Akár már öt éven belül baj lehet.

Az Atradius, Magyarország piacvezető hitelbiztosítójának globális piacelemzése szerint piacvesztéssel kell számolnia azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatás-fejlesztési igényű, hagyományos terméket gyártanak. Az elektromos autókban ugyanis 60 százalékkal kevesebb az alkatrész, mint a régi technológiájú járművekben, ráadásul ezek olyan berendezések, amelyek jelenleg a német márkák technológiai előnyeit adják. Ez a folyamat a magyar autóipart és beszállítói hálózatot is negatívan érintheti.

„Ha eltűnnek a drága automata váltók vagy a differenciálművek, nem lesz szükség a Magyarországon működő német autógyárak köré felépült beszállítói körre sem.

Ezért is kockázatos a hazai ipar szerkezeti összetétele, amelyen belül 30 százalék az autóipar aránya, ennek jelentős része pedig erősen függ a német autóipartól” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.

Az 500 000. kecskeméti Mercedes

A hitelbiztosító kutatása szerint az innovációkra képes – hibridek, könnyűfém karosszériaelemek előállítói, lézer- és digitális technológiai partnerek – autógyárak és alkatrész-beszállítóknak jó esélyük van a dinamikus növekedésre. Veszélyben vannak viszont a hagyományos motorok gyártói, az acélkarosszériák beszállítói, illetve azok a cégek, amelyek termékeit hamarosan felváltják az elektromos vagy elektronikus alkatrészek.

A hatalmas európai akkugyárral sem járunk jól

Mivel az elektromos autók árának közel felét az akkumulátor adja, kiemelkedően fontos, hogy a most a Tesla, illetve a dél-koreai LG és Samsung által uralt akkupiacon megjelenjen egy európai gyártó. Ezt célozza az a németországi, 17 nagyvállalatból álló konzorcium, amely kormányzati támogatást kapott egy olyan akkumulátorgyárra, amely felveheti a versenyt a Tesla Gigafactory koncepciójával. Az egymilliárd eurós beruházás során automatizált gyártást honosítanak meg, ez pedig újabb veszéllyel fenyeget a magyar iparra nézve.

Tesla Gigafactory

„A német óriásberuházás megvalósulásakor olcsóbbá válik majd a németországi gyártás, mint a jelenleg versenyképes, de emberi munkaerőt is nagymértékben alkalmazó magyarországi termelés.  Ha a munkaerőköltségek csökkennek az automatizálás eredményeképpen, már nem indokolt külföldön gyártani, tehát erre fel kell készülnie a magyar iparnak is” – mondta Vanek úr.

Ha ez mind nem elég, ott van még Kína is

Kína azon törekvése, hogy piacvezető legyen az autógyártásban is, szintén hordoz közvetett veszélyeket a magyar ipar számára. Ennek ugyanis része, hogy 2025-re a Kínában eladott autók 20 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie és Peking már dolgozik a belső égésű motorok betiltásán is.

Közlekedési dugó Kínában

Az Atradius tanulmánya szerint ez azért jelent veszélyt Magyarország számára, mert a német autóipar első számú exportpiaca Kína, és a Magyarországon működő német autógyárak, épp a kínai szabályozás változásai nyomán mérlegelhetik a termelés átszervezését, de akár áttelepítését is más országba.

Te hogy gondolod?

(Nyitókép: a győri Audi-gyár)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A cipőkollekció, melyben kompromisszumok nélkül lehetsz szabad, egyedi és vagány

Menhelyről? Tenyésztőtől? Honnan legyen kutyád?

A Függőleges erdő építésze most buddhista gyűrűkertet tervez

További cikkeink a témában