Kiszámolták, mennyibe kerülhet a fizetős Facebook

"Ingyenes, és az is marad" - hirdeti nagy betűkkel a Facebook nyitóoldala, feltehetőleg azért, mert az évek során annyiszor kelt lábra az a pletyka, hogy a közösségi oldal fizetős lesz, hogy jobbnak látták már a belépéskor tisztázni, hogy ez soha nem történhet meg. Most viszont mégis egyre több jel utal arra, hogy megtörténhet, és a Techcrunch már azt is kiszámolta, mennyit kell majd perkálnunk a Facebookért.

Hogy a Facebooknak lehet fizetős változata, már több egyszerű pletykánál, hiszen ezt a lehetőséget maga Mark Zuckerberg vetette fel a néhány héttel ezelőtti kongresszusi meghallgatásán. Ez látszólag egy win-win szituáció lenne, hiszen a falhasználók oldaláról az előfizetéses, reklámmentes Facebook garantálhatná, hogy az adataik nem lesznek eladva a hirdetőknek, a közösségi oldalnak pedig az európai adatvédelmi törvény, azaz a GDPR életbe lépésével amúgy is egyre nehezebb lesz pénzre váltani a felhasználóik adatait.

Az persze jó kérdés, hogy vajon hányan döbbennének rá hirtelen, hogy az adataik biztonsága nem is annyira fontos, ha a mérleg másik serpenyőjében a pénzük lenne, de aggódniuk biztosan nem kell, ugyanis Zuckerberg a kongresszusi meghallgatáson azt is leszögezte, hogy a Facebooknak mindig lesz ingyenes verziója is.

Na de mennyi lenne az annyi? A Techcrunch viszonylag egyszerű számítást végzett, ugyanis abból indultak ki, hogy mivel a reklámokból beeső bevételeket a Facebooknak pótolnia kéne, így nyilván annyit kérnének a felhasználóktól, amennyi reklámbevételük származik belőlük.

Ez az USA-ban és Kanadában 19,9 milliárd dollár volt 2017-ben, ami 239 millió felhasználó között oszlott el, vagyis Zuckerbergék nagyjából hét dollárt kerestek havonta minden egyes felhasználón. Igen ám, csakhogy egy fizetős Facebook valószínűleg éppen a hirdetők számára legértékesebb csoportokat vonzaná leginkább (magyarul a fizetőképes felhasználókat), így a Techcrunch kicsit súlyozta ezt a számot, és az jött ki, hogy

Ez persze csak az Egyesült Államokra és Kanadára vonatkozik: az európai felhasználókon ennél átlagosan jóval kevesebbet keres a Facebook, valamint a GDPR szigorú szabályozásai miatt a jövőben vélhetőleg sokkal nehezebben is tudják "értékesíteni" őket, vagyis feltehetőleg az európai usereket a fenti összeg töredékéért is megérné átterelni az előfizetéses modellre.

(Nyitókép: Rafael Souza/Flickr)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon