1992-ben fejeződött be a Lamborghini terepjárójának gyártása, és negyedszázadnak kellett eltelnie ahhoz, hogy az olasz sportkocsigyártó ismét szabadidő-autó készítésébe fogjon. Hamarosan jön az Urus szériaváltozata, addig is nézd meg a legendás Rambo Lambót!

A hetvenes évek végén kezdődött a Lamborghini nagy kalandja, melynek során olyan ikonikus terepjáró született, ami később hollywoodi sztárok és közel-keleti sejkek játékszerévé vált. Az Egyesült Államok hadseregének pályázatára készült az a prototípus, amit Cheetah néven mutattak be 1977-ben a genfi autószalonon, és ha bevált volna, akkor akár a Hummer helyett is rendszeresíthették volna.

De a Cheetah nem volt túlságosan szerencsés konstrukció, a Chryslertől származó 5,9 literes V8-as motorját hátulra építették be, amivel nem volt az igazi a vezethetősége, 180 lóerős teljesítménye a háromfokozatú automata váltóval párosítva pedig kevés volt az üresen is több mint kéttonnás terepjáró fürge mozgatásához.

Az amerikai haderőnek ugyan bemutatták, de többre nem jutottak vele, ahogyan az LM001 néven továbbfejlesztett változatával sem.

A projekt kudarca és a cég pénzügyi nehézségei oda sodorták a Lamborghinit, hogy a BMW-vel az M1 gyártására kötött együttműködést is fel kellett bontaniuk.

De a sportos terepjáróról nem mondtak le, a katonai megrendelés hiányában is tovább dolgoztak a modellen. Teljesen új alapokra építették a 4,79 méter hosszú, 2 méter széles és 1,85 méter magas behemótot, és hozzá illő motort is találtak neki, amit ezúttal az orrába építettek be. A végleges modell 1986-ban a brüsszeli autószalonon jelent meg.

Nem véletlenül szerepel közös képen a gyári múzeum számára kifogástalanul felújított LM002 és Countach, hiszen ugyanaz az erőforrás dolgozik bennük.

Az 5,2 literes V12-es motor 450 lóerőre volt képes, ami már kielégítően mozgatta a 2,7 tonnás testet, és 290 literes üzemanyagtankot kapott, hogy a 17-30 literes fogyasztása ellenére ne kelljen gyakran tankolni. Ha valaki mégsem elégedett meg vele, a Lamborghini saját 7,2 literes V12-es motorcsónak-motorjával is kérhette.

Már a Countach V12-esével is szépen mozgott a terepjáró Lamborghini, hiszen a tömegéhez képest jól hangzik a 7,8 másodperces gyorsulás százra, és a rettentő légellenállása ellenére képes volt megfutni a 210 km/órát.

A katonainak tűnő külső ellenére az LM002 igazi luxusterepjáró volt, a vevői hollywoodi hírességek és közel-keleti sejkek közül kerültek ki, ezért a sivatagban is helyt kellett állnia.

Az állandó összkerékhajtás és a három zárható differenciál széria, és a Lamborghini azzal bízta meg a Pirellit, hogy olyan speciális abroncsokat készítsen hozzá, amiket extrém hőségben, minimálisra csökkentett légnyomással is gond nélkül lehet használni a homokos talajon. Tehát nem csak a Countach kerekére nehéz gumit találni.

A formája talán nem mindenkinek jön be, de az utastér a látszat ellenére a korabeli luxust kínálta a vevőknek.

Az elektromosan mozgatott, sötétített ablakok mögött mindent bőrkárpittal vontak be, természetesen légkondicionáló és hifi is került bele. A híres vevői között ott volt Sylvester Stallone, innen a Rambo Lambo név, és Szaddam Husszein fia is, akinek az autóját 2004-ben az amerikai katonák gyakorlati céllal felrobbantották.

Nem járt sokkal jobban az a példány sem, amivel 1988-ban a Párizs-Dakar-ralira készültek.

Minden extrát kidobtak belőle, spéci futóművel, bukókerettel, plexi ablakokkal és GPS navigációval látták el, a motorját pedig 600 lóerőre izmosították. Támogatás hiányában már nem állhattak rajthoz vele, de két tereprali-futamon azért elindult, és az a Sandro Munari vezette, aki a hetvenes években a Lancia gyári Stratos HF versenyautójával aratta a rali-világbajnoki győzelmeket.

Zagato tervezte az LM003 Borneót 1997-ben

1992-ben készült el az utolsó az alig több mint háromszáz példány közül, és bár a Lamborghini egy ideig még próbálkozott utódot készíteni neki, de nem jött össze.

Mostanra azonban elég magasra csapott a SUV-divat ahhoz, hogy a Porsche és a Maserati után a bolognaiak is beszálljanak a kategóriába. Nem kell rá sokat várnod, december elején leplezik le az Urus végleges változatát, ami már tanulmányautónak is észbontóan nézett ki.

Még ha nem is lesz olyan brutális, mint a Hummer stílusát megelőlegező LM002, de az Urus vezetési élménye jó eséllyel közelebb lesz ahhoz, amiért a Lamborghini autóit imádni lehet.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Ízléses retró a Ford Mustang GT hatvanadik évfordulós kiadása

További cikkeink a témában