Az autógyártók többsége kínál bicikliket is. Van, amelyik történelmi okokból, hiszen sok bicikligyártó vált autógyártóvá, és van, amelyik környezettudatos imázsát szeretné hangsúlyozni vele. Jöjjön öt gyártó, amely hagyományaikkal, technológiájukkal, termékeik szépségével, vagy éppen elérhetőségével tűnik ki a többiek sorából. Peugeot

A Peugeot család gyártott kávé- és borsdarálókat, késeket, különböző hidraulikai alkatrészeket, fűrészlapokat, fűzött kerekeket, esernyővázakat és krinolinok abroncsait, mire aztán 1882-ben elkészítették az első velocipédjüket. Hamar felismerték, hogy a Tour de France szponzorálása jó üzlet lehet, és 1905-ben meg is szerezték első győzelmüket Louis Trousselier-vel a nyeregben. Az első világháború idején évi 63 ezer biciklit gyártottak, kilencezer autó és teherautó, tízezer repülőmotor és hatmillió tüzérségi löveg mellett. Az egyik utolsó gyári csapatként, az olajválság hatására 1986-ban léptek ki a versenyből, ám összesen tíz győzelemével máig a Peugeot minden idők legsikeresebb résztvevője.

A bicikli tehát szerves része a márka történelmének, az utóbbi években mégsem lehetett új Peugeot bringákat látni. Ennek oka, hogy 1992-ben mind a gyártósort, mind a márkanevet eladták egy kanadai cégnek. A gyártás végül 2004-ben állt le, közben pedig az egész csomag az olasz Grimaldi család kezébe került, így a Peugeot biciklis részlege a többek közt a Puch és Bianchi márkákat is tömörítő Cycleuropa csoport része lett. A helyzet mára normalizálódott, a gyártás újraindult, teljes a kínálat, így a Peugeot biciklik között mindenki talál kedvére valót, még ha sok közük nincs is már a franciákhoz.

McLaren

Az angol gyár nem a bicikligyártás, sokkal inkább a kompozitok és a motorsport terén számít úttörőnek, így nem csoda, hogy a kétkerekűek kérdését is innen közelítette meg. 1981-ben az MP4/1 volt a világ első karbonkarosszériás Forma–1-es autója, és bár a szénszálas biciklik ötlete nem új, a McLaren tudott még tökéletesíteni a koncepción. A Venge-t a versenysportban szintén aktív kaliforniai Specializeddal közösen alkották, és a világ leggyorsabb versenybiciklijének tartják. Ránézésre hihetőnek tűnik.

Mivel a versenyszabályok miatt a biciklik tömegét nem lehetett tovább csökkenteni, az aerodinamikára terelődött a figyelem. A kompozitokat lézerpontosan vágták, hogy a lehető legkisebb legyen az eltérés, és ezáltal csökkenhessen a felhasznált gyanta mennyisége. A váz így kevesebb mint egy kiló, a hajtóművet is úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb legyen a légellenállása. A McLaren számszerűsít: a Venge nyolc százalékkal gyorsabb a konkurenseknél. Az árcédulán persze nagyobb az eltérés: míg a Specialized saját verziója felszerelten bő kilencezer dollár, a tizenöt százalékkal könnyebb McLaren tizenötezerbe kerül, a csupasz váz pedig nyolcezerbe. Persze akad ennél drágább is a sportautógyártók között: az Aston Martin legújabb biciklijének, a One–77 Cycle-nek az árát még megkérdezni sem illik.

DeLorean

Amikor már csak egy balul sült kísérletnek tűnt a nyolcvanas évekből, egy kis csapat új életet lehelt a DeLoreanbe. A több ezer autónyi maradék alkatrészből újraindították a gyártást, jelentősen továbbfejlesztve az eredetit. A DeLorean menőbb, mint valaha, és miközben elkészült az elektromos verzió is, egyesek úgy gondolták, lehet még ennél is környezetbarátabb a márka, mondjuk néhány szálcsiszolt biciklivel!

A kiváló minőségű vázak rozsdamentes acélból készülnek az olasz Sarto Antonio keze alatt. Egyelőre két modellből áll a kínálat (a harmadik készül), melyek közül az egyik egy univerzálisan használható, tizenegy fokozatú váltóval szerelt szíjhajtású bringa Anyday néven, míg a másik pedig villámgyors utcai, mely egész egyszerűen a Speed nevet kapta. A felniket speciális anyaggal vonták be, némi fény elnyelése után világítani kezdenek. A többi alkatrész az ismert beszállítóktól érkezik, ezért a DeLoreanek műszakilag nem okozhatnak csalódást, a küllemük pedig vitán felül szépségdíjas. A szépségnek persze ára is van: az Anyday 5500 dollárba kerül.

Škoda

Hogy mi köze volt egy Václav Klement nevű felháborodott könyvesboltosnak ahhoz, hogy a Škoda jelentős bicikligyártóvá váljon, innen kiderül, ám hogy nem felejtették el a gyökereket, abból is látszik, hogy idén is indultak a Tour de France-on. Az alábbi reklámfilm tanulsága: ha egy Octaviát azzal hirdetnek, hogy “Tour de France szervizkocsi volt”, valószínűleg a “megkímélt” jelzőt nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk:

Túlzás lenne azt állítani, hogy a Škoda bringái felszereltségüket vagy dizájnjukat tekintve különlegesek lennének, és ami az illeti, a névválasztást sem vitték túlzásba, hiszen az autótípusok nevének lemásolása biztos nem tartott sokáig. Előnye persze van, mivel így hazugság nélkül mondhatjuk, hogy vettünk egy Octaviát 165 ezerért, merthogy ennyibe kerül a csehek átlagos felhasználásra tervezett MTB-je. A legdrágább, a Tour de France-ra utalva Mont Ventoux-ről elnevezett szénszálas versenybringájuk félmillió, a gyerekbiciklijük pedig negyvenezer forint, de a kettő között a család minden tagja megtalálja a neki valót.

Mercedes–Benz

Amikor nem fából farag méregdrága játékszereket, az Audi az Opellel és a Smarttal egyetemben az elektromos biciklik piacán tapogatózik, a BMW pedig mindig friss formavilágú kollekcióval támad, így egyértelmű, hogy a stuttgartiak sem ülhetnek a babérjaikon. Bár a Mercedes–Benz aktuális kínálatából kimaradt a 2009-ben bemutatott, roppant innovatív összecsukható biciklijük, így is akad pár meglepetés a tarsolyukban.

Szénszálas versenybringájuk mindössze 6,8 kilót nyom. A tradicionális fehér vagy ezüst színű modellek mindegyikét tárcsafékek teszik biztonságossá, legyen szó akár a sárdagasztásra való összeteleszkóposról, akár a városi fitneszbicikliről. A 3–6 éves gyerekeknek szánt kétkerekűjük érdekessége, hogy nincs lánca, így lábbal kell hajtani. Egyesek ugyanis azt tartják, hogy ebben a korban a pedálozás fölösleges mértékben eltereli a figyelmet a kormányzásról, jobban járunk, ha a gyerek nincs leterhelve ilyesmivel. Az ülés állítható, így a bicikli egy darabig követi a gyerek növését.  Én ugyan hiszek a mankókerekekben, de talán csak mert nem volt Mercedesem háromévesen.

Ha bicikli, irány a Kétkeréken cikkgyűjteménye!

Nézed a meccset? Fogadsz is? Láttad az oddsokat? Ebből nagy kasza lesz! Fogadj te is a legjobb meccsekre a TippmixPrón! (X)