A 25 évesen háromszoros világbajnok németről mindenkinek megvan a véleménye: csapatvezetők, versenyzőtársak és a sportág nagy öregjei is megmondták már a magukét.

A fenti történetet Gerhard Berger, egykori Forma–1-pilóta, a Toro Rosso csapat korábbi vezetője mesélte el az újságíróknak 2007-ben egy magyarországi sajtótájékoztatón, néhány nappal azelőtt, hogy a húszéves Sebastian Vettel élesben is bemutatkozott az olasz csapatnál, hogy megkezdje hihetetlen karrierjét a Forma–1-ben.

A két legendás versenyző 2001 környékére datálható beszélgetése óta persze történt egy s más, Vettel pedig számos alkalommal bizonyította, hogy az öregnek igaza volt: 2008-ban, első teljes szezonjában megszerezte első győzelmét, a következő évben második lett az összetett pontversenyben, 2010 óta pedig valósággal megállíthatatlan. Tavalyi elsőségével minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnoka lett, és ha Adrian Newey, a Red Bull főtervezője idén is hozza a tőle megszokott színvonalat, akkor biztosra vehető, hogy Vettelt 2013-ban is nagyon nehéz lesz megállítani. Vettel 25 éves korára jelenség lett, akiről mindenkinek megvan a véleménye – ezek közül szemezgettünk.

Vettel karrierje kalandosan indult, hiszen másfél éve volt a BMW–Sauber tesztpilótája, amikor Robert Kubica balesetet szenvedett a Kanadai Nagydíjon, emiatt ki kellett hagynia a soron következő, indianapolisi GP-t. Az akkor mindössze 19 éves Vettel ülhetett be a helyére, ezzel ő lett minden idők legfiatalabb Forma–1-es pilótája, nyolcadik helyével pedig rögtön a legfiatalabb pontszerző is. Bár a Sauber istállónál ez volt az egyetlen versenye, a fiatal versenyzőről kevesen tudnak többet a csapat akkori vezetőjénél, Mario Theissennél.

"A motorsporton kívül semmi nem érdekli" – Mario Theissen, a BMW Motorsport korábbi igazgatója

„Nem olyan volt, mint a többi fiatal. Azonnal világossá vált számomra, hogy tehetségesebb, de érettebb, koncentráltabb és céltudatosabb is a kortársainál. A motorsporton kívül semmi sem érdekli, és tudja, hogy a versenyzőnek a cockpiten kívül is fontos szerepe van” – emlékszik vissza a kezdetekre a BMW Motorsport korábbi igazgatója.

„Amikor beültettük őt a Forma–1-es autóba, azonnal bizonyította, hogy el tudja végezni a feladatát. Őt beültetni persze kockázatos volt, de mivel nem a bajnokságért harcoltunk, nem volt olyan nagy a súlya. Annyit mondtunk neki, vegye könnyedén és tegye a dolgát. A rajtnál látszott, hogy tapasztalatlan, nagyon óvatos volt. Próbálta épségben tartani az autóját, több helyet is veszített, de végül jó versenyt futott és pontokat is szerzett. Számomra ez jelentette az áttörést. Ekkor látható volt, hogy jó Forma–1-es versenyző lehet belőle.”

„Fangio dominált a saját korában, Schumacher is uralta az övét – most úgy vélem, ilyen teljesítmény után Sebastiannak is jó esélye van arra, hogy ilyen hőssé váljon, aki nem csupán egy évet, de akár négyet, ötöt is képes uralni.”

„Michael Schumacher munkamorálja jellemzi őt” – erősítette meg a hasonlóságokat Theissen, akit az is meggyőzött Vettel kivételességéről, ahogyan a Forma–BMW-s sikereit követő nehezebb éveiben (Forma–3 és WSR) kevésbé volt sikeres. „Nagyon tetszett, hogy láttam, még jobban összpontosít, még többet dolgozik, és mindig a következő lépésen gondolkodik.”

"Különleges, okos, elkötelezett" – Gerhard Berger, volt Forma–1-es pilóta, a Toro Rosso csapat korábbi vezetője 

"Azt tudtam, hogy tehetséges, de úgy éreztem, fél másodperccel lassabb a kelleténél. Aztán elkezdtem együtt dolgozni vele, meghallgattam, amit mond, és láttam, hogy sokkal több van benne. Azonnal ledolgozta azt a fél másodperces hátrányát. És nagyon okos srác, a versenyzői ösztönei és az elhivatottsága helyükön vannak. Az idény felének elteltével már biztos voltam benne, hogy különleges. Egyszerűen teljes szívével elkötelezett a sport iránt."

2008-as teljesítménye után senki sem lepődött meg rajta, hogy a Red Bull a következő idényre felhozta Vettelt az első csapathoz (azaz az RBR-hez), ahol éppen ekkoriban kezdett beérni a 2006 óta a csapat autóit tervező Adrian Newey munkája.

"Korához képest rendkívül érett" – Sir Jackie Stewart, háromszoros bajnok pilóta

Vettel sikereiben talán senkinek sem volt olyan komoly szerepe, mint a tervezőzseninek. Erről beszélt Jackie Stewart is, amikor a következőket mondta: „Minden tiszteletem Vettelé, de Adrian Newey nélkül nem tudta volna elérni ezeket a dolgokat.” A korábbi csapatfőnök azért dícsérte is Vettelt, kiemelve, hogy korához képest rendkívül érett versenyzőről van szó:  "A legjobb idényeim az utolsó három évemben voltak, akkor már ügyesebben kezeltem a dolgokat, mert tapasztaltabb, képzettebb és egy kicsit bölcsebb voltam. Sebastian mindenki másnál fiatalabban képes ugyanerre.”

"Mindent meg akar érteni" – Adrian Newey, a Red Bull Racing főtervezője

Vettel persze nem csak a kocsijának köszönheti sikereit, erről beszélt maga Newey is, akinél nagyobb rálátása valószínűleg senkinek sincs a pilóta helyzetére.

"Sebastian nemcsak egy született tehetség, hanem egy elhivatott, keményen dolgozó, okos fiatal srác. Az a benyomásom róla, hogy minden egyes futamon tanul valami újat, és nagyon ritkán követi el kétszer ugyanazt a hibát. Rendkívül kompetitív személyiség, de a szó jó értelmében. Egyáltalán nem arrogáns - ha úgy érzi, a képességei alatt teljesít, az szörnyen fel tudja bosszantani. Seb nagyon kíváncsi természet. Mindent meg akar érteni. Olyan technikai kérdések is érdeklik, amelyeknek semmi közük nincs a vezetéshez."

Schumachernél is többet nyerhet – Niki Lauda, háromszoros világbajnok

Vettelt Niki Lauda már akkor is csak dicsérni tudta, amikor még csak két F1-világbajnoki címe volt, pedig Laudától nem áll távol a pilótákkal való csipkelődés. A háromszoros világbajnok osztrák pilóta a német jövőjéről is beszélt.

"Ilyen fiatalon két címet nyerni, eddig ez a csúcs a Forma–1-ben. Mindig az elsőt a legnehezebb megnyerni, a gokartozástól kezdve hosszú évek munkája vezet addig a napig. A második már kicsit könnyebb, kisebb a nyomás."

Az osztrák biztos benne, hogy Vettel még jó néhány címet begyűjthet, és akár Schumacher rekordjait is megdöntheti.

"Mindene megvan a további győzelmekhez. Ha a pályafutása és az autója a jó irányba halad, akkor igen. De ha rossz autót választunk, akkor nem lehet győzni, mert a kettő kombinációja adja a sikert. Elméletileg azonban még Schumachernél is többet nyerhet, ha a megfelelő időben a megfelelő autóban ül  a képességei biztosan megvannak hozzá."

"Olyan srác, aki minden futam minden egyes körén gyorsabb akar lenni. Én egyszer csak eljutottam odáig, hogy inkább már mást szeretnék az életben, de az ő esetében, a kora miatt még minden előtte van, kizárt, hogy baj legyen a motivációjával. Ő maga hajtja önmagát."

Már most figyelemreméltó – Christian Horner, a Red Bull Racing csapatfőnöke

Vettel sikereiben természetesen a Red Bull csapatfőnökének, Christian Hornernek is elévülhetetlen érdemei vannak, aki így nyilatkozott háromszoros világbajnok versenyzőjéről:

„Nehéz elképzelni, hogy valaki megdöntheti Schumacher 91 futamgyőzelmét és hét világbajnoki címét. Vettel 25 évesen háromszoros világbajnok, huszonhatszor nyert és negyvenszer állt a dobogón. Már most figyelemreméltó karrier áll mögötte.” Horner szerint pilótája tovább fog fejlődni és a következő években fogja a legjobb teljesítményt nyújtani.

A fiatal németről Bernie Ecclestone és Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke is szuperlatívuszokban beszélt, de Jacques Villeneuve-től azért egy elég durva kritikát is kapott. Kimi Raikonnen, aki tudvalevően jóban van Vettellel, szintén a német egyik hibáját emelte ki, de egészen más kontextusban.

Szupertehetséges – Bernie Ecclestone, az F1 ura

„Ha alkothatnék egy szupersztárt, az olyan lenne, mint Sebastian Vettel. Pontosan ő az, akire a Forma–1-nek szüksége van. Fiatal, szupertehetséges, intelligens és az arrogancia csírája is hiányzik belőle. Ezenkívül nagyon népszerű, és a médiával is jól kijön.”

Szívesen látnák a Ferrarinál – Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke

„Azt gondolom, Vettel nagyjából hasonló helyzetben van, mint Michael volt a benettonos éveiben. Fiatal, remek versenyző és mégis tapasztalt. Szóval, pusztán elméleti szinten, ha nevet kéne mondanom, az ő nevét mondanám” – arról, hogy kit szeretne a Ferrarinál látni.

Hisztizik – Jacques Villeneuve,  1997 világbajnoka

„Ha kedvezőtlenül alakulnak a dolgok, úgy viselkedik, mint egy gyerek. Kiborul, felhúzza magát, hisztizik és a középső ujját mutogatja… amíg az élen van, szinte verhetetlen, de sebezhetővé válik, ha kapaszkodnia kell.”

Tollasban gyenge Kimi Raikkönen, 2007 világbajnoka, a Lotus versenyzője

„Lehet, hogy a Forma–1-ben megállíthatatlan, de azt biztosan mondhatom, hogy tollaslabdában nem fog nyerni.”

(Fotó: Red Bull Racing, sebastianvettel.de, Europress/Getty)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés