Az amerikai űrkutatási hivatal szakemberei egy olyan kerék fejlesztésén dolgoznak, amellyel a marsjárók sokkal hatékonyabb terepmunkát végezhetnének a vörös bolygón. A mérnökök pár napja mutatták be a prototípust.
Már öt éve annak, hogy a NASA a Marsra küldte a Curiosityt. A közel egytonnás marsjárónál nagyobb mobil kutatóeszköz még nem járt a vörös bolygón, ahol 2012 augusztusa óta közel 17 kilométert tett meg, és közben pár százezer fotót is továbbított az amerikai űrhivatalnak.
A Curiosity marsjáró jelenleg is bevetésben van, alumíniumkerekei viszont már kissé behorpadtak, valamint lyukak is megjelentek rajtuk. Ez mondjuk valamennyire érthető is: a Curiosity már régóta szolgálatban van, és hiába is tervezték úgy a kerekeit, hogy ne deformálódjanak, az alumínium köztudottan nem a legrugalmasabb anyag, ez pedig nem jön jól a Mars egyenetlen felszínén. A NASA új fejlesztésű kereke viszont sokkal strapabíróbb lenne: nikkel-titán ötvözetből állna, és természetesen ebben az abroncsban sem lenne levegő, a rugalmasságot a feltekercselt nikkel-titán szálakból alkotott rácsszerkezet biztosítaná.
Így amikor a jármű felhajtana egy sziklára vagy egy kisebb gödörbe érne, az ötvözet rácsszerkezete megváltozna – de nem örökre, ugyanis a memóriahabhoz hasonlóan ez is visszanyerné eredeti alakját, így lényegében a deformációtól sem kell (igazán) tartani. Az amerikai űrhivatal a 2020-ban szolgálatba állítandó következő marsjáróján már be is vetheti a „memóriaabroncsot”, és az sincs kizárva, hogy a Földön is találkozhatunk majd a fejlesztéssel.
És ha kíváncsi vagy, hogy merre is barangolt a Curosity eddigi küldetése során:
(via)