Szinte csak a villanyautókat engedik a belvárosba. A régebbi benzines vagy dízelautóval rendelkező lakosok kapnak még néhány év haladékot.
Párizs után újabb európai főváros vezetett be drasztikus környezetvédelmi intézkedéseket.
A Madrid Central projekt összesen 472 hektárnyi területet, azaz lényegében a teljes központi városrészt érinti, beleértve a legfőbb turistalátványosságok környékét is. A járművek környezetvédelmi besorolása szabja meg, hogy behajthatnak-e a zónába, illetve azt, hogy hol parkolhatnak.
Korlátozás nélkül csak az érintett hat kerület lakói, valamint vendégeik, a mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezők és a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli járművek, vagyis a villanyautók közlekedhetnek.
Teljes tiltás vonatkozik a 2006 előtti dízel- és a 2000 előtti benzines autókra.
Ha kerületi lakos használ ilyen járművet, 2025-ig kap haladékot. A sárga és zöld matricás autók számára csak parkolási célból engedélyezett a behajtás, amit azonban az utcán nem, csak parkolóházban vagy garázsban tehetnek meg.
Az új rendszer péntektől él, de a hatóságok csak januártól ellenőriznek, a türelmi idő jövő április 24-éig tart. Utána kezdik a 45 eurós (majdnem 15 ezer forintos) büntetések kiszabását. A zóna határát dupla, vörös sávos felfestés jelzi az utakon, illetve az aszfalton fehér színű Madrid Central felirat figyelmezteti a sofőröket a kihelyezett jelzőtáblákon kívül.
A madridi városvezetés mintegy 20 százalékkal kisebb forgalmat, és 40 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást vár,
utóbbi az Európai Bizottság előírása.
Az új szabályozás bevezetését számtalan kritika és tiltakozás előzte meg a fővárosban. Az AEA nevű autósszervezet az autósok érdeksérelmére hivatkozó panaszát már elutasította a bíróság, de több keresetről kell majd mg dönteni.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: MTI)