Az automobilizmus egy és negyed évszázados történelmében annyi minden történt, hogy nem is emlékszünk tisztán minden fejezetére. Segítünk, még ha ez le is kell rombolni néhány legendát. A Zaporozsec T–34-szíve

Kevés presztízsmodellt tudnánk felsorolni az egykori szocialista autók közül, de a Zaporozsec még a nem épp a korszerűségéről vagy eleganciájáról híres KGST-flottából is kilógott gyenge minőségével és megbízhatatlanságával. A zaporozsjei traktorgyár első kisautóját a KERMI nem engedte Magyarországon forgalomba helyezni, az általunk ismert, Zapi és Zápor Jóska néven is emlegetett, kopoltyús ZAZ–968-as, és a frissített, a korabeli Autó-Motor szerint „esztétikailag kedvezőbb”, kopoltyú nélküli 968M pedig viccek tárgya lett. Fűtéséről valóban benzinkályha gondoskodik, ami már elmondva is ijesztő, az viszont, hogy az 1956-os forradalom fényképeiről és filmkockáiról ismerős T–34-es tank indítómotorja hajtja, jól hangzik ugyan, de már csak azért is nehezen elképzelhető, mert a T–34-est sűrített levegővel vagy elektromotorral lehet beindítani, a Zaporozsecet viszont egy V4-es benzinmotor hajtja.

Zéróemissziós villanyautók

A benzines és a dízel telezajongja és -füstöli a világot, amely nemsokára úgyis elpusztul többek között a kipufogógázok okozta globális felmelegedés miatt, a villanyautó azonban csendben és károsanyag-kibocsátás nélkül juttatja el környezettudatos utasait A-ból B-be. Ez pontosan így van – amennyiben megújuló energiaforrásokból állítják elő az elektromos áramot, amellyel megtankolják a villanyautót. Ha azonban nem, tehát az esetek túlnyomó részében, akkor az elektromos kocsi legfeljebb a városok levegőjét javítja kissé, mert nem ott füstöl, hanem az általában városokon kívülre telepített erőműveknél. A Tennessee Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint például a Kínában futó villanyautók a fosszilis energiahordozókból nyert elektromos áram miatt jobban szennyeznek, mint a benzines kocsik.

Az első Ladák Fiat-motorja

Ó, nekem is volt Zsigulim régen, nagyon jó kocsi volt, még eredeti Fiat-motor volt benne! – egy egész generációtól hallható nosztalgikus sóhaj. Lehet igazságtartalma, hiszen miért ne lehetett volna Zsigulija a mesélőnek – igaz, nem Fiat-motoros volt, az biztos. Mert bár az első Zsiguli valóban a 124-es Fiat alapjait használta, a kocsit a motorjával együtt a mostohább keleti viszonyokhoz igazították az olaszok, és kezdetektől így gördültek le a gyártósorról.

A BMW-propeller

A Ferrari a lovacskás márka, az Opel a villámos, a Mercedes a csillagos, a BMW pedig a propelleres. Utóbbit innen eredeztetik sokan:

Ráadásul a BMW előbb gyártott repülőgépmotort, mint autót, evidens lehetne tehát a magyarázat is az emblémára. A valóságban azonban a kék-fehér a bajor zászlóból ered, ahogy például a Porsche lova is a stuttgarti címerből.

Porsche a Bogár atyja

Ferdinand Porsche nem csak a nevét viselő sportautókat adta a világnak, hanem a Volkswagen Bogarat is – mint az köztudott. Rosszul. Porsche 1936-ra készítette el a Bogarat, amelynek a háború után kezdődött el a sorozatgyártása. A magyar származású Barényi Béla viszont már 1925-ben papírra vetette egy olcsó, bogárhátú kocsi terveit, és nem is hagyta annyiban a dolgot, 1955-ben végül pert is nyert a Porsche ellen, és megkapta a kért, jelképes egymárkás kártérítést. Egy másik magyar származású újságíró, Josef Ganz pedig szerkesztőként az elavult, lomha autók helyett egy Deutschen Volkswagen szükségességéről írt, 1930-ban az Ardie segítségével elkészítette az első Volkswagen prototípust, egy évvel később pedig a Maikäfert, vagyis a Cserebogarat.

Akkor tehát Barényi vagy Ganz valójában a Bogár atyja? Nehéz kérdés, főleg, ha megjegyezzük, hogy a Tatránál dolgozó Hans Ledwinka is készített a későbbi Volkswagen Bogárra kísértetiesen emlékeztető koncepciót, a Tatra V570-est – a harmincas évek elején. Maga Ferdinand Porsche is elismerte, hogy inspirációt merített Ledwinka ötletéből, a Volkswagen pedig 1961-ben hárommillió márka kártérítést fizetett a Tatrának. (De mi köze Hitlernek mindehhez? Itt megtudod!)

Csonka, Horthy, Rákosi és a Trabant – Leszámolás az autós tévhitekkel 2.

Parfümök verhetetlen áron, 30-40% kedvezménnyel! Armani, Boss, Bvlgari, Calvin Klein, Chanel, és még csak a C-nél tartunk... (X)