Parfüm helyett EDT - Öt frissítő nyári illat

A parfümök és az EDT-k nem is sokkal ez előtt még sokakban egymás szinonimájaként éltek, pedig az illatanyagok és az alkohol tartalom aránya a két termékben merőben különböző. Évszakot váltottunk, itt a nyár, egy ideig minden nap maga a strandszezon, érthető tehát, hogy az illatok terén is valami újra vágysz. A jó pár fokkal melegebb hónapokra cseréld le megszokott parfümöd egy könnyű és frissítő illatú eau de toilette-re. A népszerű dizájner illatok nyári kiadásai már egy ideje elérhetők az üzletekben, mi pedig most megkönnyítjük számodra a választást, közülük is itt az öt legmenőbb.

A következő lehetőségek közül bármelyik tökéletes döntésnek bizonyul, hiszen mind citrus alapú illatanyagokat tartalmaznak. Ezek a kellemesen citromos, finom, enyhén virágillatú EDT-k frissítő hatással lesznek rád, és a csajodat sem hagyják majd közömbösen.

Burberry Classic For Men Summer, Edt, 100 ml - 9150 HUF

Moschino Forever, Edt, 100 ml - 10.680 HUF

S. Ferragamo Attimo Pour Homme, Edt, 100 ml - 56 EUR

Maison Martin Margiela Untitled l'eau, Edt 100 ml - 62.5 GBP

Lacoste Eau De Lacoste, Edt, 100 ml - 11.520 HUF 

A Zara Spanyolország első számú divatmárkája és a két és fél milliárd fontot érő Inditex cégcsoport húzóneve. A céget 1975-ben alapították, ami harminc évvel később a világ egyik leggyorsabban növekvő cégcsoportjává vált a divatiparban. A Zara története egyike a világ legnagyobb üzleti sikereinek.

Gyorsétterem, gyorsdivat?

Amancio Ortega Gaona 1963-ban kezdett ruhákkal foglalkozni, az első Zara bolt 1975-ben nyitott meg a galíciai A Corunában. Olyan ruhaüzlet volt, amely nem titkoltan azzal szerezte népszerűségét, hogy a drágább, luxuskategóriás (designer) ruhamárkák kollekcióit másolta le és kínálta rendkívül kedvező áron, így nem kellett egy luxusyacht-tulajdonos iparmágnás feleségének lenni ahhoz, hogy a spanyol hölgyek is a legújabb divat szerint öltözzenek. Ez a női lélek legmélyébe hatoló elgondolás már akkor sikeresnek bizonyult, így Ortega sorjában nyíló üzletei elkezdtek Spanyolország-szerte ismertté válni.

Valamikor a ’80-as években született meg a fast fashion (instant fashion, gyorsdivat) ötlete Ortega fejében, ami tulajdonképpen a vásárlói igények azonnali kiszolgálására reagálást, egy gyorsabb rendszert jelentett, és jelent a mai napig. Az alapötlet, hogy a divat nem szezonálisan működik, hanem folyamatosan változik, tulajdonképpen azért zseniális és forradalmi, mert - mint minden nagy gondolat - gyökerestől irtotta ki az addig berögzült szokásokat és alapjaiban formálta újra egy iparág korlátait. Természetesen azért magának az eladni kívánt ruhadaraboknak is színvonalasnak kellett lenniük, különben enélkül annyit ért volna az egész, mint a Szomszédok Vágási Feri nélkül.

Instant fashion

Tulajdonképpen a kifejezés a vásárlói igények változására való gyors reagálást jelenti, tehát a ruhadarab, kiegészítő ötletének megszületésétől a boltba kerülésig eltelt idő lerövidítését. Ez az ellátási lánc finomhangolásával érhető el, amelyben forradalmit alkotott a Zara.

A cég Spanyolországból először Portugália felé terjeszkedett 1980-ban, majd ’89-ben az Egyesült Államokban nyitott üzletet, ’90-ben pedig Franciaországban. A kilencvenes évek során további hetven országban jelentek meg. A Zarának nincs olyan tündökléssel és bukásokkal tarkított kacifántos története, mint némelyik híres divatcégnek vagy egy olasz autógyárnak, így ezentúl inkább az üzleti oldalról közelítjük meg a dolgokat. Mi tette ennyire sikeressé a spanyol céget?

 

 

Hatszor többször mész vissza

Manapság világviszonylatban az emberek kevesebbet költenek ruhákra, viszont többet áldoznak egészségmegőrzésre, műszaki cikkekre, oktatásra, utazásra és szabadidős programokra. Továbbá a ruhák terén olyan nagy a választék, mint Üzbegisztánban a korrupció, így a fogyasztót elérni egyre nehezebb. Az egyszerű alapötleteknek köszönhetően a Zara hatalmas erővel tört be a divat világába: havonta, akár hetente megújuló, széles választék, amely eleinte a nagyobb divatcégek ötleteit másolta, ezáltal vált vonzóvá a vásárlók számára. Lerövidítették azt az időtartamot, ami a ruhadarab ötletének megszületésétől a boltba kerülésig telik el a hagyományos öt-hét hónapról egy-két hónapra. A vásárlónak nem a következő szezon darabjaira kell várnia, hanem a következő havi darabokra. Érezhető, hogy ez a fajta gyorsaság és a viszonylag alacsony ár egy olyan belső kényszert teremt az egyszeri divatőrültben - és nem divatőrültben is -, hogy szinte minden egyes betérés alkalmával vásárol valamit, mert lehet, hogy a kinézett darab másnapra már nem lesz meg.

Ennek köszönhető, hogy a statisztikákban a Zara magasan veri riválisait: átlagosan egy vásárló éves szinten tizenhétszer tér vissza üzleteikbe, ez körülbelül hatszor több, mint más rivális márkák esetében, ami óriási különbség.

Az már csak cseresznyés hab a tortán, hogy az üzletek menedzserei árgus szemekkel figyelik a vásárlók reakcióit (ez a word-of-mouth marketing), így a kevésbé sikeres ruháktól hamar megszabadulhatnak, a népszerűbbeket pedig gyorsabban tudják pótolni. A házon belüli és kívüli kommunikáció is krémesen működik, és ahol megoldható, az eladók, a menedzserek és a tervezők is egy épületen belül dolgoznak.

Word-of-mouth marketing

Szóbeszéd alapú reklám, egy ingyenes módja a reklámozásnak. Az elégedett vásárló meséli el saját ismerőseinek, hogy mennyire jó egy adott szolgáltatás, termék vagy esemény. Ez a reklámozás egyik leghitelesebb formája, mert az emberek minden ilyen ajánlással a saját hitelességüket teszik kockára. Ilyen ajánlásokat teszünk nap, mint nap, tudatlanul, amikor elmondjuk barátainknak, ismerőseinknek, hogy mennyire jó egy parfüm, milyen jó minőségű inget vettünk, vagy milyen jót ettünk abban az új pizzériában.

Annak érdekében, hogy sikeresen reagáljanak a vásárlók igényeire, a tervezői döntéseket a lehető legvégsőkig késleltetik. Ez azt jelenti, hogy egy kollekció 50-60%-át készítik el előre, a többi részét pedig szezon közben, míg más cégek már a szezon előtt 80-90%-ban készre tervezik a ruhákat.

Reklám és megjelenés

Más divatházakhoz képest megintcsak nagy különbség, hogy a Zara szinte egyáltalán nem költ reklámra. Sehol sem látunk óriásplakátokat űrlényeket megszégyenítő adottságú modellekkel, mert az egyetlen reklámfelületük a boltjaik kirakata és a weboldaluk. A vásárlókat szinte tök ugyanolyan látvány fogadja egy londoni, párizsi, Rio de Janeiro-i vagy New York-i üzletben - többnyire világos, krémszínű, kellemesen megvilágított, modern berendezésű belső tér, sok tükörrel, lounge vagy chillout zenékkel.

Egységben az erő

Az egyes kollekciókat nem divattervezők csoportjai, hanem kreatív csapatok készítik el. Ezek a csapatok divattervezőkből, beszerzési szakértőkből és termékfejlesztéssel foglalkozó emberekből állnak. Egy időben többféle ruhadarabon dolgoznak, főleg az előzőekben sikeresnek bizonyult darabokra építkezve. A tervezők legfőbb célja, hogy szezon közben minél kevesebb változtatást kelljen végezni és hogy felgyorsítsák a tervezés folyamatát (például a kevesebb mintadarabbal). A Zara általában fiatal divattervezőket alkalmaz és arra ösztönzi őket, hogy gyors döntéseket hozzanak, ugyanakkor a rossz döntéseket nem büntetik szigorúan. Ismét csak fantasztikus számadat, hogy a Zara termékeinek csupán 1%-a nem kel el, az ipari átlag e téren viszont 10%.

Szabálytalanság

Vannak olyanok, akik nem fogadják el, hanem felülírják a szabályokat, Amancio Ortega egy ilyen ember. Ennek eredménye, hogy Spanyolországban senkinek, a világon pedig - a 2011-es Forbes lista szerint - mindössze négy embernek van nagyobb vagyona, mint neki. A nagyvárosokat behálózó Inditex csoport és számos márkája (például a Pull&Bear, a Bershka, a Stradivarius és a Massimo Dutti) egyelőre megállíthatatlan dózerként tör előre.
Amikor a kapitalizmus nevű gazdasági rendszert feltalálták, talán valami ilyesmire gondoltak.

Számadataink forrása

A ruhaipari brandek történetét taglaló sorozatunk további részeit erre találod. Converse, Tom Ford és Burton Snowboards a korábbi részekben!

Nyáron mindenkinek a keze ügyében van jó esetben legalább egy napszemüveg. Használjuk vezetéshez, napozásnál, munkába menet, sportoláshoz, aztán bedobjuk egy táskába - optimális esetben egy tokban -, szóval egy nap számtalan megpróbáltatás érheti a tengerparti homok támadásán át a ráfröccsenő ételen keresztül a gondatlanságból adódó leejtéses balesetig. Tulajdonképpen ez a tárgy is értünk van, szóval bírja ki, akármit is hoz az élet, nem?

Nem.

Mint minden egyes használati tárgy, a napszemüveg is igényli a törődést, és akármennyire is borsos áron jutottunk hozzá, tönkre fog menni, ha nem vigyázunk rá. Megkarcolódik, elkopik a lencséje, eltörik a szára, aztán az ember néz, mint Fekete Pákó a díszkötéses Vörösmarty összesre. Hogy ezt messziről elkerüld, összeírtunk néhány tippet, hogyan tartsd a napszemüveget gyári állapotában.

Lehelős megoldás

Az műanyag-, vagy üveglencsén lerakódott, kevésbé makacs felületi szennyeződésekkel hatásosan veszi fel a harcot a klasszikus rálehelős-letörlős megoldás, szóval először ezzel próbálkozz. Miután a leheleteddel bepárásítottad a lencsét, lehetőleg egy antisztatikus, mikroszálas, esetleg pamut-, vagy vászonkendővel gyorsan, de ne túl erősen töröld át. A lehelés művelete kiemelten fontos, mert ha csak úgy szárazon állsz neki törölgetni, akkor a rajta lévő kosz meg fogja karcolni a lencsét. Hozzá kell tenni azonban, hogy ez a tisztítási módszer inkább csak átmenetileg oldja meg a problémát.

Melegvizes megoldás

Lencsetisztítós megoldás

Optikusnál néhányezer forintért lehet kapni lencsetisztító készletet, ami elméletileg hosszabb ideig védi a lencsét portaszító képességének köszönhetően.

Amennyiben a fenti művelet néhányszori megismétlése után is felismerhető a hétvégi ebéd a lencsén, vagy csak a lerakódott olajos, zsíros réteget maszatolod jobbra-balra, mint Picasso a festéket a színkeverő palettán (többnyire ez történik), ideje valami erősebbel próbálkozni. Ez sem lesz egy hosszas elfoglaltság, mindössze némi melegvizet kell engedni a csapba, a zsír eltávolításához pedig néhány csepp enyhe kézi mosogatószer hozzáadása szükséges. Miután ebben megmártogattad és kézzel átmostad néhányszor, öblítsd le és töröld át. Ha nem tökéletes a végeredmény, akkor ismételd meg párszor, ez le kéne hogy vigyen minden koszt a napszemüveged lencséjéről.

Tapasztalatom szerint ez a megoldás szinte tökéletes, csak arra kell figyelni, hogy a mosás után a ruha, amivel áttöröljük a lencsét, az tényleg patikatiszta legyen, mert ha nem az és apró porszemcsék tapadtak rá, akkor kezdhetjük elölről az egész műveletet, ugyanis koszosabb lesz a lencse, mint volt. Egyesek szerint az ablaktisztító folyadék is jó szolgálatot tesz, ha nem akarunk melegvízben pancsolni.

A keretre is van megoldás

Műanyag keret esetén a mosás során nem kell különösebben körültekintőnek lenni, a sarkokban lerakódott szennyeződéseket egy finomabb sörtével ki lehet bányászni. A fémkereteseknél, illetve fém alkatrészeknél figyelni kell arra, hogy ne üljön meg a víz a legapróbb hajlatokban sem. Ha a kendő nem segít, néhány jól irányzott rázás biztosan kihajtja a vízcseppeket a sarkokból. Érdemes egyébként rendszeresen tisztítani, mert az ember nem is gondolná, mennyi szennyeződés kerül a napszemüvegre az arcbőrről, ami az olajnak köszönhetően aztán jól megágyaz a levegőben szálló pornak. A világosabb műanyag keretek pedig még el is színeződhetnek a rendszeres nemtisztítás eredményeként.

Ha egy kicsit odafigyelsz rá, egy jó minőségű, akár olcsóbb, akár drágább napszemüveg meg fogja hálálni a törődést és UV-sugarak millióitól fogja megvédeni a szemedet hatásosan és tisztán.

A napszemüvegek karbantartása után, olvasd el melyek a legújabb férfi karórák 20.000 forint felett.