A szegedi Antavo vállalati ügyfeleknek kínál integrált online promóciós szoftvert, amivel egyszerűen és hatékonyan kezelhetik marketing és reklámkampányaikat.

Ez minden start-up vágya!” – fogalmazott a Seedcamp 50 ezer eurós befektetéséről Szabó Zsuzsa (24), az Antavo marketingese. Miután a Seedcamp startup szakemberei befektetésre érdemesnek találták az Antavot, a négyfős szegedi csapat április közepén kiköltözött Londonba. A Google irodájában kaptak helyet határozatlan időre, amely az anyagi előnyök mellett komoly nemzetközi kapcsolatrendszerrel is felvértezi a céget. Az online vállalati marketingszoftvert készítő társaság jelenleg is Londonban dolgozik, az interjú erejéig látogattak Budapestre néhány nappal ezelőtt.

Honnan jött az ötlet?

Kecsmár Attila

Alapító és ügyvezető. Informatika tanári szakon végzett Szegeden, és tanult Finnországban is. 23 évesen alapította első informatikai cégét, azóta negyedik cégénél tart. Hobbija a politikai gazdaságtörténet, kedvenc sportja a kézilabda. “Különösen a női válogatottért rajongok” - mondja.

Az Antavo története hat évvel ezelőtt kezdődött. Az akkori csapat hasonló marketinges projekten dolgozott, aminek az ötlete eredetileg ügyféloldalról jött. „A Zunda nevű hírleveles szoftverünkből nőtte ki magát a mostani integrált megoldásokat kínáló platformunk” – mondja Kecsmár Attila (29), az Antavo ügyvezetője. Az Antavo előzményénél a problémát kezdetben az jelentette, hogy túlságosan összetett dolgot akartak csinálni, amit a célközönség – marketingesek, vállalkozók – nem tudtak befogadni. A Zunda tavaly júniusban kezdett Anatvo-vá transzformálódni, amikor a hírlevél szoftver egy promóciós alkalmazást készítő szoftverré alakult. Szeptemberre elengedték a felesleges elemeket a projektből, és  letisztultabbá, egyszerűbbé, magasabb felhasználói élményt nyújtóvá tették a szoftvert. Ez sokat segített abban, hogy a projektet még nagyobb eséllyel induljon el a befektetőkért folytatott nemzetközi versenyben.

Mit kínál az Antavo? A társaság olyan online platformot fejleszt, amelynek segítségével a felhasználók különböző online és közösségi felületeken tudnak integrált marketing-, és reklámkampányokat indítani – egyszerűen, mérhetően és költséghatékonyan. A célközönség a marketingesek és reklámügynökségek, akik az elindított promóciók után fizetnek. A szoftver segítségével a marketingesnek nem kell kitalálnia, hogyan működjön a promóció, a webes ügynökségnek nem kell lefejlesztenie, így a folyamat felgyorsul és olcsóbb lesz. A szoftver használatához nem kell különösebb IT tudás: a rendszer rendkívül letisztult, a promóció sikerességének mérőszámai pontosan nyomon követhetők. A projekt jelenleg  béta verzióban van, amit világszerte már 2300 felhasználó használ. A teljes körű, fizetős verziót június közepén lövik fel a világhálóra.

A termékoldal  

Szabó Zsuzsi

Társalapító, ő felel a marketingért. Kommunikációs és közgazdász diplomát szerzett a Szegedi Egyetemen. Újságíróként különböző helyi rádióknál dolgozott. Hobbija az utazás. Így jellemzi önmagát: “félénk ember vagyok, aki megtanult nyitottnak lenni”.

Az Antavo által fejlesztett termék nem új ötleten alapul, promóciós alkalmazást kínáló platformokból sok van a világon, főként az USA-ban. Amiben ők jobban a konkurenciánál, az az, hogy olcsóbb, könnyebben kezelhető és funkcionalitásban bővített terméket kínálnak, illetve gyorsabban reagálnak a piaci változásokra. Utóbbira jó példa, hogy amikor a Facebook idén februárban kijött az idővonallal, az Antavo már másnap kifejlesztette a saját FB-applikációját, amivel elsőként jöttek ki a piacra. A szoftverrel készített promóciókért a sikeresség függvényében fizetnek majd a vásárlók. Ha a promóció több ezer feliratkozót eredményezett, akkor többet fizetnek érte, mint ha százan jelentkeztek volna. „Ez jelentős piaci innovációnak számít. A szoftver teljes funkcionalitását használhatják, és vállaljuk a promóció sikerességének kockázatát is” – magyarázza Zsuzsa, hogy miért egyedi az árazási stratégiájuk.

Az első siker A szegedi csapat idén év elején jelentkezett Európa legjobb hírű befektetési és mentorálási programjára, a Seedcampre. Egy rövid üzleti terv elküldése után az Antavo bekerült a program tel-avivi eseményére, ami eddig mindössze három magyar startupnak sikerült. A helyszínen félnapos felkészülést követően 17 hasonló startup vállalkozással együtt mintegy három percben prezentálhatták az általuk fejlesztett szoftver előnyeit. Az esemény után a Seedcamp úgy döntött, hogy a csapatba fektet – ez 50 ezer eurós tőkeinjekciót jelent, 10 százalékos tulajdonrészesedésért cserébe. A befektetéssel mentori támogatás is jár, ezért a csapat 3 tagja elköltözött  Londonba, Európa startup fővárosába. A felhasználó élmény  

Csarnai Gábor

Vezető programozó. Ő felel a technikai fejlesztésekért. Hat éve ismeri Attilát. Hobbija a futás és a kajakozás. „Én vagyok Scotty a gépházból” – utal a Star Trek sorozat Montgomery Scott nevű, vicces főmérnök szereplőjére.

Más rendszerektől eltérően, amelyek jóval technikaiabbak, az Antavo a felhasználói élményre helyezi a hangsúlyt. „Nálunk a user egyszerű lépésekben kerül egyre beljebb a rendszerbe, így intuitív a rendszer használata” – mondja Csarnai Gábor, vezető programozó. Ennek megfelelően az Antavo olyan felületet kínál, ahol a promóció szerkesztése során már a végleges alkalmazás látszik. A kampány kreatív részét  - képeket, videókat – egyszerűen tudják feltölteni a programba. A platform része  az ötletközpont, ahol a felhasználók elmondhatják, hogy milyen fejlesztési javaslataik vannak a programmal kapcsolatban.

Nemzetközi piacra dolgoznak Természetesen a társaság eleve nemzetközi piacra szánja a termékét. Jelenleg az angol nyelvű platform segítségével összesen 18 nyelven, többek között angolul, franciául, spanyolul, arabul, héberül és portugálul lehet promóciót készíteni. A nemzetközi tapasztalatokkal kapcsolatban Bencsik András üzletfejlesztési vezető elmondta: a felhasználók legjelentősebb része spanyolul beszélő országokból érkezik, utána az angol nyelvű piacok következnek. A spanyol piac részben azért ilyen népszerű, mert ott kevesebb a versenytársuk. Kockázati tőke itthon és külföldön  

Bencsik András

Üzletfejlesztési vezető. Közgazdász diplomája után külföldi tapasztalatokat szerzett, majd 4 év banki munka után fordult a start-up világ felé. Az Antavoval az EEF vállalkozás fejlesztési kurzuson ismerkedett meg tavaly ősszel. Szeret dzsúdózni és kick-boxolni. „Csapatjátékos vagyok, de nem az az öltönyös típus“”

Kecsmár Attila elmondta: azért választották a Seedcamp befektetését, és nem a magyar tőkét, mert az közelebb viszi őket a vásárlóikhoz, és a következő körös finanszírozáshoz. Az itthoni kockázati tőke  másként közelít a projektekhez, mint a külföldi. Az itthoni tőkefinanszírozás valamivel drágább, a döntéshozatal hosszabb, illetve több formális-adminisztratív dolgot kérnek a startupoktól. „Nyugat-Európában átlagosan 15-25 százalékos tulajdonrészt kérnek egy 500 ezer – 1 millió fontos tőkeinjekcióra vetítve. A hazai intervallum jóval szélesebb, ugyanerre 25-75 százalékot is elkérhetnek. Ez kérdésessé teszi az értékelést, motivációt és a következő körös finanszírozást. Londonban az üzleti tervnél fontosabb a csapat minősége. A személyes képességek és a csapat meggyőzőereje kint sokkal hangsúlyosabb, mint a részletes hároméves üzleti terv, excel-táblákkal” – mondja Attila. A lehetséges teljes felvásárlás persze még messze van, a közvetlen cél most a cégérték növelése. Az Antavonak kimutathatóan növekedő cash-flowt kell produkálnia az elkövetkezendő időszakban.

A Seedcampról

A világ egyik legmeghatározóbb startup központját azért is választotta az Antavo, mert szerintük ők jobban hozzásegíthetik őket a nemzetközi sikerhez. „Persze ez nem mesebeli sztori. Az 50 ezer euró mintegy fél évre elég. Leginkább arra, hogy megtaláljuk a második körös kockázati befektetőt” – mondja András, aki szerint októberre reális ennek a célnak az elérése. Szerinte a vállalati szektorban még kisebb egy-egy termék „hype-ja”, ám stabilabb a növekedési potenciál. Ugyanakkor a vállalatok hűségesebbek és aktívabbak a termékkel kapcsolatban.

Munkastílus Ha az Antavo-nak lenne 50 millió forintja, azt a terjeszkedésre fordítanák, és ezen keresztül növelnék a cég értékét. „Nem kéne sokat gondolkodnunk azon, hogy pénzt a fejlesztőkre, a minőségi létszámbővítésre, és az irodafenntartásra fordítanánk” – mondja Attila, aki azt szeretné, hogy menő legyen majd náluk dolgozni, csakúgy, mint számos külföldi és hazai online cégnél, amelyek néhány éve alakultak. A boldog önkizsákmányolástól, mint szervezetfejlesztési alapelvtől persze még messze áll az Antavo, a hétfős csapat négy tagja Szegeden végzi a fejlesztést, és hárman Londonból irányítják a cég hajóját. Már a kezdetek kezdetén eldöntötték: a jövőben Szegeden kívánnak maradni, mivel jól érzik magukat ott és fontos számukra, hogy hazai kisvállalkozásként érjenek el nemzetközi sikert.

(Fotó: Tóth István)
(A helyszínért köszönet a Doblo Bor & Bárnak!)

További inspiráló, izgalmas történet a GlobePlayer sorozatunkban!

Parfümök verhetetlen áron, 30-40% kedvezménnyel! Armani, Boss, Bvlgari, Calvin Klein, Chanel, és még csak a C-nél tartunk... (X)