A rizs az egyik legfontosabb növényi táplálékunk, de melyik fajtája lehet a gabonák valódi királya?

Ha felkapnál magadra némi izomtömeget, szeretnéd növelni a szénhidrát beviteled, vagy mondjuk több rostot akarsz beépíteni a diétádba, akkor a rizs tökéletes köret lehet szinte bármihez. Eddig tiszta sor. De milyen rizst válassz? Itt a mi ajánlatunk.

A két legismertebb változat a fehér és a barna rizs, éppen ezért kezdjük ezekkel. Egyáltalán a színűkön kívül mi a különbség a kettő között?

Fehér rizs

Mostanában elég rossz a megítélése, pedig a világ népességének a fele fő élelmiszerforrásként tekint rá. De vajon miért utasítják el annyian ezt a népszerű  és kiadós ételt? Elsősorban azért, mert a feldolgozás során - mialatt megfosztják a mag burkától -  egy csomó hasznos tápanyagot is eltávolítanak belőle.

Ezen a ponton jogosan merülhet a kérdés, hogy akkor mégis miért használják ezt a feldolgozási módszert? Természetesen ennek is megvan a maga előnye, a fehér rizs ugyanis tovább eláll, sokkal gyorsabban elkészíthető és az íze is lágyabb.

Barna rizs

Nehéz lenne ellene érvelni, hiszen a barna rizs kevésbé feldolgozott, több rostot és hasznos ásványi anyagokat tartalmaz, valamint a glikémiás indexe is alacsonyabb, ami azt jelenti, hogy nem dobja meg hirtelen a vércukorszintet, az általa biztosított energia pedig hosszabb időn át kitart, hosszú ideig tartó teltségérzetet biztosít.

A barna rizs a vitaminok közül E- és B-vitaminban gazdag, emellett sok kalciumot, cinket és folsavat is találhatunk benne, lényegesen többet, mint a fehér változatban. Emellett emésztési és idegrendszeri problémákra is jó, mivel méregtelenítő és stresszoldó hatása van.

Jázmin rizs

Ha már fentebb megemlítettük a glikémiás indexet, akkor itt ezt újra meg kell tennünk. Jó tudni ugyanis, hogy a basmati rizs rendelkezik a legalacsonyabb GI-vel (tehát  a szénhidráttartalma minden más rizsnél lassabban szívódik fel a véráramba), a jázmin rizs pedig a legmagasabbal. Éppen ezért hiába bővelkedik ez a fajta is vitaminokban, a fogyasztása nem mindenkinek ajánlott.

Vadrizs

Kakukktojásnak számít a felsorolásban, elvégre ez a fajta csak a nevében rizs, valójában egy fűféle termése, de rizsként használható. B-vitamin, niacin és riboflavin tartalma magas, ráadásul teljes értékű fehérjeforrás, ami azt jelenti, hogy az összes aminosavat tartalmazza,  élelmi rost, fehérje- és kalóriatartalma pedig a barna rizshez hasonló.

Azt is érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a barna és a vadrizs elkészítése jóval több időt vesz igénybe. Kétszeres mennyiségű vízben feltéve 40-50 perc alatt fő puhára. Érdemes azonban kivárni, hiszen a leírtak alapján egyértelműen ők a királyok.

(via)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon