A Cadillac márkáról legtöbbünknek egy nagy, rózsaszín, fecskefarkú cirkáló ugrik be. Aki ellátogat az egyetlen magyarországi Cadillac Múzeumba, rájöhet, hogy jóval színesebb ennél a gyártó története.

Garamvölgyi Gyula fehérnemű-nagykereskedésének egy részét alakította át az egyik legismertebb amerikai autómárka bemutatására. Készségesen vezet végig A Cadillac évszázada címet viselő kiállításon, amely tizenkét járműből és jó néhány tablóból áll. Ennyi is elég ahhoz, hogy megállapítsuk, ahogy a rock and roll sem csak egy tánc, a Cadillac sem csak egy autó! Tudja ezt a múzeum tulajdonosa is, határozottan megkér, őt ne is fotózzam, hiszen itt az amerikai legendáé a főszerep.

A múzeum július elején nyitotta meg kapuit, története azonban 2008-ra nyúlik vissza. Garamvölgyi úr ekkor úgy gondolta, házassági évfordulójukra kiváló ajándék lenne egy szép oldtimer. Noha ma már hazánkban is viszonylag nagy számban találhatók Cadillacek, és mindig akad köztük jó néhány eladó példány is, az interneten böngészve, egy aukciós oldalon ütött le egyet. Ekkor még úgy gondolta, a kalapáccsal virtuális marad a viszonya, hamarosan azonban szerszámokat kellett ragadnia. A felesége ugyanis a várva várt ajándék megérkezésekor elsírta magát, és sajnos nem örömkönnyekben tört ki... A fotókon gyönyörű 1965-ös Cadillac De Ville Convertible gyakorlatilag egy roncs volt. Garamvölgyi urat azonban kemény fából faragták: azt mondta az asszonynak, és őszintén hitt is benne, hogy hamarosan szép autó válik belőle. Két évig tartott a restaurálás, amelyben maga is aktívan részt vett.

Mérföldkövek

A múzeumban megemlékeznek a legfontosabb mérföldkövekről is: az első kiemelt dátum 1902. Korábban az autók alkatrészei egyedi darabok voltak, tehát egyazon sorozat példányainak az alkatrészei sem voltak kompatibilisek egymással. Ekkor egy angliai teszt során véletlenszerűen kiválasztottak három, a világon először csereszabatos alkatrészekkel készített Cadillac modellt, miszlikre szedték, majd újra összerakták őket – mindegyik kiválóan működött. Ezért a Cadillac megkapta az autógyártás Nobel-díjának nevezhető Dewar Trophy díjat, és használhatta a Standard of the World, azaz a világ szabványa szlogent. Ekkortájt kezdődtek a tárgyalások Willam C. Durant, a General Motors tulajdonosa és a Leland fivérek közt a márka és a vezetőség megvásárlásáról. A Cadillac a luxusautókért felelt és felel azóta is a csoporton belül, Lelandék azonban 1917-ben felmondtak, és megalapították a konkurens Lincoln Motor Companyt.

Örömmel tapasztalta, hogy a végeredmény másnak is tetszik, megnézik, kérdezősködnek, érdekli az embereket a nagy amerikai autó. Amikor 2012 tavaszán fehérnemű-nagykereskedésében felszabadult egy 250 négyzetméteres terület, vásárolt és kölcsönkért néhány autót, hogy pár tablóval együtt bemutassa kedvenc autómárkájának történetét. Hét évtizedet ölelnek át a kocsik, minden évtizedből legalább egy áll a szobákban, a legifjabb és a legidősebb közt éppen hetven év van, a tulajdonos azonban nem tudna közülük választani. „Hogy melyik a kedvencem? Olyan, mintha azt kérdeznék valakitől, melyik gyermekét szereti a legjobban” – nevet.

A hazánkban egyedülálló, tematikus gyűjtemény az első Cadillac piacra dobásától (1902. október) kezdve mutatja be a márka történetét, amely több mint száz éve az átlagon felüli műszaki színvonal, az egyre igényesebb megjelenés, a kényelem és a fényűzés jelképe.

Fordnak több köze van a Cadillachez, mint Cadillacnek

Kevesen tudják, hogy a korai Cadillacekhez az elsősorban a végtelenül egyszerű, az évek múlásával egyre olcsóbb T-Modellekkel híressé vált Henry Fordnak is köze van: a Henry Ford Companyból kiválva a cég értelemszerűen a Ford nevet sem használhatta. A Cadillac Motor Company nevet nem a gyár alapítójáról kapta, ahogy a köztudatban tévesen él, hanem Antoine de la Mothe Cadillac után. 1701-ben ő teremtette meg az amerikai autógyártás fellegvárát, amelyet ma Detroitként ismerünk.

A gyűjtemény legidősebb darabja egy 1923-as Cadillac Phaeton Convertible, amely nem sokkal egy, a dizájnt érintő jelentős reform előtt készült. A General Motors (GM) korábbi vezető formatervezője, David Holls erről így nyilatkozott: „1927 előtt a Cadillac egy derék, megbízható autó volt. 1927 után már stílusos és elegáns is”. A második rangidőst, egy 1932-es LaSalle-t még nem láthatta a magyar közönség, egyenesen Amerikából érkezett, és a Keresztapa című filmben is szerepelt.

Az 1959-es Cadillac Coupe a kilencvenes évek óta járja a magyar utakat, és elsősorban legendásan nagy, majd egyméteres, dupla rakétalámpákkal szerelt fecskefarka miatt nem lehet nem észrevenni a forgalomban, a kiállítóteremben pláne nem, mert a hosszában végigfutó tükörben mindenből kettőt látunk. Mivel a hátulja egy kicsit olyan, mintha az eleje lenne, gyakran rakták fordítva ki a szalonok kirakatába. Külön egyéniség az 1983-as Cadillac Strech Limusine is, igazi nyolcvanas évekbeli hófehér álom, bársonybelsővel, vagány bumerángantennával, ahogy kell. A korsort egy 1993-as Pininfarina Cadillac Allanté Convertible zárja. Érdekessége, hogy ez a márka egyetlen kétüléses sportautója.

„Az esküvőmről csak arra emlékszem, hogy egy Cadillacben ültünk…” – mondta Woody Allen, ezzel is kifejezve a márka rangját, de rajta kívül sok más híresség is szívesen cadillacezett. A legenda szerint Al Capone képes volt rendőrautónak álcázni páncélozott Cadillacjét, hogy szabadon közlekedhessen, majd miután elkobozták tőle, Roosevelt elnök szállítására használták.  

Cadillac Múzeum

8360 Keszthely, Kossuth Lajos u. 77.
30/643-7929, 30/956-2829
www.cadillacmuzeum.hu
[email protected]
Felnőttjegy: 1500 Ft; diák-, nyugdíjasjegy: 800 Ft

Amikor értesült az autó eredetéről, állítólag így kommentálta: ”Remélem, Capone úr nem bánja…”Azóta is számos amerikai elnök járt Cadillackel, Obama is egy nyolctonnást használ, amikor nem akad fenn vele. A múzeum falain politikusok olyan filmjelenetek képei is láthatók, amelyeknek Cadillac volt az autós főszereplője, mint például a Rózsaszín Cadillac és a Szellemirtók.

Elvis Presleyről sem feledkeztek meg, akinek Cadillachez fűződő különleges viszonyáról már írtunk, és akinek több mint száz Cadillacje volt, és aki szeretteinek, barátainak, munkatársainak, sőt vadidegen embereknek is szívesen ajándékozott a márkából, és még a temetésén is egy hófehér Cadillac szállította (meg tizenhat másik kísérte) a sírig. Garamvölgyi Gyula biztosan megérti a rajongását.

A szexszimbólum és a veteránok – Dita Von Teese autói

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés