Külön öröm, hogy az Arteon kombi-kupéja, a Shooting Brake nemcsak jól néz ki, hanem pont olyan tágas és kényelmes is, mint egy sima Passat kombi.

A "dízelpasszátkombi" évtizedek óta a józanabb, tágas, sokoldalú, praktikus univerzális családi autó szinonímája Európában. Nagy kocsi óriási csomagtérrel, ami sztrádán is jól fogyaszt. Az meg kit érdekel, ha nem különösebben szép? Ezek után mindenkit érdekelni fog, mert a ma sem különösebben szép Passat kombi mellé a Volkswagen csinált egy szépet is. Ez az Arteon Shooting Brake, ami immár itthon is megrendelhető.

A Porsche Hungária ugyanúgy szenved a járvánnyal, mint az összes többi hazai autóimportőr. Az utazási nehézségek miatt a nemzetközi bemutatók jórészt elmaradnak. A hazai bemutatók is macerásak, a fertőzésveszély miatt egy-egy autóra nem lehet ráereszteni melegváltásokban tucatnyi újságírót. Így aztán a cégek nehezen tudják bemutatni a sajtónak az újdonságokat, a megszokott módszerek nem működnek. Viszont a PoHu-nál rendkívül kreatív módon átvették a rendezvénypiacról a masszázsfotel- és energiapaplan-ügynökök nyugdíjasprogramját, a "Vidéki Utazással Egybekötött Termékbemutató Egy Finom Ebéddel"-t.

Voltunk az elmúlt napokban ilyenen a Seattal és a Cuprával, majd az Audival, most pedig a Volkswagenre került a sor. Szerencsére a rendezvények forgatókönyve nem ugyanaz, mint a nyugdíjasokra bóvlit méregdrágán részletre rásózó klasszikus termékbemutatóké. Itt nem kell vennünk semmit, viszont kipróbálhatunk mindent.

A VW palettáján számunkra a legérdekesebb újdonság most az Arteon Shooting Brake volt, ezért csak erre fókuszáltam. (Az ID.3-mal kapcsolatban már közöltünk egy izgalmas hosszútávfutási kísérletet és hamarosan írom a tesztet is. A Tiguan minimális facelfitje annyira felületi, hogy szóra sem érdemes. A lenyűgöző Touaregről már írtunk részletesen, a frissített Passat GTÉ-ről is.) De az Arteon sport-túrakombi változatát most láttuk először élőben és a kocsi annyira jól nézett ki, hogy nem tudtam nem csak vele foglalkozni.

Hogy úgy is mozogjon, mint ahogy kinéz, kell alá az összkerékhajtás is
Gyönyörű a tető lejtése
Mint egy kihajtogatott papírrepülő

Az odaúton a forgalmi szerint egy kétliteres turbós benzinmotoros tesztautót próbáltam ki. Ami azért nagyon érdekes, mert ilyen autó a Volkswagen konfigurátora szerint jelenleg nem létezik, egyelőre csak dízelmotorral rendelhető a kocsi. No de nem is baj, mert szegény benzines kocsit nagyon jól érezhetően sújtotta az Euro 6-átok. Gázadásra úgy három másodpercig nem csinált semmit, és utána is csak nagyon óvatosan kezdett jönni az erő.

A visszaúton viszont már a kétliteres TDI-motoros kocsit hajtottam, ami 150 lóerős alapváltozatában is elég erősnek bizonyult a kocsihoz. A hétfokozatú DSG-vel remekül megtalálja a hangot, autópályán pedig 140-nél kétezret sem forog, így a fedélzeti számítógép szerint 6,1 literrel megoldotta a hajtós-próbálgatót Budapest-Balaton-Budapest túrát. Ennél csak egy jobb motort tudok elképzelni egy hétköznapi használatra szánt Arteon SB-hez: a konnektoros hibridet, 218 lóerővel, a hétköznapokban az elektromos mobilitás komfortjával, az előklimatizálás lehetőségével, egyelőre ingyenes parkolással. Ja, az most mindenkinek ingyenes - na de hát nem lesz ez mindig így.

150 lovas TDI: elég a kocsihoz, takarékos és erős. A legkorszerűbb alternatíva a konnektoros hibridrendszer, a legerősebb az Arteon R 320 lóerős motorja
Méretek: 4866x1871x1462 mm
Tengelytáv: 2835 mm

A kocsi kényelmével, minőségével nem volt semmi gond. Az Arteon a többi VW felett áll prémiumságban, még ha a gyártó ugyan itt-ott finoman utalt rá, hogy azért ez mégsem Audi. Például az egyik fabetétes, fullos-közeli tesztautóban az elektromos ülésállítás csak a támladöntésre és a magasságra vonatkozott, a sínen csúszkáláshoz ugyanúgy kézzel kellett oldani a reteszt és húzgálni magunkat előre-hátra, mint a Mol Limós Up!-ban.  A Head-Up Display pedig nem a szélvédőre vetít, csak egy felugró plexilapra, ahogy a tömeggyártók HUD-jainál ez általánosan szokás.

Szerencsére az Arteon modellfrissítése során nem tolták túl a HMI modernizációját. Megmaradt a tekerős világításkapcsoló és a különálló klímakonzol. Ezen a klímakonzolon viszont gombok, tárcsák helyett érintésérzékeny felületeken kell bűvészkedni és a kormányküllőkön is tapogatózni kell gombnyomások helyett. Kár, az előző jobb volt, de szó se róla: lehetne rosszabb is. Mint mondjuk a Golfban.

A térkínálat jó, a fejtér hátul még a hatalmas üvegtető tokozása alatt is elegendő. A csomagtartó pedig óriási. Ami a pakolhatóságot illeti, az Arteon Shooting Brake is egy hamisítatlan Passat Variant.

Az Arteon műszerfala megújult, most már más, mint a Passaté
Ez egy Passat GTE műszerfala. Ugye, hogy más?
Az Arteon szerencsére megtartotta az elkülönített klímakonzolt, de gombok és tekerentyűk helyett érintésérzékeny felületek vannak rajta. Szebb de kényelmetlenebb használni
A Passat praktikusabb de kevésbé divatos klímakonzolja. Kár volt lecserélni
Az Arteon kormányára is felkerültek a szintén szép és szintén kevésbé jól használható érintésérzékeny ál-gombcsoportok
Ez volt korábban: a Passat tempomatja és kismenüje is könnyebben kezelhető a fizikai gombokkal a kormányküllőn
Az Arteon prémium hangulatú kárpitozása elemelkedik a Passatétól
A Passat kárpitozása szerényebb

Az Arteon Shooting Brake jelenlegi induló ára csaknem 3,5 millió forinttal a Passat kombié fölé került, azonos motorral-hajtással viszont kétmillió forintnál kevesebb a különbség a két modell között. Megér ennyit a forma? Ez az a kellemetlen kérdés, amit mostantól minden Passat kombi-vásárló fel fog tenni magának és jó eséllyel nagyon sokan igennel is fognak rá válaszolni. Mert az Arteon Shooting Brake tényleg gyönyörű.

És ezt olvastad már?
Összeesküvést sejt az Alpine, amiért Alonso és Piastri is faképnél hagyta a csapatot