Divatmorzsák a Szelektorból - Heti mustra

Heti válogatásunk a hőségre való tekintettel könnyű darabokat fog tartalmazni, kiegészítő centrikus jellegét csupán egy olasz zakó fogja megtörni. Merész színek, klasszikus vonalak, bohém minták, és két olasz márka, következzen e heti nyerő ötösünk.

Stalward Ltd. Neckties

A Stalward egy New York-i székhelyű divat brand, akik a nyakkendőkre specializálódtak. Az idei évi tavaszi/nyári kollekciójuk könnyed stílusával, kiváló anyagaival és olykor bohém mintáival vívta ki figyelmünket. A családi irányítású és működtetésű gyár minden egyes terméke kézzel készített és kiváló minőségű, valószínűleg ez az oka annak, hogy az elmúlt ötven évben folyamatosan jelen voltak a piacon.

Swaine Adeney Brigg Large Bridle Leather Holdall Bag

Nem tagadás, ez az útitáska igazi úri módi, ugyanakkor legalább annyira elkötelezettség, mint befektetés. A gyönyörű színű bőr a korral csak szebb lesz, hibátlan megjelenésével pedig első osztályú kiegészítőjévé válik egy hamisítatlan úriembernek.

Parabellum Belts at Union Look

A kiegészítők megkoronázhatják, vagy agyon csaphatják a megjelenésed, ezért kell velük óvatosan bánni. De nem idén nyáron. Ezért ajánlottuk figyelmedbe a Parabellum kollekciójából ezeket a bölénybőrből készült, mélyített textúrájú öveket. A fantasztikus színeket fehér és feketeszínű kerámia – illetve rézfejjel bolondították meg. Egytől egyig kiváló lehetőségek arra, hogy megmutasd, mennyire is vagy bevállalós.

Boglioli Blaser

A Boglioli az utóbbi egy évben meglehetősen sok figyelmet kapott, leginkább kiskabátjainak és zakóinak köszönhetően. A jellegzetesen olasz szabászati minták az elmúlt egy évben a sport zakók vonalát is meghódították, oly módon, hogy az idei szezonban szinte már csak ilyen jellegű darabokat tudott az ember venni. Az itáliai stílust a legtöbb szabó ismeri, tehát ha esetleg ezeknél is egyedibb darabra vágysz, ne félj felkeresni egy mestert.

Gaziano & Girling Black Oxford Shoes

Fekete borjúbőr és tölgyfa kéreg találkozása a klasszikus oxfordi stílussal. A kiváló olasz érzék némi újítást is alkalmazott az tradicionális elemeken, a cipő derék része keskenyebb, orra kissé hosszabbá vált. A míves részletek, és a hibátlan anyagválasztásnak köszönhetően alkalmi cipőért évekig nem kell aggódnia annak, aki ezt a csodát megveszi.

Ha a borotválkozás még távolról sem állandó része az életének, vagy éppen ellenkezőleg, napi rutin szinten forgatja a pengét, a férfinak tudnia kell, mik az elvárásai a borotvákkal, a csúcstechnikás kütyükkel, vagy éppen a borbélyával szemben. Borotvaélen táncolni senki sem szeret, ezért, hogy tutira menj, megosztjuk veled a különböző arcszőrzetek ápolásának legjobb módjait.

A jó borbélyhoz egy út vezet

Egy nagyvárosi környezetben olykor talán ijesztőnek tűnik, de legalábbis nagy kihívásnak tekinthető a feladat, hogy találjunk egy új és megfelelő borbélyt. Egy tisztességes hajvágás, vagy egy tradicionális borotváltatás egy borbélyműhelyben, az élet apró, de annál nélkülözhetetlenebb örömei közé tartoznak, ezért úgy gondoltuk érdemes tudnod, milyen is a jó borbély.

Mindenekelőtt fontos tisztázni, a borbélyodnak férfinak kell lennie. Ebben nincs semmi szexizmus, pusztán arról van szó, hogy egy arcot - annak tulajdonosán kívül - értelemszerűen csak egy másik férfi tud a legtökéletesebben leborotválni. Ha viszonylag gyakran jársz el egy szalon előtt, mely az idő nagy részében üresen áll, az semmiképp sem vehető jó jelnek. Persze lehet, hogy csak a kliensek számára szeretné biztosítani a kényelmet, és ezzel együtt a jobb szolgáltatást, de sokkal valószínűbb, hogy ha ott vágatnál hajat, az eredményt legszívesebben sapka alatt rejtegetnéd néhány hétig.

Ha valahol látsz egy srácot, akinek frizurája tetszik, vagy éppen olyan szakállat hord, amit magadnak is elképzeltél, kérdezd meg tőle a borbélya nevét és címét. Tudjuk, elsőre talán kissé furcsán hangzik, de mi annak vagyunk a hívei, hogy a férfiak egymás közt nyugodtan beszélgethetnek a stílusról. Hidd el, őt sem fogja rosszul érinteni a kérdés, és ez számodra is egy egyszerű módja az új borbély felkerítésének.

Ha a borbélyműhelyben ülve azt tapasztalod, hogy az előtted lévő klienseket olyan sietve vágják, mintha csak egy gyártószalagon érkeznének, gondold át, hogy ki akarod-e tenni a szakállad ennek a tróger kezelésnek. Szabadulási módozatok léteznek, az ablakon történő kiugrás helyett azonban célszerű egy kamu telefonhívással kimentened magad a mészárszékről. Nem ideális megoldás, de nincs az a férfi, akinek fizetnie kellene egy sietős vágásért vagy egy mogorva borbélynak.

A jó borbély ismérvei

A jó borbély figyelmes és érdeklődő, időt szán arra, hogy igényeidet részletekbe menően átbeszéljétek, és mielőtt még ollót ragadna, javasol pár új opciót.

Ha nem vagy megveszve a hajadért, amikor kilépsz a szalon ajtaján, sose feledd, hogy a fodrász mindig maximalizálni próbálja a vágás értékét. Éppen ezért a kezelés után adj hajadnak illetve szakálladnak legalább egy hetet, hogy nőjön egy kicsit, és felvegye a kívánt fazont. Fontosabb események, nagyobb nyilvánosság előtti megjelenések előtt érdemes egy héttel korábbra időzíteni tehát a vágást. Amennyiben az eseményhez képest egy héten belül kaptál időpontot, kérd meg a borbélyt, hogy a lehető legtermészetesebb hatás érdekében ne vágjon túl sokat. Ha a végeredmény alulmarad az elvárásaiddal szemben, akkor ne feledd, visszatérni nem kötelező.

Borotválkozz úgy, ahogy nagypapád tette

Ha a borbélyműhely nyújtotta szolgáltatásokat nincs mindig időd igénybe venni, de mégsem szeretnél az élményről lemondani, most adunk néhány tippet, mellyel egyszerűen az otthonodba csempészheted a szalonok hangulatát. Következzen a régi idők borotválkozása pár pontban:

  • Forralj fel egy teáskannányi vizet, melynek gőzénél frissíts fel két kis törölközőt, a víz egy részével pedig sterilizáld a pengéd.
  • Néhány gyors mozdulattal vigyél fel arcodra némi borotválkozás előtt használatos olajat, mellyel felpuhítod a szőrszálakat.
  • Az egyik meleg törölközőt hajtsd rá az arcodra, és óvatosan masszírozd vele át arcod és az állad.
  • Töltsd fel a mosdókagylót (amennyiben van borotválkozó edényed, azt) meleg vízzel, és mártsd bele a borotválkozó pamacsod, majd vegyél fel rá némi habot.
  • A pamacs segítségével alkalmazd a habot az arcodon.
  • Kezdj el borotválkozni. (A fülektől indulva az áll irányába, majd a nyaki területtől az áll irányába.)
  • Ha ezzel végeztél, a megmaradt habot az előbb használt törölköző segítségével néhány gyors mozdulattal távolítsd el.
  • Masszírozd át az arcod (szemek és homlok környékét is) a második gőzölt törölközővel.
  • Az utolsó lépésben pedig tegyél fel némi borotválkozás utáni balzsamot.

Ha a szakáll elkötelezett híve vagy

Tom Ford megmutatta hogyan viselj öltönyt szakállal, James Franco megmutatta hogyan viseld ing nélkül, Brad Pitt pedig miután megnövesztette az arcszőrzetét, lazán meghódította Angelina Jolie-t. Szükséges-e még több érv a szakáll viselete mellett? Ha már egyszer e férfias külső mellett tetted le a voksod, fontos tudnod néhány egyszerű módszert annak fenntartására. Az állandó jellegű ideális hossz érdekében ötnaponta érdemes visszanyírni arcszőröd a szakállnyíród segítségével. Ha világos árnyalatú a szakállad, vagy szimplán szereted lenöveszteni a szőrt, elegendő másfél hetente megismételni az előbb említett kezelést. Ebben az esetben azonban a nyaki terültet, és az ádámcsutkád érdemes simára borotválni, a megmaradt szakállt pedig bőrradírral átmasszírozni, hogy az elhalt hámsejteket ily módon eltávolítsd. Végül, de nem utolsó sorban minden reggel javasolt a kondicionáló használata, melytől friss illatú lesz arcszőrzeted.

A Philips szakállnyírókat erre találod és a Braun gépért is csak egyet kell kattintanod.

A napi rutin kicsit másként

A manuális borotválkozás terén a Gillette borotvái verhetetlenek.

Valószínűleg mindannyian azt gondoljuk, pontosan tudjuk, hogyan kell kezelni egy pengés borotvát, azonban nézzünk szembe a ténnyel, olykor mindenkivel megesik, hogy a rossz szokások rabjává válik. Időről időre nem árt frissíteni tudásunk, ezért most pontokba szedtük a gyors és alapos pengés borotválkozás lépéseit.

  • Első lépésben hidratáld az arcod egy kis meleg vízzel körülbelül két percen keresztül.
  • Ezt követően egy vízalapú arctisztító folyadék segítségével távolítsd el arcodról az elhalt hámsejteket, olajt és egyéb szennyeződéseket.
  • A most már tiszta arcbőrre helyezd fel a borotva gélt, először a fülektől az állad felé haladva, majd az orr alatti területet érintve, végül a nyaki részre és az ádámcsutkádra.
  • Ha ezzel is meg vagy, ideje alkalmazásba venni a három – vagy ötpengés borotvád. Mielőtt azonban belevágnál, ne feledd mindig ellenőrizni a krémező csíkot. Ha kopott vagy a színe halvány, ideje új fejre cserélni a régit.
  • Borotválkozás közben sose nyomd erősen arcodhoz a borotvát, rövid, gyors és könnyed mozdulatokkal eredményesebben haladsz. Hagyd, hogy helyetted a pengék dolgozzanak.
  • Az áll alatti területen, ha szükséges, feszítsd le a bőröd, ezzel is minimalizálva, hogy véletlen megvágd magad.
  • Mindig a növéssel megegyező irányban kezdj el borotválkozni.
  • A pengét érdemes folyóvíz alatt folyamatosan tisztítani. Apróság, de meg fogsz lepődni, milyen különbséget jelent majd.
  • Az extra sima arcbőr érdekében próbáld ki a növéssel ellenkező irányba történő borotválást.
  • Most, hogy a nem kívánt szőr nagy részétől megszabadultál, ideje a nehezen elérhető helyeket kezelésbe venni. Erre a feladatra már az egy – vagy kétpengés borotvák is alkalmasak.
  • Öblítsd le arcod egy kis friss és hideg vízzel, mely összehúzza a pórusaid, és puhábbá teszi bőröd.
  • Ne feledd az aftershave krémet, mely hidratáló hatása nem csak látványos, de bőröd illata is remek lesz tőle.

