Világhódító online marketingeszköz Szegedről – bemutatjuk az Antavo csapatát

A szegedi Antavo vállalati ügyfeleknek kínál integrált online promóciós szoftvert, amivel egyszerűen és hatékonyan kezelhetik marketing és reklámkampányaikat.

Ez minden start-up vágya!” – fogalmazott a Seedcamp 50 ezer eurós befektetéséről Szabó Zsuzsa (24), az Antavo marketingese. Miután a Seedcamp startup szakemberei befektetésre érdemesnek találták az Antavot, a négyfős szegedi csapat április közepén kiköltözött Londonba. A Google irodájában kaptak helyet határozatlan időre, amely az anyagi előnyök mellett komoly nemzetközi kapcsolatrendszerrel is felvértezi a céget. Az online vállalati marketingszoftvert készítő társaság jelenleg is Londonban dolgozik, az interjú erejéig látogattak Budapestre néhány nappal ezelőtt.

Honnan jött az ötlet?

Kecsmár Attila

Alapító és ügyvezető. Informatika tanári szakon végzett Szegeden, és tanult Finnországban is. 23 évesen alapította első informatikai cégét, azóta negyedik cégénél tart. Hobbija a politikai gazdaságtörténet, kedvenc sportja a kézilabda. "Különösen a női válogatottért rajongok” - mondja.

Az Antavo története hat évvel ezelőtt kezdődött. Az akkori csapat hasonló marketinges projekten dolgozott, aminek az ötlete eredetileg ügyféloldalról jött. „A Zunda nevű hírleveles szoftverünkből nőtte ki magát a mostani integrált megoldásokat kínáló platformunk” – mondja Kecsmár Attila (29), az Antavo ügyvezetője. Az Antavo előzményénél a problémát kezdetben az jelentette, hogy túlságosan összetett dolgot akartak csinálni, amit a célközönség - marketingesek, vállalkozók - nem tudtak befogadni. A Zunda tavaly júniusban kezdett Anatvo-vá transzformálódni, amikor a hírlevél szoftver egy promóciós alkalmazást készítő szoftverré alakult. Szeptemberre elengedték a felesleges elemeket a projektből, és  letisztultabbá, egyszerűbbé, magasabb felhasználói élményt nyújtóvá tették a szoftvert. Ez sokat segített abban, hogy a projektet még nagyobb eséllyel induljon el a befektetőkért folytatott nemzetközi versenyben.

Mit kínál az Antavo?

A társaság olyan online platformot fejleszt, amelynek segítségével a felhasználók különböző online és közösségi felületeken tudnak integrált marketing-, és reklámkampányokat indítani – egyszerűen, mérhetően és költséghatékonyan. A célközönség a marketingesek és reklámügynökségek, akik az elindított promóciók után fizetnek. A szoftver segítségével a marketingesnek nem kell kitalálnia, hogyan működjön a promóció, a webes ügynökségnek nem kell lefejlesztenie, így a folyamat felgyorsul és olcsóbb lesz. A szoftver használatához nem kell különösebb IT tudás: a rendszer rendkívül letisztult, a promóció sikerességének mérőszámai pontosan nyomon követhetők. A projekt jelenleg  béta verzióban van, amit világszerte már 2300 felhasználó használ. A teljes körű, fizetős verziót június közepén lövik fel a világhálóra.

A termékoldal

 

Szabó Zsuzsi

Társalapító, ő felel a marketingért. Kommunikációs és közgazdász diplomát szerzett a Szegedi Egyetemen. Újságíróként különböző helyi rádióknál dolgozott. Hobbija az utazás. Így jellemzi önmagát: "félénk ember vagyok, aki megtanult nyitottnak lenni”.

Az Antavo által fejlesztett termék nem új ötleten alapul, promóciós alkalmazást kínáló platformokból sok van a világon, főként az USA-ban. Amiben ők jobban a konkurenciánál, az az, hogy olcsóbb, könnyebben kezelhető és funkcionalitásban bővített terméket kínálnak, illetve gyorsabban reagálnak a piaci változásokra. Utóbbira jó példa, hogy amikor a Facebook idén februárban kijött az idővonallal, az Antavo már másnap kifejlesztette a saját FB-applikációját, amivel elsőként jöttek ki a piacra. A szoftverrel készített promóciókért a sikeresség függvényében fizetnek majd a vásárlók. Ha a promóció több ezer feliratkozót eredményezett, akkor többet fizetnek érte, mint ha százan jelentkeztek volna. „Ez jelentős piaci innovációnak számít. A szoftver teljes funkcionalitását használhatják, és vállaljuk a promóció sikerességének kockázatát is” – magyarázza Zsuzsa, hogy miért egyedi az árazási stratégiájuk.

Az első siker

A szegedi csapat idén év elején jelentkezett Európa legjobb hírű befektetési és mentorálási programjára, a Seedcampre. Egy rövid üzleti terv elküldése után az Antavo bekerült a program tel-avivi eseményére, ami eddig mindössze három magyar startupnak sikerült. A helyszínen félnapos felkészülést követően 17 hasonló startup vállalkozással együtt mintegy három percben prezentálhatták az általuk fejlesztett szoftver előnyeit. Az esemény után a Seedcamp úgy döntött, hogy a csapatba fektet – ez 50 ezer eurós tőkeinjekciót jelent, 10 százalékos tulajdonrészesedésért cserébe. A befektetéssel mentori támogatás is jár, ezért a csapat 3 tagja elköltözött  Londonba, Európa startup fővárosába. 

A felhasználó élmény

 

Csarnai Gábor

Vezető programozó. Ő felel a technikai fejlesztésekért. Hat éve ismeri Attilát. Hobbija a futás és a kajakozás. „Én vagyok Scotty a gépházból” – utal a Star Trek sorozat Montgomery Scott nevű, vicces főmérnök szereplőjére.

Más rendszerektől eltérően, amelyek jóval technikaiabbak, az Antavo a felhasználói élményre helyezi a hangsúlyt. „Nálunk a user egyszerű lépésekben kerül egyre beljebb a rendszerbe, így intuitív a rendszer használata” – mondja Csarnai Gábor, vezető programozó. Ennek megfelelően az Antavo olyan felületet kínál, ahol a promóció szerkesztése során már a végleges alkalmazás látszik. A kampány kreatív részét  - képeket, videókat - egyszerűen tudják feltölteni a programba. A platform része  az ötletközpont, ahol a felhasználók elmondhatják, hogy milyen fejlesztési javaslataik vannak a programmal kapcsolatban.

Nemzetközi piacra dolgoznak

Természetesen a társaság eleve nemzetközi piacra szánja a termékét. Jelenleg az angol nyelvű platform segítségével összesen 18 nyelven, többek között angolul, franciául, spanyolul, arabul, héberül és portugálul lehet promóciót készíteni. A nemzetközi tapasztalatokkal kapcsolatban Bencsik András üzletfejlesztési vezető elmondta: a felhasználók legjelentősebb része spanyolul beszélő országokból érkezik, utána az angol nyelvű piacok következnek. A spanyol piac részben azért ilyen népszerű, mert ott kevesebb a versenytársuk.

Kockázati tőke itthon és külföldön

 

Bencsik András

Üzletfejlesztési vezető. Közgazdász diplomája után külföldi tapasztalatokat szerzett, majd 4 év banki munka után fordult a start-up világ felé. Az Antavoval az EEF vállalkozás fejlesztési kurzuson ismerkedett meg tavaly ősszel. Szeret dzsúdózni és kick-boxolni. „Csapatjátékos vagyok, de nem az az öltönyös típus“"

Kecsmár Attila elmondta: azért választották a Seedcamp befektetését, és nem a magyar tőkét, mert az közelebb viszi őket a vásárlóikhoz, és a következő körös finanszírozáshoz. Az itthoni kockázati tőke  másként közelít a projektekhez, mint a külföldi. Az itthoni tőkefinanszírozás valamivel drágább, a döntéshozatal hosszabb, illetve több formális-adminisztratív dolgot kérnek a startupoktól. „Nyugat-Európában átlagosan 15-25 százalékos tulajdonrészt kérnek egy 500 ezer - 1 millió fontos tőkeinjekcióra vetítve. A hazai intervallum jóval szélesebb, ugyanerre 25-75 százalékot is elkérhetnek. Ez kérdésessé teszi az értékelést, motivációt és a következő körös finanszírozást. Londonban az üzleti tervnél fontosabb a csapat minősége. A személyes képességek és a csapat meggyőzőereje kint sokkal hangsúlyosabb, mint a részletes hároméves üzleti terv, excel-táblákkal” – mondja Attila. A lehetséges teljes felvásárlás persze még messze van, a közvetlen cél most a cégérték növelése. Az Antavonak kimutathatóan növekedő cash-flowt kell produkálnia az elkövetkezendő időszakban.

A Seedcampról

A világ egyik legmeghatározóbb startup központját azért is választotta az Antavo, mert szerintük ők jobban hozzásegíthetik őket a nemzetközi sikerhez. „Persze ez nem mesebeli sztori. Az 50 ezer euró mintegy fél évre elég. Leginkább arra, hogy megtaláljuk a második körös kockázati befektetőt” – mondja András, aki szerint októberre reális ennek a célnak az elérése. Szerinte a vállalati szektorban még kisebb egy-egy termék „hype-ja”, ám stabilabb a növekedési potenciál. Ugyanakkor a vállalatok hűségesebbek és aktívabbak a termékkel kapcsolatban.

Munkastílus

Ha az Antavo-nak lenne 50 millió forintja, azt a terjeszkedésre fordítanák, és ezen keresztül növelnék a cég értékét. „Nem kéne sokat gondolkodnunk azon, hogy pénzt a fejlesztőkre, a minőségi létszámbővítésre, és az irodafenntartásra fordítanánk” – mondja Attila, aki azt szeretné, hogy menő legyen majd náluk dolgozni, csakúgy, mint számos külföldi és hazai online cégnél, amelyek néhány éve alakultak. A boldog önkizsákmányolástól, mint szervezetfejlesztési alapelvtől persze még messze áll az Antavo, a hétfős csapat négy tagja Szegeden végzi a fejlesztést, és hárman Londonból irányítják a cég hajóját. Már a kezdetek kezdetén eldöntötték: a jövőben Szegeden kívánnak maradni, mivel jól érzik magukat ott és fontos számukra, hogy hazai kisvállalkozásként érjenek el nemzetközi sikert.

(Fotó: Tóth István)
(A helyszínért köszönet a Doblo Bor & Bárnak!)

További inspiráló, izgalmas történet a GlobePlayer sorozatunkban!

Az etikettel kapcsolatban elkövetett leggyakoribb tévhit, hogy az egész koncepció idejétmúlt, és senki sem törődik a szabályok betartásával. Az etikettet azonban nem csak leendő üzleti partnerek esetében, hanem akkor is érdemes észben tartani, ha kollégáinkkal, vagy főnökünkkel ülünk egy asztalnál. Lydia Ramsey, a Manners that sell című bestseller szerzője szerint a helyes asztali etikett egy üzleti ebéd során az üzleti stratégia elengedhetetlenül fontos része! Összeszedtük a 10 leggyakoribb hibát, hogy még véletlenül se kövesd el őket többet.

1. Pontatlan vagy

Túl korán érkezni ugyanolyan hiba, mint késni, ugyanis ezzel felboríthatjuk a partnerünk naptárát. Ha 5 percnél többet késünk, akkor telefonáljunk az üzleti ebédet szervező félnek.

2. Összekevered az evőeszközöket

Egy több fogásból álló étkezéshez többféle evőeszköz tartozik. Ha nem is tudod melyik a desszertvilla, vagy melyik a fehérboros és a vörösboros pohár, akkor sem kell pánikba esni. Egy rendes teríték esetében a villák a tányértól balra, míg a kanalak és a kés jobbra helyezkednek el. Az evőeszközökkel kapcsolatban a helyes megközelítés az, ha fogásonként kívülről haladunk befelé. Ha a tányér mellett elfogytak, akkor a tányér feletti evőeszközök jönnek, fentről lefelé. A vörösboros pohár nagyobb és öblösebb, mint a fehérboros.

3. Rosszul öltözöl

Ha nincs is dress code, az íratlan szabályok szerint tanácsosabb konzervatívabb öltözéket választani, mint lazábbat. Nem szerencsés, ha egy üzleti ebéd alkalmával szeretnénk megmutatni, hogy mennyire lezserek tudunk lenni. Nyakkendő ajánlott.

4. Rosszul helyezed az evőeszközöket a tányérra

Ha letesszük a kést és a villát, akkor úgy kell őket a tányérra tenni, hogy ne érjenek az asztalhoz. Ha végeztünk az étkezéssel, akkor egymás mellé kell helyezni őket, méghozzá úgy, hogy nagyjából 5 óra irányába mutassanak.

5. Iszol

Akárki is szervezi az alkalmat – mi vagy reménybeli üzletfelünk – 2 pohár bornál többet nem ildomos fogyasztani, bár a legfrissebb trendek szerint üzlet esetében nincs helye alkoholnak az asztalnál. Az ilyen események célja az üzlet, a borgőzös fej pedig nem segít ebben. Az első korty mindig a szervező felet illeti meg, és ez az étkezés egyéb pillanataira is igaz. Mindenben követni kell a meghívó felet, és ez arra is vonatkozik, hogy ne rendeljünk alkoholt, ha a házigazda sem iszik. Ha mi szerveztük az üzleti ebédet, akkor viszont mi irányítjuk az eseményeket.

 

6. Rosszul választasz

Egyes vélemények szerint az üzleti ebéd alkalmával az étel csak formalitás, vannak olyan szakemberek, akik azt tanácsolják, hogy nem szabad éhesen érkezni az üzleti ebédre. Bonyolult fogásokat sem szabad választani, hogy még véletlenül se a homár vagy a rák szétcincálása kösse le a figyelmünket, és az olyan egyszerű ételeket is kerülni kell, mint a paradicsomos spagetti, amely könnyen összepöttyözheti az ingünket. Soha ne válasszuk a legdrágább ételt, inkább nézzük meg, hogy milyen árkategóriában választ partnerünk. Ha vendégként mi választunk először, akkor közepes árkategóriájú fogásokat válasszunk.

7. Kipakolsz

Az alapszabályok közé tartozik, hogy egyenes háttal illik ülni a széken, a könyök és a kezek nem érnek az asztalhoz. Semmilyen tárgyat – telefont, tárcát, slusszkulcsot – nem tehetünk az asztalra. Lehetőség szerint mindent adjunk le a ruhatárban, vagy helyezzünk fogasra, végszükség esetén a székünk támlájára. A vászonszalvétát nem illik Bud Spencer módjára a nyakunkba tuszkolni, a helyes eljárás, ha az ölünkbe helyezzük rögtön azután, hogy helyet foglaltunk. Étkezés végén a tányértól balra tesszük le.

8. Kínos témaválasztás

A megfelelő társalgási témák ismerete kulcsfontosságú lehet egy üzleti ebéd során. Mit kerüljünk? Az olyan kényes témák, mint a politika vagy a vallás nem ajánlott topikok. Családi ügyek, betegségek szintén. Ha meghívottak vagyunk, akkor az üzleti vonatkozású témákat ne mi hozzuk szóba, hanem várjuk meg, hogy a meghívó fél kezdjen bele. Ha a meghívó fél tesz fel valamilyen kellemetlen kérdést egy kényes témával kapcsolatban - például politika – adjunk semleges választ. Remélhetőleg az asztaltársunk nem folytatja tovább faggatásunkat.

9. Kenyértörés

A kenyér az egyik legtrükkösebb étel, amin meg lehet csúszni. Bár elegánsabbnak tűnhet, de sosem vágjuk késsel, mindig falatnyi darabokat törünk belőle. Ha villás reggelin veszünk részt, és megvajaznánk, akkor mindig csak azt a falat kenyeret kenjük meg, amelyiket megesszük, vagyis ne készítsünk szendvicset!

10. Rosszkor szólalsz meg

Egy üzleti ebéd fontos része a kommunikáció. Jó esetben esélyünk nyílik elmondani a véleményünket, meggyőzni az üzleti partnerünket a saját vagy a cégünk képességeiről. Ha beszélünk, akkor viszont nagyon fontos, hogy semmiképpen ne teli szájjal tegyük, bármennyire is hajt bennünket a tettvágy. Ha nem veszünk túl nagy falaltokat a szánkba, akkor gyorsabban tudjuk lenyelni őket, és hamarabb tudunk válaszolni. Evőeszközökkel gesztikulálni illetlenség. Ha ezeket az apróbb szabályokat betartjuk, mindenképpen jobb benyomást tehetünk potenciális üzletfeleinkre. Semmibe sem kerül, de sokat jelenthet.

Lehetsz fiatal, kellhet a pénz, de ennyire azért mégsem.

Bérszakdolgozat-írás

Pénzért elkészíteni más szakdolgozatát szerencsére egyre cikibb és megvetett tevékenységnek minősül Magyarországon. Egy átlagos szakdolgozat két hét alatt készül el, amelynek piaci díja 120–150 ezer forint a feketepiacon. Mindez azonban intenzív munkával jár: aki ilyet bevállal, gyakorlatilag két hétig ki sem teheti a lábát otthonról. A bér-szakdolgozás óriási hátránya, hogy mindehhez nagy tudásra, nyelvismeretre és kutatómunkára van szükség. Általában ismerősökön, barátokon keresztül köttetik meg az üzlet. Komoly veszélyfaktor, hogy akár évekkel később is kiderülhet a stikli, így jelentős zsarolási potenciállal kell szembenézniük azoknak, akik megrendelőként később közéleti szerepet vállalnak.


Internetes aljamunka

A Google AdWords megjelenése előtt virágoztak az internetes hirdetési csalások. Proxyszerveres, anonim IP-címről érkező bérkattintásokkal viszonylag könnyen lehetett felturbózni egy hirdetés forgalmát, ám jelenleg a Google rendszere 98 százalékban kiszűri a sötétben bujkálókat (vagy algoritmusaikat). Bár blackhat seo vonalon ma is lehet látványos növekedést elérni egy weboldal látogatottságánál (maximum fél évig), e mögött nem áll valós teljesítmény. Mi a hasonló – rossz szándékú, kétes – kategóriába tettük az összes, ún. MLM-rendszeren alapuló ügynöki munkát is. Bár ezek a cégek legálisan működnek, az ismerősök, barátok megkörnyékezésére alapozó ügynöki munkák etikai értelemben az internet legalját jelentik – és nem is lehet velük sokat keresni.


Bankrablás

Az egyik legkockázatosabb pénzkereseti mód, mert a lebukás biztosra vehető. Sokan gondolják, hogy képesek megtervezni és kivitelezni egy bankrablást, ám óva intjük őket: a végén mindenki lebukik. Ráadásul a bankok egyre fejlettebb eszközöket vetnek be a bankrablók ellen – ezek egy része ismert, más részük nem. A festékpatron, biztonsági zár, rendőrségi pánikgomb mellett léteznek olyan technikák, amelyekről a bankrablók még soha nem hallottak. Nem is beszélve arról, hogy minősített esetben tíz–tizenöt év börtönbüntetést is kaphatunk bankrablásért.


Férfiprostitúció

Bár az idősebb nőket kielégítő férfiprostituáltakról számos legenda kering, a valóságban csak kevesek vállalhatják be ezt a munkát. A vonzó külső mellett intelligenciával, jó kommunikációs készséggel és empátiával is rendelkezni kell. Nemcsak a szexcsődör, hanem a lelket ápoló pszichológus szerepét is el kell tudni játszani. Ezzel szemben a férfiaknak szóló férfiprostitúció pontosan úgy működik, mint a férfiaknak szóló női: gyomorforgató munkával viszonylag sok pénzt lehet keresni, ám lelkileg könnyen belerokkan az ember. A férfiprostitúció főként az interneten van jelen, de a fiatal – többnyire román és ukrán – fiúkat például megtalálhatjuk a fővárosi Duna-korzón is. A hazai golden boyok (fiatal kitartottak) és silver daddyk (idős, gazdagabb kitartók) társadalma meglehetősen rétegzett. Hazánkban öt–hat százezer homoszexuális ember él, a családtagokat és barátokat is számítva, nagyjából 800 ezer embert érinthet a homoszexualitás.


Drogkereskedelem

A kemény drogok terjesztése veszélyes üzlet, Magyarországon általában külföldi szervezett bűnözői csoportok kezében van. Ha valaki olyan hülye, hogy ezzel kíván foglalkozni, akkor alaposan fel kell kötnie a gatyáját. Ugyanakkor hazánkban sok fiatalember úgy véli: a könnyű drogok – elsősorban marihuána – termesztése és terítése óriási üzlet, amibe szívesen belevágna. Ne tegye! Még a házibuliban átadott, egyetlen szál jointért is akár kettő–nyolc terjedő börtönt is kaphatunk.