A villanyautók nem csak a közutakon, hanem a versenypályákon is kezdenek teret hódítani, olyannyira, hogy az együléses elektromos versenyautóknak Formula E néven már világbajnokságot is szerveznek.

A szabályokat az FIA, vagyis a Nemzetközi Automobil-szövetség határozta meg: tíz csapat húsz pilótával és negyven autóval indul – a matek úgy jön ki, hogy a városi pályákon rendezett futamok során kötelező autót is cserélni, mert az akku nem bírja a versenytávot.

Bár a sorozatot 2012-ben alapították, csak 2014-ben rendezték az első futamot – amely sporttörténelmi jelentősége helyett inkább egy súlyos balesetről maradt emlékezetes.

200 kW teljesítményű, de a versenyen 150 kilowattosra korlátozott kocsikkal álltak rajthoz. Azok a pilóták viszont, akiknek a rajongók megszavazták, 180 kW-nyi teljesítménnyel gazdálkodhattak, ezt FanBoostnak hívják. Az első évben a McLaren hajtáslánca hajtotta valamennyi autót, amelyek 3 másodperces 100-ra gyorsulása és főleg 225 km/h-ra korlátozott végsebessége ugyan elmarad a Forma-1-ben megszokott számoktól – hogy a hangról ne is beszéljünk –, mégis több F1-pilóta is versenyzett már az első szezonban is, mint például Nick Heidfeld, Bruno Senna, Nelson Piquet Jr., Sébastien Buemi, Jarno Trulli, Vitantonio Liuzzi.

A második, 2015-16-os szezonra engedélyezték más motorok használatát is, de a váz és a karosszéria, a futómű és az akku továbbra is szabványos, így nem csak a futamok érdekesek az autók közeli technikai szintje miatt, hanem a sorozat sokkal olcsóbb is. Ez a nézőknek azért fontos, mert így a csapatoknál nem az a szempont, hogy kinek gazdag az apja, hanem az, hogy ki tud jól vezetni.

A sorozat fejlődését jelzi, hogy a nagy autógyártók is egyre intenzívebben érdeklődnek iránta. A nagy német hármasból az Audi és a BMW már jelen van, idén októberben pedig bejelentették, hogy a Forma-1 jelenleg toronymagasan legjobb csapata, az idén az egyéni bajnokot adó, és a konstruktőri vb-címet is óriási fölénnyel megszerző Mercedes opciós szerződést írt alá a Formula E jogtulajdonosával, hogy 2018-tól beszállhassanak a sorozatba. A szabályok szerint akkor bővülhet két új csapattal a mezőny, így már csak a Mercedesen múlik, ők lesznek-e az egyik. Nagyon úgy néz ki, hogy igen.

Bár a Formula E-t mindig a Forma-1-gyel hasonlítják össze, nem csak a hajtás, hanem a szabályok is eltérőek. Az FE-ben szabadedzéssel kezdődik a versenynap, utána az időmérőn (ahol a teljes, 200 kW-os teljesítménnyel kvalifikálhat mindenki) öt legjobb eredményt elérő versenyző között a Super Pole nevű újabb futam dönti el a rajtsorrendet.

A Grand Prix helyett ePrix-nek nevezett futamokon kereket tilos cserélni – kivéve a defektet –, a teljesítményt 170 kW-ra korlátozzák, a sokat vitatott FanBoost pedig 100 kJ plusz energiát jelent.

A szabványos FIA-rendszer szerint osztják a pontokat (az első helyezett 25, a második 18, a harmadik 15 pontot kap, utána a nyolcadik helyig 12, 10, 8, 6, 4, 2 és 1 pont jár), a pole pozícióért plusz három, a leggyorsabb körért plusz két pont jár.

Egyelőre úgy tűnik, a Formula E-ben az ex-F1-pilóták dominálnak: az első évadban egy ponttal nyert Piquet Jr. Buemi előtt, a másodikban Buemi győzött di Grassit előzve. Az aktuális szezonban eddig két versenyt rendeztek, mindkettőt Buemi nyerte, a következő futam Argentínában lesz 2017. február 18-án.


Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tíz éve feltöltött egy fürdőszobai szelfit, most 475 ezer követője van

További cikkeink a témában