A Citroënnél is rájöttek, hogy ideje lenne felszállni a szabadidőautó-vonatra, amely ugyan már elhagyta a pályaudvart, de a peron végén még fel tudtak ugrani a franciák. És milyen jól tették, mert bizony kiváló és karakteres SUV-okkal szálltak be a versenybe. DS 7 Crossback- és Citroën C5 Aircross-teszt.

Ezek azok a franciák, akik deklaráltan elsősorban kényelmes és szuperszexi autókat tudnak és akarnak gyártani. A C5 Aircross és a Citroën prémiummárkájának, a DS-nek a nagyobbik SUV-ja, a 7 Crossback is hibátlanul hozza ezt a vonalat, az egyik a kényelmes, a másik meg a dögös és kényelmesebb.

Én nem az a típus vagyok, aki tinédzserként kiment a kútra, hogy kihúzassa a haverokkal a kockaladát, miközben egy darab energiaitalt szopogat órákon át. Így aztán felnőttként sem az a prioritás, hogy hörögjön és őrülten menjen az autó. Hazudnék, ha azt mondanám, nem tetszik a 360 vagy akár az 500 ló ereje, de nem életvitelszerűen. Arról nem beszélve, hogy családdal nem a kétszemélyes sportautó, vagyis az 500 lovas, 20-25 litert felzabáló szupervas a legjobb választás.

Szeretek elsüppedni egy komfortos, hűtött-fűtött ülésben, kicsit magasabbról, biztonságosabban lesni a forgalmat, egész egyszerűen kedvelem a kényelmes és belül impozáns autókat. Épp ezért magam kértem, hogy amikor érkezik a DS 7 Crossback, hadd teszteljem én, ezt az autót nekem találták ki:

kívül-belül pazarul néz ki, a formatervezés és a lakályosság Leo Messije. Vagy stílszerűbben Zinedine Zidane-ja. Bár inkább egy vörös szőnyegen lépkedő Marion Cotillard.

A tesztelésre kapott DS 7 Crossback külső megjelenésre egy dekoratív, kifinomult francia hölgy, igazi haute couture, exkluzív ruhában, akit diszkréten körülleng a parfümillat, és messziről kiszúrni rajta a drága gyémántokat.

Ami a DS 7 esetében egyébként a valóságban is így van, mert egy fullosra felszerelt darab ára 17 millió fölé kúszik.

De térjünk inkább vissza a francia filmünkhöz, mert egy decens hölgy külleme megtévesztő lehet, ha belül rohad: nos, ez a Crossback belül még szebb.

A gyémánt mindenhol visszaköszön, hiszen a francia haute couture-ről van szó, finoman túlozni kell, egy kicsit legyen minden más, de szem ne maradjon szárazon, és a komfortosság ne csorbuljon.

A DS stílusfilozófiájában a személyre szabhatóság központi helyet foglal el, így a teljes belsőt magad választhatod, majd a belsőn belül is választhatsz megjelenési módokat.

Mi az Opera belsőt kaptuk, ami egy hansaplastos bőrszínt jelentett, gyöngyszemöltéses díszvarrással, ami remekül harmonizált a feketével.

A két darab 12"-os képernyő hibátlan képet ad, a vezérlés is kristályokkal van kirakva, ami nyilván túlzás, de egy ilyen autóban, mégsem érzed giccsesnek, az viszont, hogy érintős gombokkal történik, nem a legjobb választás, mert nem mindig reagált.

Természetesen a Start/Stop gombot sem ott találod, ahol az autók 95%-ában, hanem fent, az indításra kiforduló B.R.M. R180 óra alatt, a középső kijelző felett.

Ahogy az ablakemelők sem az ajtókon vannak, középre kerültek, körülölelik az automata váltókart, amely egyébként 8 sebességes, és egy 2 literes dízelmotort vezérel.

Nem, nem leszel a város gyorsulási királya ezzel a vassal, hiába hangzik jól a 177 lóerő, egyesben lomha.

A francia autók hatereinek parasztvakításnak tűnő belsőn kívül egyébként egy rakás okosságot pakoltak még bele az autóba. A teljesség igénye nélkül: full LED 3D hátsó fényszórók – naná, hogy ékkövekre csiszolva –, éjjellátó funkció, amely 100 méteres távon belül észleli a gyalogost vagy állatot, az active scan suspension, vagyis az aktív felfüggesztés, amely érzékeli az úthibákat és kivédi azok hatásait. Ez Magyarországon szükséges és alaposan igénybe is lesz véve. És van benne connected pilot is, amely érzékeli az előtted haladó járműveket, és ahhoz igazítja a sebességet és távolságot, amennyiben óhajtod.

azonban a prémium anyagoknak és dizájnnak megfelelően az ára is húzós. A tesztautónk egy 17,3 milliós modell volt, kevesebb extrával, benzinmotorral 14 körül kapod meg.

Ha mégis szeretnél egy franciával kokettálni, mert vonz a kifinomult elegancia és kényelem, ám a gyémánt és az haute couture nem a te világod, valamint nem is tudnád állni a drága pezsgőt kaviárral, akkor akad itt egy másik ajánlat. Egy farmeres Audrey Tautou, aki szintén bájos, de nem egy dög.

A C5 Aircross.

A fenti leírás nagy része igaz a C5-re is, azzal a különbséggel, hogy nem prémiumként fut, nincs benne gyémántolás, B.R.M. R180 óra, de bájosan vonzó, kedvesen szimpatikus, és marha jó vezetni. A Citroënbe nem pakolták bele a legszuperebb anyagokat, ám két fontos tényezőre odafigyeltek: legyen kényelmes az ülés, és ringasson lágyan a felfüggesztés.

Már Marokkóban megpörgettük az Aircrosst, és azt mondtuk, hogy varázsfutóművel, kényelmes ülésekkel, temérdek hellyel és praktikus húzásokkal vesz célba.

Egy Budapest-Visegrád-Budapest úton próbáltam ki először a kompakt szabadidőautót, és direkt átszeltem a Pilist is, hogy lássam, mit tud ez a külsőre kissé megosztó, de ebben a fehér-piros-fekete színben, és a kétszintes csíklámpájával kedvesen bohém járgány.

Nos, nem leszek most sem túl szakmai: élmény volt benne ülni – zseniálisan szelte át a hegyet, kiválóan feküdt a kanyarokban és nem szívta a fogát az emelkedőn sem. A Sport módban a kigyorsítás is gördülékeny, fürgébb, mint a dízeles, 2 literes DS. Ki sem akartam belőle szállni.

Egy C5 Aircrosst épp úgy a saját ízlésedre szabhatsz, mint egy Cactust. Harmincféleképpen variálhatsz a külsőn, a kéttónusú karosszéria és a visszafogottan adagolt műanyag betétek pajkossá teszik, holott bizonyos szögekből kissé bumfordira sikerült. Valamivel magasabb, mint a Crossback, kevésbé dekoratív, kissé nyomibb, de lehet, hogy emiatt sokaknak barátibb. Elérhetőbbnek látszik.

Belül nem felejtették el a lényeget: itt is komfortos a bőrfotel, ami viszont a mi alanyunknál sötétbarna, és a feketével ez így meglehetősen komor hangulatot áraszt. Varrásokkal és némi betéttel oldották, de kevés sikerrel. Szerencsére lehet választani más színekben is.

És ha már családi szabadidőautóról beszélünk, fontos, hogy el is férjünk benne, lehetőleg ne csak a vezetőülésben.

Mindkét modell elöl-hátul tág teret nyújt, hátulra három különálló ülést tettek, és bizony hárman el is férnek benne kényelmesen.

És a csomagtér is szempont, a C5 a legszűkebb formájában is 580, míg a Crossback 555 literes, de ez bővíthető a hátsó sor tetszőleges variálásával.

A láblendítéssel is nyitható motoros csomagtérajtó egy igazi parasztvakítás, nekem húszból egyszer sikerült, pedig mindenfele lóbáltam oda-vissza. Feladtam, pedig biztosan menő és praktikus lábazni két cekkerrel a kézben, kivéve, ha mindez eredménytelen.

Az 1,6-os, benzines, 181 lóerős, 8 sebességes automataváltós Citroënünk 10 millióért lehet a tiéd, tehát bő 7 millával olcsóbb, mint a prémiumváltozat, de már akár hétért is kaphatsz egyet, nyilván kevesebb extrával, nem 8 sebességgel és kéziváltóval.

Az Aircross egy kiváló autó, ami számomra meglepetés volt, bevallom, nem vártam ezt egy Citroëntől, előítéletes voltam. A DS 7 Crossback viszont jóval több, mint egy kiváló járgány. Egy olyan autó, amit nem akartam visszaadni.

Ha már SUV, itt egy luxushibrid:

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon