Nem a világ legerősebb, leggyorsabb vagy legdrágább sportautója a Mazda MX-5, de az biztos, hogy a legtöbb élményt adja a lehető legkevesebb pénzért. Nézd meg a sok apró érdekességét egy első generációs példánynak, amit eredetileg a japán piacra gyártottak.

1989 óta a világ legnépszerűbb roadstere a Mazda MX-5, és rögtön megérted, miért, ha kipróbálsz egyet. Jelenleg már a minden eddiginél fejlettebb negyedik generációját gyártják, ezúttal azonban egy első szériás modellt mutat be Doug DeMuro, méghozzá egy 1993-ban gyártott limitált szériás példányt.

Meg fogsz lepődni, hogy az apró sportkocsiba mennyi ötletet zsúfoltak, amelyek nagy része a későbbi generációkban is megtalálható.

#1 Fűtőszálas a keménytető

Nem újdonság, hogy az MX-5 vászontetejét kézzel mozgatva egy pillanat alatt hátra lehet csapni, vagy fel lehet húzni, de az talán igen, hogy a gyári keménytető hátsó szélvédője már a kilencvenes évek elején fűtőszálas volt, csak egy csatlakozót kellett összekötni hozzá a tető felszerelésekor. A tető pedig olyan kicsi és könnyű, hogy egy ember is játszva elbírja.

#2 Hangszórót építettek a fejtámaszokba

Sokáig azt hittük, hogy a fejtámaszba épített hangszóró a jelenlegi MX-5 érdekes újdonsága, de a Mazda már a kilencvenes évek elején is kínált ilyet. Az integrált fejtámaszos piros bőrüléseken remekül mutat a perforáció, és nincs is jobb módja annak, hogy nyitott tetős sportkocsizás közben rögtön a füledbe jusson a kedvenc muzsikád.

#3 Gyári rádiótakaró is volt hozzá

A szabványméretű rádiók korában volt értelme a levehető előlapnak, ami a tolvajok dolgát nehezítette meg, mert az előlapja nélkül nem használható a lopott rádió. A Mazda ezt gondolta tovább, és nem az előlapot tette levehetővé, hanem egy olyan gyári takarót adott hozzá, amivel úgy tűnt, mintha nem is lenne benne rádió. (Persze a fejtámla-hangszórók lebuktathatták.)

#4 Belsőtér-világítás térdmagasságban

Mivel vászontetős autóról van szó, nem sok helyre kerülhetett az utastéri világítás. Ha a szélvédőkereten már nem volt hely, akkor jött a következő ötlet: a Mazdánál az utas lábteréhez építették be a lámpát, ami egyébként teljesen ugyanúgy működik, mint a többi korabeli autó mennyezetén található társa.

#5 Kétrészes a napellenző

Nyitható tetős autót azért veszel, hogy élvezd a napfényt, de ha éppen szemből süt, akkor az MX-5-ben is szükség lesz napellenzőre. Mivel a szélvédője olyan alacsony, hogy egy normálméretű darab sokaknál eltakarta volna a kilátást, a Mazdánál két részben kihajtható napellenzőt terveztek az apró roadsterhez.

#6 Rejtett a csomagtér nyitója

A korabeli japán autókban hagyományosan a vezetőülés mellett volt a tanksapka és a csomagtér fedelének nyitókarja, de mivel egy nyitott tetős autóba túl egyszerű lett volna benyúlni érte, ezért az MX-5-ben a középső pakolórekeszben helyezték el. A rekesz pedig kulccsal zárható, így ledobott tetővel is nyugodtan leparkolhatod az autót.

#7 Felniközép-leszedő is van hozzá

Mivel ez egy limitált szériás darab, amire sokküllős BBS könnyűfém kerekek kerültek, szükség volt még egy szerszámot mellékelni. A furcsa formájú darab arra szolgál, hogy a felni központi takaróját tudd leszedni róla, ha kerékcserére van szükség. Gondos gazdára utal, hogy még az ilyen apróságok is megvannak ehhez a 25 éves autóhoz.

#8 Ott az a bukólámpa-buktató kapcsoló

Az első széria MX-5 jellegzetessége a bukólámpa, ami automatikusan kinyílik, ha felkapcsolod a világítást. De ha csak le szeretnéd törölni a buráját, vagy jeges téli időben nem szeretnéd, hogy befagyjon a lámpa, akkor a középkonzolon lévő gombbal a fényszóró felkapcsolása nélkül is kikacsinthatod a bukólámpákat.

#9 Furcsán narancsos a fényezése

Nem egy utólagos fényezés eredménye az, hogy az MX-5 oldalán az alsó fele narancsos fényezésű, míg a fölső szépen ragyog. A nem csak a Mazdánál látott korabeli ötlet szerint a kavicsfelverődés elleni védelemként hordtak fel tartósabb, vastagabb festéket a küszöbökön kívül az ajtónak is csaknem a felére.

#10 Nincs rajta Mazda-logó egy sem

Az utolsó érdekesség már az adott példány sajátossága: ez nem is Mazda Miata, hanem egy Eunos Roadster. Az Eunos a Mazda feljebb pozícionált márkája volt a japán piacon, a Miata megfelelőjét Roadster néven árulták, de az Eunos logója csak a slusszkulcsán található meg. Az orrán nincs embléma, de minek is, ha rögtön felismered a világ legnépszerűbb roadsterét.

Doug DeMuro még ezen kívül is árul el érdekességeket a 25 éves sportkocsiról ebben a 22 perces videóban:

Ez is érdekelhet:

Alapvetően ugyanolyan, részleteiben még jobb - Mazda MX-5-teszt - Roadster

A Mazda márka alapítójának cége, a Toyo Cork Kogyo még a parafagyártást is tanulta, amikor az autóipar úttörői már sikermodellekkel kezdték megtölteni a bolygó útjait. Aztán 1931-ben jött végre a Mazda-Go, amit azonban még autónak nevezni is bátorság, inkább amolyan egy hengerrel motorizált, háromkerekű riksa volt - hiába szerették meg nemcsak Japánban, hanem Indiában és Kínában is, ki kell jelentenünk, hogy a Mazda egyszerűen kimaradt az autótörténelem első több mint félszáz évéből.

És ezt olvastad már?
Végre egy balesetmegelőzési kampányvideó, ami úgy szörnyű, ahogy szörnyűnek kell lennie