Itt az új Viper, videókkal!

Sokat változott, de még mindig egyértelműen viperes az immáron Fiat-tulajdonú Chrysler csúcsmodellje. Az olaszok keze a sportkocsi formatervén túl a technikába is belenyúlt, így akár az európai konkurenciának is meglepetést okozhat a 640 lóerős veszedelem.

A Chrysler SRT (Street Racing Technology) részlege semmit sem bízott a véletlenre. Az új Viper formaterve tökéletes evolúciója a korábbi generációknak, ami pedig a technikát illeti, nyoma sincs a megszokott brutális, ám kiforratlan amerikai stílusnak. Jobban meggondolva persze a brutalitás maradt, ám a Viper nagyon precíz csomaggal indul a sportautók manapság elég telített piacára. A 8,4 literes alumínium V10 a gyár leghatékonyabbja a maga 640 lóerejével és 813 Nm nyomatékával. A rövid áttételű hatfokozatú váltón keresztül továbbra is a Pirelli P Zerókba húzott hátsó kerekeket hajtja, ám a versenysportból átemelt elektromos rendszerek garmada segít megbirkózni az erővel.

Az egész autó majdnem ötven kilóval könnyebb, mint a tavalyi modell, miközben a karosszériája másfélszer merevebb elődjénél. Ezt a szénszálas és alumínium konstrukciónak, valamint a kritikus pontok megerősítésének köszönheti. Az új forma légellenállási együtthatója is remek: mindössze 0,364 Cd.

A fékek a mostanában megszokottal ellentétben nem karbonok, hanem négydugattyús hűtött acéltárcsák, a Brembo jóvoltából. Ez valószínűleg az amatőr versenyzők költségeit csökkenti majd igazán, mint ahogy az a számos teljesítmény-orientált kiegészítő is, melyet az SRT-hez a pálya csomagban, a Viper GTS-hez pedig alapból kínál majd a Chrysler. Még jobb hír, hogy a hagyományoknak megfelelően lesz gyári GTS-R versenyautó is:

A beltér is a prémiumkategóriára emlékeztet, főleg a korábban megszokott spártai hangulathoz képest: amit nem bőr, azt alumínium- és karbonbetétek borítanak az utastérben. A kormányon a rajtprogram gombjának is jutott hely, így biztosak lehetünk benne, hogy nemsokára tele lesz a Youtube a hirtelen a hátsó gumikra szabadított Viper-élménnyel. Addig is íme a Forza 4-ben:

(A képek forrása a Jalopnik.)

Egy biztos: az állat sosem hibás. Az viszont bonyolult, hogy akkor ki az, és ki fizet kinek, ha megtörtént a baj. Segítünk eligazodni nyulak, őzek, önkormányzatok és vadásztársaságok között. Kiderül az is, miért volt érdemes figyelni biológiaórán.

Egy útra tévedt vad elütésekor az anyagi kár a kisebb gond, de ha szerencsésen megússzuk sérülés nélkül, előbb-utóbb elkezdjük számolni a százezreket, és szeretnénk, ha valaki meg is térítené a kárunkat. Sok mindentől függ, hogy ki fizet a végén, ezért ha bekövetkezett a baj, mindenképp rendőrt kell hívni. Azt érdemes rögtön az elején tudomásul venni, hogy az állatok sosem hibásak. Mindegy, hogy szarvas, őz, vaddisznó, róka, fácán, nyúl vagy éppen sündisznó, az biztos, hogy régebb óta honos a területen, mint az úttest.

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy egy kifejlett vadkan hatszázezer, egy többéves szarvasbika pedig három és fél millió forintot ér az államnak, a mezei nyúl is húszezer forint; aki netán direkt üti el egy jó pörkölt reményében, lopást követ el. A szeptember közepén kezdődő bőgési időszakban a bűncselekmény esetleges megúszásától függetlenül sem jár jól senki a céges teherautó lökhárítójára kent szarvasbikával, hiszen az állat mirigyei által ilyenkor termelt rigyetési szagnak köszönhetően a húsa gyakorlatilag ehetetlenné válik.

Arról sem az állatok tehetnek, hogy az autók erős fényétől azonnali menekülés helyett inkább ledermednek az út közepén, az pedig kifejezetten az emberek sara, hogy ínycsiklandozó kukoricával ültetik be az út menti vidéket. Ezek szerint tehát mindenképp az ember a hibás. De ki fizet?

Amikor az autós a hibás

A józan paraszti ész segít: ha valaki nem a KRESZ szerint, és főleg nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett, csak saját magát okolhatja. Szintén így van, ha a baleset után a sietség kedvéért nem hívjuk ki a helyszínelőket. Utólag senki sem fog hinni nekünk. Amennyiben minden szabályt betartva, ám a saját ügyetlenségünk (lassú reakció, a fékezés hiánya) miatt ütöttünk el egy vadat, szintén senki sem fizet majd helyettünk az autónk javításáért, és még örülhetünk is, ha a vadásztársaság állja a saját kárát. Minden a vizsgálattól függ. Ha szándékosan ütünk el egy állatot, vagy ha a reflektortól leblokkolt állatot csapjuk el, minden költség minket terhel. Akkor is mi vagyunk a hibásak, ha szarvasbőgés idején ütünk el egy szerelmes jószágot, ez ugyanis jogi rendellenességnek minősül.

Amikor az vadásztársaság a hibás

A Ptk. 1996. évi LV. törvény szerint  "a vadászatra jogosult köteles megtéríteni a károsult részére a vad által a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívül másnak okozott kárt". Ez azt jelenti, hogy hiába van kint a tábla, ez nem mentesíti a vadásztársaságot a felelősség alól. Ha nincs kint a tábla, még egyértelműbb a helyzet. Illetve lenne, ha ez a gyakorlatban is így működne. Valójában ha a vadásztársaságokról remélünk pénzt, jó kis meccsre lehet számítani. Hiába hiányzik a tábla, a felelősséget egymás között passzolgathatja a helyi önkormányzat, az útkezelő és a vadgazda. Saját vétlenségünket nehéz bizonyítani, az esetek többségében a vadásztársaság csak a vadkárt vállalja. Könnyebb a helyzet, ha egy rossz irányba terelt hajtás következtében kerültek az állatok az útra, bár ilyen amatőr hibára kicsi az esély. A társaságok igyekeznek az etetőket is minél távolabbra helyezni az úttesttől, hiszen senki sem félti úgy az állományt, mint ők.

Amikor az önkormányzat a hibás

Ha a vadásztársaság bizonyítani tudja, hogy az önkormányzati bürokrácia labirintusában kavarodott el a több hónapja beadott táblakihelyezési kérvény, az önkormányzat a hibás. Persze, csak ha mi angyalok voltunk a felelősség-vizsgálat szerint.

Amikor az út karbantartója a hibás

Ha az útszéli növényzet elhanyagolt, nincs levágva, és ezért történik a baleset, a karbantartó a hibás. A helyszínelők ezt elég egyértelműen eldönthetik.

Állati adatok

A szarvasok általában éjszaka, csapatban (rudliban) közlekednek, ezért ahol eggyel találkoztunk, valószínűleg többel is fogunk. Az őz ezzel szemben magányosan bandukol, de a gida követi az anyját. Ne várjunk sokat az őzektől: elég butácskák szegények, így különösen figyelni kell rájuk. Persze egy harminckilós őz pusztítása semmi egy kétmázsás vaddisznóéhoz képest: ha az beesik az ablakon, nem sok jó vár ránk. A kukoricások állandó vendégei, mezőgazdasági területek mellett érdemes számolni velük.

Bár a disznókra jobb esetben tábla figyelmeztet, a mezei nyulaknak már nem jár ekkora megtiszteltetés. A bő hatkilósra is meghízó nyulak zokszó nélkül leülnek az út közepére, főleg ha fényt látnak (a duda segít). A fácán áprilisban, a párzási időben rohangál a legtöbbet, de az útszéli magvak is a civilizáció felé csábítják. Hajlamos pont túl későn felrepülni, összetörve a szélvédőnket. Egy mozgásképtelenné tett fácánnak a róka örül leginkább, akivel nem csak erdős területeken, hanem a települések környékén is találkozhatunk, mert hajlamos a veszettségre, és mert imád tyúkot lopni.

A vadbaleseteket teljesen nem tudjuk kizárni, ám ha betartjuk az alapvető játékszabályokat, nagy eséllyel megússzuk Bambi kivégzését, a sajátunkról nem beszélve.

 

Player Autószalon

Vidám dolog a városban biciklizni, de megvannak a hátrányai: koszos a levegő, nagy a forgalom, és ebből adódóan a halálközeli élmény is több a kelleténél. Épp ezért a tavaszi napsütésben a beton szürkesége helyett a szabadba vágyik az ember! Ám ahhoz, hogy a természet lágy ölén bringázhassunk, előbb logisztikai kihívásokkal kell szembenéznünk. Ezt megkönnyítendő, összegyűjtöttünk tíz módszert a biciklik szállítására.

  1. 10/10


    Vonóhorgos, 16000 Ft-tól

    Számos érv szól mellette: könnyű felszerelni és a bicikliket is egyszerű ráemelni, hiszen közel van a földhöz. Négy bringa simán ráfér, és még így sem növeli jelentősen a légellenállást, ezért a fogyasztás miatt sem kell aggódnunk. A kiegészítő lámpákat a költséghatékonyság jegyében mellőző modellekkel érdemes vigyázni, a biciklik ugyanis hátulról is sokat takarhatnak. Tény, hogy a belső tükörből nagyjából mi is csak a vázakat fogjuk látni, ám ezt ellensúlyozandó egy ráfutásos baleset esetén extra gyűrődési zónaként működhetnek.

  2. 9/10

    Tetős, 7000 Ft-tól

    Klasszikus és meglehetősen olcsó megoldás a tetőcsomagtartóra szerelt sín. Akár leszereljük a biciklik első kerekeit, akár nem, a generált légellenállás ezzel a módszerrel is minimális lesz, és a kilátásunk sem romlik. Az esetleges erős oldalszél ellen a váz alsó csövét szorító stabilizátoros modelleket ajánljuk. Nyaraláshoz jók, versenyre menni szintén, költözéshez már annál kevésbe: elvégre a kanapénak is kell a hely a tetőn! Természetesen bármilyen nagyobb sík felületre is felfogatható, nem muszáj a tetőre szerelni.

  3. 8/10

    Csomagtartós/motorháztetős, 23000 Ft-tól

    Kényes dolog, ha nincs igazán jó felfogatási pont az autónkon. Ilyenkor stabilan, a fényezésre, az üvegekre és nem utolsó sorban a biciklikre vigyázva szeretnénk viszonylag nagy súlyt rögzíteni. Az iparágnak szerencsére van válasza a problémára! Többféle állvány is létezik, attól függően, hogy épp a kombink csomagtartójára vagy egy Lotus Elise motorháztetejére szeretnénk biciklit pakolni. Ez az a szint, amikor a gumipókok hálója már nem elég, hiába oldottak meg vele apáink szinte mindent.

  4. 7/10

    Opeles, 3 459 000 Ft-tól

    2006-ban mindenkit meglepett az Opel leleményessége, az új Corsa hátsó lökhárítójába ugyanis felárért ugyan, de beépített biciklitároló került. Az egyéb csomagok szállítására is kiválóan alkalmas rejtett toldalék hamar utat talált az Opel többi modelljébe is, legolcsóbban azonban továbbra is a Corsával juthatunk hozzá: itthon kétszázezer forintért rendelhető, igaz, csak az alapmodell fölötti felszereltséggel. Drága, de menő!

  5. 6/10

    Extrém

    Amikor a csomagtartós/motorháztetős módszer pár centi híján kudarcba fullad, leleményesnek kell lennünk. Különösen igaz ez, ha egy Ferrari 355 Spider bőrkárpitja a tét. Szerencsére az ülés háttámlája tökéletes felfogatási pont egyedi biciklitartónk számára! A motorháztető hűtőrácsa kicsit kényesebb kérdés, hiszen a 3,5 literes V8 hője könnyen kárt tehet biciklink gumijában. Persze minél gyorsabban haladunk, annál jobb a hűtés!

  6. 5/10

     

    Csomagtartós, ingyen

    A kombi a világ legértelmesebb karosszériaformája. Ha okosan döntöttünk, és egy puttonyos áll a ház előtt, tudjuk, hogy nemcsak a légellenállása ragyogó, de a konyhabútortól a betonkeverőn át a kisebb falura elegendő dinnyéig bármit elnyel, így magabiztosak lehetünk: néhány bicikli garantáltan nem fog gondot okozni. Hogy a lehajtott ülésekkel hova ülnek a gyerekek, az már az ő problémájuk, majd lehajtják a fejüket! Persze egy imbuszkulcs használatával még kombira sem lesz szükség...

  7. 4/10

    Bárhogy, ingyen

    Van, hogy az extrém szerkezetek sem nyújtanak megoldást. Ilyenkor még vadabbakra, vagy éppen még egyszerűbbekre van szükség. Az igazi macsó válasza a bicikli utastérbe gyömöszölése. Kicsit levert festék, olajos kárpitok, karcos üveg? Kit érdekel? Az élet rövid, mi pedig nem szeretnénk holmi állványok szerelésével tölteni, főleg ha van gyorsabb megoldás is.

  8. 3/10

    Vonatos, 235 Ft-tól

    Bár a MÁV plakátjain látott szimpatikus fiatalok csoportját a legtöbbször hiába keressük a bicikliszállító kocsiban, a vonatos bicikliszállításnak megvan a maga bája. Az igazán környezettudatos bringásokat már az is boldogíthatja, hogy az erdőbe menet sem ültek autóba, másrészt a régebbi szerelvényeken ki lehet nyitni a tolóajtót, majd láblógatva nézni a suhanó tájat. Ezt biztonsági szempontból persze nem ajánljuk.

  9. 2/10

    Tapadókorongos, 60000 Ft-tól

    A pozitív szívás. Ha tényleg féltjük a festéket, ennél jobbat biztosan nem találunk! A Seasucker termékei polipcsápként tapadnak akár az üvegre, akár a fémre, pillanatok alatt. Az ára talán kicsit borsos, és az is igaz, hogy Magyarországon nem forgalmazzák, cserébe menőbbek leszünk vele, mint a szomszéd. Ha pedig versenyautóval megyünk nyaralni, más eszünkbe se jusson:

  10. 1/10

    Buszos

    A módszer hátránya, hogy Kanadába kell költözni hozzá, emellett viszont már eddig is sok érv szólt, úgyhogy igazából nem is baj. A roppant fantáziadús nevű Victoria városában két biciklit rakhat a tekeréstől megfáradt állampolgár a helyi buszjáratok orrán lévő tartóra. Az ötlet még akkor is dicséretes, ha gyalogosvédelmi okokból mind az EU, mind a BKV szabályzata kizárná a hazai alkalmazását. Kicsit tényleg Carmageddon.