Szemüvegek apu bakelitlemezeiből – Zack @ Tipton

Az Amerikában született Milaskey Tipton Zakariás első szemüvegét 1998-ban készítette bakelitlemezből. Cége jelenleg évi 51 millió forintos forgalmat realizál Budapestről. Extravagáns szemüvegeit filmsztárok, hírességek vásárolják a világ minden táján.

A magyar származású Zakariás húsz évesen kezdett szemüvegkereteket gyártani még az USA-ban, mivel sehol sem talált olyan szemüveget, ami tetszett volna neki. Eleinte fémekkel dolgozott, de ezt nem találta megfelelőnek, ezért beolvasztotta apukája bakelitlemezeit. Ebből az ötletből nőtt ki a vállalkozása, amely mára évente 170 ezer eurós (51 millió forintos) forgalmat generál. A Tipton szemüvegeket világszerte százhetven üzletben lehet megvásárolni Brazíliától Japánig. Egyedi, kézzel készült termékeinek végfelhasználói ára 30-110 ezer forint között mozog. Vevőkörük főként 30-65 éves férfiakból áll, mint például Elton John, aki tavaly felvásárolta két teljes kollekciójukat egy londoni boltban. Lássuk, hogyan építette fel sikeres vállalkozását Zakariás!

A kezdetek

„Gyerekkorom óta a kézműves dolgok készítése érdekel” – mondja Zakariás, aki eredetileg bútorasztalosnak készült. Első bakelites szemüvegét apja műhelyében készítette 1998-ban. Miután barátai körében nagy sikert aratott a szemüvege, úgy döntött, hogy belevág az egyedi, megrendelésre készült gyártásba. A kereteket számítógéppel tervezte, és a Boeing gyár beszállítóival gyártatta le Seattle-ben. Havonta 10 darabot készített, amiből átlagosan három darabot adott el, darabját 400 dollárért. Ez az időszak három évig tartott.

Magyarországra település

Bár Zakariás az USA-ban kezdte az ipart, 2001 óta Budapesten él (lásd keretes írásunkat a cikk alján). Miután áthelyezte székhelyét a fővárosba, első lépésként az esztergomi szemüveggyárral állapodott meg a keretek sorozatgyártásra 2002-ben. Az esztergomi gyár azonban néhány év múlva csődbe ment. Ekkor Pozsonyba helyezte át a gyártást, ahol szlovák partnerük európai uniós forrásokból, megváltozott munkaképességű dolgozókat foglalkoztatva készített nekik 60 darabos szériákat. „Az esztergomi gyár csak úgy tudta volna elkerülni a csődöt, hogy havonta 10 ezer darab orvosi keretet gyárt a hazai és nemzetközi piacra, ám még a magyar állam is Kínából importálta a műanyag orvosi kereteket” – mondja Zakariás.

Next step: saját gyártás, direkt értékesítés

A vállalkozás akkor kapcsolt magasabb fokozatra, amikor 2004 elején úgy döntöttek, hogy saját kezükbe veszik a gyártást. Az e-bay-en fél áron szereztek be használt, precíziós CNC gépalkatrészeket, majd a gyártás alapját képező gépet összesen 20 millió forintból rakták össze Pécsett 2006-ban. A már működő amerikai cégük mellé ekkor alapították meg a Tipton Eyeworks Budapest nevű céget is, amelyben öccsével, Milaskey Zoltánnal fele-fele részben tulajdonosok. Zakariás még az esztergomi évek alatt kezdte el a cég direkt értékesítési stratégiáját. Személyesen körbeutazta Európát vonattal, kezében egy szemüvegkeretekkel teli bőrönddel, és egyenként házalt az optikusoknál. Kezdetben 10-15 látszerész ügyfélre tett szert, akik a mai napig is a főbb megrendelői. Ma már 180 optikusnak értékesítenek közvetlenül és világszerte – köszönhetően a Tipton professzionális értékesítési csapatának. Az országmenedzserek az USA-ban, Spanyolországban, Franciaországban, Ausztriában és Svájcban vannak jelen. Bár a vállalkozás kezdettől fogva a nemzetközi piacot célozta be, 2004-től kezdve főként Európára koncentrálnak. Az Egyesült Államok ugyanis óriási ország, ahol kezdetben nehezebben ment a direkt értékesítés.

Intenzív márkaépítés

„Mivel a termék egyedi és jó minőségű volt, az optikusokkal kapcsolatban álló forgalmazók közvetlenül is megkerestek minket” – mondja Zack, aki innentől kezdte érezni, hogy sínen van a vállalkozása. A még nagyobb értékesítést szem előtt tartva (és a bevételt teljesen visszaforgatva) intenzív márkaépítésbe kezdett. Ez lényegében a nemzetközi vásárokon való megjelenést, új kollekciók megalkotását, az egyedi dizájn tökéletesítését, illetve a hozzájuk tartozó marketing üzenet célba juttatását jelentette. A márkaépítésben óriási előrelépést jelentett, hogy az egyik legrangosabb nemzetközi optikai kiállításon, a párizsi Silmo-n, az egyik Tipton napszemüveget beválasztották a 2000 nevező közül a legjobb ötbe. Innentől kezdve a nemzetközi divatvilág és a hírességek is kapkodni kezdték a bakelites szemüvegeket. „Mivel a szemüvegek és napszemüvegek a szórakoztatóipar, illetve az életstílus részei, állandóan új kollekciókkal kell megjelenni” – vallja Zakariás.

Nem éri meg másolni

A fiatalember szerint a nagy szemüveggyártó cégek – mint például az olasz Luxottica – egyszerűen lemásolják a kisebb családi vállalkozások ötleteit, majd Kínába viszik a gyártást. A Tipton hanglemezes termékeit viszont a különleges technológia és a kisszériás gyártás miatt nem nagyon éri meg lemásolni nekik. „Egyszer megkeresett egy kisebb argentin gyártó, hogy beszállna az üzletbe, csak küldjem el neki a gyártás receptjét. Természetesen átláttam a szitán, és nem küldtem neki semmit” – mondja Zack, aki elővigyázatosságból azonnal levédette a technológiát, és magát a bakelites terméket is. A cég 2007-ben vágott bele a saját hanglemezek gyártásába, hogy az egyre növekvő anyagszükségletüket kielégítsék. Ugyanebben az évben jöttek ki új filmes kollekciójukkal, amelynek különlegessége a szemüvegek keretébe illesztett 16, illetve 35 milliméteres régi filmkocka-sorozat.

A Cinematique kollekció titkai

A filmes kollekcióhoz a világ minden tájáról gyűjtik a filmeket, a legtöbb tekercs igen régi. A gyűjtemény legnagyobb része fekete-fehér 16 mm-es filmből áll. Témájuk a volt szocialista országok (Szovjetunió, Német Demokratikus Köztársaság, Jugoszlávia) híradóin – például a szovjet űrmisszióról szóló képanyagon – alapul, illetve vannak közöttük régi természet és művész filmek, vagy éppen tudományos és erotikus filmek. Egy részüket a Tipton digitalizálta, amelyek a cég blogján meg is tekinthetők.

Hogyan készül?

A Tipton szemüvegek cellulóz-acetát, rozsdamentes acél (és film) kombinációjából készülnek (lásd alábbi képgalériánkat a pécsi műhely gyártási folyamatáról). Ebből a kereteket nagyon nehéz gyártani, ugyanis megfelelően vastagnak kell lenniük, hogy látszódjanak rajta a hanglemez barázdái, de nem szabad túl vékonynak sem lenniük, mert akkor könnyen eltörnek. Jellemző, hogy mielőtt saját kezükbe vették a gyártást, az egyik gyártójuk például a keretek háromnegyedét eltörte, így túl sok volt a selejt. „Ki kellett kísérleteznünk egy különleges sajtolási eljárást, amelynek végeredménye egy 3-4 mm vastag, tartós, laminált lemez” – mondja Zakariás. Fontos még a megfelelő színkombináció, illetve a megfelelő minőségű alkatrészek beszerzése, amelyeket Olaszországból importálnak. Az olaszok ugyanis hagyományosan jók a savmaratott fémcuccok és csavarok előállításában.

Hétfős menedzsment

A Tipton először 2009 végén vette fel első dedikált alkalmazottját a menedzsmentbe. Addig mindent Zakariás és testvére intézett. Most összesen hét fő alkotja a vezetőséget, ebből hárman alvállalkozók: egy pénzügyes, két technikai, három dizájner, és egy fő marketinges munkatárssal dolgoznak. Vevőkörük a tehetősebb, 30-65 éves korosztályból kerül ki. „A fiatalabb korosztálynak nagyobb kiadást jelent egy 100 eurós lencse és egy 300 eurós keret, mint az idősebbeknek az 1000 eurós lencse és a 300 eurós keret” – mondja Zakariás, aki szerint jelenleg a legnagyobb felvevőpiacuk Franciaország, hiszen itt vannak jelen a legrégebb ideje: termékeiket 30 boltban lehet megvásárolni. A gazdasági válság ellenére mostanában a spanyolok is jelentősen felzárkóztak. E mellett Kanada – talán a francia kulturális befolyás miatt – is meghatározó piacot jelent.

A világpiacra termelnek

Pécsi gyárukból évente 4500 keret kerül a világpiacra, ebből 3-4 ezer darab bakelites. A szemüvegek végfelhasználói árai országonként eltérnek. Londonban 300 fontba (110 ezer forint), New Yorkban 350 dollárba (80 ezer forint), Párizsban 250 euróba (70 ezer forint) kerülnek a szemüvegek. A kereteket a budapesti bemutatótermükben 30-80 ezer forint között lehet megvásárolni. "De csak Magyarországon adunk ingyen dioptriás lencsét minden kerethez" - jegyzi meg Zack. A Tipton értékesítése a boltok felé erősen szezonális. A boltok átlagosan 15-20 darabot rendelnek tőlük havonta. „A július-augusztus teljesen holtszezon, hiszen ilyenkor senki nem dolgozik az Európai Unióban. A készleteket általában év elején töltik fel a boltok, ami nekünk jó, mert így kiszámíthatóbb a gyártás” – mondja Zakariás.

Beszállnak a hanglemezkiadásba is

A Tipton idén indítja el webshopját, FedEx szállítással lehet majd szemüvegkereteket vásárolni globálisan. Ezzel elsősorban a fiatalabb vásárlókat szeretnék megcélozni. Terveik szerint a hanglemezkiadásba is be akarnak szállni, mivel ebben látnak üzletet, bár Zakariás szerint ezt egyelőre inkább szerelemből csinálják. „Miközben a világban ugrásszerűen csökken a hagyományos hanghordozók értékesítése, a bakelité tavaly 50 százalékkal nőtt” – mondja Zakariás. A Tipton kisméretű hanglemezeket fog kiadni kis volumenben, 100-500 közötti darabszámmal. Legutóbb egy magyar hip-hop lemezt adtak ki, amelyen Laki Krisztián és csapata játszik, de tárgyalásban vannak egy Keymono nevű litván zenekarral, és a John Kennedy nevű jazzy&hip-hop formációval is. „Szerintem a hanglemezek és a szemüvegek egymást húzzák, ami erősíti az üzletet” – mondja Zakariás. Természetesen az állandó termékfejlesztés is vezető téma a Tiptonnál. Zakariás ugyanakkor nem titkolja, hogy az általa kifejlesztett hajcsat-technikán alapuló keret valamiért nem volt piacképes.

Profil

Milaskey Tipton Zakariás 1978-ban született az Idaho állambeli San Valley-ben. Középső neve, amelyről a cégét elnevezte, eredeti skót keresztnév, illetve egy állam az USA-ban. Zakariás papája építész és műbútorasztalos, magyar származású édesanyja pedig irodalomtörténész. Zakariás öt éves volt, amikor szülei Kecskemétre költöztek. A család itt élt 1989-ig, amikor is visszaköltöztek az USA-ba, ám 1993-ban ismét Magyarországra települtek, ezúttal Pécsre. Később azért Pécsett indították be a gyártást, mert nagyon megszerette a várost és az itt élő embereket. Zakariás a dél-dunántúli megyeszékhelyen végezte el a középiskolát ének-zenei tagozaton, és nem mellesleg kiválóan megtanult franciául is. 1997-től Zakariást ismét az Egyesült Államokban találjuk, ahol beindította a szemüvegkeret-gyártást, hogy aztán 2001-ben végleg hazatelepüljön. Utóbbit egy ösztöndíj is befolyásolta, amelyet a határon túli magyaroknak írt ki a magyar állam. Ennek keretében művészettörténetet hallgatott az ELTE-n, ám számára nagyon hamar kiderült, hogy ez nem neki való. Zakariás barátnőjével egy budapesti lakásban él, ám sokat ingázik: négy hetet Budapesten, egy hetet Pécsett tölt. Zakariás hobbija a barkácsolás és az olvasás, utóbbit főként Kindle-n végzi. Ha csak teheti, biciklivel járja a város(oka)t. A Tipton székhelye, bemutatóterme és tervezői műhelye másfél éve egy Belgrád rakparti, 240 négyzetméteres lakásban van.

(Fotó: Tóth István - Budapest; Molnár István - Pécs)

Inspiráló magyar világsikerből szerencsére egyre több van, olvasd el a Playeren az IVANKA beton történetét! 

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon