Az ember, aki égő benzineskannával ment a kertbe – McMenemy Márk-interjú

Leültünk McMenemy Márkkal, és beszélgettünk egy nagyot a „Heregolyó, ribizli” című dalról, egy felrobbant benzinkannáról, az új tévéműsoráról, és egy olyan rajongói levélről, amit nem szívesen látnál a postaládádban.

– Először akkor találkoztam veled, amikor a kilencvenes évek végén megnyertél a haverjaiddal egy versenyt, aminek a következtében egy teljes napra bevetettétek magatokat egy multiplexbe, és egy filmmaraton keretében megnéztetek vagy húsz filmet. Innen egyenes út vezetett a moziműsorok és a Cinematrix felé?

– Igen, az volt a Mega Mozi Marathon és Guinness rekord lett belőle. Ami mondjuk nem volt nehéz, mert mi voltunk az elsők, akik ilyennel próbálkoztak. Mondjuk én már 25 óra után kidőltem, a többieket pedig végül, 37 óra után a Titanic süllyesztette el. Aztán néhány évvel később a thaiok csúnyán ránk vertek vagy 50 órával! De az elsők akkor is mi voltunk! Nem, az út nem vezetett egyenesen a Cinematrixba, előtte még nyúl voltam egy darabig.

– A kereskedelmi csatornák egyik legjobb moziműsora a Cinematrix volt (ennél jobb már csak a Prokopp Dóra féle Dóra mozija volt pár évvel korábban). Ebben Görög Zita volt a partnered, ami miatt – nyugodtan mondhatom – egy ország férfipopulációja irigykedett és utált. Hogyan emlékszel vissza erre az időszakra?

– Nagyon jó emlékeim vannak erről az időszakról. Iszonyatosan jó csapattal csináltuk. Rengeteget marhultunk a forgatások során, miközben a szakma legjobbjaitól tanulhattam, mint pl Goda Kriszta, aki a legtöbb adást rendezte. Zitának is szuper humora van, folyamatosan mentek a nem éppen PC poénok, amiket ő remekül vett, sőt! Általában elmesélte, hogy éppen melyik ismert arc nyomul rá, sőt egy-két pikánsabb sms-t is láttam néhány igazán meglepő közszereplőtől.

– Vicces volt az is, hogy a legtöbbször - érhető okokból - rám nem sokan emlékeztek, csak mikor mondtam, hogy Görög Zitával vezetek műsort, akkor rakták össze a képet. Akartam is csinálni egy névjegykártyát, amin az állt volna, hogy “McMenemy Márk - a srác, aki Görög Zitával vezet műsort.” Meg mindenki meglepődött, hogy milyen magas vagyok, Zita mellett törpének tűntem a műsorban.

– Sokat húzott a stáb, hogy Zita rengeteg rajongói levelet kap, én meg egyet sem. Aztán egyszer végre jött egy: “Márk, imádom, amit csinálsz, meg téged is. Szerelmes vagyok beléd” Aláírás: Sándor. Mondanom sem kell, ez elég sokszor szóba került utána!

– Volt egy bizonyos videó, ami a mai napig fent van a youtube-on, aminek az a címe, hogy „Heregolyó, ribizli”. Mi is a története ennek a gyöngyszemnek?

– Óh, igen, karrierem csúcsa! Akkor éreztem, hogy ennél nem lesz feljebb, amikor még a szopóálarc.hu is kitette! A videó története az volt, hogy Zitával szerettük volna Goda Krisztát meglepni valamivel szülinapjára. Úgyhogy én betanítottam neki ezt a kis dalocskát, amit még egy gimis táborban tanultam. Sokan azt hiszik, ez egy kiszivárgott videó, közben mi magunk tettük fel a netre. Hidd el, ez tényleg csak gyerekdalocska azokhoz a poénokhoz képest, amik a forgatásokon mentek.

– Ez volt egyébként a legerősebb közös sztoritok?

– Igen, a névjegy másik oldalára meg azt akartam írni: ‘Nem, nem volt meg!” Mert hogy minden fickónak ez volt a második kérdése. Ha nem az első! Persze a bulvár sajtó is efelé szerette volna vinni a cikkezést, és egyszer megkerestek minket, hogy benne lennénk-e, hogy csinálnak rólunk néhány “paparazzi” fotót, amin mondjuk közel állunk egymás mellett és felvetik - csak felvetik - hogy nincs-e közöttünk valami? Fiatal voltam, kellett a pénz, úgyhogy mondtam, simán! Sőt, még jól rá is paskoltam Zita fenekére, hogy legyen egy kis zaft. Aztán amikor már elmentek, bevillant, hogy a csajom nem biztos, hogy ilyen lazán veszi majd ezt a poént! És mit tesz isten, tényleg nem volt oda érte! Rögtön hívtuk az újságot, hogy inkább mégse tegyék bele, amit ők meg is ígértek, aztán dupla oldalon, szenzációs leleplezésként tálalták.

– És a csajod mit szólt?

– Hát, volt némi mosolyszünet, de azóta is együtt vagyunk és még egy gyereket is szült nekem, úgyhogy azt hiszem, feldolgozta.

– Kevesen tudják, de már színészként is megmutattad magad, mégpedig az egyik legsikeresebb magyar vígjátékban, a Csak szex és más semmiben. Hogyan kaptad meg a „szerepet”?

– Bizony! Még az IMDB-n is fent vagyok! „Burping Applicant Guy” a megnevezésem, ugyanis én voltam az egyik társkereső csávó, aki böfög a randin. Nem igazán értem, miért, de Goda Kriszta úgy érezte, ez nekem való szerep lesz. Nagyon komoly felkészülést igényelt, de azt hiszem, sikerült teljesen magamévá tennem a szerepet, mégsem kaptam azóta szerepfelkérést. Érthetetlen!

Egy pillanatkép Márk két másodperces alakításából

– A Player-olvasók számára is ismerős lehetsz, hiszen volt itt korábban egy remek sorozatod a futásról. Arról szólt, hogy készülsz a maratonra, amit le is futottál. Jártál azóta maratonon, és szoktál még futni?

– Lefutottam, igen. Sőt utána még kétszer! Sajnos tavaly kimaradt a maraton, nem volt időm készülni rá, de igen, futok még most is, és nagyon szeretném megdönteni a 3:35-ös időmet valamikor.

– Már vagy egy évtizede kertészkedsz a tévében. A TV Dekon kezdted, aztán abból lett a Spektrum Home, és most a TV2-n nyomulsz. Tényleg szeretsz kertészkedni vagy csak a pénz miatt csinálod?

– Nyilván csak a pénz miatt! A viccet félretéve, nagyon szeretem. Nincs annál jobb, mint amikor az embernek a hobbija a munkája. Bár azt is be kell valjam, hogy sajnos a saját kertemre jut a legkevesebb idő. Olyan ez, mint a suszter cipője. De éppen ezért, az Otthon a kertben mellett elindítottam egy videóblogot is, a kert.tv-t, ami éppen arról szól, hogy a saját kertemben, azt igazgatva készítek rövid, “net-kompatibilis” videókat. Úgy tűnik, bevált az ötlet, mert a kert is kezd pofásabb lenni és a videókat is elkezdte átvenni az NL Café.

– Mivel már lassan tíz éve forogsz kertekben, biztos volt pár durva sztori forgatásokon.

– Volt egy pár! Egyszer például tüzet kellett gyújtani egy jelenethez. Persze a tűz rohadtul nem akart beindulni. Mit tesz ilyenkor a jó cserkész? Hát benzint önt rá! Csakhogy meggyulladt a kanna is. A stáb azonnal kiabálni kezdett, hogy dobjam el, én meg szót fogadtam. Eldobtam olyan messzire, amilyenre csak tudtam. Az egészet lassított felvételben láttam! Pörög a kanna, és körbe-körbe fröcsköl belőle a lángoló benzin. Egy szempillantás alatt égett az egész kert. Bátor stábom persze azonnal szerte-széjjel szaladt, és biztos fedezékből, röhögve osztotta az észt. Végül egyszerűen odasétáltam, felállítottam a kannát, és azzal vége volt az egésznek. Csak egy szétolvadt kanna és egy hamuvá égett kert lett a kára.

– Négy-öt éves a saját gyártócéged. Mi kell ahhoz, hogy valaki talpon tudjon maradni a kereskedelmi televíziózás kőkemény világában?

– Kényszer. Per pillanat, ha értelmes műsorokat akarsz csinálni, és nem akarod, hogy folyton ki legyél téve az aktuális főnökség szeszélyének, kénytelen vagy önállósodni. Vagy így, vagy sehogy! Ez viszont elég idegőrlő tud lenni. De például éppen erre tanított meg a maraton-futás: a kitartásra. A 28. kilométernél azt érzed, biztos, hogy nem tudod tovább csinálni, aztán mégis teszed az egyik lábad a másik után, és valahogy mégis célbaérsz. Sőt, még jól is érzed magad közben!

Egy példaképpel, a 94 éves Bálint Györggyel

– Nemrégiben McHekk cím alatt a Playeren is feltűntél egy gorillával együtt. Igazi a gorilla, vagy csak beöltözött valaki?

– Természetesen igazi! Ki akarná egy gagyi jelmez-gorillával égetni magát ország-világ előtt?! Dieter Von Dittmarnak hívják, és Németországból jött. Pár éve járt először Magyarországon és azonnal beleszeretett. Bár a nyelvvel vannak még gondjai, de tudjuk, a magyar az egyik legnehezebb nyelv a világon. Nagyon szeretek vele dolgozni. Kitartó, precíz, pontos. Igazi német!

– Most szombaton indul újra az Otthon a kertben című műsorod a TV2-n. Mi lesz az idei évadban?

– Igen, ez lesz a negyedik évad! Idén is megpróbáljuk elmosni a lakás és kert közötti vonalat. Kertészkedünk a lakásban és lakberendezünk a kertben. Közben próbálunk minél több hasznos ötlettel, tippel szolgálni nem csak a kerttulajdonosoknak, de azoknak is, akiknek csak egy aprócska teraszuk, vagy ablakpárkányuk van. Szintén bevett gyakorlat már, hogy mindig szervezünk egy közösségi kertészkedési akciót valamelyik kisebb településen, és lesz jótékonysági adásunk is, amiben egy iskola, óvoda vagy más nonprofit szervezet udvarát varázsoljuk majd újjá.

(Fotó: Poór Attila)

Nincs kis lakás, csak rossz bútorok. Vagyis vannak kis alapterületű lakások, ezzel nem akarunk vitatkozni, mindössze annyit mondanánk, hogy vannak olyan ügyesen hajtogatható, nyitható-csukható, falba simuló bútorok, eltolható elemek, meg egyéb ügyes megoldások, amikkel a legpirinyóbb lyuk is élhetővé és kényelmessé válik. Mutatunk is tizenegy példát inspirációnak.

1. The 24-room Studio
Hong Kong

2. The Lego Apartment
Barcelona, Spain

3. The Functional Faux Farmhouse
Paris, France

4. The Secret Bookworm
New York, New York

5. The Home Office Hybrid
Tokyo, Japan

6. The Magic Wall
Tula, Russia

7. The Masterloft
Camden, UK

8. The After-Hours Lounge
London, England

9. The Origami Studio
New York, New York

10. The Clandestine Crash Pad
New York, New York

11. The Secret Storage Center
New York, New York

(Forrás: Supercompressor)

Akár otthonról dolgozó szabadúszó vagy, esetleg az irodából kúszik néha haza a meló, az inspiráló munkakörnyezetre a lakásodban is szükség van. Sanghajtól Párizson át New Yorkig kinyitjuk olyan szellemi munkások otthoni irodáinak ajtaját, mint a Spotify, a Saatchi & Saatchi vagy az Airbnb kreatívjai. Figyelj és ámulj!

Tobias Van Schneider, a Spotify Kreatív igazgatója

Van Schneider nagyon szereti, hogy az évek során több különböző stílusú tárgyat gyűjtöttek össze a barátnőjével. Otthoni munkabázisa a minimalista és művészi plakátokkal tarkított íróasztaltér, kedvenc pontja a lakásban pedig a nappali, azon belül is a gyönyörű szép Eames szék, ahol késő délután szeret olvasgatni.

Chuck McBridge, a San-Francisco-i Cutwater ügynökség alapítója és kreatívja

McBridge a családjával él ebben a komfortos és kevés színt használó otthonban. Először a házba besütő napfénybe és a közeli lagúnába szerettek bele, a ház belső kialakítását pedig enteriőr-dizájner felesége intézte. McBridge imád a verandán dolgozni jó időben, egyébként pedig a konyhaasztal a fő kreatív bázisa.

Joanna Monteira, az FCB Brazil Kreatív igazgatója

Monteira imádja körülvenni magát az utazásairól hazahozott tárgyakkal, könyvekkel, képekkel és emlékekkel a világ különböző tájairól. Emellett fontos számára, hogy ne legyen zsúfoltság: a tárgyai díszletet adnak az amúgy letisztult térnek. Monteira egy hosszú faasztalnál szeret dolgozni, ahol az élet többi részét is élvezi: házi feladatot old a kislányával, eszik, iszik, tévézik vagy épp játszik, mindezt egy asztal körül.

Kate Sanners, Kreatív partner, Saatchi & Saatchi, London

Sanners mindig otthonról dolgozik, és házában két bázist is kialakított a munkához. Emailjeit mindig a konyhaasztalnál intézi, ahol közben zajlik körülötte az élet és lehet szót váltani. A mélyebb, kreatívabb szellemi tevékenységet pedig a ház legtávolabbi zugában végzi egy íróasztalnál, ami fölött egy David le Fleming festmény lóg a férjéről és a fiáról.

Fred Baillard és Farid Mokart, a Fred & Farid csoport Kreatív vezérigazgatói és alapítói, Párizs és Sanghaj

Farid sanghaji otthonát a kreatív energiák hatják át. Bútorait az életében meghatározó helyekről gyűjtötte össze, mint Algéria, Kolumbia, Franciaország vagy épp Anglia, Amerika és Kína. Farid minden darabhoz érzelmileg kötődik és nem szereti a nyugalmat, a csendet a térben. Kedvenc munkahelye egy masszív, több mint száz kilós thai asztal.

Fred Emile Zola egykori háza mellett lakik Párizsban. Ahogy a környéket is, lakását áthatja a történelem és az utca kreatív zsivaja – propagandaposzterektől kezdve forradalmi kiadványok és számos francia és svéd dizájner bútora díszíti a lakását. Ennek ellenére munkabázisa hihetetlenül csöndes: semmi nem hallatszik be a város zajából. A szobát Fred Ty Kamoának nevezte el, ami annyit tesz: Kis ház, ami csak az enyém. Három kisfia is tudja ezt: éppen ezért folyton bemerészkednek apu szobájába. Mert apu szobája király. És Fred imádja őket ezért.

Alex Schleifer, Head of Design, Airbnb

Schleifer San Franciscóban rendezte otthonát feleségével. A tér kialakításakor fontos szempont volt, hogy a ház folyton alakulni tudjon és minden helyiség alkalmas legyen valamilyen projekt lefolytatására. Mikor csapattal dolgozik, Schleifer szeret a hatalmas konyhaasztalnál tevékenykedni, míg mikor tervez, zenét rak össze vagy kódot ír, a saját bunkerében tépi a billentyűzetet Mac és Windows gépein.

Nick Law, Kreatív Vezérigazgató, R/GA

Végül fehérség, egyszerűség és tisztaság jellemzi Law négyszintes brooklyni otthonát. A feleségével imádnak mezítláb lenni otthon, csakúgy, mint a régi könyveket és a taxikkal, furgonokkal és olasz pékséggel telezsúfolt amerikai utcai életet – így otthoni irodájukat is az utcai frontú harmadik szintre rendezték be.

(Képek: Nick Law, Fastco)

Player Autószalon