Szelei Szabolcs az internetóriás magyarországi marketingvezetője. Nem váltana más állásra, de nem élne a Googleplexben.

Egy magyar googler

A 400 milliárd dollárra értékelt cégnek 47 ezer alkalmazottja van, egyikőjük Szelei Szabolcs, a Google Magyarország marketingvezetője. A cég egyik híres mottója, hogy anélkül is komolynak lehet látszódni, hogy öltönyt hordanál, és Szabolcs kapucnis pulóverben jól demonstrálja ezt a tételt.

A kereső a Google első terméke, ennek még Larry és Sergey (Larry Page és Sergey Brin – a szerk.) írta meg az algoritmusát. A Google árbevételének legnagyobb részéért a mai napig a hirdetési rendszere felel. Egyszerre kezeli a keresőkampányokat, display rendszereket, a YouTube-kampányokat. Egyébként a YouTube 2006-os akvizíciója egy komoly fejezet volt a Google életében. A következő nagy platform az Android lehet: ennek bevétele még nem vetekszik a kereső bevételével, de biztos vagyok benne, hogy pár év múlva hatalmas jelentősége lesz a portfólión belül.

Marketing nagypályán

„Mi úgy közelítjük meg a marketinget, ahogy csak a Google tudja. Áthágjuk a szabályokat, újrafogalmazzuk a médiumot, a júzert tesszük meg hőssé, és végül hagyjuk, hogy a technológia önmagáért beszéljen”. A Google honlapján található marketingfilozófia kicsit közhelyes és fellengzős, de azt a divíziót, ami 2012-ben 43 milliárd dolláros bevételt produkált, illik komolyan venni. Ez az összeg magyarra fordítva 8 600 000 000 000, azaz 8,6 billió forint. A tizenegy darab nulla is mutatja, hogy a Google pontosan tudja, hogyan monetizálja az oldalain pörgő iszonyatos forgalmat.

Ez a filozófia röviden arról szól, hogy ismerd meg a fogyasztót, és mutasd meg neki azt a csodát, amit a termékünk tud – mondja a Szelei Szabolcs. – Mondjuk ez szerintem minden marketingiskolára igaz, de itt a technológia megismerésén van a hangsúly. Nálunk a marketinges sokkal inkább üzleti, mint kommunikációs szakember, ez egy komplexebb feladat. Hozzám közel áll az, hogy az a munka, amit elvégzünk, mérhető legyen. A legfőbb termékünk, az Adwords is erről szól: mindent mérj, kövesd nyomon, hogy alakulnak a hirdetéseid: hány kattintást hoznak, mennyire érdekesek a célcsoportodnak, csak arra költs, ami pénzt hoz neked.

Mindenki googler akar lenni

A Fortune magazin legvágyottabb munkahelyeket rangsoroló listáján a Google 2007-ben, 2008-ban, 2012-ben és 2013-ban az első helyen szerepelt, amit szakértők szerint a cég filantróp filozófiájával, a dolgozóknak járó juttatásokkal és azzal ért el, hogy magához szívja az érdekeltségi körébe tartozó csúcsfejeket, így aki náluk melózhat, annak elméletileg a bolygó legjobb szakemberei lesznek a főnökei, munkatársai. Az első, ami eszünkbe jut, az a rengeget szolgáltatás, ami közül egy googler válogathat, kezdve az ingyenes ebédektől a jógatanfolyamon át a pingpongozásig. Nem véletlen, hogy a Google komplexumában, a Googleplexben játszódó hollywoodi vígjátékban, a Gyakornokok-ban is erősen megjelent ez a vonal. Ennél jobb reklám nem kellhet egy vállalatnak, de ha mindenki csak naphosszat dzsengázna meg angry birds-özne munkaidőben, akkor a Google nem lenne a világ egyik leginnovatívabb cége.

Ha ez csak egy jó pr-szöveg lenne a külvilág felé, akkor nem erősíteném meg. Nem véletlenül alakult ez ki, és nincs az a pozíció Magyarországon, amire ezt elcserélném. Szexi is, de a kihívás jobban érdekel. Nekem nagyon fontos, hogy olyan okos emberek vegyenek körül, akiktől tanulhatok. Szintén döntő jelentősége van annak, hogy társadalmilag hasznos dologban vehessek részt, és ez itt megvan, mert az ország érdeke egybevág a Google érdekeivel. Mindkét fél számára hasznos, hogy az ország technológiailag minél fejlettebb legyen, és hogy a hazai vállalkozások minél nemzetközibbek legyenek. A Google Ground alig egy hónapja nyitott meg, ez az első oktatóközpont és tudásbázis a kelet- és közép-európai régióban. A Google más helyszínen tavaly harminc képzést indított, itt idén százötven képzés indul. És ennek a folyamatnak soha nincs vége, mindig lehet többet adni, többet csinálni.

A Google-élmény első kézből

Szelei Szabolcs legalább havonta két alkalommal utazik valamelyik európai vagy amerikai Google-létesítménybe. Gyakran jár Dublinba, ami a cég egyik európai központja, az interjú után pedig Izraelbe készült az ottani Google-bázisra. Járt már a kaliforniai főhadiszállásán is, és ha már ott volt, az informatikai forradalom élő legendáival is kapcsolatba került.

Találkoztam Larryvel és Sergeyjel is, voltam olyan meetingen, amin mindketten jelen voltak. Amire büszkébb vagyok, az a találkozás a Google kereső vezetőmérnökével, Amit Singhallal. Ő az észak-indiai Uttar Pradesh államban nőtt fel nehéz körülmények között. Hatalmas Star Trek-rajongó volt, és az volt a gyerekkori álma, hogy megalkossa a StarTrek komputerét. Lényegében a mesterséges intelligenciáról van szó, és tavaly áprilisban ott voltam, amikor azt jósolta, hogy mindössze három évre vagyunk ettől. Elképesztő projektek vannak a Google-portfólióban, ott van mindjárt a Google Glass. Ezek a fejlesztések olyan szinten fogják átrendezni a világot, amit el sem tudunk még képzelni. Tíz év múlva valószínűleg hétmilliárd ember fog csatlakozni a nethez, lassan nem csak a laptopunk, hanem az óránk, a kocsink is az internethez fog csatlakozni. Nagyon izgalmas témák és kérdések ezek, és ezért is szeretek itt dolgozni.

Googleplex, a geekek Mekkája

Szabolccsal a Google Ground tudásbázisának aulájában ácsorgunk egy asztalnak támaszkodva, az enteriőrt olyan jellegzetes elemek díszítik, amit az ember guglisnak képzel. Ha kinézek az udvarra, a világ legnagyobb YouTube-képernyőjét látom, beborít egy egész tűzfalat. Nagy terek, kényelmes babzsákok, színes elemek. Amikor Szabolcsot a cég kirakatbázisáról, a kaliforniai Googleplexről kérdezem, meglepő válasszal rukkol elő.

Jártam a Googleplexben, igen, de ha engem kérdezel, én nem dolgoznék ott. Ebben biztos benne van az is, hogy én 36 éves vagyok, de lehet, hogy egy 23 éves programozó másképpen látja a helyet. Egyébként olyan, mint egy campus, rengeteg szolgáltatás van a masszázsteremtől a csocsóig, fel sem tudom sorolni mindet. Aki ott dolgozik, annak a Google napi 24 órában, azaz teljesen átszövi az életét. Ők sokszor a sportot, kikapcsolódást, különböző mindennapi szolgáltatásokat is a Googleplexen belül keresik, én viszont ezt nem bírnám, mert én szeretem szétválasztani a munkát és a magánéletet. A meetingjeim nyolcvan százaléka egyébként is videokonferencia, ott meg mindegy, hogy egy irodában ülök, vagy otthon. Nekem mások a prioritásaim.

Amerre nézek, startupot látok

Május elején indul be a Ground által képzésekkel, mentorprogrammal támogatott startup-műhely az épület első emeletén, ami azonban nem a szokványosnak nevezhető inkubátorként fog működni. A Google helyzete a hazai hirdetési piacon korlátozott, és csak egy bizonyos szintig tud nőni, így a nyitás olyan startupok felé, amelyekben nemzetközi siker lehetőségét látják, logikusnak tűnik.

Nem meglévő csapatokat, hanem egyéneket várunk. Van egy hr-tanácsadó partnerünk, akikkel közösen átfogó személyiségtesztek alapján azt próbáljuk megmondani, ki milyen pozícióban fogja legjobban megállni a helyét. Ezen értékelések alapján rakunk össze csapatokat, hogy meglegyen a dizájner, a programozó, az ötletgazda, a menedzser, a pénzügyes, a piackutató, bárki, akinek egy projektben részt kell vennie, és mindezt a sikeres együttműködés érdekében. Ezer startupból két-három lesz sikeres.

Látjuk a Prezit, a Ustreamet, a Logmein, a Treasoritet, de ettől még rosszak az arányok. Ezt szeretnénk kontrolláltabb formába terelni azzal, hogy mentorként folyamatos üzleti tanácsadást biztosítanánk ezeknek a csapatoknak. És fontos, hogy nem csak technológiai, hanem művészeti startupokat is menedzselnénk itt. Egy feltétele lesz ezeknek: az, hogy a globális piacra kell készülnie a projektnek.

A jövő a Google-é

A Google-t megguglizva kiderül, hogy olyan polip, ami rengeteg irányba terjeszti csápjait, szinte naponta olvasni arról, milyen peremtudományokkal foglalkozó cégeket vásároltak meg. Ott van a félelmetes robotkutyákat gyártó Boston Dynamics, vagy a mesterséges intelligencia megalkotásával foglalkozó angol Deep Mind. A Google Glass szintén a jövő eszköze lehet, de ott az önmagát vezető autó prototípusa, és ne feledkezzünk meg a Google Fiber-projektről, amelynek keretében teljes amerikai városokat drótoznak be szupergyors szélessávú kábelekkel, és arról sem, hogy a Loons program során pedig léggömbökkel szórják tele a légteret, méghozzá majdnem a világűr magasságában, hogy olyan helyekre is eljuttassák a netet, ahol korábban elérhetetlen volt. Mindezek a programok – és ez tényleg csak vékony szelete a teljes képnek – azt mutatják, hogy a Google egy olyan jövő alapjait fekteti le a jelenben, amiről egy átlagos halandónak csak nagyon hiányos elképzelései lehetnek.

Éppen tegnap kértek fel egy orvosi konferenciára előadónak, hogy beszéljek arról, hogyan befolyásolhatja a technológia az orvostudományt. A téma az innováció szerepe az egészségügyben. Hogyan tud például a Google Glass műtéteknél segíteni? Amikor először találkoztam a Google Glass-szel, ebbe nem is gondoltam bele, de itt is elképesztő lehetőségek vannak. Például amit néz az orvos, azt folyamatosan streamelni tudja, és húsz országból tudják követni. A technológia nagyon sok mindent fog lehetővé tenni, a kérdés az, hogy egy társadalom képes-e lépést tartani a változásokkal, és képes-e beépíteni a digitális tudást például az oktatásba, a képzésbe. Ennek a mértéke ugyanis meghatározhatja, hogy mennyire lesz sikeres a jövőben.

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Hamarosan szó szerint beérhet az ehető Budapest koncepció

Vajon ki a nap csaja Lady Gaga születésnapján?

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés