Napjainkban eszméletlen tempóban fejlődik a technológia, amitől az életünk radikálisan, szinte egyik pillanatról a másikra megváltozhat. Ezért is nehéz feladat csupán öt találmányt kiragadni a Popular Science frissen publikált TOP százas listájáról, mindenesetre az alábbi újítások megérdemlik a reflektorfényt.

Mjøsa-torony

Norvégia ad otthont a Voll Arkitekter építész tervezte műremekének, a világ legmagasabb fából készült tizennyolc szintes házának, a Mjøsa-toronynak; az épület 85,4 méter magas, felhúzása során pedig kifejezetten olyan faanyagot választottak, aminek kicsi az ökológiai lábnyoma, így a végeredmény egy természetbarát szerkezet lett.

Csak a felsőbb emeleteknél használtak betont, hogy elkerüljék az épület megbillenését. A torony alsó 10 szintje Kerto LVL típusú fából készült, ami könnyű és jó minőségű, ezáltal az építkezés is gyorsan haladt. A tűzállóság elsődleges szempont volt a torony tervezésénél, ezért amellett, hogy az egészet ellátták speciális locsolóberendezéssel, az anyagokat úgy kezelték le, hogy akár másfél óráig ellenállnak a lángoknak.

Környezetkímélő szárnyvitorla

A kénszennyezés elég nagy probléma a teherszállító hajóknál, tekintve, hogy a világ kereskedelme és ipara mögötti nyersanyag és árumozgatás mintegy kilencven százaléka a tengereken történik.

A Bound4Blue vállalat ezért kifejlesztett egy lényegében bármilyen típusú vízi járműre szerelhető szárnyvitorlát, ami energiává alakítja a szelet, és plusz teljesítményt ad a motornak. Bár az eszköz önmagában kevés egy akár több ezer kilométeres hajóúthoz, a hajó károsanyag-kibocsátását harminc százalékra csökkenti. Ami azért figyelemreméltó teljesítmény.

A Hongkong–Csuhaj–Makaó-híd

Bolygónk leghosszabb tengeri átkelőjéről beszélünk, a híd ugyanis ötvenöt kilométer hosszú, és, ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, van egy vízalatti része is; két közigazgatási státuszú területet, Hongkongot és Makaót köti össze, ezáltal gyakorlatilag nem csupán egy híd, hanem egy négy hídból, egy alagútból és három mesterséges szigetből álló hídkomplexum.

A világ első önműködő hajója

A SWAN elképesztő újítás a hajózás történetében, a komp ugyanis (akárcsak a robotautók) szenzorokkal, navigációs rendszerrel és mesterséges intelligenciával ellátott, így könnyűszerrel kikerüli az esetleges akadályokat, ráadásul önálló dokkolásra is képes.

BLUE, a robotkar

A Popular Science a 'jövő okostelefonjának' nevezi a Berkeley Egyetem tervezői által (egyelőre tesztüzemben működő) kifejlesztett robotkart abban az értelemben, hogy tíz év múlva talán pont olyan nélkülözhetetlen eleme lesz a háztartásoknak, mint manapság a telefonok.

A robot bonyolult algoritmusai lehetővé teszik számára a folyamatos fejlődést, így BLUE többek között elintézi a mosást, kitakarítja a fürdőszobát, vagy éppen kipakol a mosogatógépből. Pontos árról egyelőre nincs információ, de fejlesztői azt szeretnék, ha a robotkar az átlagember számára is megfizethető lenne.

Elindult a Rakéta, a Player jövőmagazinja!

November elején startolt el új magazinunk, a Raketa.hu, melyben veletek együtt keressük a válaszokat az előttünk álló évek nagy kérdéseire.
Kiemelten foglalkozunk az autózás/közlekedés forradalmával, az okosotthonokkal, a klímakérdéssel, megújuló energiával, a legizgalmasabb, éppen zajló társadalmi változásokkal és rengeteg termékkel és szolgáltatással, ami pillanatokon belül ránk töri az ajtót!

Ha szeretsz jó időben jó helyen lenni, kövesd be a Rakéta Facebook-oldalát, hogy azonnal tudd, ha kilőttük a magazint!

(Fotók: Pixabay, Voll Arkitekter & Ricardo, Kongsberg)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Összedőlt egy 2,5 kilométeres baltimore-i híd, miután nekiment egy konténerszállító hajó

A középkategória csúcsa – kipróbáltuk a Redmi Note 13 Pro+ 5G-t

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés