezni (vagy lehúzni) akarnak.

Mondd el a történeted, és ne félj személyes lenni!

Ahogy arról már szóltunk, nincs jó énmárka jó történet nélkül. A történetek személyessé és szerethetővé varázsolják a márkádat, felpuhítják, befogadhatóvá teszik a száraz tényeket, érzelmeket mozgatnak meg. Ha mondasz egy jó sztorit magadról, emlékezni fognak rád. A személyes történeted arról szóljon, hogyan lettél az, aki vagy. A személyes történet lényege nem a nagyot mondás, vagy az, hogy szuperhősnek állítod be magad, épp ellenkezőleg!

A történeted legyen személyes, és szóljon az emberről, akinek vannak küzdelmei, kudarcai, sikerei, mert ezek által válsz szerethetővé. Amikor magadról beszélsz, ne válaszd le mereven a szakmai életed az életed többi területéről, mert könnyen sterillé válsz, és a rideg professzionalizmus csapdájába esel.

Persze nem könnyű olyan történetet mondani magadról, ami röviden és frappánsan kifejezi az üzeneted. A szakirodalom elevator pitch-nek hívja azt a néhány egyszerű, de érdekes mondatod, amivel bármikor röviden be tudsz mutatkozni. A kifejezés abból ered, hogy egy lift menetideje is átlagosan fél és két perc között mozog, ennyi időd van tehát gyorsan, világosan és érdekesen elmondani, hogy ki vagy, és mi az üzeneted, úgy, hogy bárki megértse, és emlékezzen rá. Ha nincs írói vénád, ne ess kétségbe, nézz körül, és inspirálódj!

Szenvedéllyel, elkötelezetten

Bármilyen területen is dolgozol, bármit választottál hivatásnak, fontos, hogy szenvedéllyel, elkötelezetten végezd a dolgod. Persze itt nem áll meg a történet, mert ugyanilyen módon kellene kommunikálni arról, amivel foglalkozol. Egy folyton panaszkodó, fintorgó, szakmáját ócsároló ember aligha lesz vonzó mások számára. Az emberek imádják, ha valaki nagy lelkesedéssel csinál valamit, mert ez a lelkesedés rájuk is átragad. Ha te nem lelkesedsz a márkádért, akkor más sem fog. Az sem baj, ha kipirul az arcod, miközben beszélsz.

Ha hirtelen nem tudod, mi is az, amiért lelkesedni tudsz, akkor itt az ideje, hogy végiggondold, mit szeretsz igazán a szakmádban, az életedben, hogy felelevenítsd az időközben ellaposodott szerelmet. Ha szereted, amit csinálsz, akkor szenvedélyes leszel benne, ez pedig egyenes úton vezet az elkötelezettség felé. Ezek a lelki aktusok egy tudatos márkaépítés során nem maradhatnak a színfalak mögött. Mutasd meg, meséld el, mit szeretsz annyira a munkádban, mi az, ami motivál, alkoss egy vonzó víziót saját magadnak, és oszd meg másokkal!

Minőség, megbízhatóság, átláthatóság nélkül nem megy!

A márka hosszútávon nem a csomagolástól, hanem a jó terméktől lesz az, ami. A minőség komponenst egyetlen sikersztoriból sem lehet kispórolni. A minőségnek az énmárka esetén persze sok összetevője van, a karizmatikus személyiségtől kezdve a minőségi munkán keresztül a kommunikációig. Vannak megfoghatóbb kritériumai is, ilyen a megbízhatóság, a kiszámíthatóság, ami legalább olyan fontos. Inkább kevesebbet ígérj, de mindig tartsd be az ígéreteidet, és csak olyan munkát adj ki a kezedből, amihez nyugodt lélekkel adod a nevedet!

Bár a jó énmárka tiszta, egyszerű, átlátható, de a küzdelem nem látszódhat mögötte. A bűvész sem leplezi le a trükkjeit a show végén, mert akkor oda lesz a varázslat. Az átláthatóság az énmárka esetében azt jelenti, hogy nem sumákolsz, nyíltan és tudatosan vállalod azt, aki vagy. Nem szabad, hogy izzadságszagú legyen az egész, elég, ha te tudod, mennyi munka van egy jó énmárka mögött, a többieket úgyis az eredmény érdekli. Engedd be a közönséged a backstage-be, de ne hagyd, hogy alsógatyában, sörrel a kezedben találjanak ott!

A kommunikáción múlik minden!

A kommunikáció összetett dolog, és kevesen művelik igazán jól. A tudatosság jelenthet minőségi ugrást. Ha azt mondod, neked van énmárkád, már eleve rákényszerít arra, hogy tudatosabb legyél a kommunikációban. Tartsd észben: minden mondattal, megnyilvánulással a saját márkádat építed, vagy éppen rombolod, attól függően, hogy konstruktív vagy destruktív módon fogalmazol! Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell. Amiről viszont van mondanivalód, arról minőségi, egyedi módon nyilvánulj meg! A szavak mellett a metakommunikációról se feledkezz meg: a magabiztos kézfogás, a szemkontaktus olyan alapok, ami nélkül nem rúghatsz labdába!

A kommunikációnak négy alapvető szabálya van (ezek a grice-i maximák): a mennyiség, a minőség, a mód és a relevancia. A négy maxima tudatos használatával már javíthatsz a kommunikációd minőségén. A mennyiség szabálya annyit jelent, hogy annyit mondj, amennyi szükséges, se többet, se kevesebbet. A minőség azt jelenti, hogy amit mondasz, az igaz legyen, és ne beszélj a levegőbe, tehát legyen alapja a mondanivalódnak. A mód alatt a világos, érthető beszédet értjük, a relevancia pedig annyit tesz, hogy maradj a tárgynál.

A haladók a szabályok kreatív megsértésével is alakíthatnak a kommunikációjukon, például a reklámkampányokban gyakran megsértik a mennyiség elvét, és kevesebbet árulnak el, ezzel felkeltve a kíváncsiságot. Az írásbeli kommunikációra ugyanígy vonatkoznak ezek a szabályok, amely bár átgondoltabb, épp ezért nagyobbat lehet bukni rajta: a csapnivaló helyesírás, a rossz fogalmazás többszörösen visszaüt. A kulcsszó a tudatosság.

Keress, építs közösséget!

Ha nem akarsz magányos harcos lenni, keress partnereket, csatlakozz egy közösséghez! A networking persze külön tudomány, de néhány alapszabályra érdemes figyelni. Az első és legfontosabb, hogy legyél proaktív, kezdeményezz, és ne várd a sült galambot! Bármilyen partnerrel is kerülsz kapcsolatba, nyertes-nyertes helyzetekben gondolkodj! Ne azt nézd, mit nyerhetsz a kapcsolatból, hanem fordítsd meg, és azon gondolkodj, mit tudsz adni! A reciprok altruizmus (halasztott megtérülés) azt jelenti, hogy hajlandó vagy invesztálni a kapcsolataidba, és elfogadod, hogy ezek nem mindig térülnek meg azonnal. Befektetés nélkül azonban nem fog menni.

A közösséged tagjainak, partnereidnek mindig add meg a kellő tiszteletet és figyelmet, enélkül ugyanis az énmárkád semmit nem ér. Légy hálás a támogatóidnak, és az ellenségeidnek is, és ne felejtsd el, hogy alapjaiban határoz meg az, ahogyan mások felé fordulsz! Felelős vagy a szavaidért, tetteidért, azért, ahogyan viszonyulsz a körülötted élőkhöz! Vigyázz a pletykákkal és a rosszindulatú megjegyzésekkel, mert akinek éppen mondod, arra fog gondolni, hogy a háta mögött róla is így beszélsz! Minden, mások felé tett gesztusoddal, megnyilvánulásoddal, szavaddal leteszed a névjegyed az asztalra! És ki tudja, éppen kinek az asztala mellett állsz.

(A következő részben a formaságokkal folytatjuk.)

Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
A Siker & Pénz rovat többi cikkéhez
Énmárkád már van, építsd tudatosan!

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon