Autógyárak bringái – Kétkerekű Mercedes, egykilós McLaren

Az autógyártók többsége kínál bicikliket is. Van, amelyik történelmi okokból, hiszen sok bicikligyártó vált autógyártóvá, és van, amelyik környezettudatos imázsát szeretné hangsúlyozni vele. Jöjjön öt gyártó, amely hagyományaikkal, technológiájukkal, termékeik szépségével, vagy éppen elérhetőségével tűnik ki a többiek sorából.

Peugeot

A Peugeot család gyártott kávé- és borsdarálókat, késeket, különböző hidraulikai alkatrészeket, fűrészlapokat, fűzött kerekeket, esernyővázakat és krinolinok abroncsait, mire aztán 1882-ben elkészítették az első velocipédjüket. Hamar felismerték, hogy a Tour de France szponzorálása jó üzlet lehet, és 1905-ben meg is szerezték első győzelmüket Louis Trousselier-vel a nyeregben. Az első világháború idején évi 63 ezer biciklit gyártottak, kilencezer autó és teherautó, tízezer repülőmotor és hatmillió tüzérségi löveg mellett. Az egyik utolsó gyári csapatként, az olajválság hatására 1986-ban léptek ki a versenyből, ám összesen tíz győzelemével máig a Peugeot minden idők legsikeresebb résztvevője.

A bicikli tehát szerves része a márka történelmének, az utóbbi években mégsem lehetett új Peugeot bringákat látni. Ennek oka, hogy 1992-ben mind a gyártósort, mind a márkanevet eladták egy kanadai cégnek. A gyártás végül 2004-ben állt le, közben pedig az egész csomag az olasz Grimaldi család kezébe került, így a Peugeot biciklis részlege a többek közt a Puch és Bianchi márkákat is tömörítő Cycleuropa csoport része lett. A helyzet mára normalizálódott, a gyártás újraindult, teljes a kínálat, így a Peugeot biciklik között mindenki talál kedvére valót, még ha sok közük nincs is már a franciákhoz.

McLaren

Az angol gyár nem a bicikligyártás, sokkal inkább a kompozitok és a motorsport terén számít úttörőnek, így nem csoda, hogy a kétkerekűek kérdését is innen közelítette meg. 1981-ben az MP4/1 volt a világ első karbonkarosszériás Forma–1-es autója, és bár a szénszálas biciklik ötlete nem új, a McLaren tudott még tökéletesíteni a koncepción. A Venge-t a versenysportban szintén aktív kaliforniai Specializeddal közösen alkották, és a világ leggyorsabb versenybiciklijének tartják. Ránézésre hihetőnek tűnik.

Mivel a versenyszabályok miatt a biciklik tömegét nem lehetett tovább csökkenteni, az aerodinamikára terelődött a figyelem. A kompozitokat lézerpontosan vágták, hogy a lehető legkisebb legyen az eltérés, és ezáltal csökkenhessen a felhasznált gyanta mennyisége. A váz így kevesebb mint egy kiló, a hajtóművet is úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb legyen a légellenállása. A McLaren számszerűsít: a Venge nyolc százalékkal gyorsabb a konkurenseknél. Az árcédulán persze nagyobb az eltérés: míg a Specialized saját verziója felszerelten bő kilencezer dollár, a tizenöt százalékkal könnyebb McLaren tizenötezerbe kerül, a csupasz váz pedig nyolcezerbe. Persze akad ennél drágább is a sportautógyártók között: az Aston Martin legújabb biciklijének, a One–77 Cycle-nek az árát még megkérdezni sem illik.

DeLorean

Amikor már csak egy balul sült kísérletnek tűnt a nyolcvanas évekből, egy kis csapat új életet lehelt a DeLoreanbe. A több ezer autónyi maradék alkatrészből újraindították a gyártást, jelentősen továbbfejlesztve az eredetit. A DeLorean menőbb, mint valaha, és miközben elkészült az elektromos verzió is, egyesek úgy gondolták, lehet még ennél is környezetbarátabb a márka, mondjuk néhány szálcsiszolt biciklivel!

A kiváló minőségű vázak rozsdamentes acélból készülnek az olasz Sarto Antonio keze alatt. Egyelőre két modellből áll a kínálat (a harmadik készül), melyek közül az egyik egy univerzálisan használható, tizenegy fokozatú váltóval szerelt szíjhajtású bringa Anyday néven, míg a másik pedig villámgyors utcai, mely egész egyszerűen a Speed nevet kapta. A felniket speciális anyaggal vonták be, némi fény elnyelése után világítani kezdenek. A többi alkatrész az ismert beszállítóktól érkezik, ezért a DeLoreanek műszakilag nem okozhatnak csalódást, a küllemük pedig vitán felül szépségdíjas. A szépségnek persze ára is van: az Anyday 5500 dollárba kerül.

Škoda

Hogy mi köze volt egy Václav Klement nevű felháborodott könyvesboltosnak ahhoz, hogy a Škoda jelentős bicikligyártóvá váljon, innen kiderül, ám hogy nem felejtették el a gyökereket, abból is látszik, hogy idén is indultak a Tour de France-on. Az alábbi reklámfilm tanulsága: ha egy Octaviát azzal hirdetnek, hogy "Tour de France szervizkocsi volt", valószínűleg a "megkímélt" jelzőt nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk:

Túlzás lenne azt állítani, hogy a Škoda bringái felszereltségüket vagy dizájnjukat tekintve különlegesek lennének, és ami az illeti, a névválasztást sem vitték túlzásba, hiszen az autótípusok nevének lemásolása biztos nem tartott sokáig. Előnye persze van, mivel így hazugság nélkül mondhatjuk, hogy vettünk egy Octaviát 165 ezerért, merthogy ennyibe kerül a csehek átlagos felhasználásra tervezett MTB-je. A legdrágább, a Tour de France-ra utalva Mont Ventoux-ről elnevezett szénszálas versenybringájuk félmillió, a gyerekbiciklijük pedig negyvenezer forint, de a kettő között a család minden tagja megtalálja a neki valót.

Mercedes–Benz

Amikor nem fából farag méregdrága játékszereket, az Audi az Opellel és a Smarttal egyetemben az elektromos biciklik piacán tapogatózik, a BMW pedig mindig friss formavilágú kollekcióval támad, így egyértelmű, hogy a stuttgartiak sem ülhetnek a babérjaikon. Bár a Mercedes–Benz aktuális kínálatából kimaradt a 2009-ben bemutatott, roppant innovatív összecsukható biciklijük, így is akad pár meglepetés a tarsolyukban.

Szénszálas versenybringájuk mindössze 6,8 kilót nyom. A tradicionális fehér vagy ezüst színű modellek mindegyikét tárcsafékek teszik biztonságossá, legyen szó akár a sárdagasztásra való összeteleszkóposról, akár a városi fitneszbicikliről. A 3–6 éves gyerekeknek szánt kétkerekűjük érdekessége, hogy nincs lánca, így lábbal kell hajtani. Egyesek ugyanis azt tartják, hogy ebben a korban a pedálozás fölösleges mértékben eltereli a figyelmet a kormányzásról, jobban járunk, ha a gyerek nincs leterhelve ilyesmivel. Az ülés állítható, így a bicikli egy darabig követi a gyerek növését.  Én ugyan hiszek a mankókerekekben, de talán csak mert nem volt Mercedesem háromévesen.

Ha bicikli, irány a Kétkeréken cikkgyűjteménye!

Egy biztos: az állat sosem hibás. Az viszont bonyolult, hogy akkor ki az, és ki fizet kinek, ha megtörtént a baj. Segítünk eligazodni nyulak, őzek, önkormányzatok és vadásztársaságok között. Kiderül az is, miért volt érdemes figyelni biológiaórán.

Egy útra tévedt vad elütésekor az anyagi kár a kisebb gond, de ha szerencsésen megússzuk sérülés nélkül, előbb-utóbb elkezdjük számolni a százezreket, és szeretnénk, ha valaki meg is térítené a kárunkat. Sok mindentől függ, hogy ki fizet a végén, ezért ha bekövetkezett a baj, mindenképp rendőrt kell hívni. Azt érdemes rögtön az elején tudomásul venni, hogy az állatok sosem hibásak. Mindegy, hogy szarvas, őz, vaddisznó, róka, fácán, nyúl vagy éppen sündisznó, az biztos, hogy régebb óta honos a területen, mint az úttest.

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy egy kifejlett vadkan hatszázezer, egy többéves szarvasbika pedig három és fél millió forintot ér az államnak, a mezei nyúl is húszezer forint; aki netán direkt üti el egy jó pörkölt reményében, lopást követ el. A szeptember közepén kezdődő bőgési időszakban a bűncselekmény esetleges megúszásától függetlenül sem jár jól senki a céges teherautó lökhárítójára kent szarvasbikával, hiszen az állat mirigyei által ilyenkor termelt rigyetési szagnak köszönhetően a húsa gyakorlatilag ehetetlenné válik.

Arról sem az állatok tehetnek, hogy az autók erős fényétől azonnali menekülés helyett inkább ledermednek az út közepén, az pedig kifejezetten az emberek sara, hogy ínycsiklandozó kukoricával ültetik be az út menti vidéket. Ezek szerint tehát mindenképp az ember a hibás. De ki fizet?

Amikor az autós a hibás

A józan paraszti ész segít: ha valaki nem a KRESZ szerint, és főleg nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett, csak saját magát okolhatja. Szintén így van, ha a baleset után a sietség kedvéért nem hívjuk ki a helyszínelőket. Utólag senki sem fog hinni nekünk. Amennyiben minden szabályt betartva, ám a saját ügyetlenségünk (lassú reakció, a fékezés hiánya) miatt ütöttünk el egy vadat, szintén senki sem fizet majd helyettünk az autónk javításáért, és még örülhetünk is, ha a vadásztársaság állja a saját kárát. Minden a vizsgálattól függ. Ha szándékosan ütünk el egy állatot, vagy ha a reflektortól leblokkolt állatot csapjuk el, minden költség minket terhel. Akkor is mi vagyunk a hibásak, ha szarvasbőgés idején ütünk el egy szerelmes jószágot, ez ugyanis jogi rendellenességnek minősül.

Amikor az vadásztársaság a hibás

A Ptk. 1996. évi LV. törvény szerint  "a vadászatra jogosult köteles megtéríteni a károsult részére a vad által a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívül másnak okozott kárt". Ez azt jelenti, hogy hiába van kint a tábla, ez nem mentesíti a vadásztársaságot a felelősség alól. Ha nincs kint a tábla, még egyértelműbb a helyzet. Illetve lenne, ha ez a gyakorlatban is így működne. Valójában ha a vadásztársaságokról remélünk pénzt, jó kis meccsre lehet számítani. Hiába hiányzik a tábla, a felelősséget egymás között passzolgathatja a helyi önkormányzat, az útkezelő és a vadgazda. Saját vétlenségünket nehéz bizonyítani, az esetek többségében a vadásztársaság csak a vadkárt vállalja. Könnyebb a helyzet, ha egy rossz irányba terelt hajtás következtében kerültek az állatok az útra, bár ilyen amatőr hibára kicsi az esély. A társaságok igyekeznek az etetőket is minél távolabbra helyezni az úttesttől, hiszen senki sem félti úgy az állományt, mint ők.

Amikor az önkormányzat a hibás

Ha a vadásztársaság bizonyítani tudja, hogy az önkormányzati bürokrácia labirintusában kavarodott el a több hónapja beadott táblakihelyezési kérvény, az önkormányzat a hibás. Persze, csak ha mi angyalok voltunk a felelősség-vizsgálat szerint.

Amikor az út karbantartója a hibás

Ha az útszéli növényzet elhanyagolt, nincs levágva, és ezért történik a baleset, a karbantartó a hibás. A helyszínelők ezt elég egyértelműen eldönthetik.

Állati adatok

A szarvasok általában éjszaka, csapatban (rudliban) közlekednek, ezért ahol eggyel találkoztunk, valószínűleg többel is fogunk. Az őz ezzel szemben magányosan bandukol, de a gida követi az anyját. Ne várjunk sokat az őzektől: elég butácskák szegények, így különösen figyelni kell rájuk. Persze egy harminckilós őz pusztítása semmi egy kétmázsás vaddisznóéhoz képest: ha az beesik az ablakon, nem sok jó vár ránk. A kukoricások állandó vendégei, mezőgazdasági területek mellett érdemes számolni velük.

Bár a disznókra jobb esetben tábla figyelmeztet, a mezei nyulaknak már nem jár ekkora megtiszteltetés. A bő hatkilósra is meghízó nyulak zokszó nélkül leülnek az út közepére, főleg ha fényt látnak (a duda segít). A fácán áprilisban, a párzási időben rohangál a legtöbbet, de az útszéli magvak is a civilizáció felé csábítják. Hajlamos pont túl későn felrepülni, összetörve a szélvédőnket. Egy mozgásképtelenné tett fácánnak a róka örül leginkább, akivel nem csak erdős területeken, hanem a települések környékén is találkozhatunk, mert hajlamos a veszettségre, és mert imád tyúkot lopni.

A vadbaleseteket teljesen nem tudjuk kizárni, ám ha betartjuk az alapvető játékszabályokat, nagy eséllyel megússzuk Bambi kivégzését, a sajátunkról nem beszélve.

 

Döntésképtelenség? Őrület? Vagy miért épít össze valaki egy hatvanas évekbeli pickupot és egy harminc évvel fiatalabb Pontiacot? De a fő kérdés: lesz ember, aki megveszi?

Mondhatnánk, hogy két autó egy áráért: az egyik egy 1962-es pickup, a másik egy kilencvenes évekbeli Pontiac Grand Am. Lehetett volna rosszabb is, ha mondjuk egy BTR–80-as és egy kempingbicikli összeépítését határozza el a készítő – bár ki tudja. Így mindenesetre borzalmas eredmény született, talán ezért is válik meg tőle gazdája. Őszintén kíváncsiak vagyunk, van-e bárki, aki ezért a kétségkívül egyedi, de vitathatatlanul ronda és igénytelen szerkezetért pénzt ad ki, méghozzá háromezer dollárt.

A hirdetés szövege:

for sale 1962 international truckcar, has every optional that a car could have ,has frontwheel drive driveline disk brakes all around , has air bags that are in working order has oldsmobile dash with tilt cruise , power seats , air -did work but i low of freon due from setting -can drive it anywhere, every light works as well as new cab lights allready has grandam door handles installed and work great, has alloy wheels and this truck has a good title which is titled as a international, has a grand am rear with the original duel exhaust, car is fuel injected and there are no check engine lights on?everthing is in working order but the aircondition is low of freon.

Inkább Lambót vennél kétmillióért? Vagy Hello Kitty-Peugeot-t?

Player Autószalon