Így nézett ki fénykorában az amerikai repülés Grand Centralja

A JFK repülőtéren található TWA Flight Center csak egy terminál akart lenni, végül műemlék lett belőle.

Eero Saarinen ikonikus, szárnyas épülete. a TWA Flight Center 1962-ben, a sugárhajtású motorok aranykorában épült meg, konkrétan 1962-ben a New York-i JFK-n. A TWA ekkor a hollywoodi mogul és repülés megszállott milliárdos, Howard Hughes tulajdonában volt, aki kőkemény csatában volt a Pan Ammel az Amerika elsőszámú légitársasága cím birtoklásáért. Ma már egyik légitársaság sem létezik, és 2001-ben a TWA terminált is bezárták, de úgy fest, az épület nem csak a két légitársaságot, és Hughes-t élte túl, hanem saját bezárását is.

1959-ben a United Airlines és az Eastern Airlines megépítették saját termináljaikat a JFK-n, ezt követte az American Airlines és a Pan Am terminálja 1960-ban, majd a Northwest Airlines és a TWA központja 1962-ben. A TWA légitársaság 1955-ben bízta meg a Eero Saarinen, finn származású építész detroiti irodáját, hogy tervezze meg a TWA Flight Centert.

A légitársaság a lehető legnagyobb reklámkampányt kerítette a szokványos termináloktól teljesen elütő épület köré, már a tervek 1957-es bemutatását is hatalmas felhajtás kísérte. A terminált 1962 május 28-án adták át, abban az évben, amikor az 1961-ben elhunyt Saarinen poszthumusz megkapta az AIA aranymedálját.

Eero Saarinen

Saarinen egy olyan épületet tervezett, amely egy madár, vagy repülőgép kiterjesztett szárnyára hasonlít, ez a két szárny vékony héjként borul az épületre. A terminálra vezető folyosók cső alakúak, vörös szőnyeg borította őket, a terminálnak pedig gigantikus üvegfalai voltak, amik remek kilátást nyújtottak a le- és felszálló repülőgépekre. A dizájnt a futurista, neo-futurista, googie és a fantasztikus építészeti irányzatok stílusjegyei jellemzik.

Ez volt az egyik első terminál, amelyiken a terminálról a repülőgépre vezető folyosók zártak voltak.

Több bár is működött a területén, köztük a Constellation Club, a Lisbon Lounge és a Paris Café.

A probléma az épülettel az volt, hogy az utasforgalom egész egyszerűen kinőtte. Amikor megtervezték, még nem voltak felkészülve a jumbo jetekre, az egyre hosszadalmasabb biztonsági eljárásokra.

2001 októberében a TWA felvásárlásával az épület egy korszaka véget ért, és megszűnt utasokat fogadni. mivel 1994-ben New York városa műemléki védettség alá helyezte, szó sem lehetett az átépítéséről, lerombolásáról. Egyes tervek ara törekedtek, hogy egy nagyobb terminált építsenek a meglévő épület fölé, ám befolyásos helyi építészek ellenállásán ez elbukott, mivel azok úgy vélték, hogy Saarinen épületét nem lehet úgy mumifikálni, mint egy borostyánba zárt legyet.

2005-től a JetBlue termináljaként működött, a prózai T5 név alatt, de már 2015-ben felröppentek a hírek, hogy hotellé alakítják. Ez a hír igaznak is bizonyult, a JetBlue és egy szállodalánc 2019-ben nyitja meg a TWA Hotelt. A szállodában 512 szoba, 44 lakosztály várja majd a vendégeket, és a világ legnagyobb hotellobbija is, amely 19 ezer négyzetméteres lesz. Nyolc bár és hat étterem közül lehet választani, illetve lesz egy 900 négyzetméteres tetőterasz is, ahonnan a JFK-re érkező és onnan felszálló gépek látványában lehet majd gyönyörködni. A foglalások már ez év decemberétől indulnak.

(Forrás: Mashable)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon