Az új villany-Audi legizgalmasabb tulajdonsága, hogy alapkivitelében hátsókerékhajtású. Nem volt ilyen Audi az R8-on kívül a világháború óta!

A felső kategóriás e-tron és e-tron GT modellekkel az Audi ugyan kiválóan szemléltethette, hogy már ő is tud villanyautót gyártani, de komoly értékesítési darabszámokat ezekkel a kocsikkal azért nem lehet elérni. A feladat a most bemutatott új négykarikás elektromos autóra, a Q4 e-tronra hárul. Az elektromos nép-Audi a Volkswagen ID.3-ból már ismerős technikára épül, aminek érdekes folyománya, hogy a belépő modell hátsókerék-hajtású!

A dizájn remekül betölti elsődleges feladatát: elemeli az Audit a platformtárs tömegmodellektől. A Q4 e-tron masszívabb, tömörebb, súlyosabb, páncélautósabb megjelenésű autó lett a konszern-tesó ID.3-nál vagy ID.4-nél, a Skoda Enyaq iV-nél vagy a Seat El Born-nál. A márka jól ismert stíljegyei mellé ezen a kocsin érkezett egy bentley-s jellegű él a hátsó kerék felett, de ennél innovatívabb dizájntrükk a változtatható mintával világító menetjelző LED-sor, mellyel a sofőr négy előre programozott minta közül választhatja ki a neki tetsző "visual signature"-t.

A Q4 e-tron többféle hajtáslánccal rendelhető. Az akkumulátor lehet nettó 52 vagy 77 kWh kapacitású. A hátsó kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye a Q4 35 jelzésű modellnél 170, a Q4 40-nél 204 lóerő. A quattro változatoknál az első tengelyre is kerül egy villanymotor, az összteljesítmény a Q4 45 esetében 265, a Q4 50 csúcsmodellnél 299 lóerő. A legerősebb Q4 e-tron 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége viszont 180 km/h-ra korlátozott.

A hatótávolság, mint minden elektromos autónál, erősen függ a használati körülményektől, mindenesetre katalógus szerint a leghatékonyabb változat (nagy akku, csak hátsókerék-hajtás) 520 kilométert tud, WLTP-szabvány szerint. Az akkumulátor váltóáramról a kis akku esetében csupán 7,2, a nagyobbnál alapáron 11 kW-os töltőteljesítményt tud fogadni. Az egyenáramú villámtöltés maximális teljesítménye 125 kW lehet.

Az utastérben az elektromos hajtáslánc sajátosságainak köszönhetően teljesen sík padlót sikerült kialakítani. A műszerfal, az ülések, a kárpitozás, a stílus, a Q4 e-tron utastéri hangulata tipikusan audis, a márkára jellemző minőségérzet, tömörség még a gyári képekről is átjön.

A modell kevésbé jelentős újdonsága a beltérben az ajtóbelsőkben kialakított palacktartó. Ennél izgalmasabb lehet a szélvédőre vetített információkkal megvalósított kiterjesztett valóság a navigációban és a vezetéstámogatásban: erről viszont csak akkor tudunk majd érdemben beszámolni, ha a saját szemünkkel láttuk a rendszer működését.

A 4,6 méter hosszú crossover két karosszériaváltozatban készül. A meredekebb hátú alapváltozat alaktényezője 0,28, a kupésabb Sportback áramvonalasabb, az övé 0,26. Vicces módon a katalógusban a Sportback csomagtere a nagyobb, 535 literes, míg a sima Q4-é csak 520 liter. Ledöntött hátsó üléstámlákkal a Q4 1460, a Sportback 1490 literes rakteret kínál.

A magyarországi importőr már az új Audi árait is elárulta. Az alapmodell ára a mára alaposan elszállt hazai autóárak illetve a hasonló méretű elektromos autók árainak ismeretében nem eltúlzott. A kocsi alig kerül többe, mint egy 163 lóerős, alapkivitelű dízel Q5-ös (Q5 35 TDI S-tronic: 16 431 060 forint):

Q4 e-tron 35 125 kW: 16 550 000 Ft
Q4 e-tron 40 150 kW: 19 100 000 Ft
Q4 e-tron 45 195 kW: 20 400 000 Ft
Q4 e-tron 50 220 kW: 21 420 000 Ft (ajánlott bruttó ügyfélárak)

A nagy kérdés az lesz a hazai piacon, hogy állami ártámogatások nélkül a ma is korlátozások nélkül használható dízelek vagy a zöld rendszám előnyeit egyelőre szintén élvező konnektoros hibridek mellett vajon hány Audi-vásárló vállalja majd fel egy tisztán elektromos autó használatának kompromisszumait.

Ugyanez a technika olcsóbban, VW-emblémával:

HELLO, EZ ITT A
PLAYER
Kövess minket a Facebookon!
Nagyon jól fogod érezni magad nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.