A testápolás menő! - Tíz hollywoodi piperkőc

A testápolás a hétköznapjaink szerves része, olyan rutin, ami szinte már fel sem tűnik. Talán éppen ez az oka annak, hogy ha filmvásznon találkozunk a szokásos mozdulatsorokkal, valahogy mégis felkapjuk rá a fejünket, és akár egy életre meg is jegyezzük őket. Emlékezetünk felfrissítésére és némi mosolyfakasztás céljából következzen tíz hollywoodi jelenet, ahol a főszerep ezúttal a testápolásé.

Ó testvér, merre visz az utad?

A szerep: Everett McGill
A színész: George Clooney

Egy déli srácnak még akkor is ügyelnie kell a külsejére, ha éppen most szökött meg a sittről. A Clooney által életre hívott karakter, Everett McGill ezt a kvótát bizony komolyan gondolja, hiszen naphosszat fésüli haját, éjszakánként hajhálóval a fején alszik el, ha pedig nincs mit enni, vagy éppen hordani, Dapper Dan hajzseléről valahogy akkor is gondoskodni kell. Ezt nevezzük mi márkahűségnek.

Die Another Day

A szerep: James Bond
A színész: Pierce Brosnan

Csak azért, mert börtönben ültél tizennégy hónapig, közben megmérgeztek és különböző módszerekkel meg is kínoztak, még nem kell feltétlenül külsődnek is erről tanúskodnia. Bizony, volt idő, amikor James Bond még nem az izomhegyekkel, hanem a stílussal volt egyenlő, hiszen csupán percekkel azután hogy egy csónakból kiesett, majd vizesen és mezítláb beesett egy szállodába, a 007-es ügynök tökéletes külsővel és kedélyes állapotban jelenik meg újra a vásznon. Az MI6-nél tudnak valamit, ez nem is kétség.

Ollókezű Edward

A szerep: Ollókezű Edward
A színész: Johnny Depp

Csak azért, mert szegény Johnny Depp keze helyén ipari mennyiségű rozsdamentes acél van, kisvárosi szomszédjai helyből elutasítóak vele szemben, egészen addig a napig, amíg rá nem jönnek, hogy ő a helyi Hajas László. Első kliense élete második legnagyszerűbb élményének titulálja Edward hajvágását. Hát, inkább nem szeretnénk tudni, mi volt az első.

Aviátor

A szerep: Howard Hughes
A színész: Leonardo DiCaprio

A tisztaság Howard Hughes megszállottsága, ami nem merül ki abban, hogy mindenhová magával viszi saját luxusmárkás szappanját, hanem addig mossa vele kezeit, amíg azok vérezni nem kezdenek. Egy handicappes férfi szomorú története egyetlen jelenetben.

Reszkessetek betörők

A szerep: Kevin McCallister
A színész: Macaulay Culkin

A kis Kevin a csapdába csalás művészetén túl megtanulta még azt is, hogyan kell helyesen tisztálkodni. Ki ne emlékezne arra a bizonyos arcszeszes jelenetre? Az akkor adott reakció és sikoly kétségtelenül egy pálya csúcsának bizonyult.

Amerikába jöttem

A szerep: Hakeem, Zamunda hercege
A színész: Eddie Murphy

Amikor Murphy vágja Murphyt avagy a Bölcsek Kövére előtt is volt már rendesen ripacskodás. New York és a filmtörténelem sokáig leghíresebb borbélyánál hat férfiból hármat a főszereplő Eddie Murphy játszott, köztük egy fiktív afrikai állam hercegét, aki levágatja gyönyörűnek vélt copfját és megtanul egy s mást a hajlakkról.

Meglógtam a Ferrarival

A szerep: Ferris Bueller
A színész: Matthew Broderick

Matthew Broderickből lazán lehetett volna rocksztár, 1986-ban legalábbis. A ma már klasszikusnak számító Meglógtam a Ferrarival egyik nyitójelenetében a zuhany alatt bölcselkedve és lazán lenyomott egy akkora showt, ami nekünk mára már mutatványszámba menne.

A negyven éves szűz

A szerep: Andy
A színész: Steve Carell

A szépségért meg kell küzdeni. Főleg, ha egy negyvenes szőrős pasi vagy, aki még nem volt nővel. Három vicces figurának, és egy kevésbé kedves ázsiai hölgyeménynek köszönhető minden idők legkönnyfakasztóbb szőrtelenítési jelenete. Külön kiemeljük a tényt, miszerint Steve Carell saját szőrét áldozta fel a film kedvéért, amiért reméljük felszámolt némi extra gázsit. A bemutatott jelenetet otthon ne próbáljátok ki.

Amerikai pszicho

A szerep: Patrick Bateman
A színész: Christian Bale

Patrick Bateman befektetési bankár, aki hisz az egészséges életmódban. Éppen ezért végez naponta ezer felülést, használ rendszeresen víz alapú arctisztítókat, mossa le bőrét mézes mandulás testradírral, figyel oda az étkezésére és öl meg kegyetlen módon ártatlan embereket. Bizony, az Amerikai pszicho feledhetetlen nyitójelenete a tudtunkra adja, hogy egy tökéletesen ápolt sorozatgyilkos történetét kezdtük el nézni.

Aki legyőzte Al Caponét

A szerep: Al Capone
A színész: Robert De Niro

Az idő pénz, mondják. Többek közt ezért tart Al Capone sajtótájékoztatót, mialatt manikűröztet, cipőjét tisztíttatja és tünteti el borostáját egy borbéllyal. Ez jól is hangzik egészen addig, míg az érthető módon ideges borbély keze megszalad, ezzel megsértve Chicago nem hivatalos polgármesterének arcát. A vér ömlik, a levegő viszont meg sem mozdul, Capone azonban életben hagyja a reszkető kezű embert, mondván „Az erőszak nem jó üzlet”. Ez a kvóta bizony jobb, mint bármennyi borravaló.

 

További TOP 10-es cikkeket erre találsz!

A Zara Spanyolország első számú divatmárkája és a két és fél milliárd fontot érő Inditex cégcsoport húzóneve. A céget 1975-ben alapították, ami harminc évvel később a világ egyik leggyorsabban növekvő cégcsoportjává vált a divatiparban. A Zara története egyike a világ legnagyobb üzleti sikereinek.

Gyorsétterem, gyorsdivat?

Amancio Ortega Gaona 1963-ban kezdett ruhákkal foglalkozni, az első Zara bolt 1975-ben nyitott meg a galíciai A Corunában. Olyan ruhaüzlet volt, amely nem titkoltan azzal szerezte népszerűségét, hogy a drágább, luxuskategóriás (designer) ruhamárkák kollekcióit másolta le és kínálta rendkívül kedvező áron, így nem kellett egy luxusyacht-tulajdonos iparmágnás feleségének lenni ahhoz, hogy a spanyol hölgyek is a legújabb divat szerint öltözzenek. Ez a női lélek legmélyébe hatoló elgondolás már akkor sikeresnek bizonyult, így Ortega sorjában nyíló üzletei elkezdtek Spanyolország-szerte ismertté válni.

Valamikor a ’80-as években született meg a fast fashion (instant fashion, gyorsdivat) ötlete Ortega fejében, ami tulajdonképpen a vásárlói igények azonnali kiszolgálására reagálást, egy gyorsabb rendszert jelentett, és jelent a mai napig. Az alapötlet, hogy a divat nem szezonálisan működik, hanem folyamatosan változik, tulajdonképpen azért zseniális és forradalmi, mert - mint minden nagy gondolat - gyökerestől irtotta ki az addig berögzült szokásokat és alapjaiban formálta újra egy iparág korlátait. Természetesen azért magának az eladni kívánt ruhadaraboknak is színvonalasnak kellett lenniük, különben enélkül annyit ért volna az egész, mint a Szomszédok Vágási Feri nélkül.

Instant fashion

Tulajdonképpen a kifejezés a vásárlói igények változására való gyors reagálást jelenti, tehát a ruhadarab, kiegészítő ötletének megszületésétől a boltba kerülésig eltelt idő lerövidítését. Ez az ellátási lánc finomhangolásával érhető el, amelyben forradalmit alkotott a Zara.

A cég Spanyolországból először Portugália felé terjeszkedett 1980-ban, majd ’89-ben az Egyesült Államokban nyitott üzletet, ’90-ben pedig Franciaországban. A kilencvenes évek során további hetven országban jelentek meg. A Zarának nincs olyan tündökléssel és bukásokkal tarkított kacifántos története, mint némelyik híres divatcégnek vagy egy olasz autógyárnak, így ezentúl inkább az üzleti oldalról közelítjük meg a dolgokat. Mi tette ennyire sikeressé a spanyol céget?

 

 

Hatszor többször mész vissza

Manapság világviszonylatban az emberek kevesebbet költenek ruhákra, viszont többet áldoznak egészségmegőrzésre, műszaki cikkekre, oktatásra, utazásra és szabadidős programokra. Továbbá a ruhák terén olyan nagy a választék, mint Üzbegisztánban a korrupció, így a fogyasztót elérni egyre nehezebb. Az egyszerű alapötleteknek köszönhetően a Zara hatalmas erővel tört be a divat világába: havonta, akár hetente megújuló, széles választék, amely eleinte a nagyobb divatcégek ötleteit másolta, ezáltal vált vonzóvá a vásárlók számára. Lerövidítették azt az időtartamot, ami a ruhadarab ötletének megszületésétől a boltba kerülésig telik el a hagyományos öt-hét hónapról egy-két hónapra. A vásárlónak nem a következő szezon darabjaira kell várnia, hanem a következő havi darabokra. Érezhető, hogy ez a fajta gyorsaság és a viszonylag alacsony ár egy olyan belső kényszert teremt az egyszeri divatőrültben - és nem divatőrültben is -, hogy szinte minden egyes betérés alkalmával vásárol valamit, mert lehet, hogy a kinézett darab másnapra már nem lesz meg.

Ennek köszönhető, hogy a statisztikákban a Zara magasan veri riválisait: átlagosan egy vásárló éves szinten tizenhétszer tér vissza üzleteikbe, ez körülbelül hatszor több, mint más rivális márkák esetében, ami óriási különbség.

Az már csak cseresznyés hab a tortán, hogy az üzletek menedzserei árgus szemekkel figyelik a vásárlók reakcióit (ez a word-of-mouth marketing), így a kevésbé sikeres ruháktól hamar megszabadulhatnak, a népszerűbbeket pedig gyorsabban tudják pótolni. A házon belüli és kívüli kommunikáció is krémesen működik, és ahol megoldható, az eladók, a menedzserek és a tervezők is egy épületen belül dolgoznak.

Word-of-mouth marketing

Szóbeszéd alapú reklám, egy ingyenes módja a reklámozásnak. Az elégedett vásárló meséli el saját ismerőseinek, hogy mennyire jó egy adott szolgáltatás, termék vagy esemény. Ez a reklámozás egyik leghitelesebb formája, mert az emberek minden ilyen ajánlással a saját hitelességüket teszik kockára. Ilyen ajánlásokat teszünk nap, mint nap, tudatlanul, amikor elmondjuk barátainknak, ismerőseinknek, hogy mennyire jó egy parfüm, milyen jó minőségű inget vettünk, vagy milyen jót ettünk abban az új pizzériában.

Annak érdekében, hogy sikeresen reagáljanak a vásárlók igényeire, a tervezői döntéseket a lehető legvégsőkig késleltetik. Ez azt jelenti, hogy egy kollekció 50-60%-át készítik el előre, a többi részét pedig szezon közben, míg más cégek már a szezon előtt 80-90%-ban készre tervezik a ruhákat.

Reklám és megjelenés

Más divatházakhoz képest megintcsak nagy különbség, hogy a Zara szinte egyáltalán nem költ reklámra. Sehol sem látunk óriásplakátokat űrlényeket megszégyenítő adottságú modellekkel, mert az egyetlen reklámfelületük a boltjaik kirakata és a weboldaluk. A vásárlókat szinte tök ugyanolyan látvány fogadja egy londoni, párizsi, Rio de Janeiro-i vagy New York-i üzletben - többnyire világos, krémszínű, kellemesen megvilágított, modern berendezésű belső tér, sok tükörrel, lounge vagy chillout zenékkel.

Egységben az erő

Az egyes kollekciókat nem divattervezők csoportjai, hanem kreatív csapatok készítik el. Ezek a csapatok divattervezőkből, beszerzési szakértőkből és termékfejlesztéssel foglalkozó emberekből állnak. Egy időben többféle ruhadarabon dolgoznak, főleg az előzőekben sikeresnek bizonyult darabokra építkezve. A tervezők legfőbb célja, hogy szezon közben minél kevesebb változtatást kelljen végezni és hogy felgyorsítsák a tervezés folyamatát (például a kevesebb mintadarabbal). A Zara általában fiatal divattervezőket alkalmaz és arra ösztönzi őket, hogy gyors döntéseket hozzanak, ugyanakkor a rossz döntéseket nem büntetik szigorúan. Ismét csak fantasztikus számadat, hogy a Zara termékeinek csupán 1%-a nem kel el, az ipari átlag e téren viszont 10%.

Szabálytalanság

Vannak olyanok, akik nem fogadják el, hanem felülírják a szabályokat, Amancio Ortega egy ilyen ember. Ennek eredménye, hogy Spanyolországban senkinek, a világon pedig - a 2011-es Forbes lista szerint - mindössze négy embernek van nagyobb vagyona, mint neki. A nagyvárosokat behálózó Inditex csoport és számos márkája (például a Pull&Bear, a Bershka, a Stradivarius és a Massimo Dutti) egyelőre megállíthatatlan dózerként tör előre.
Amikor a kapitalizmus nevű gazdasági rendszert feltalálták, talán valami ilyesmire gondoltak.

Számadataink forrása

A ruhaipari brandek történetét taglaló sorozatunk további részeit erre találod. Converse, Tom Ford és Burton Snowboards a korábbi részekben!

Mint a legtöbben, valószínűleg te is egész nyáron a négy fal közt fogsz dolgozni, és ma már ahhoz sem kell túl sok szerencse, hogy az irodád légkondícionált legyen. A kellemes légkörben eltöltött nyolc és fél óra előtt azonban először is el kell jutnod a munkahelyedre, ami azt jelenti, hogy némi időt te is eltöltesz a nyári melegben. Ennél fogva úgy gondoltuk, tudnod kell mit és hogyan viselj egy ilyen fülledt napon. Nyári ingmustra következik!

A trikó szabálya

Mind a rövid -, és a hosszú ujjú ingek esetén egyaránt javaslott a 100% pamut anyagból készült trikó viselete. Bár a két réteg ruha viselete melegebbnek tűnhet, mint az egy rétegé, a pamut trikó szerepe nem elhanyagolható. Gondolj rá úgy, mint a fociban a védősorra, csak itt a támadó alakzat a napfény. A trikó egyszerre védi a bőrt a hőtől és a felső réteg ruhát az esetleges izzadás látványos tüneteitől.

A rövid ujjú ingek

Ha az irodádban nincs dress code rezsim, vagyis nem kell öltönyben töltened az egész napot, ideális viselet lehet számodra a rövid ujjú ing. Ez a stílus a jó megjelenés elérésében (és az üzleti élet területén) azonban kerülendő, hiszen pusztán egy lépés választja el őket a pólóktól. Az ilyen ingeknek tökéletesen kell illeszkedniük a vállon és a törzs mentén, továbbá az ideális arányok elérésében a felső karok 60%-át szabadon kell hagyniuk. Ezzel el is érkeztünk a rövid ujjú ingek kritikus pontjához, az ujjhoz. A túl bő vagy túl hosszú ujj egyenes út a suta külsőhöz, ezért amennyiben szükséges, egy szabóval igazítasd ezeket a megfelelő méretre.

A hosszú ujjú ingek

Inkább ennél maradj

Sok esetben egyébként még mindig jobb megoldás lehet hosszú ujjú inget választani és az ujját felhajtani, mint a rövidujjúval próbálkozni, a legtöbb emberen ugyanis egyáltalán nem úgy áll a rövidujjú, mint például Pep Guardiolán.


Bár a legtöbb férfinak nem az első választása a negyven fokos hőségben a formális viselet, az irodai környezet miatt mégis sokszor nincs más választás, mint egy hosszú ujjú ing. Ha tudod, hogy az egész napot így kell eltöltened, ideális egy fehér inget vagy egy mintás darabot választanod. Mindkettő azt fogja ugyanis sugallni, hogy ízléses egyéniség vagy, legyen akár formális, akár smart, vagy casual (laza) fazonú a választott darab. A tökéletes fehér ing keresése a mai férfi egyik leghosszabb ideje tartó küldetése, számunkra ugyanis ez olyan, mint a nők számára a kis fekete ruha, az alap gardrób része. Ami a mintákat illeti, idén azt sem lehet eléggé elaprózni. A miniatűr minták első látásra homogén hatást keltenek, csak közelebbről szemügyre véve derül ki, hogy valójában mintás ingről van szó. Hangsúlyos darabokról beszélünk, ezért egy szimpla nadrággal, lehetőség szerint kiegészítők nélkül javasoljuk viselni őket.

Tűrd fel és gombold ki!

Akkor mutat a legjobban a feltűrt ujj, ha a könyököd felett végződik, de a felkart nem zavarja, akkor sem, ha épp egy kanapét emelgetsz. Persze ez utóbbit nem kell ingben gyakorolni, inkább arra figyelj, hogy a felhajtás két-három centis sávokban történjen, és ne legyen bumszli, mint egy karúszó. A kigombolással kapcsolatban sokat számít, hogy milyen környezetben vagy. Legyen persze kényelmes, de túl mélyre kigombolni az inget például egy munkahelyen nem illendő, egy laza nyári séta alkalmával viszont három-négy kioldott gomb még teljesen rendben van.

Az anyagok

A pamut a legjobb barátod a dolgos hétköznapokban, az ilyen anyagból készült ingek ugyanis még a legizzasztóbb körülmények között is engedik lélegezni a bőröd. A hűvösebb nyári estékre pedig a gyapjúból készült ingeket ajánljuk, melyek egy későre nyúlt kerti partin sem engednek megfagyni.

Kívül vagy belül?

A kérdés, hogy vajon az ingnek kívül, vagy betűrve van a helye, sokszor és sokakban felmerül. Tagadhatatlanul elegánsabb megjelenést kölcsönöz, ha nadrágon belül hordjuk, mindezt egy övvel kihangsúlyozva pedig optikailag is javítani tudunk arányainkon. A kívül hordott ing is lehet azonban helyénvaló és elegáns, viseletekor pusztán egy dologra kell odafigyelnünk: az ingnek nem szabad öt-hat centiméternél nagyobb részt eltakarni nadrágunkból, másképp lefordítva, ha hátsófeled több mint felét ing fedi, abban az esetben az ing túl hosszú.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot ránk a Facebook oldalunkon, és tálcán kapod a legérdekesebb anyagainkat!

További tippek és tanácsok, válogatások, összeállítások várnak a Divat&Stílus rovatban!