Amikor közzétettük rejtélyes cikkünket a változó időjárásról és az esőben, hóviharban driftelő autóról, még nem lehetett pontosan tudni, miről is van szó valójában. Az animáció ahhoz túl rajzfilmszerű volt, hogy a Halálos iramban 7 egy újabb tízerére tippeljünk (na jó, ez eszünkbe sem jutott), ahhoz viszont túl komoly, hogy egy vállrándítással letudjuk a dolgot. Akik valamilyen új mobilitási megoldást sejtettek a háttérben, azok most érezzék megveregetve a vállukat.

A CrossClimate a közúti közlekedés és a vezetés biztonságának forradalma – legalábbis a Michelin így tálalta legújabb fejlesztését március 2-án Genfben. A forradalom szó hallatán a sokat tapasztalt autósok már lapoznak is tovább, hiszen egyrészt ilyen szavakkal baromi könnyű dobálózni, másrészt pedig jó lesz az a nyári gumi a verdán télire is. Idén úgysem ragadt senki az M3 két kivezetője között a térdig érő hóban és a belügyminiszternek sem kellett SMS-eket küldözgetni, hogy egy közös tábortűz köré terelje a didergő embereket. Ezt mondjuk a francia cég is tudja, de ennyire azért ne szaladjunk előre.

Mégis, mi a fene akar lenni ez a CrossClimate?

Nos, a Michelin szerint ez egy nyári gumi, ami minden időjárási körülmények között maximális biztonságot garantál. Igen, télen is, amiről a 3PMSF logó is tanúskodik (azokban az országokban sem kell cserélni, ahol kötelező a téli gumi használata). Akkor ez egy négy évszakos gumi? – kérdeznéd, a cég válasza pedig egy határozott nem lenne. Faramuci a helyzet, de ígérjük, mindent megmagyarázunk.

Kezdjük ott a sztorit, hogy a bejelentést követően a Michelin szétküldött egy raklapnyi meghívót Európa-szerte, hogy egy nagyszabású rendezvényen válaszoljon a sajtó, a szakértők és a leendő partnerek kérdéseire. Bár az átlagember csak akkor foglalkozik a gumiabroncs-kérdéskörrel, amikor a téli gumi a pihenés nélkül végigszenvedett három év után már úgy néz ki, mint a Hortobágy egy különösen száraz kánikulai délutánon, a Genf mellett megrendezett konferencia után mégis arra jutottunk, hogy erre a gumira bizony még te is kíváncsi lehetsz.

A sajtótájékoztatón természetesen már mindenki tudta, miről lesz szó, a leleplezésre összeállított show mégis volt olyan látványos, hogy az embernek homlokig szaladjon a szemhéja. Dübörgő basszus, cikázó fények, mintha nem is egy gumit, hanem a Balaton Sound idei palettáját akarnák tízelni, csak éppen az eloszló füst helyén nem David Guetta mutatott ördögvillát, hanem Jean-Claude Pats, a Michelin elnökhelyettese kérte a figyelmet. Gyorsan ugorjunk a száraz tényekhez, hiszen a hangzatos reklámszlogenek helyett biztosan jobban érdekel, megéri-e lecserélned a tavaly ócsóér’ beújított négy évszakost erre az újra. Azért néhány meglepő szám biztosan eléri az ingerküszöböd.

Konkrétan ettől mi hasra estünk: a cég reprezentatív kutatása szerint az európai autósok 65%-a egész évben nyári gumival szaggatja az aszfaltot. A következőben mi már kutatás nélkül is biztosak voltunk: az ember csak akkor foglalkozik ezzel a kérdéssel, amikor már nagyon muszáj, és akkor is minél hamarabb túl szeretne lenni az egész cécón. Valóban, a tapadás tényleg csak akkor válik hirtelen fontos tényezővé, amikor egy gyerek tíz méterre előtted az úttestre szalad a pöttyös labdáért, de ilyenkor már jellemzően csak fél másodperced marad arra, hogy elátkozd magad, amiért anno „Jó lesz az még!” felkiáltással felrakattad a négy kopott gumit a kocsidra.

Száz szónak is egy a vége; érthető, ha minél ritkábban szeretnénk ezzel foglalkozni, de ha már napirendre kerül a dolog, legalább akkor hozzunk jó döntést. Hogy mit szeretnének az emberek egy gumitól? A Michelinnek erre is van válasza, hiszen egy 11 ezres tábor válaszaiból gazdálkodhatták ki a konferencián prezentált adatokat. A kívánságlista a következő:

Olcsó legyen, biztonságos és ne kelljen vele sokat vacakolni

Ezen a ponton pedig berekesztem a statisztikaórát, és áttérek magára a CrossClimate gumira. Hogy néz ki? Először is, fekete, amin nem valószínű, hogy nagyon meglepődnél, a mintázata viszont már megérdemel néhány elismerő pillantást. Autószerelő édesapám a képeket látva azonnal rávágta, hogy ezt a mintázatot az igazi ínyencek békanyál és nedves aszfalt mellé ajánlják, vagyis esőben a gumi valószínűleg nagyon jól működik. A bemutatón persze nem álltunk meg a szemezésnél, hanem jól körbe is tapogattuk a terméket a tesztvezetés előtt.

Kőrös András, a Hungaroringen működő „Tanpálya” Vezetéstechnikai Centrum Kft. projektvezetője meglepetten konstatálta, hogy az abroncs kemény, merev tapintású, ami inkább a nyári gumikra jellemző. Hogy ez miért fura? András szerint azért, mert az all season (négy évszakos) gumik fejlődéstörténete a következőképpen néz ki: ezek kezdetben átlagosak voltak nyári, és középszarok téli guminak, majd a mérnököknek hosszas kutatás, kotyvasztás és tesztelés után sikerült olyan all season abroncsokat csinálni, melyek végre tűrhetően működtek télen, nyáron viszont a korábbi modelleknél lényegesen rosszabbul teljesítettek. Mivel a CrossClimate kemény, ami ugye a nyári gumik jellemzője, azonnal kétségek merültek fel bennünk, hogyan fog teljesíteni téli körülmények között.

A tesztvezetés aztán kisimította a homlokunkra kiülő ráncokat. Jómagam először egy négy évszakos abroncsokkal szerelt Volkswagen Golffal csapattam végig a pályán, ami három próbából állt. Az első egy sima gyorsítás-fékezés száraz aszfalton, a második fokozatos gyorsítás egy vizes körforgalomban, végül azt néztük meg, hogyan repeszt az autó csutkagázzal egy havas emelkedőn.

Nos, az all season teljesítménye igen hektikus volt. A vizes körforgalomban 30 km/h körüli sebességnél fordult ki a verda tompora, az emelkedőn pedig úgy ment fel, mint egy csípőficamos kacsa. Az élmény persze távol állt attól, hogy sokkolónak nevezzem, de a megnyugtatótól is legalább ennyi választotta el.

A CrossClimate gumi ezzel szemben meggyőző volt, mint Don Corleone. Az egy dolog, hogy a fékút jelentősen rövidebb volt száraz aszfalton a korábbinál, de a körforgalomban a gyorsítást 35 km/h-ig tudtam neki tolni és akkor is csak azért hagytam abba, mert beleállt a para a lábamba. A mellettem ülő hivatásos sofőr meg is kérdezte, hogy mi a gond, mire csak annyit mondtam, hogy meg vagyok győzve haver, egyszerűen nem merek gyorsabban menni ilyen kis sugarú körön, pedig a gumi még biztosan bírná a kiképzést. Az már meg sem lepett, hogy a havas emelkedőn úgy ment fel nyílegyenesen a kocsi, mintha kötélen húznák.

András egy téli szettel hasonlította össze a Michelin fejlesztését és – bár jelezte, hogy egy próba nem próba, hiszen optimálisan nyolc, de legalább öt ismétlés kell a végleges álláspont kialakításához – elenyésző különbséget tapasztalt a tesztek között, amit nem kis meglepetéssel vett tudomásul.

Oké, de meddig bírja és mennyiért? 

A tesztvezetést követő előadások alatt két dologra voltunk nagyon kíváncsiak:  mennyire bírja majd az abroncs a kiképzést, illetve mennyibe fog kerülni. Az első kérdésre meglehetősen diplomatikus választ kaptunk; az élettartam természetesen rengeteg tényezőtől függ. Számít az időjárás, az útminőség, a levezetett kilométerek száma, illetve az is, hogy a sofőrnek milyen gyakran áll görcs a lábába. Az ár tekintetében szintén nem kaphattunk számszerű választ, hiszen a végleges ár kialakítása a disztribútorok privilégiuma. A prezentáló szakember azért elárulta, hogy a jelek szerint a gumi olcsóbb lesz, mint amennyit a megkérdezett sofőrök egy ilyen abroncsért hajlandóak lennének kifizetni, és nagyjából a Michelin két ismert termékének (az EnergySaver+ és az Alpin5) árai közé fog beékelődni.

A fejlesztés számai egyébként rendkívül meggyőzőek: a cég hét országban, -30-tól +40 Celsius-fokig tesztelte a gumikat, 150 mérnök és több mint ezer laboratóriumi vizsgálat támogatása mellett, a teszteken pedig záporoztak a gumira az ötcsillagos minősítések, mely ellen a három legnagyobb európai független szervezetnek (TÜV SÜD, Dekra Test Center és az UTAC CERAM) sem volt ellenvetése.

(Le)vezetés

Utolsó mutatványként kivezettek minket a parkolóba, és megkértek, hogy kettesével csüccsenjünk be az ott várakozó – CrossClimate gumikkal szerelt – Peugeot 308-asokba, melyekkel egy röpke 40 kilométeres roadtripen vehetünk részt a közeli hegyekben. Olyan szerencsém volt, hogy András mellett foglalhattam helyet, aki – ha már a tesztelés volt a cél – egyáltalán nem finomkodott a felfelé vezető úton. Az útvonalat olyan okosan választották meg, hogy a kocsi jóformán minden nehezítéssel találkozott, ami a kontinentális éghajlaton csak előfordulhat. Hegyi szerpentin, hajtűkanyarok, az árnyékos részeken átfolyások, kicsit feljebb havas út, András pedig tényleg próbálta megizzasztani a gépet, ami azonban úgy fogta magát az úton, mint kaszáspók a sarokban. A kanyarokban a nedves aszfalton bemutatott agresszív kigyorsítások sem lepték meg, és a havas parkolóba érve sem esett kétségbe.

A sajtóeseményt a Michelin stábja hiba nélkül vezényelte le. Két napig még a széket is alánk tolták, ezért külön öröm, hogy a termékkel sem lőttek mellé, hiszen az ember némi kellemetlen szájízzel öntene savat a bemutató tárgyára, ha egyébként egy rakás kedves emberrel ismerkedhetett meg egy tök jó helyen. Szerencsére nem ez a helyzet. A CrossClimate tényleg forradalminak ígérkezik, a május 1-jei debüt után pedig nyilvánvalóan egy rakás szaklap fogja szénné elemezni különböző teszteken. Ha a vásárlók legnagyobb részéhez hasonlóan te sem szeretsz túl sokat pörögni a gumikérdésen, akkor nagyon úgy tűnik, hogy a Michelinnek van számodra egy visszautasíthatatlan ajánlata.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Szokatlan végeredmény született a Kínai Nagydíj sprintkvalifikációján

További cikkeink a témában