Indul a cider-offenzíva! – jönnek az almaborok

A folyékony arany becenévvel a sört szokás illetni, pedig az a helyzet, hogy a cider is megérdemelné ezt az elnevezést. Szénsavas almaborokkal egyre többet találkozhatunk hazai szórakozóhelyeken, és mivel Angliában évente hatmillió hektoliter fogy el belőle, ideje, hogy felvegyük velük a versenyt!

Meglátni és megszeretni

Ciderrel első alkalommal egy igazán autentikus helyen, egy londoni pubban sikerült találkoznom, meglehetősen régen, valamikor az ezernyolcszázas évek második felében, és ha létezik szerelem az első kortyra, akkor ez az volt. Pintes pohárban nagyon brit dolognak tűnt, és mivel az angol gasztronómiának csak az iható részei igazán élvezetesek – nem, a curry és a chicken tikka az nem angol, hanem indiai – ezért úgy tűnt, érdemes alaposan tanulmányozni a szigetországi kultúra eme remekművét. A cider - ahogyan a Guinness is - tipikusan ír dolog, bár egyáltalán nem kell anglománnak lenni, hogy megkedveljük ezt az italt.

Cider, vagyis almabor alatt nagyon sokféle italt lehet érteni, a félreértések elkerülése végett ebben a kis cikkben a szénsavas verzióról lesz szó, annak is Nagy-Britanniában elérhető fajtáiról. Mindez nem véletlen, ugyanis Írországban és Angliában fogyasztják a legtöbbet ebből az alkoholos italból, (valószínűleg nem csak a ciderrel csúcstartók) ráadásul errefelé találhatók a világ legnagyobb gyártói is, köztük olyan óriásokkal, mint az H.P. Bulmer, amely a hazai piacon is feltűnő Strongbow-t is jegyzi, de ott van a nagy rivális C&C Group és az ő Magnerse. Ezek igazi mamutvállalatok, ám beszédes tény, hogy közel ötszáz kistermelő is található Angliában, akik közül sokan egészen aprók, és csak a környékbeli éttermeket és kocsmákat látják el.

Egyszer volt, hol nem volt

A cider mélyen gyökerezik az angol kultúrában, egyes források szerint a középkorban ezzel keresztelték meg a gyerekeket. (Ekkoriban még nem volt benne szénsav természetesen.) Ebben lehet valami, ugyanis a cider szó elsőként a Bath-i püspök által kiadott 1230-ban megjelent iratban tűnt fel. Az almabor egy időben a napszámosok bérének részét képzete, négy pint járt naponta minden munkásnak.

Coca vs Pepsi


Ír ciderekkel évekig csak üveges formában lehetett találkozni delikáteszekben, ahol nagyjából 200%-os haszonkulccsal árulták, majd jöttek a szupermarketek, egy fokkal barátságosabb árfekvésben. Pubokban, éttermekben pár éve már csapolva is mennek kisebb márkák nagyjából 7-800 ft per korsó áron, de az igazán üdvözítő az lenne, ha megközelítené az angliai árakat, ahol a csapolt sör és cider között minimális a különbség. A Strongbow megjelenése minden bizonnyal nem marad válasz nélkül, a magunk részéről egy cseppet sem lennénk meglepődve, ha a Magners is erőteljesebben jelenne meg a hazai piacon, elvégre ők a biznisz Pepsije és Cocája. A magunk részéről semmi ellenvetésünk, a verseny valószínűleg alacsonyabb árat jelentene, ami a fogyasztói oldalról a lehető legjobb hír.

Matek

Jelen pillanatban webshopokon közel tucatnyi termék elérhető, de egy 0.33-as üveg 450-600 ft-os árban mozog. Egy fél literes (0.568 ml, vagyis egy pint egészen pontosan) Magners pedig 1099 ft, ami fájdalmasan sok, ha tudjuk, hogy angol szupermarketekben ugyanez kb. 1.96 font vagyis 690 ft. Hogy valami jót is mondjunk, az elmúlt években a cider hazai ára mindenképpen csökkenőben van, vagyis jó irányba haladunk, hazai szupermarketekben akár alacsonyabb áron is megtalálhatjuk őket.

Végezetül a cider azért jó, mert könnyű, egyszerre tiszta, fanyar és édes, plusz új íz, így aki ráunt a sörre vagy a borra, de még véletlenül sem inna koktélokat, az nyugodt szívvel megkóstolhatja. A cider az új folyékony arany.

(A Player a mértéktartó alkoholfogyasztás támogatója.)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon