Növekvő felhőzet Budapestről – Kovács Viktor @ CE On-Demand

A magyar Ce On-Demand nevű informatikai vállalkozás mindössze négy éve alakult, de már a világ első hét felhőszolgáltatója között jegyzik őket. A három alapító közül ketten egy amerikai multinál dolgoztak menedzserként.

Viccesen azt szoktam mondani, hogy mi egy szilícium völgyi vállalkozás vagyunk Budapesten” – mondta lapunknak Kovács Viktor (44), a CE On-Demand egyik alapítója és kereskedelmi igazgatója. A magyar felhőszolgáltató piacvezető Közép-Európában: jelenleg 27 partnerrel, 15 országban vannak jelen, és terveik szerint idén indítják be a közel-keleti terjeszkedést. A távolról elérhető felhőszolgáltatás ráadásul az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág az informatikán belül: pár év múlva olyan szerves részét képezi majd a vállalatok működésének, mint a szélessávú internetkapcsolat.

Mi a felhőszolgáltatás?

A felhőszolgáltatók vállalatoknak kínálnak hálózati hozzáférést rugalmasan alakítható számítástechnikai erőforrásokhoz, kiszolgálókhoz, tárolókapacitáshoz, alkalmazásokhoz és szolgáltatásokhoz.

Üzleti előnyök a cégeknél

A felhőszolgáltatást igénybe vevő ügyfeleknek nem kell költséges IT infrastruktúrát beszerezniük és karbantartaniuk. A bérelt kapacitásokkal hosszútávon jelentős költségcsökkentés érhető el, a befektetés általában 2-3 éven belül térül meg. A vállalati felhők ráadásul tőkeráfordításként (amortizációval) és működési költségként is elkönyvelhetők. A szolgáltatás nagy hatékonyságot és kihasználtságot biztosít, rugalmasan és korlátok nélkül bővíthető, az eszközök beszerzése az igények függvényében történhet, valamint magas rendelkezésre állást, biztonságot és szolgáltatási szintet biztosít az ügyfelek számára.

Miért jó a felhőszolgáltatás?

  • a felhőben bérelt szolgáltatások költségkímélőek, tervezhetőek
  • igény szerint bővíthetőek
  • hatékonyabb a kliens oldali eszközök karbantartása
  • biztonságosabb, mint a saját szerver

Nemzetközi piacon

A CE On-Demand-ot hárman alapították 2008-ban, közülük ketten az amerikai Cisco-nál dolgoztak együtt menedzserként. „Korán felismertük, hogy a nagy sávszélesség ellenére, kevés a működőképes, megfizethető, biztonságos szoftverszolgáltatás a közép-európai régióban” – mondta Viktor. A társaság kezdettől fogva a nemzetközi piacot és a nagyvállalati szegmenst célozta be. Ehhez nem volt szükség nagy sales csapatra, mivel a nagy távközlési szolgáltatók az értékesítést elvégzik helyettük a rengeteg kkv-ügyfelük felé.

Első sikereiket a felhőből elérhető hang- és videókonferencia-szolgáltatásokkal aratták. „Amikor kitört az izlandi vulkán, vagy amikor a Malév csődbe ment, hirtelen megugrott a videokonferenciás szolgáltatásunk” – érzékelteti a piac rezdüléseit Viktor. Jelenleg a társaság partnerei között nagy mobilcégektől kezdve speciális vállalati igényeket kiszolgáló rendszerintegrátorokig sokféle szolgáltatót találhatunk. Globális távközlési partnereik saját márkás termékként értékesítik a CE On-Demand szolgáltatásait, amelyek mellett a "powered by Central Europe On-Demand" jelzés szerepel. Így 1,6 millió felhasználót (seat) érnek el világszerte.

A CE On-Demand szolgáltatásaiban felhasznált technológiák között jelenleg a Microsoft Lync, Exchange, Office, Sharepoint és Dynamics 2010-es termékei találhatók meg. A társaság portfoliójában felhő-alapú mentési szolgáltatás és lakossági ügyfeleket célzó mobil kliensalkalmazások is szerepelnek, e mellett üzleti tanácsadással is foglalkoznak.

A kezdetek

A cég első féléve építkezéssel telt, ekkor alakították az adatközpontjainkat. Az éles üzemet 2009 tavaszán kezdték, az első fizetős ügyfelet augusztusban szerezték meg. 2010-ben építették ki bázisaikat Közép-Európában, valamint Máltán, Bulgáriában és Törökországban. Tavaly hódították meg Ausztriát, Németországot és Svájcot. Ausztriában az A1 távközlési szolgáltatón keresztül 700 ezer üzleti ügyfél számára tették elérhetővé irodai szoftverszolgáltatásaikat. Ráadásul a bécsi székhelyű, nemzetközi IT szolgáltató és rendszerintegrátor, az ACP is a CE On-Demand „Partner Cloud” megoldását választotta. Az ACP először müncheni, majd bécsi adatközpontjaiból nyújtja a felhőszolgáltatást német, svájci és osztrák ügyfélkörének, zömében kis- és közepes vállalkozásoknak. „Az ausztriai rendszertelepítésünk hat hétig tartott, de közülünk senki nem járt a helyszínen. Ezt még öt éve nem lehetett volna megcsinálni” – érzékelteti a technológiai fejlődést Viktor.

A felhőszolgáltatás üzleti modelljei

Jelenleg a felhőszolgáltatásnak három üzleti modellje ismert. Vannak, akik szolgáltatásként kínálnak szoftvereket (Software-as-a-Service - SaaS). Ilyen például a CE On-Demand is, vagy az Oracle CRM On Demand és a Salesforce.com. Vannak, akik szolgáltatásként kínálnak platformot (Platform-as-a-Service). Ezek fejlesztők részére nyújtanak alkalmazásfejlesztési és telepítési felületet. Ilyen például a Salesforce.com/Force.com rendszere, amely a Java szabadalmaztatott változata. Végül vannak, akik infrastruktúrát szolgáltatnak (Infrastructure-as-a-Service). Ezzel általában a kapcsolódó szoftver is együtt jár: operációs rendszerek, virtualizáció, fürtözés stb. Ilyen például az Amazon Web Services.

Biztonság

Egy felhőszolgáltatónál nagyon fontos az adatbiztonság. Kovács Viktor szerint a megbízhatóságnál a szabványoknak való megfelelés lényeges szempont, míg a technológiánál az, hogy hogyan és hány adatközpontot építenek fel, milyen hardvert és szoftvert tesznek ezekbe, milyen tervezést és tapasztalatokat vonultatnak fel. A CE On-Demand hozzáadott értékét a társaság rugalmas üzleti logikája, rendszer interfészei és felhasználóbarát, testre szabható, lokális nyelven beszélő kezelőfelülete jelenti. „Mi kizárólag egy területre fókuszálunk, így hamarabb szereztünk referenciabázist egy kevés játékosból álló piacon” - mondta Kovács Viktor.

Rugalmas szervezet

A CE On-Demand alapításakor hárman voltak, jelenleg a létszám 40 fő. „Ez még pont menedzselhető méret” – mondja Viktor, aki szerint nagyon jó második szintes menedzsereik vannak a cégnél. A létszám kezdetben fele-fele arányban oszlott meg az értékesítés és a technológia között, ez idővel jelentősen eltolódott a kereskedelem irányába a nemzetközi terjeszkedés miatt. A cégvezetés a klasszikus felállást követi: kereskedelmi igazgató, pénzügy és technikai igazgató vezeti a társaságot. A csapat nemzetközi, a közös nyelv az angol. Egerben van a székhelyük, központi irodájuk pedig a budapesti Infoparkban.

Pénzügyi adatok

A kezdőtőkét első körben saját, illetve baráti forrásból fedezték. A cég nettó árbevétele a kezdetektől fogva, évről-évre megduplázódott. Az iparágban szokásos számítási módszer alapján (előző évi bevétel szorozva 10-zel) a pillanatnyi cégérték nagyjából 20 millió euró körül lehet. Tavaly csatlakozott hozzájuk – az uniós Jeremie I. kockázati tőkeprogramon keresztül – egy második körös befektető, a DBH Investments, aki másfél millió euróval szállt be a cégbe, 15 százalékos tulajdonrészért cserébe. „Ebből az összegből a közép- és észak-európai terjeszkedést finanszíroztuk. Jelenleg folyamatban van egy újabb befektetési kör, amiből a közel-keleti piacok, nevezetesen a Perzsa-öböl menti államok felé szeretnénk terjeszkedni” – mondta Viktor lapunknak.

Bevételi modell

A CE On-Demand nagy volumenben, alacsony tranzakciós díjjal ér el nagy bevételt. Szemben más felhőszolgáltatókkal, ők mindig pénzt kérnek a szolgáltatásaikért. A havi alapdíj + tranzakció bevételi modellnek köszönhetően jól tervezhetőek a bevételi számaik. Fejlesztési költségeik viszont alig vannak, mert a felhőszolgáltatás nem termékfejlesztést, hanem sokkal inkább hosszú távú üzleti gondolkodást igényel. „Mi nem technológia orientáltak vagyunk, inkább a szolgáltatási oldal üzleti részére helyezzük a hangsúlyt” – mondta Viktor, aki szerint eddig összesen 4 millió eurót tettek a cégbe. Terveik szerint öt év múlva egy nagy globális játékossal szeretnének együttműködni. „Az exit be van tervezve, bár ha hozzuk a számokat, nem szeretnénk eladni a céget” – mondja Viktor.

Profil

Kovács Viktor 1968-ban született Chicagóban, és 1990-ben települt át Magyarországra. Eredeti foglalkozása mérnök, húsz éve tevékenykedik az informatikai szektorban. Négy évig volt a Cisco dél-kelet európai igazgatója. Családjával Budapesten él, hobbija a szakmája. „A startupos mentalitás teljes embert igényel, amit én már fiatalon megszoktam” – mondja.

(Fotó: Bernáth Zsolt)
(A helyszínért köszönet a Doblo Bor & Bárnak!)

Olvasd el a GlobePlayer sorozatunk korábbi interjúit is!

Az etikettel kapcsolatban elkövetett leggyakoribb tévhit, hogy az egész koncepció idejétmúlt, és senki sem törődik a szabályok betartásával. Az etikettet azonban nem csak leendő üzleti partnerek esetében, hanem akkor is érdemes észben tartani, ha kollégáinkkal, vagy főnökünkkel ülünk egy asztalnál. Lydia Ramsey, a Manners that sell című bestseller szerzője szerint a helyes asztali etikett egy üzleti ebéd során az üzleti stratégia elengedhetetlenül fontos része! Összeszedtük a 10 leggyakoribb hibát, hogy még véletlenül se kövesd el őket többet.

1. Pontatlan vagy

Túl korán érkezni ugyanolyan hiba, mint késni, ugyanis ezzel felboríthatjuk a partnerünk naptárát. Ha 5 percnél többet késünk, akkor telefonáljunk az üzleti ebédet szervező félnek.

2. Összekevered az evőeszközöket

Egy több fogásból álló étkezéshez többféle evőeszköz tartozik. Ha nem is tudod melyik a desszertvilla, vagy melyik a fehérboros és a vörösboros pohár, akkor sem kell pánikba esni. Egy rendes teríték esetében a villák a tányértól balra, míg a kanalak és a kés jobbra helyezkednek el. Az evőeszközökkel kapcsolatban a helyes megközelítés az, ha fogásonként kívülről haladunk befelé. Ha a tányér mellett elfogytak, akkor a tányér feletti evőeszközök jönnek, fentről lefelé. A vörösboros pohár nagyobb és öblösebb, mint a fehérboros.

3. Rosszul öltözöl

Ha nincs is dress code, az íratlan szabályok szerint tanácsosabb konzervatívabb öltözéket választani, mint lazábbat. Nem szerencsés, ha egy üzleti ebéd alkalmával szeretnénk megmutatni, hogy mennyire lezserek tudunk lenni. Nyakkendő ajánlott.

4. Rosszul helyezed az evőeszközöket a tányérra

Ha letesszük a kést és a villát, akkor úgy kell őket a tányérra tenni, hogy ne érjenek az asztalhoz. Ha végeztünk az étkezéssel, akkor egymás mellé kell helyezni őket, méghozzá úgy, hogy nagyjából 5 óra irányába mutassanak.

5. Iszol

Akárki is szervezi az alkalmat – mi vagy reménybeli üzletfelünk – 2 pohár bornál többet nem ildomos fogyasztani, bár a legfrissebb trendek szerint üzlet esetében nincs helye alkoholnak az asztalnál. Az ilyen események célja az üzlet, a borgőzös fej pedig nem segít ebben. Az első korty mindig a szervező felet illeti meg, és ez az étkezés egyéb pillanataira is igaz. Mindenben követni kell a meghívó felet, és ez arra is vonatkozik, hogy ne rendeljünk alkoholt, ha a házigazda sem iszik. Ha mi szerveztük az üzleti ebédet, akkor viszont mi irányítjuk az eseményeket.

 

6. Rosszul választasz

Egyes vélemények szerint az üzleti ebéd alkalmával az étel csak formalitás, vannak olyan szakemberek, akik azt tanácsolják, hogy nem szabad éhesen érkezni az üzleti ebédre. Bonyolult fogásokat sem szabad választani, hogy még véletlenül se a homár vagy a rák szétcincálása kösse le a figyelmünket, és az olyan egyszerű ételeket is kerülni kell, mint a paradicsomos spagetti, amely könnyen összepöttyözheti az ingünket. Soha ne válasszuk a legdrágább ételt, inkább nézzük meg, hogy milyen árkategóriában választ partnerünk. Ha vendégként mi választunk először, akkor közepes árkategóriájú fogásokat válasszunk.

7. Kipakolsz

Az alapszabályok közé tartozik, hogy egyenes háttal illik ülni a széken, a könyök és a kezek nem érnek az asztalhoz. Semmilyen tárgyat – telefont, tárcát, slusszkulcsot – nem tehetünk az asztalra. Lehetőség szerint mindent adjunk le a ruhatárban, vagy helyezzünk fogasra, végszükség esetén a székünk támlájára. A vászonszalvétát nem illik Bud Spencer módjára a nyakunkba tuszkolni, a helyes eljárás, ha az ölünkbe helyezzük rögtön azután, hogy helyet foglaltunk. Étkezés végén a tányértól balra tesszük le.

8. Kínos témaválasztás

A megfelelő társalgási témák ismerete kulcsfontosságú lehet egy üzleti ebéd során. Mit kerüljünk? Az olyan kényes témák, mint a politika vagy a vallás nem ajánlott topikok. Családi ügyek, betegségek szintén. Ha meghívottak vagyunk, akkor az üzleti vonatkozású témákat ne mi hozzuk szóba, hanem várjuk meg, hogy a meghívó fél kezdjen bele. Ha a meghívó fél tesz fel valamilyen kellemetlen kérdést egy kényes témával kapcsolatban - például politika – adjunk semleges választ. Remélhetőleg az asztaltársunk nem folytatja tovább faggatásunkat.

9. Kenyértörés

A kenyér az egyik legtrükkösebb étel, amin meg lehet csúszni. Bár elegánsabbnak tűnhet, de sosem vágjuk késsel, mindig falatnyi darabokat törünk belőle. Ha villás reggelin veszünk részt, és megvajaznánk, akkor mindig csak azt a falat kenyeret kenjük meg, amelyiket megesszük, vagyis ne készítsünk szendvicset!

10. Rosszkor szólalsz meg

Egy üzleti ebéd fontos része a kommunikáció. Jó esetben esélyünk nyílik elmondani a véleményünket, meggyőzni az üzleti partnerünket a saját vagy a cégünk képességeiről. Ha beszélünk, akkor viszont nagyon fontos, hogy semmiképpen ne teli szájjal tegyük, bármennyire is hajt bennünket a tettvágy. Ha nem veszünk túl nagy falaltokat a szánkba, akkor gyorsabban tudjuk lenyelni őket, és hamarabb tudunk válaszolni. Evőeszközökkel gesztikulálni illetlenség. Ha ezeket az apróbb szabályokat betartjuk, mindenképpen jobb benyomást tehetünk potenciális üzletfeleinkre. Semmibe sem kerül, de sokat jelenthet.

Lehetsz fiatal, kellhet a pénz, de ennyire azért mégsem.

