Mennyire veszélyes a Balaton, és hol láthatod a versenyt? Mi köze a Holdnak a Kékszalaghoz?  Ha kicsit is érdekel a július 26-án kezdődő verseny, akkor figyelj!

Mennyien vágnak neki, és merre van az útvonal?

Az idei lesz az 50. Kékszalag, ezért különösen nagy lesz a presztízse: több mint ötszázan indulnak majd, a rajtnál például egészen látványos a hajók tülekedése. A versenytáv légvonalban 160 kilométer, a rajt-cél vonal Balatonfürednél van, onnan az északi parton Kenese felé haladnak, majd a déli parton nyugati irányba, egészen Keszthelyig. Ott megfordulnak, és meg sem állnak a füredi célig.

Hol/honnan láthatod a versenyt?

Élő közvetítés lesz az M4 Sporton és a Kékszalag honlapján, de vannak pontok, ahonnan a helyszínről is jól látható a verseny. Érdemes megnézni a füredi rajtot a főmólóról, utána pedig még simán át lehet érni a tihanyi révbe, ahonnan a komp is indul. Sok hajó kimegy egészen a mólóig, ha olyan a széljárás, de természetesen a hegyről, távcsővel is élvezetes a verseny. Hab a tortán, hogy utána még megkóstolhatunk a pizzás csigától a helyi borokig számos finomságot.

Miért változik az időpontja?

Mivel a versenyt csak az élboly teljesíti egy nap alatt, a mezőny nagy része sötétedés után ér célba. Éppen ezért, a sötétben hajózást megkönnyítendő mindig a holdtöltéhez legközelebbi júliusi hétvégére teszik a futamot. Ha mégis baleset történne, és vízbe kerülnének hajósok, akkor be kell kapcsolniuk a felszerelésük részeként rajtuk lévő lámpát – ehhez azonban kell némi hidegvér is.

Veszélyes-e a Balaton?

Természetesen igen, viharos erejű szélnél előfordulnak balesetek, felborulhatnak, elsüllyedhetnek hajók, szakaszokat is törölnek időnként. A Kékszalagon halálos baleset még nem történt, de volt olyan év, amikor 150 hajó kért mentést egy viharban, és a fedélzeteikről összesen 350 embert mentettek ki.

Hogyan edzenek, és mit esznek a hajósok?

Külön klasszikus hajós edzés nincs, viszont minden klasszikus erőnléti edzés (futás, úszás) megfelel. Ezen kívül vannak speciális szerepkörök, aki például a vitorlák köteleit kezeli, brutálisan erős kézre, és elnyűhetetlen tenyérre van szüksége. Bizonyos kötelekkel próbálkozni sem érdemes kesztyű nélkül, egy-egy veterán hajós ujjának átmérője pedig legalább legalább kétszerese a hétköznapi emberének.

Az evésre nincs külön taktika, verseny közben szendvicset, csokit fogyasztanak, és akkor is kell enniük valamennyit, ha nem éhesek, ez parancs. Vannak periódusok, amikor nincs forduló, nyugalmi helyzet van, olyankor a kormányos szól, hogy ideje enni-inni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Az art deco stílusú budai erőmű, ahol az egész Csernobil sorozatot leforgathatták volna

Idegenvezetés a szexmunkások kirakatainál? Városnézés spanglival a kezedben? Lesz egy kis gond

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés