Kevés nő választja a vállalkozói életformát, pedig az innovatív vállalkozásokat vezető bátor nők nemzetközi szinten is hatalmas eredményeket képesek elérni.

Átalakulóban a szerepek, egyre több nő gondolja úgy, hogy a szülés után saját vállalkozást alapít. Sokszor már az egyetemen kitűnnek tehetségükkel, de többségük valahogy a hagyományos karrierutat választja elsőre, kevesen vágnak bele azonnal életük nagy kalandjába.

Gyaníthatóan a társadalmi elvárások, a megszokások labirintusában egyértelműnek tűnik az, hogy a nők többsége szívesebben lesz multikatona, alkalmazott, ahelyett hogy a saját vállalkozásba fogna. Valahogy nem erre vagyunk szocializálódva, legalábbis a férfi vezetés irányába csúszott világunkban ezt gondoljuk. A cikk írójaként ettől a gondolkodástól szeretnék elhatárolódni, hiszen az előbbi mondat azon kevesek számára még sértően is hangozhat, akik nem ezt az utat választották.

A legnagyobbak már tudják, hogy érdemes női vezetőket alkalmazni, sőt úgy látszik, a válság valamiféle változást hozott a nagyvállalatok foglalkozáspolitikájában. Úgy tűnik, kritikus helyzetekben a nők képesek a megszokott sablonokat elhajítani, és más nézőpontból kiinduló, hatékony stratégiával nyugalmasabb vizekre kormányozni a válságba gabalyodott szervezeteket.

Egyre gyakrabban bizonyosodik be, nem férfiruhába bújtatott menedzserekre, hanem a korábbitól eltérő gondolkodást megvalósító nő vezetőkre van szükség ahhoz, hogy egyensúlyba kerüljön az eddigi elbillent status quo.

Kultúrák és hagyományok

Az általánosítás a női szerepek és feladatkörök változásáról rendkívül félreérthető lehet, ha nem definiáljuk azt, hol történik. Európa és Amerika élen jár abban a harcban, amely az egyenjogúság, a diszkrimináció és az ezzel kapcsolatos kérdésköröket érinti. Sajnos a világ sok részén egyáltalán nem állunk ilyen jól.

A történelem során a nők társadalmi szerepüknél fogva viszonylag ritkán töltöttek be vezető szerepet a gazdaság területén. Ugyanakkor mind az ókorban, mind a középkorban találunk arra példát, hogy egy-egy vállalkozás vagy hivatal élén nő állt. Ez utóbbi esetében azonban egyes kutatók szívesen fogalmaznak úgy, hogy ez azért lehetett, mert maga a pozíció vesztett politikai jelentőségéből – ez a vélemény tökéletesen mutatja, milyen szemlélet uralkodik a mai társadalomban a nőkkel kapcsolatban.

A történelmi távlatokban gondolkozva európai és az amerikai kultúra sem büszkélkedhet hatalmas eredményekkel, szokás és hagyomány alapján egész más szerepeket vár el a társadalom a nőktől. A feltalálók, kutatók és tudósok világában azonban egyre több nő ér el hatalmas eredményeket.

A vállalkozás mint kitörési pont

Egy amerikai felmérés szerint az utóbbi években a vállalkozói kultúrában jelentősen növekedett a nők aktivitása. Egyes becslések szerint jelenleg nagyjából nyolc–tíz millió kisvállalkozás alapítója nő az Egyesült Államokban. Mindezek ellenére az összes vállalkozáshoz viszonyítva ez csak mintegy húsz százalékot tesz ki.

A startupok és a kisvállalkozó működés nagy lendületet kaptak az utóbbi években a társadalmi vállalkozások megjelenésével, a karitatív mozgalmak erősödésével. Ezeken a területeken a nők erősebb szociális attitűdje miatt a férfiak kisebbségbe is szorultak.

A vállalkozói gondolkodás, az entrepreneurship-gondolkodás terjedésével egyre több lehetőség nyílik meg azok előtt is, akik eddig nem mertek önálló üzletet elindítani. Az internetes technológiák robbanásszerű változást hoztak abban is, hogy miként is működtethető egy önálló vállalkozás, hol tudom eladni, forgalmazni akár az otthon előállított termékeimet. Minden egy csapásra változott meg, és a változás felforgatta a korábbi beidegződéseket, megszokásokat.

Bloggerek, kézművesek, vállalkozók

A családalapítás és a karrier között feszülő rettenetes ellentmondást pillatok alatt bontotta le az a változás, amely lehetővé tette, hogy akár otthonról is sikeres vállalkozóvá váljunk. A nők ezt kiválóan ki is használták: a forradalmat a bloggerek, bloggerinák indították, akinek véleményük lett a világról, ma pedig a hagyományos nyomtatott sajtó szerkesztőségeinek falait döntögetik a saját dolgozószobájukban tevékenykedő véleményformálók, véleményvezérek. Nem kell már helyileg ott lennünk, ahol az irodánk vagy az üzletfeleink, vásárlóink vannak.

Az egyik kedvenc magyar personal branding szakemberem például jelenleg éppen Kaliforniából dolgozik, úgy, hogy ügyfelei többsége a hazai gazdasági élet szereplője. Ma végtelenül leegyszerűsödött az értékesítés, a kommunikáció, nincs többé akadály annak, hogy akár kreatív hobbink eredményeit, alkotásainkat piacra dobni, reklámozni. A kézművesek webshopjait milliók látogatják, a gasztrobloggerek saját szakácskönyveiket árulják a neten, a bátor ötletgazdák a közösségi finanszírozási oldalakon gyűjtik össze az indulótőkéjüket.

A régi szerepek lebontásában a kreatívak kezdték a forradalmat, s tagadhatatlan, hogy ma már olyanok szívesebben vállalkoznak, akiknek a családalapítás után az életük válaszút elé kerül. Ennek oka abban keresendő, hogy egy gyermek születése után a kiesett évek olyan szakadékot képezhetnek a korábban hasznos alkalmazott és a vállalat között, amelyet képtelen nőként áthidalni. Ennek okai között persze a gyermekbarát működés hiánya is lehet, illetve az, hogy a családvállalással a nőkre terhelődött feladatok is megnövekednek, s mindkét területen egyszerre kiválónak lenni nagyon nehéz.

A női vállalkozások sikerét hozta az internet, szervezetek, kampányok tűzték célul, hogy eltűnjenek a különbségek, amelyet az elmúlt évszázadok halmoztak fel. A nők a legmodernebb eszközökkel veszik vissza jogaikat, oktatják, nevelik, segítik azokat, akik még nem ismerték fel, hogy egy lépésre vannak a sikertől. Ezt a lépést egyre többen lépik meg napjainkban, s a változás visszafordíthatatlanul változtatja meg a világunkat – előnyére.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Nézd meg az anyját, vedd el a lányát? Gracie édesanyja Penthouse-modell volt…

Tudományos eredmények mozdítják előre az ártalomcsökkentést

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés