Amíg mi az Eb-n izgulunk, egy magyar startup letarolja fantasy focival a fél világot

Ha csak egy lehetőséged lenne, te milyen vállalkozást indítanál ma Magyarországon? Két fiatal nagykanizsai srác Budapestről hazafelé döntötte el, hogy elkezdenek együtt dolgozni. Fejlesztések, könyvelőprogram, weboldalak. Aztán az élet úgy hozta, hogy sikerült az NB1 legrészletesebb statisztikáit megszerezniük. Na itt kezdett a történet érdekessé válni.

Tamás és Kristóf ebben már az első pillanatban meglátták a lehetőséget, és hamar össze is rakták a kezdeti koncepciót. Ennek lett volna a végső fázisa egy olyan fantasy foci bajnokság, ami aztán annyira megtetszett az Magyar Labdarúgó Szövetségnek, hogy a srácok egyből nekiugrottak a fejlesztésnek.

A fantasy sport játékok nálunk még ugyan nem olyan népszerűek (és ez többnyire a törvényi korlátoknak köszönhető), de a tengerentúlon már évek óta szupersztárok, és a legtöbben ezt tartják a sportfogadás jövőjének. Mondjuk is miért:

A játék lényege, hogy a usereknek saját csapatot kell összeállítani, valós játékosokat kell, valódi csapatokból fiktív pénzösszegekért vásárolni, és minden, a valós életben is lejátszott mérkőzés után pontokat kapnak aszerint, hogy szerepeltek a gárdájukban az összeválogatott játékosok. Éppen ezért végül nem egy-egy csapat eredménye számít, hiszen a te fiktív csapatodban akár a legkülönbözőbb klubok játékosai is lehetnek, hanem azoknak a játékosoknak a teljesítménye, akiket te magad kiválasztottál. A jó passzok, a labdaszerzések, a cselek, a gólok, mind-mind növelik az adott játékos pontszámát. Ebből kifolyólag van két tényező, aminek a hatását minimalizálni tudják: a bundát, és a csapatok szerencséjét.

        

Így indult el 2013 októberében az MLSZ Fantasy, ami ugyan nem volt hosszú életű, a hozadéka annál inkább: 2014 tavaszán megjelent az első befektető, ezután már nem volt megállás.

'14 nyarán jött a foci VB, közös fejlesztések az Index-szel, robogott a "fantasy vonat" (pedig ki sem jutottunk), a háttérben pedig már futottak a fő játék, a The Fantasy Football előkészületei, és fejlesztései. Bonyolult algoritmusok, statisztikák, számítások, egy csapat fejlesztő és külföldi bajnokságok tanulmányozása A-Z-ig, persze kizárólag foci, a világ legnépszerűbb labdajátéka, ami valami furcsa oknál fogva még egyetlen külföldi fantasy játék kínálatában sincs fókuszban.

Kristófék, lehet mondani, hogy piaci rést találtak. Amerikai focival, golffal, kosárlabdával, baseballal, jégkoronggal már behálózták a játékosokat a fantasy oldalak, de a soccer, a hagyományos foci még egyik kínálatában sem jelent meg. "Nem ismerik, nem is szeretik annyian, mint mondjuk a kosárlabdát vagy a baseballt, így aztán nem foglalkoztak vele." - mondja Kristóf.

A játék terjedését az online szerencsejátékokról szóló 2006-os törvény is támogatta, onnantól kezdve a fantasyligák nem szamítottak szerencsejátéknak és sportfogadásnak. Ekkor indult két nagy vállalkozás is, a FanDuel és a DraftKings a fantasyjátékok talán két legnagyobb nyertese.

A fantasyjátékoknak igazából két profitcentere van: az óriási reklámbevételek, és a fizetős ligák, amikor néhány cent befizetésétől akár 1000 dollárig is elmehet a befizetés összege, és a játékosok által gyűjtött pontok itt már valódi pénzre válthatók. Nem ritka, hogy több millió dollár szétosztásáról is beszélhetünk, az adott verseny méretétől függően.

       

2014 októberében elindult a saját játék a Facebookon, applikációként. A Farmville és más agyromboló játékok már lecsengtek, a felhasználók újra haraptak az újdonságokra. A számok szépen jöttek is: pár hónap alatt 150.000-re ugrott a felhasználószám, 2016-ot már több mint 1 millió felhasználóval nyitotta a cég. Időközben, 2015 nyarán megtörtént a második körös befektetés is, a "Series A", aminek a jelentős részét összehangolt Facebook kampányokra költötte és költi a vállalkozás. Erre óriási szükség is volt: a játék brutálisan hamar 137 országba jutott el, 7 nyelvre kellett lefordítaniuk.

Az ingyenes játékok mellett pár hónapja debütált az első pénzes játék is, a TheSix, ami ízig-vérig daily fantasy. A modell szinte egy az egyben az online póker, és a hasonló amerikai, csak más sportokra koncentráló játékok. A szerecsejáték törvényi szabályozásai miatt nálunk (reméljük csak egyelőre) nem érhető el a játék, viszont jó pár országban, így az USA-ban, Kolumbiában, Braziliában, és Argentínában, de a közeljövőben Kanada, Mexikó, Dél-Amerika, és Ázsia is a célpontok között van. Tehát minden olyan ország és földrész, ahol a fantasy sportok nem minősülnek szerencsejátéknak.

Ahhoz, hogy nevezni tudj, azon túl, hogy igazolni kell, olyan ország állampolgára vagy, ahol nem minősül sportfogadásnak a fantasy, fizetni kell: 2-5 dollárt minimum, a kifizetés összege pedig 10-100.000 dollár között mozog.

"Engedjük, hogy csak pár dollárral is beszálljanak- ilyen nincs a konkurenciánál." - mondja Kristóf.

Bejössz a játékba. Mondjuk ma van 3 mérkőzés. Erre a 3 meccsre kiírnak egy versenyt. A 3 mérkőzés 6 csapatából tudsz vásárolni 11 játékost, és úgy kapsz pontot, ahogy ezek a játékosok a való életben teljesítenek. Játékosonként 80-120 mutató alapján jön ki a végső pontszám, és minél több pontot szerzel, annál feljebb végzel. Egyszerű, mégis nagyon összetett, mert itt tényleg ismerni kell a játékosokat.

A fejlesztések nem álltak le: a hetekben készült el a mobilappjuk is, az egyetlen alkalmazás, amivel lehet játszani és fantasy-fogadni a Copa Amerikára. Az app a tinder élményt hozza mobilra: úgy tudsz játékosokat választani, ahogy a tinderben párt keresel.

Mutatjuk:

Az Egyesült Államokban már fizikálisan is jelen van a cég, és jó eséllyel szükség lesz bázisra máshol is - a The Fantasy Footballnak félmillió játékosa van csak Dél-Amerikában.

A csapat év végégig még egy kör 2-3 millió dolláros befektetésre készül, amit marketingre költenek majd jó részt, azon belül pedig kizárólag online, főként Facebook, Google, Instagram és Twitter kampányokra.

Azt ugyan nem tudtuk meg tőlük, hogy hogy áll a fizetős játék, de annyit elárultak, hogy már pár ezer regisztrált felhasználóval fut a TheSix, és többen vannak, akik nem aprópénzzel játszanak.

        

A jó reakcióknak és időzítésnek köszönhetik a sikert, azt mondják. Mert ez tényleg egy nagy, kövér siker, ami kezd kirajzolódni, és egy olyan értékes magyar startup, akik miatt még azt is megbocsátjuk, hogy még egyáltalán létezik a rongyosra használt startup kifejezés.

És ami a megjelenéseket illeti: Kristóf a Forbes 30 sikeres fiatal 30 alatt listájára is felkerült.

Na nekünk ilyen egy sikeres magyar vállalkozás.

 

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon