Converse, a százéves amerikai ikon

Több, mint száz éve áll fenn a Converse. Ennyi időn át a világ élvonalában maradni ebben az iparban legalább akkora teljesítmény, mint kenuval átevezni a sivatagot. Száz év viszont nem telhet el bökkenők nélkül, az amerikai cipőmárka is padlót fogott néhányszor, és fejesei meg kellett, hogy tanulják: nem az számít, mennyi idő van a hátad mögött, hanem az, hogy mennyire vagy jó. A Converse a kosárlabdába kapaszkodva a világhírnévig jutott.

Mr. Converse eltanyázik

A harmincas évei végén járó Marquis Mills Converse, aki korábban egy cipőgyártó cég menedzsereként dolgozott, 1908 februárjában döntött úgy, hogy megalapítja a Converse Rubber Shoe Companyt. Erre egész egyszerűen az vitte rá, hogy - egy számára nem is olyan szép napon - megcsúszott és sikerült egy hatalmasat zakóznia egy lépcsőn. Talán ha gumiból lett volna a talpa, akkor nem töri össze magát és akkor nincsen ma Converse All-Star csuka sem; ezt már sosem fogjuk megtudni.

A lényeg, hogy a cég Massachusets állam egy kisvárosában, Maldenben indult útnak és két év múlva már napi négyezer darab cipőt gyártottak, az igény tehát megvolt rájuk. Marquis Converse jó érzékkel a sportban kereste a cipők helyét, 1915-ben piacra is dobott egy vászonból készült teniszcipőt, amely megduplázta forgalmat.

 

Kosárlabda, a fiatal sport

A cég életében hatalmas fordulópont volt az 1917-es esztendő, ekkor mutatták be az All-Star nevű, kifejezetten kosárlabdázáshoz kifejlesztett cipőt, ami azonnal népszerű lett a még fiatalnak számító sport játékosai körében. Pár évvel később, 1921-ben újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a cég, amikor Charles H. “Chuck” Taylor, profi kosaras is melléjük állt. A róla szóló könyvben úgy nyilatkozik, hogy először nem is őt kereste meg Marquis Converse, hanem egy másik játékost, aki nem élt azzal a lehetőséggel, hogy “havi ötven dollárért besétáljon néhány sportszereket áruló boltba és szóljon egy-két jó szót a cipők érdekében”. Taylor viszont lecsapott a lehetőségre, majd ezután fél életét a kosárcipőnek és a sportnak szentelte, ettől a momentumtól kezdve lényegében szponzorált játékos lett. Az All-Star pecsétre az aláírása először 1923-ban került rá, és a mai napig ott is van. Ötletei alapján számos fejlesztésen esett át a kosárcipő. A sport és a vele teljesen egybeforrt cég nagykövete lett, munkáját egészen élete végéig, 1969-ig teljes szívvel folytatta.

Tündöklés és bukás

A Converse nem állt meg a kosárlabdánál, számos sportot támogatott. A tollaslabdában és a teniszben is több híres sportolót elláttak cipővel, Jimmy Connors teniszező volt az egyik leghíresebb szponzoráltjuk a ’30-as években. A világháború alatt az amerikai hadsereget látták el ruházattal és védőfelszereléssel. A ’70-es évekre az All-Star ikonná fejlődött a cipők között, az amerikai sportcipő piacon szinte monopol helyzetben volt, az NBA hivatalos cipőjét ők adták és a piac 80%-a az övék volt.

Ekkor viszont váratlanul felbukkantak a vetélytársak. A Puma, az Adidas és a Nike is betört a piacra radikális cipőkkel, majd néhány évvel később a Reebok is megjelent, a Converse pedig nem tudta velük tartani a lépést és elindult a lejtőn. A piaci részesedés nagy részének elvesztése és a folyamatos béna döntések a 2001-es csődig juttatták a céget. Persze Amerika szinte elsőszámú sportszergyártója nem tűnhet el a süllyesztőben csak úgy, jött is a segítség a Footwear Acquisitions-től, és a lelkes csapat feltámasztotta poraiból a Converse-t, ami odáig vezetett, hogy 2003-ban a Nike felvásárolta a céget, 305 millió dollárért. Azóta megtalálta helyét a piacon és stabil fejlődésnek indult.

Converse Chuck Taylor All-Star, Amerika ikonja

A valaha gyártott legnépszerűbb sportcipő a történelemben a Converse tornacipője. Elképesztő, hogy az amerikaiak 60%-ának van vagy volt valamikor egy ilyenje. Eredetileg barna vászonból készült, majd pár évvel később fekete vászon, esetleg bőr felsőrésszel gyártották. Az 1936-os olimpiára bemutattak egy új, fehér verziót is. Chuck Taylor egyébként a világháború alatt beállt a hadseregbe és naponta edzette a katonákat, ezzel is megturbózva a morált. Bizonyára kitaláltátok, hogy a tornák alkalmával milyen cipőt viseltek a harcolni vágyó hazafiak - hát persze, hogy Converse-t, ami a hivatalos cipője lett a hadseregnek.

A második világháború után az addigi fekete gumitalp helyett fehérrel kezdték árulni, a fekete vászon felsőrésszel még sportosabbnak hatott a cipő, amely szinte minden komoly és kevésbé komoly kosaras lábán ott figyelt. A “magasszárútlanított” félcipő verzió 1957-től kapható, a sportcipőnek mintegy utcai alternatívájaként dobták piacra. Később a sportban betöltött főszerepét ugyan elvesztette az All-Star cipő, de köszönhetően annak, hogy rengetegféle színben, mintával és anyaggal készítik, a mai napig hihetetlenül népszerű.

Converse, de nem Chuck

Természetesen nem csak az ikonnak számító All-Start gyártották a száz év során, voltak még rajta kívül is sikeres sportcipők, habár egyiknek sem sikerült túl nagy népszerűségre szert tennie.

Különleges verziók

Rengeteg különleges verziója készült a “Chuck”-nak. A Dc Comics képregény kiadó, a The Ramones, a Metallica, a The Clash, a Nirvana, a Gorillaz, Ozzy Osbourne, Jimmy Hendrix vagy Sailor Jerry tetováló művész csak néhány név azok közül, akik különleges grafikával ellátott cipőt kaptak.

Egy igazi klasszikus

Mi lehet az All-Star sikerének a titka? Hogy tudott fennmaradni majdnem egy évszázadot szinte változatlan formában? Talán mert az amerikai álmot látták benne oly sokan: generációk nőttek fel miközben ebben a cipőben nyertek kiscsapatok a nagyok ellen, ezt viselte Elvis Presley, hatására köré épült a rock’n roll mozgalom, és még Kurt Cobain is az All-Starjában lett világhírű, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ezernyi sztár viselte, mert ez a cipő azt mondja viselőjéről, hogy ő is ugyanolyan ember mint bárki más. Indulása óta nyolcszázmillió darabot adtak el belőle, és a negyvenes évek óta formája lényegében egy cseppet sem változott. A divat világában biztosan nem létezik még egy ilyen ikon.

Zárásként pedig egy idézetünk maradt, a múlt század elejéről, Mr. Converse-től: “Cégünket 1908-ban alapítottuk abban a hitben, hogy komoly igény lesz a gumitalpú cipőkre egy olyan gyártótól, amelyik elég szabad ahhoz, hogy ne kövesse lehunyt szemmel az iparág többi versenyzőjét.”

Szerencsére volt és van rá igény. És nagyon úgy tűnik, hogy mindaddig lesz is, amíg az emberek használják a lábukat.

Lassan tendenciává válik, hogy már május elején berobban kicsiny hazánkba a nyár. Ez alól az idei év sem kivétel, melegrekordok dőlnek meg egyik napról a másikra, a televíziók csinos időjósnői pedig holmi szaharai hőségről beszélnek szüntelen. A nap elleni védekezést ennek ellenére hajlamosak vagyunk pusztán a balatoni hosszúhétvégékre vagy a rövid külföldi utazásokra időzíteni, holott ilyenkor akár már az otthonunk és a munkahelyünk közötti távolság megtétele alatt is lepirulhatunk. Annak érdekében, hogy te ne úgy kezd a szezont, hogy bőröd máris úgy fest, mint egy karácsonyi sült pulyka, most adunk néhány tanácsot.

Először is fontos leszögezni, hogy a Kulabá-chic senki számára sem előnyös, annál is inkább, mert a Melanoma Malignum statisztikai adatai négyszer rosszabbak, mint harminc évvel ezelőtt. Érdemes tehát befektetni egy minőségi napkrémbe, ami nem feltétlen egyenlő egy másfél szobás lakás árával.

Nem, hiszen számos megfizethető és széles spektrumú napvédő termék közül választhatsz például a DM üzleteiben, és az szinte mindegy, hogy ötszázat vagy ötezret adsz ki érte, a kulcs az említett termék alkalmazásában rejlik.

A legtöbb ember nem használ annyi krémet, amennyit a délutáni tengerparti ejtőzések során a bőr igényelne. Minden egyes kezelésnél legkevesebb két milligramm krémre van szükséged egy négyzetcentiméternyi bőrfelületre. Hidd el, ez abszolút nem pazarlás egy kétszáz milliliteres flakon esetében.

A másik kulcsfontosságú tényező, hogy mikor és milyen gyakran használod a napvédő krémet. A szezon első napozásánál mindenképpen javasolt – és később sem árt betartani -, hogy már az előtt félórával bekend tested, mielőtt még kilépnél az ajtón. Ennyi idő szükséges ugyanis, míg bőröd kellően reagál a krém hatására. Ne várj tehát addig, míg a zsúfolt parton megtalálod az ideális fekhelyet, hiszen ha érzékeny a bőröd, akár annyi idő is elegendő, hogy szerezz egy kis napégést.

Ne hagyd, hogy megtévesszen az üvegen található vízhatlan felirat. Olajos termékekről beszélünk, ezért akár a legjobb minőségű krémeknél is előfordul, hogy egy rövid mártózás, vagy akár az izzadság is lepergeti bőrödről a védőréteget. Ezért azt javasoljuk, hogy az üveget mindig tartsd kéznél, és mikor szükségét érzed, kend újra magad.

Végül, de nem utolsósorban: ne használj tavalyról maradt krémet. Ezek a termékek ugyanis olyanok, mint az élelmiszer. Azt gondolhatod, hogy egy félig teli flakon 2007-ből megteszi és még spórolsz is vele, de ne hagyd, hogy ezen a filléres tételen ússzon el egy kellemes nyaralás élménye.

A faktorszámról

Többféle információ lelhető fel a faktorszámmal kapcsolatban. A természetes védekező képességet bőrtípustól függően 5 és 30 perc közötti időtartamra tehetjük, a legfehérebb, legérzékenyebb bőrtípus értelemszerűen kevesebb idő alatt megég. A faktorszám ezt az időértéket növeli meg annyival, amilyen értékű, tehát ha a bőröd közepesen érzékeny és 15 perc alatt megég, akkor a 10-es faktorú naptej 150 percre növeli a leéégés elleni védettséget.
A másik, tudományos(abb) magyarázat az, hogy az UVB sugárzás hány százalékát képes kiszűrni a naptej, amely egy egyszerű képlettel számítható: (1 - 1/[faktorszám])x100. Tehát egy 10-es faktorú naptej esetén (1 - 1/10)x100 = 90, így a káros sugarak 90%-a ellen védett vagy. Olyan, hogy 100%-os védelem nem létezik.
Mi inkább az utóbbinak hiszünk.

Biztos te is jártál már úgy a reptéren vagy az állomáson, hogy hirtelen nem tudtad a több száz gurulós fekete bőrönd közül melyik is tartozik hozzád. Mi azonban nem szeretnénk, ha a kellemes utazást már az elején elrontanád azzal, hogy egy tűt keresel a szénakazalban. Idén még sok hosszú hétvégénk lesz, ezért még nem késő beújítani egyet a következő kiváló táskák közül.

  1. 5/5

    Listánk a teljesség igényével igyekszik új perspektívába helyezni az utazótáskák szerepét a divatban és a hétköznapi életben egyaránt. A táskák királya – a Louis Vuitton – nélkül természetesen nem körkép a körkép, de olyan darab is fellelhető rajta, aminek anyaga bizony nylon. A sokrétűség nem csak külső megjelenésben, de árban is célunk volt, így bármelyik táskát is választod, biztos stílusos leszel.

    Egytől-egyig tetszetős darabok, így ne lepődj meg, ha utazás során azon kapod majd magad, hogy egyik szemed mindig a táskádon lesz. Ennek oka azonban nemcsak a trükkös reptéri tolvajoktól való félelem lesz, hanem az esztétika is. Utazz autóval, száguldj vonattal, vagy repülj, ezek a táskák nem csak védeni fogják értékeid, de stílusos társaid lesznek az utazásban sok éven keresztül.

    A képen

    Zara Canvas Suitcase 17.995 Ft

    Zara Combined Rucksack 17.995 Ft

  2. 4/5

    Mulberry €595

    Filson €743

  3. 3/5

    ASOS Leather Look Holdall £28

    ASOS Nylon Shopper £35

  4. 2/5

    Samsonite $550

    Louis Vuitton

  5. 1/5

    Want Les Essentiels £295

    J.Crew