Bérszakdolgozat-írás

Pénzért elkészíteni más szakdolgozatát szerencsére egyre cikibb és megvetett tevékenységnek minősül Magyarországon. Egy átlagos szakdolgozat két hét alatt készül el, amelynek piaci díja 120–150 ezer forint a feketepiacon. Mindez azonban intenzív munkával jár: aki ilyet bevállal, gyakorlatilag két hétig ki sem teheti a lábát otthonról. A bér-szakdolgozás óriási hátránya, hogy mindehhez nagy tudásra, nyelvismeretre és kutatómunkára van szükség. Általában ismerősökön, barátokon keresztül köttetik meg az üzlet. Komoly veszélyfaktor, hogy akár évekkel később is kiderülhet a stikli, így jelentős zsarolási potenciállal kell szembenézniük azoknak, akik megrendelőként később közéleti szerepet vállalnak.


Internetes aljamunka

A Google AdWords megjelenése előtt virágoztak az internetes hirdetési csalások. Proxyszerveres, anonim IP-címről érkező bérkattintásokkal viszonylag könnyen lehetett felturbózni egy hirdetés forgalmát, ám jelenleg a Google rendszere 98 százalékban kiszűri a sötétben bujkálókat (vagy algoritmusaikat). Bár blackhat seo vonalon ma is lehet látványos növekedést elérni egy weboldal látogatottságánál (maximum fél évig), e mögött nem áll valós teljesítmény. Mi a hasonló – rossz szándékú, kétes – kategóriába tettük az összes, ún. MLM-rendszeren alapuló ügynöki munkát is. Bár ezek a cégek legálisan működnek, az ismerősök, barátok megkörnyékezésére alapozó ügynöki munkák etikai értelemben az internet legalját jelentik – és nem is lehet velük sokat keresni.


Bankrablás

Az egyik legkockázatosabb pénzkereseti mód, mert a lebukás biztosra vehető. Sokan gondolják, hogy képesek megtervezni és kivitelezni egy bankrablást, ám óva intjük őket: a végén mindenki lebukik. Ráadásul a bankok egyre fejlettebb eszközöket vetnek be a bankrablók ellen – ezek egy része ismert, más részük nem. A festékpatron, biztonsági zár, rendőrségi pánikgomb mellett léteznek olyan technikák, amelyekről a bankrablók még soha nem hallottak. Nem is beszélve arról, hogy minősített esetben tíz–tizenöt év börtönbüntetést is kaphatunk bankrablásért.


Férfiprostitúció

Bár az idősebb nőket kielégítő férfiprostituáltakról számos legenda kering, a valóságban csak kevesek vállalhatják be ezt a munkát. A vonzó külső mellett intelligenciával, jó kommunikációs készséggel és empátiával is rendelkezni kell. Nemcsak a szexcsődör, hanem a lelket ápoló pszichológus szerepét is el kell tudni játszani. Ezzel szemben a férfiaknak szóló férfiprostitúció pontosan úgy működik, mint a férfiaknak szóló női: gyomorforgató munkával viszonylag sok pénzt lehet keresni, ám lelkileg könnyen belerokkan az ember. A férfiprostitúció főként az interneten van jelen, de a fiatal – többnyire román és ukrán – fiúkat például megtalálhatjuk a fővárosi Duna-korzón is. A hazai golden boyok (fiatal kitartottak) és silver daddyk (idős, gazdagabb kitartók) társadalma meglehetősen rétegzett. Hazánkban öt–hat százezer homoszexuális ember él, a családtagokat és barátokat is számítva, nagyjából 800 ezer embert érinthet a homoszexualitás.


Drogkereskedelem

A kemény drogok terjesztése veszélyes üzlet, Magyarországon általában külföldi szervezett bűnözői csoportok kezében van. Ha valaki olyan hülye, hogy ezzel kíván foglalkozni, akkor alaposan fel kell kötnie a gatyáját. Ugyanakkor hazánkban sok fiatalember úgy véli: a könnyű drogok – elsősorban marihuána – termesztése és terítése óriási üzlet, amibe szívesen belevágna. Ne tegye! Még a házibuliban átadott, egyetlen szál jointért is akár kettő–nyolc terjedő börtönt is kaphatunk.