Az elektromos borotválkozás alapjai

José Mourinho a Braunt ajánlja, de mi bemutatunk neked két Philips gépet is.

A férfiak negyede rendszeresen dönt az elektromos borotválkozás mellett. Ennek oka, hogy a művelet gyorsabb, tisztább, és lényegesen kevesebb esély van egy látványos vérfürdőre. Bár egyesek szerint a módszer hatékonyabb, mint a hagyományos borotválkozás, az eredmény attól függ igazán, milyen erős a szőrzeted, hogyan reagál bőröd a kezelésre, és hogy milyen maga a borotválkozási technikád. Előfordulhat, hogy a bőröd kipirosodik az első kezelések után, ami a kezdeti időszakban könnyen megesik, tehát, ha nem megy az elején minden gördülékenyen, ne borulj ki rögtön. A nedvesről száraz borotválkozásra történő áttérést segíthetik a borotválkozás előtti olajak, melyek nyugtatják a bőrt, és felpuhítják a szőrszálakat, olaj hiányában azonban egy hosszú zuhanyzás is könnyen segíthet a problémán. Az első és legfontosabb döntés az elektromos borotvák vásárlásánál az, hogy a forgó – vagy a fóliapengés változat mellett teszed le a voksod. A forgófejes borotvákban két vagy három forgólapát dolgozik, melyek általában dönthetőek, így jobban idomulnak az arcformához, míg a fóliapengés változatok lineáris fejében, acél burkolat alatt dolgoznak szorgosan a pengék.

A hidratálás tudománya

Bármelyik borotválkozási technikát is részesíted előnyben, egy dolog mindegyikben közös: a hidratálás kötelező. Az irritációtól égő bőrt a L'oreal Men Expert új termékcsaládja hármas hatásával egyszerre hidratálja, nyugtatja, koffein tartalmának köszönhetően pedig élettel telíti azt.

Hidratál, nyugtat és felébreszt

  • Hidratál: Ultra-friss és hidratáló összetételének köszönhetően megelőzi a bőr kiszáradását.
  • Nyugtat: Azonnal felveszi a harcot a borotválkozás okozta káros hatásokkal szemben, hat az égető érzés ellen, csillapítja az irritációt, tisztítja a bőrt.
  • Felébreszt: A vitaminokkal és koffeinnel megerősített összetétel felébreszti a bőrt, melynek érzete kényelmes, hatására pedig a bőr felkészül, hogy szembenézzen a mindennapi megpróbáltatásokkal.

A férfiak bőre ellenállónak tűnhet, de a látszat ellenére annyira érzékeny, hogy akár már egyetlen zuhanyzás is a bőr kiszáradáshoz, kirepedezéséhez vezet. A férfiak 40%-a kezdi minden napját a borotválkozással, míg egyesek ezzel barátnőjük kedvében szeretnének járni, mások a munkahelyi elvárásoknak kívánnak megfelelni. Számukra a napi archidratálás több okból is ajánlott, hiszen a bőrük fokozottan van kitéve a különböző inger faktoroknak. A borotválkozási rutin részeként az after-shave termékek hatása azonban hosszú távon is kifizetődő, intenzív hatásuk következtében az arc hidratáltsága magas lesz, a bőr puhább, a ráncok megjelenése pedig évekkel kitolható. És persze azt se felejtsük el, hogy a gyengébb nem képviselői is közelebb fognak hajolni, ha megérzik a kellemes illatot az arcodon - ennél jobb érv a hidratálás mellett nekünk, férfiaknak nem is szükséges.

Írtunk már felejthetetlen szakállas figurákról. Erre tovább, ha kíváncsi vagy rá!

A Zara Spanyolország első számú divatmárkája és a két és fél milliárd fontot érő Inditex cégcsoport húzóneve. A céget 1975-ben alapították, ami harminc évvel később a világ egyik leggyorsabban növekvő cégcsoportjává vált a divatiparban. A Zara története egyike a világ legnagyobb üzleti sikereinek.

Gyorsétterem, gyorsdivat?

Amancio Ortega Gaona 1963-ban kezdett ruhákkal foglalkozni, az első Zara bolt 1975-ben nyitott meg a galíciai A Corunában. Olyan ruhaüzlet volt, amely nem titkoltan azzal szerezte népszerűségét, hogy a drágább, luxuskategóriás (designer) ruhamárkák kollekcióit másolta le és kínálta rendkívül kedvező áron, így nem kellett egy luxusyacht-tulajdonos iparmágnás feleségének lenni ahhoz, hogy a spanyol hölgyek is a legújabb divat szerint öltözzenek. Ez a női lélek legmélyébe hatoló elgondolás már akkor sikeresnek bizonyult, így Ortega sorjában nyíló üzletei elkezdtek Spanyolország-szerte ismertté válni.

Valamikor a ’80-as években született meg a fast fashion (instant fashion, gyorsdivat) ötlete Ortega fejében, ami tulajdonképpen a vásárlói igények azonnali kiszolgálására reagálást, egy gyorsabb rendszert jelentett, és jelent a mai napig. Az alapötlet, hogy a divat nem szezonálisan működik, hanem folyamatosan változik, tulajdonképpen azért zseniális és forradalmi, mert - mint minden nagy gondolat - gyökerestől irtotta ki az addig berögzült szokásokat és alapjaiban formálta újra egy iparág korlátait. Természetesen azért magának az eladni kívánt ruhadaraboknak is színvonalasnak kellett lenniük, különben enélkül annyit ért volna az egész, mint a Szomszédok Vágási Feri nélkül.

Instant fashion



Tulajdonképpen a kifejezés a vásárlói igények változására való gyors reagálást jelenti, tehát a ruhadarab, kiegészítő ötletének megszületésétől a boltba kerülésig eltelt idő lerövidítését. Ez az ellátási lánc finomhangolásával érhető el, amelyben forradalmit alkotott a Zara.

A cég Spanyolországból először Portugália felé terjeszkedett 1980-ban, majd ’89-ben az Egyesült Államokban nyitott üzletet, ’90-ben pedig Franciaországban. A kilencvenes évek során további hetven országban jelentek meg. A Zarának nincs olyan tündökléssel és bukásokkal tarkított kacifántos története, mint némelyik híres divatcégnek vagy egy olasz autógyárnak, így ezentúl inkább az üzleti oldalról közelítjük meg a dolgokat. Mi tette ennyire sikeressé a spanyol céget?

 

 

Hatszor többször mész vissza

Manapság világviszonylatban az emberek kevesebbet költenek ruhákra, viszont többet áldoznak egészségmegőrzésre, műszaki cikkekre, oktatásra, utazásra és szabadidős programokra. Továbbá a ruhák terén olyan nagy a választék, mint Üzbegisztánban a korrupció, így a fogyasztót elérni egyre nehezebb. Az egyszerű alapötleteknek köszönhetően a Zara hatalmas erővel tört be a divat világába: havonta, akár hetente megújuló, széles választék, amely eleinte a nagyobb divatcégek ötleteit másolta, ezáltal vált vonzóvá a vásárlók számára. Lerövidítették azt az időtartamot, ami a ruhadarab ötletének megszületésétől a boltba kerülésig telik el a hagyományos öt-hét hónapról egy-két hónapra. A vásárlónak nem a következő szezon darabjaira kell várnia, hanem a következő havi darabokra. Érezhető, hogy ez a fajta gyorsaság és a viszonylag alacsony ár egy olyan belső kényszert teremt az egyszeri divatőrültben - és nem divatőrültben is -, hogy szinte minden egyes betérés alkalmával vásárol valamit, mert lehet, hogy a kinézett darab másnapra már nem lesz meg.

Ennek köszönhető, hogy a statisztikákban a Zara magasan veri riválisait: átlagosan egy vásárló éves szinten tizenhétszer tér vissza üzleteikbe, ez körülbelül hatszor több, mint más rivális márkák esetében, ami óriási különbség.

Az már csak cseresznyés hab a tortán, hogy az üzletek menedzserei árgus szemekkel figyelik a vásárlók reakcióit (ez a word-of-mouth marketing), így a kevésbé sikeres ruháktól hamar megszabadulhatnak, a népszerűbbeket pedig gyorsabban tudják pótolni. A házon belüli és kívüli kommunikáció is krémesen működik, és ahol megoldható, az eladók, a menedzserek és a tervezők is egy épületen belül dolgoznak.

Word-of-mouth marketing



Szóbeszéd alapú reklám, egy ingyenes módja a reklámozásnak. Az elégedett vásárló meséli el saját ismerőseinek, hogy mennyire jó egy adott szolgáltatás, termék vagy esemény. Ez a reklámozás egyik leghitelesebb formája, mert az emberek minden ilyen ajánlással a saját hitelességüket teszik kockára. Ilyen ajánlásokat teszünk nap, mint nap, tudatlanul, amikor elmondjuk barátainknak, ismerőseinknek, hogy mennyire jó egy parfüm, milyen jó minőségű inget vettünk, vagy milyen jót ettünk abban az új pizzériában.

Annak érdekében, hogy sikeresen reagáljanak a vásárlók igényeire, a tervezői döntéseket a lehető legvégsőkig késleltetik. Ez azt jelenti, hogy egy kollekció 50-60%-át készítik el előre, a többi részét pedig szezon közben, míg más cégek már a szezon előtt 80-90%-ban készre tervezik a ruhákat.

Reklám és megjelenés

Más divatházakhoz képest megintcsak nagy különbség, hogy a Zara szinte egyáltalán nem költ reklámra. Sehol sem látunk óriásplakátokat űrlényeket megszégyenítő adottságú modellekkel, mert az egyetlen reklámfelületük a boltjaik kirakata és a weboldaluk. A vásárlókat szinte tök ugyanolyan látvány fogadja egy londoni, párizsi, Rio de Janeiro-i vagy New York-i üzletben - többnyire világos, krémszínű, kellemesen megvilágított, modern berendezésű belső tér, sok tükörrel, lounge vagy chillout zenékkel.

Egységben az erő

Az egyes kollekciókat nem divattervezők csoportjai, hanem kreatív csapatok készítik el. Ezek a csapatok divattervezőkből, beszerzési szakértőkből és termékfejlesztéssel foglalkozó emberekből állnak. Egy időben többféle ruhadarabon dolgoznak, főleg az előzőekben sikeresnek bizonyult darabokra építkezve. A tervezők legfőbb célja, hogy szezon közben minél kevesebb változtatást kelljen végezni és hogy felgyorsítsák a tervezés folyamatát (például a kevesebb mintadarabbal). A Zara általában fiatal divattervezőket alkalmaz és arra ösztönzi őket, hogy gyors döntéseket hozzanak, ugyanakkor a rossz döntéseket nem büntetik szigorúan. Ismét csak fantasztikus számadat, hogy a Zara termékeinek csupán 1%-a nem kel el, az ipari átlag e téren viszont 10%.

Szabálytalanság

Vannak olyanok, akik nem fogadják el, hanem felülírják a szabályokat, Amancio Ortega egy ilyen ember. Ennek eredménye, hogy Spanyolországban senkinek, a világon pedig - a 2011-es Forbes lista szerint - mindössze négy embernek van nagyobb vagyona, mint neki. A nagyvárosokat behálózó Inditex csoport és számos márkája (például a Pull&Bear, a Bershka, a Stradivarius és a Massimo Dutti) egyelőre megállíthatatlan dózerként tör előre.
Amikor a kapitalizmus nevű gazdasági rendszert feltalálták, talán valami ilyesmire gondoltak.

Számadataink forrása

A ruhaipari brandek történetét taglaló sorozatunk további részeit erre találod. Converse, Tom Ford és Burton Snowboards a korábbi részekben!