Ránézésre kinő tőle a bajszod, a bal kezed fejszévé változik és menten rákívánsz az Északi-középhegységre.

Ütni-vágni akarod, amint megtetted az első métert vele, de úgy, mintha nem lenne holnap. Ha másért nem is, ettől azonnal erdésznek akarsz majd állni!

Megjött az új Ranger Raptor: masszív, tökös és röhögve küzd le minden akadályt, kivéve, ha elássa magát a sivatagi homokban 80 centi mélyen, de ha ilyen tankod van, még ez is vicces. A nem túl közeli Marokkó sziklás-homokos-kaktuszos vidékéig mentünk érte, de ott engedték, hogy azt csináljunk vele, amit csak akarunk.

N: 31° 30’41.8464
W: 9° 46’18.3576

Ezeket a koordinátákat kell beütnöd ahhoz, hogy Marokkó egyik izgalmas városába, a korábban Mogador néven futó, Marrakech-i Essaouira-ba teleportálj. Ott mutatták be májusban a nagyvilágnak és jópár szerencsés újságírónak rengeteg szabadon kószáló kecske között az új Raptort. A helyszín még azoknak is izgalmas, akik nem rajonganak a homokos-autós kalandokért: itt forgott a Trónok harca 3. évad, az Alexander, de még a John Wick 3. pár jelenete is.

Mire számítunk, amikor egy ilyen dög néz velünk szembe?

Öblös hangra, masszív nyomatékra, modortalan és kifinomulatlan megoldásokra, már újkorában földes platóra és filter nélküli cigire a napellenzőbe gyűrve. Ehhez képest…majdnem minden úgy van, ahogy mondom, de ennél sokkal izgalmasabb.

Ez egy haszongépjármű, kezdjük itt, szóval belvárosi farokhosszabbításra nem lesz jó, de vidéken működhet a dolog! De nem azért vidéki, mert nem kifinomult, hanem elsősorban azért, mert 5,4 méter. Ennél még az új X7-es kisebb, pláne, hogy két egész méter és majdnem húsz centi a szélessége, ezzel nem mi parkolunk majd le legkönnyebben a 6. kerületben, de ha sikerül, biztosan nem mernek ránk tolatni, ha péntek este meginnánk a városban pár liter viszkit.

Ami távolról félelmetesnek ígérkezett, hogy a Ford úgy gondolta, hogy el lehet bliccelni itt ezt a bulit egy kétliteres biturbó dízel blokkal. Nem mondom, hogy feltétlenül kevés, de ha már nem egy V8-as, hurutosan bőgő benzintemető (szép új világ, downsizing és CO2 normák) dolgozik ennek a masszív tömegnek a mozgatásán, akkor vártam egy izmosabb kályhát.

A jó hír, hogy nem okoz csalódást, 213 lóerő és 500 Nm elég ehhez a bulihoz, legalábbis úgy, hogy nem volt megpakolva a plató. Ott ugyanis az az ígéret, hogy 620 kilót fel lehet fűrészelni rá, ezzel maximum 3,13 tonnás lesz az össztömeg. Mi csak ketten-hárman tartózkodtunk mindenféle plusz hátsó nehezék nélkül a gépben a teszt során, ahol az volt a kérés, hogy kenjük el a száját rendesen. Nem kellett kétszer mondani, tettestársammal, Várkonyi autósszakértő Gáborral már a reptér parkolójából is a járdán mentünk ki, annyira kéri a terepet a Raptor.

Mit kéri, követeli!

32,5 fokos az első terepszög, ami azt jelenti, hogy csak a merőleges fallal nem tud mit kezdeni, a természetben előforduló akadályok és helyzetek nem okoznak nagyon problémát neki, ennek megfelelően gyorsan le is vitt minket a térképről a szervezés és az apokaliptikusan sziklás óceánparti utak, a homokdűnék és a sár várt a gyártósorról frissen kigördült német rendszámos konvojra.

A kifejezetten vizsgáztató céllal létrehozott útvonalon voltak kemény szituációk, de a Ford nem akart nagyon apróbetűket a szerződésbe, úgyhogy izgalmas volt, ahogy dakar pilótának álltunk és őszintére vetkőztettük a vasat. Időnként az autó és a saját biztonságunkat is teliszájas röhögések kíséretében kockára téve száguldoztunk a homokdűnéken, használtuk csak hátsó kerék hajtással a vízparton, keresztbe, vagy éppenséggel sziklás módban, négykerék-magas állásban a Raptort. Mint egy kamasz gyerek a búcsúban, a céllövölde előtt: végtelen számú töltényt kaptunk a játékhoz és az összes plüssállatot leszedtük a felső polcról.

Persze, voltak nehezebb pillanatok, és mondjuk egyedül nem lett volna annyira menő elakadni a sivatag közepén, mert azért még ezzel a 28 centi hasmagasságú, 285/70/17-es gumikkal felpaprikázott rombolóval is el lehet akadni.

A homok az homok, és ha az elég laza és mély, akkor szopó van.

Szóval nem mindenható a Ranger Raptor, de rá legalább csak a fizika törvényei vonatkoznak. Ami rajta múlik, azt megteszi, illetve ami a többi Raptoron múlik, azt megteszik a másik Raptorért, így húzták ki szépen egymást többször is az út során a konvoj tagjai, amikor valaki meg akart mártózni a fizika sötétebb bugyraiban. De legalább le lehetett ellenőrizni, hogy ki lehet-e vontatni elakadt járműveket vele, ha már azt ígérik, hogy 2,5 tonnát elhúz, ha jó formában van. Ha pedig átszelnénk vele egy kisebb folyót, akkor 85 centiig szavatos a történet, persze, csak ha megvan a tapadás a fenéken, de a víz nem zavarja.

De sajnos, nem mindig van kéznél sivatag, áradás vagy rengeteg szikla, vannak szürke hétköznapok is, úgyhogy aszfalton is nyúztuk a Raptort. A hatféle mód közül közül a Normal és a Sport mód ezeket támogatja, a tízfokozatú automata váltó pedig azért felel például, hogy a fogyasztása se legyen nagyon ijesztő: a kombinált étvágya 11 liter körül volt a két nap alatt, ez a 8,9 literes vegyes ígérethez képest nem rossz, mivel igazán kinyomtuk a szemét, ahogy a mellékelt videón is látszik, a 80 literes tankkal pedig kb 800 km békés hatótávot ad. Kifejezetten kényelmes és csendes a jármű, száz feletti tempónál a futómű stabil, még ezekkel a terepgumikkal sem volt nyoma sem a bizonytalanságnak, sem pedig menetzajnak.

A másik négy mód a különböző terepviszonyokhoz igazítja a gázreakciókat és a futóművet: Szikla, Homok/Sár, Fű/Hó és “Baja” mód közül lehet válogatni, ha letérünk az aszfaltról, márpedig letérünk. A Baja mód kifejezetten a rally üzemmódja az autónak, élmény-csapatásra van kitalálva, ahol az ESC (Electronic Stability Control) is ki van kapcsolva, így rettentően élvezetes szelni vele a hol keményebb, hol mélyebb, egyenetlen talajt, nagy sebességgel. Ilyenkor ugye kell is a sebesség, különben elsüllyedünk, aztán jöhetnek menteni minket, úgyhogy törekedtünk a padlógázas ugratásokra, tempós kanyarokra, repüljön csak a homok körülöttünk. A homokvihar az aszfaltmentes világ burnoutja.

Nagyszerű élményautó a Raptor, és ezt a Ford is érzi: 16,38 milliós bruttó (!) árával ugyanis nem tartozik az olcsó hasznongépek közé, de egyrészt a természetes felhasználási környezete a nettó neki, másrészt mindenféle kedvezmények után már barátságossá válik a pénztárca számára. Már csak emiatt is lenne kedve az embernek őstermelőségre adni a fejét és nekiállni gazdálkodni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

340 lóerős családi villanybusz a Volkswagen ID. Buzz GTX

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés